met sporen rijden bij jonge pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

met sporen rijden bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 18:58

ik heb een pony van ong 3,5jr en hij luisterd niet naar mijn hulpen... moet hij dit nog leren of is het beter om met sporen te gaan rijden zodat hij merkt wat ik wil?! graag meningen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:20

liever leren. ik probeer altijd het gebruik van sporen zolang mogelijk uit te stellen. ben liever concequenter en maak veel overgangen zodat je paard goed voor het been wordt. sporen dienen ter verfijning van de hulpen niet als als eerste hulpmiddel je pony zal eerst naar de basishulpen moeten luisteren.

hANKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:21

kan je niet beter eerst zweepje erbij en als die dan niet op je been luisterd tik met de zweep!

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:23

Ik ben het met marloezzke eens, sporen zijn om je hulpen te verfijnen en niet om de basishulpen 'erin te prikken'. Je pony zal eerst aan je been moeten worden, hiervoor zul je veel overgangen moeten maken en desnoods een tik met je zweepje achter je been om de pony duidelijk te maken dat het de bedoeling is dat hij reageert op je beenhulp.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:55

Sporen zijn dus om je hulpen te verfijnen.. Kan hij wel de commando's, stap/draf/galop aan de longe?? Dan zou ik gewoon proberen om die commando's te zeggen en tegelijkertijd een beetje been te geven!! Het paardje is nog jong, je kan hem er niet van beschuldigen dat ie niet reageert enz.. waarschijnlijk snapt ie de bedoeling nog niet!! Succes ermee

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:01

Hulpen leer je niet met sporen, maar door consequent te zijn.
Dus eerst een lichte druk en die opvoeren, tot hij een overgang maakt en dan goed belonen. Desnoods kan je er een zweepje bijnemen, maar geen sporen. Die zijn hier niet voor!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:52

Mn pony was als 3 jarige ook niet voor het been. Een zweepje was niet goed genoeg en ik heb daarom maar mn sporen aangetrokken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:54

absoluut van die sporen afblijven !!!!
tegen de tijd dat ie 10 is moet je met reuzachtige wieltjes rijden om nog reactie te krijgen, neem goed les van een goede instructie, er zijn zat manieren om je paard zonder sporen aan het been te krijgen !

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:54

normaal moet dat lukken zonder *LOL*

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:57

crossmonster schreef:
tegen de tijd dat ie 10 is moet je met reuzachtige wieltjes rijden om nog reactie te krijgen, neem goed les van een goede instructie, er zijn zat manieren om je paard zonder sporen aan het been te krijgen !

Heb ik ook, maar mn pony zit zo in elkaar:
Ik ben lui, maar als er maar iets beweegt ga ik als een stuiterbal door de baan. Tong uitsteken De zweep, daar trekt hij niet zoveel van aan!!! Dus bleven sporen als enigste over.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:04

Geduld! Waarschijnlijk moet hij het inderdaad nog leren Lachen

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:05

sporen zijn idd als verfijning!
dat is de kunst van het rijden! om de paarden wakker te maken. van nature hebben ze ook niet geleerd om naar onze hulpen te luisteren.... het is onze taak om ze dat te leren op een normale manier dus niet met behulp van sporen....

( niet dat sporen slegt zijn... ik rij er zelf ook mee maar voor een jonge pony is het niey egt een goede manier)

er zijn volgens mij genoeg manieren om je pony voor je been te krijgen zonder sporen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:08

steffie4ever schreef:
er zijn volgens mij genoeg manieren om je pony voor je been te krijgen zonder sporen

Ohh welke??? Muv de zweep??? Ik kan mn pony nu ook rijden zonder sporen. Dus ach het heeft wel geholpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:35

MissSisa schreef:
Ohh welke??? Muv de zweep??? Ik kan mn pony nu ook rijden zonder sporen. Dus ach het heeft wel geholpen.

Geduld en rijden misschien?

