Waarom rijden jullie met sporen...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilufprincess

Waarom rijden jullie met sporen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 15:27

dat is zo een beetje mijn vraag..
heb bij zoekemachine al eens gezocht maar kvind niets over waarom jullie er mee rijden..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:28

Omdat mn pony niet zoveel aantrekt van een been zonder spoor en nogal hard leers is. Nee, hij luistert gewoon beter met sporen.

cadanslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:31

om me paard preciezere hulpen te geven...
om um vooruit te krijgen gebruik ik me bene..en heel soms zweep...
spore zijn gewon hulpje voor mij en me paardje..

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:43

Omdat ik op een manegepaard rij dat erg is afgestompt op de hulpen.
Ze loopt vaak in rijtjes-lessen en wordt dan om de pas aangeschopt.
Als ik zonder sporen ga rijden op haar kan ik de hele tijd tikken achter mijn kuit gaan geven. Dat worden er dan zóveel dat het niet meer leuk is, niet voor haar en niet voor mij. Als ik een spoortje om doe, en ik prik bij geen reactie op been even met mijn spoor, heb ik haar na een tijdje goed aan mijn been. Ook bij wijken heb ik mijn spoortje er in het begin vaak bij omdat mevrouw niet zo graag schaart achter Haha! , en tjsa ik wil graag dat ze dat wel doet. Ik wil opzíj en niet weglopend over de buitenschouder richting hoefslag sjokken Scheve mond . Haha!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:21

ik heb de alerkleinste,

en ookal is mijn paard goed voorwaartst (soms beetje te)
vind ik hem fijner reageren op spoortjes.
hij rijdt precieser.

al vind ik het belachelijk om sommige mensen met grote staafsporen in hun paard te zien 'schoppen'
het is de bedoeling dat je je voet nauwelijks hoeft te bewegen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:30

Sporen moet je verdienen. Je moet een paard zonder sporen in de hand kunnen stellen. Als je goed kan zitten en het paard in de hand kan stellen, kun je onzichtbare kleine hulpen geven. De sporen zijn dan een extra drukknopje op het dashbord om het af te maken, puntjes op de "I".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:51

Om m'n hulpen nagenoeg onzichtbaar te maken.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:55

Om de hulpen te verduidelijken.
ALS ik al met sporen rijd!

Sporen zijn minder erg dan constant met een zweep te meppen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:01

Om mijn hulp te verfijnen en wat beter door te komen.
Door mijn rugklachten heb ik ook minder kracht in mijn benen en kunnen mijn sporen dus dat een beetje aanvullen.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:04

Bij verschillende paarden om verschillende redenen.
Ik had een Haflingermerrie die ik reed met westernsporen - om de knop van mijn zadel. Als ze die dingen maar ergens hoorde rammelen reageerde ze perfect op mijn kuit, anders niet.
Mijn arabier (flegmatieke volbloed) rijd ik soms met afgezaagde plastic spoortjes als hij 'manegepaardje' speelt, dwz beetje bot doet.
Mijn IJsWalker heel af en toe als iets niet helemaal duidelijk is, dus om specifieker aanwijzingen te kunnen geven of alleen aan mijn rechterbeen omdat dat soms niet zo goed naar mijn hoofd luistert.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:04

Om de paarden waarop ik rijdt attent te maken op een lichte beenhulp, zodat ik niet hoef te schoppen. En bij ingewikkelde oefeningen wat makkelijker onderscheid te maken van d ehulpen, voor het paard. Maar lang niet altijd. Ik rijd meestal zonder sporen.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:08

Ik rijd met sporen om mijn hulpen voor zijgangen etc. te verfijnen.
Momenteel rijd ik hem wel zonder sporen omdat wil dat hij zonder spoortje ook fijn reageert op mijn been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:10

Kaya schreef:
Mijn arabier (flegmatieke volbloed) rijd ik soms met afgezaagde plastic spoortjes

Verward
Afgezaagd?

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:19

*LOL* Ik vind gewone sporen veel te lang en te hard prikken (gevoelige paarden), dus heb van die zwarte plastic gekocht en tot 1 cm afgezaagd.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:28

Citaat:
Ik vind gewone sporen veel te lang en te hard prikken (gevoelige paarden), dus heb van die zwarte plastic gekocht en tot 1 cm afgezaagd.

En worden ze daar dan juist niet enorm scherp van? Verward

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:36

Het gebruiken van afgezaagde sporen is hartstikke dierenmishandeling!!! En bovendien ten strengste verboden.
Laatst bijgewerkt door Diesel54 op 29-12-04 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:37

omdat het verplicht werd op wedstrijd
thuis rij ik heel vaak zonder

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:40

Ik vind gewone sporen veel te lang en te hard prikken (gevoelige paarden), dus heb van die zwarte plastic gekocht en tot 1 cm afgezaagd.

Ja volgens mij worden ze daar ook erg scherp van dan krijg je van die scherpe randjes eraan

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:44

Om mijn hulpen voor de zijgangen makkelijker te kunnen geven

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:50

Toen ik mijn fjord net had reed ik zonder sporen. Zijn vorige eigenaresse reed met sporen. Hij was daar dus heel erg aan gewend.
Toen ik op hem ging rijden leek het net of mijn hulpen niet helemaal goed overkwamen. Hij reageerde minder goed. Dan kan je wel met de zweep aan het werk gaan, maar dan schiet hij elke keer vooruit en zakt ie weer terug. Als ik sporen draag gaat dit goed.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:28

MickysHootie schreef:
Het gebruiken van afgezaagde sporen is hartstikke dierenmishandeling!!! En bovendien ten strengste verboden.
Hoe kom je daar nou bij? En waarom brul je zo hard? Je kent mij helemaal niet, hoe kun je mij dan een dierenmishandelaar noemen? Een excuus is hier op zijn plaats.
Scherpe randjes... Mensen, daar heb je toch vijltjes voor??? Afgezaagd betekent ingekort, en natuuuuuurlijk de scherpe randjes daarna rondgevijld! Ik laat me bijna verleiden tot te zeggen wat ik allemaal dierenmishandeling vind. Sporen van 2,5 cm in een paard prikken, dat vind ik diermishandeling. Onder andere...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:01

Verkéérd gebruik van sporen, dát is mishandeling. Verder maakt het geen bal uit hoe lang of kort of hoe scherp ze zijn, zolang je ze maar goed gebruikt is er niks aan de hand.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:03

Om mijn hulpen te verfijnen, eigenlijk vooral bij zijgangen,hoeken en geouwehoerderij

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:07

Ik rijd zonder sporen.

Simpelweg omdat het niet nodig is.
Mijn paard reageert gevoelig genoeg op mijn been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:08

MickysHootie schreef:

Clown inderdaad, een vijltje doet wonderen. In dit geval worden de sporen er alleen maar korter en zachter van, alleen werkt het platte oppervlak iets scherper in, maar die sporen heb je ent zo geod in het ijzer zo uit de winkel.