Over de buitenschouder weglopen,

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharonlisa

Over de buitenschouder weglopen,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 15:08

Mijn paard loopt in de volte vaak over zijn buitenschouder weg, ik heb al zo veel tips gehad maar toch wil hij niet buigen.
Als ik wat harder met mijn buitenbeen reageer wordt hij gewoon boos.

Met los rijden of vast zitten heeft het niks te maken.

iemand goeie tips??
gr. sharon

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:36

buitenteugel en buitenbeen goed erbij houden, dan zou het na veel oefening moeten lukken.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:42

Hij moet werken als jij dat zegt, de rest van de tijd kan hij doen wat hij wil. Als hij boos wordt met dat buigen gewoon door gaan alsof je gek bent. Hallo, wat denkt hij wel niet??? Ik wordt boos, dus hoef ik niet te buigen!!! Nou, zo wekr het dus niet. Gewoon doorzetten!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:49

Als je nauwelijks teugel gebruikt en wel veel binnenbeen, zou het moeten lukken. Vooral de spanning op de teugels bijna gelijk houden. Binnenteugel van de hals. Plus, denk eens om je houding, blijf je rechtop, kijk je in de richting die je gaat, draai je je binnenschouder iets naar achteren en je buitenheup naar achteren? Hele kleine dingen als naar beneden kijken, krom zitten, ellebogen uitsteken, of weet ik het wat kunnen al zorgen dat het niet gaat zo als het hoort.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:53

Meestal loopt een paard over de buitenschouder weg omdat het gewicht ongelijk over de benen wordt verdeeld. Als het binnen achterbeen niet goed ondertreedt, neemt de buitenschouder meer over. Omdat daar de belasting het grootst is en het paard de neiging heeft die plaats te volgen, om de boel meer in balans te krijgen, moet je het paard stelling vragen met de binnenhand om de binnenkuit. De buitenteugel begrenst het inbuigen van de hals, het veranderen van tempo en het weglopen over de buitenschouder. Je kan de buitenteugel (aan de kant waar het paard over de buitenschouder wegloopt) dus stevig vasthouden, je kan geven wat je aan de binnenteugel vraagt, het weglopen over de schouder wordt dan begrensd. Een andere manier is om de buitenteugel steving aan te nemen en voor de schoft langs de lijn van de teugel te laten lopen. Het lijkt dan alsof je het paard omtrekt en je ondersteunt dit met je buitenbovenbeen. Als je dit een aantal keren gedaan hebt, begrijpt het paard wat je wil. Daarna kun je de eerder genoemde methode weer volgen. Een paard dat redelijk los is, in een constant tempo kan lopen reageert op de kleinste zithulpen. Je hebt dan geen teugels nodig om een volte te rijden. Je doet dat met je zit, door het binnenbeen lang te houden op de singel en te kijken in de richting waarnaar je wilt gaan. Je bekken houdt je parallel aan het bekken van het paard, je schouders evenwijdig aan de schouders van het paard. Je kijkt over en tussen de oren van het paard door.
Veel voltes in draf, uitstrekken van de hals en neus voor de loodlijn en weinig stelling (dus via de nek) vragen. Het paard moet het bit opzoeken bij de halsstrekken. Het paard zoekt het bit op en moet het bit afkauwen.
Slangevoltes en richtingveranderingen op gekromde lijnen helpt.

easter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:06

Lusitana schreef:
Als je nauwelijks teugel gebruikt en wel veel binnenbeen, zou het moeten lukken. Vooral de spanning op de teugels bijna gelijk houden. Binnenteugel van de hals. Plus, denk eens om je houding, blijf je rechtop, kijk je in de richting die je gaat, draai je je binnenschouder iets naar achteren en je buitenheup naar achteren? Hele kleine dingen als naar beneden kijken, krom zitten, ellebogen uitsteken, of weet ik het wat kunnen al zorgen dat het niet gaat zo als het hoort.

Als je paard over de buitenschouder wegvalt en dan alleen maar binnenbeen ga geven, wordt het alleen maar erger!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 08:59

Lusitana schreef:
Als je nauwelijks teugel gebruikt en wel veel binnenbeen, zou het moeten lukken.