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:36

dank je wendytjeG je was me net voor Haha!
een goede ruiter heeft egt geen hulpmiddelen nodig om ze paard in de krul te laten lopen
(grof gezegt)

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:37

crossmonster schreef:

Hier ben ik het niet helemaal eens, omdat als je eenmaal in het M (dressuur) zit, dan mag je geen zweep meer de ring innemen. Ik ben het erover eens, dat als je vindt dat je pony/paard er aan toe is en/of je in het M komt, dan pas sporen gaan gebruiken.[/b]

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:39

steffie4ever schreef:
dank je wendytjeG je was me net voor Haha!
een goede ruiter heeft egt geen hulpmiddelen nodig om ze paard in de krul te laten lopen
(grof gezegt)

Ehm ik heb geduld maar bij 2 keer geen reactie raakt mn geduld onderhand op.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:43

ik bedoelde dus ook wat betrefd de vraag van TS wat betrefd een jonge pony !
uiteraard kan na de basis de sporen gebruikt worden voor de verfijning vd hulpen Knipoog

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:51

MissSisa schreef:
Ehm ik heb geduld maar bij 2 keer geen reactie raakt mn geduld onderhand op.

dan heb je dus geen geduld!

geduld is dat je het consequent blijft doen zonder (lees: zonder)
boos te worden, blijven herhalen daar leer jij je gedult mee te houden en je pony leert voor je been te zijn Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:52

steffie4ever schreef:
dan heb je dus geen geduld!

geduld is dat je het consequent blijft doen zonder (lees: zonder)
boos te worden, blijven herhalen daar leer jij je gedult mee te houden en je pony leert voor je been te zijn Knipoog

Ik kan herhalen tot ik een ons weeg. Je weet niet hoe mn pony is dus daar kun je niet over oordelen!!!

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:54

gedult dat is het geheim Tong uitsteken

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:54

ik weet idd niet hoe je pony is maar je hebt alsnog geen geduld als je geen zin meer hebt om het nog meer te gaan herhalen totdat jij je zin krijgt!

dus dan maar op een grove manier... de sporen en lekker prikken!

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:24

Ja, precies, en ik denk dat het niet belangrijk is hoe de pony is(missSisa)
Maar dat het aan de ruiter ligt, jij moet leren op een goeie manier met je paard te communiceren, en dan zal hij uiteindelijk alles voor je doen, maar je moet hem wel de tijd geven om het te begijpen. Je kunt het er ook "instampen" maar je krijgt er geen gelukkiger paard van, je maakt hem alleen maar onzeker, en de kans dat je later problemen krijgt, omdat de basis van je paard er niet goed in zit, is groot.
Probeer te begrijpen waarom een paard iets doet, zoals b.v als een dolle de bak rond gaan als ie iets hoort, het kan ook het wanvertrouwen in zijn ruiter zijn, die hem bewerkt met sporen en zweep, als ie iets niet snapt.
Daarom, is geduld een schone zaak.
En duurt eerlijkheid(tegen over je paard) het langst.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:02

Ik ken iemand die gewoon met sporen heeft ingereden, pas tot hij het hulp been snapte heeft ze ze afgedaan..
En nu zijn we van stal verhuisd dus heb geen idee hoe het nu gaat en of ze weer met sporen rijd..

overigens ben ik niet eens met deze manier, als hij toch nog het begrip been = reactie moet leren waarom dan met sporen aanleren, ja toch?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:30

Kath_ schreef:
Ik ken iemand die gewoon met sporen heeft ingereden, pas tot hij het hulp been snapte heeft ze ze afgedaan..

Volgens mij deed GijsenKim het toch ook met het inrijden (van Tyrza's paarden)? Onder het motto: je kunt ze beter een tikje geven met je spoor dan dat je er uren in gaat porren.
Net gelezen dat dat een boktheilige was (hihi) dus laat de positieve reacties maar komen. Knipoog