Ik weet niet of ik hier wel in de juiste rubriek zit, maar kom.
Wij hebben sinds een maand een nieuw paard-Jeany- erbij.
(voor mijn man, want ik heb al een paardje: Sunny)
Ze is 12 jaar, heeft zo een stempel op haar poep (Nl. warmbloed)
Ze kwam van Duitsland, waar ze een veulen gehad heeft een tijd geleden.
Nu ze had een jaar niet gereden en we hebben ze de eerste maand in de manège gestald.
Alles gaat goed, niet perfect, maar ze is heel braaf.
Nu hebben we ze naar onze wei en stallen gebracht (met de van), nu dit is al het eerste probleempje.
Ze stapte de van goed op, na wat treuzelen en koppigheid van haar kant en wat volhouden en geduld van onze kant (hooguit een 10-tal minuutjes geduurd)
Wij rijden 2 avonden per week, dus vanaf nu altijd met de van naar de manège.
Ter voorbereiding hebben we onze paarden vorige week eens samen opgeladen.
Eerst Jeany erop, na 10min ging dat wel, en dan Sunny heel gemakkelijk (zij is dat ook gewoon)
Nu gisterenavond aiaiaiai,
Jeany er eerst op proberen te zetten: we hebben daar 3 kwartier staan sukkelen, man ik voelde mij zo dom!Dus wat hebben we gedaan: ik liep met haar aan de hand richting van, we komen aan de “opstapbrug”en ze stopt, wil niet doorlopen, keert haar poep helemaal schuins, maar zet toch haar voeten al op de brug (niet vanvoor maar zo waar het wat hoger wordt, dus niet de goede manier van opstappen.
Uiteindelijk loopt ze erin (na +/- 25 min schat ik) gewoon rustig naast mijn man. (hij heeft het ook eens geprobeerd) we zijn rustig en vriendelijk doch kordaat gebleven.
Maar ik ben niet gewoon dat hij dat doet (ik zet het paard altijd in de van) en wist niet direct wat te doen (nu wel dus: dat ding achter haar poep sluiten….) . natuurlijk kwam ze er terug uit gelopen…. Stom hé?!
Dat vergeet ik nu dus niet meer hé.Dan is er iemand ons komen helpen en na lang zwoegen (in totaal 45 min schat ik) is ze erin gegaan.
Na de les, terug opladen. Terug hetzelfde liedje, maar gelukkiglijk korter :eerst draaien met poep en niet voorruit willen gaan, en dan uiteindelijk toch maar eringestapt... (10 min)
Ik hoop dat dit, naarmate we het meer doen en volhouden, vlotter gaat verlopen (dit was met Sunny ook het geval, maar Sunny was gewoon koppig en bleef staan, zij draaide ni met haar poep of zo , en nu gaat ze erop alsof het niets is) dit is ons gelukt zonder hulp van buitenaf, maar in dit geval zou ik zeggen: heeft er iemand tips?
Ik weet dat er 1000 manieren zijn, maar graag ééntje zonder wortel en zweep…
Alvast bedankt! En prettige feesten hé!!!!!! Veel rijplezier in 2005!