Verward Dan lukt het super om je paard over de buitenschouder weg te laten lopen

In dit geval moet je juist de kant waarop je paard uitzwaait begrenzen en dat is in jouw geval de buitenkant. Soms is het al genoeg om geen binnenbeen meer te geven.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:51

Stap 1: vraag goede stelling door je binnenhand van de hals te doen en te "spelen" met je binnenteugel om hem losser te krijgen is de kaak en hals
Stap 2: begrens met je buitenbeen (dat je naar achter legt om de achterhand niet te laten uitzwaaien) en je buitenteugel
Stap 3: houd je binnenbeen er steeds goed bij, dwing er voldoende respect voor af, dat uiteindelijk je paard buigt als je stelling vraagt en je binnenbeen wat aanlegt.

Mijn paard had en heeft dit probleem ook, hij is nl erg stijf. Hij zal nooit een primo ballerino worden, maar met veel oefenen, volgens de bovenstaande methode, elke keer weer als je een bocht neemt en buiging vraagt, is het al zeer goed verbeterd! Let wel dat het een werk is van lange adem en dat je paard het hier altijd wel wat moeilijk mee zal hebben en je dus altijd zal moeten opletten dat hij niet uitzwaait.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:07

Ze zegt dat hij niet buigt, dan zeg ik binnenbeen. Maar ik wist wel dat er wel meer mensen zouden komen die met foefjes zouden komen met buitenteugel gebruik. Als ik daar mee kom, deug ik niet, dus laat ik dat nu aan anderen over.

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:47

Buitenteugel er goed aanhouden.
En een volte en dan naar binnen laten lopen wil ook nog wel eens helpen..
Succes!

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:55

ik had dat eerst ook met mijn pony. Nu hou ik altijd mijn buitenteugel en buitenbeen er goed bij een laat hem buigen om mijn binnenbeen. Dan maak ik de volte steeds kleiner met mijn buitenbeen zegmaar. Ik kan het niet goed uitleggen, maar nu gaat het al veel makkelijker.
Succes!!

jordy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:07

toch heeft lusitana gelijk

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:18

Buitenteugel meer begrenzen. Kan ook zijn dat je te weinig binnenbeen geeft. Maar blijf van die binnenteugel af.
In elke wending hoort je paard van de binnenteugel af te zijn. Dus niks gelijke spannig.
Binnnenteugel is alleen je richting aanwijzer niks meer. Je buitenteugel daar draait het om.

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:14

Jippie schreef:

In dit geval moet je juist de kant waarop je paard uitzwaait begrenzen en dat is in jouw geval de buitenkant. Soms is het al genoeg om geen binnenbeen meer te geven.

Ben het helmaal met je eens *LOL*

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:33

easter schreef:
Als je paard over de buitenschouder wegvalt en dan alleen maar binnenbeen ga geven, wordt het alleen maar erger!!

Juist veel meer buitenhand erbij!!! Zorg er ook voor dat het tempo niet te hoog is want bij een normaal of iets lager tempo kun je meer controle uitoefenen over die buitenschouder. Als je in een hoog tempo gaat wijken loopt ie ook over de buitenschouder weg. Suc6

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:26

marijkedam schreef:
buitenteugel en buitenbeen goed erbij houden, dan zou het na veel oefening moeten lukken.

Géén buitenbeen, maar binnenbeen. Want met je buitenbeen zorg je er juist voor dat z'n achterhand naar binnengaat. Met je buitenteugel en je binnenbeen zorg je ervoor dat je pony/paard rechtblijft.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:02

piepelotje schreef:
Buitenteugel meer begrenzen. Kan ook zijn dat je te weinig binnenbeen geeft. Maar blijf van die binnenteugel af.
In elke wending hoort je paard van de binnenteugel af te zijn. Dus niks gelijke spannig.
Binnnenteugel is alleen je richting aanwijzer niks meer. Je buitenteugel daar draait het om.

Juist! De binnenteugel zou je er in principe zo af moeten kunnen halen.
Die geeft inderdaad alleen de richting aan en wordt gebruikt om stelling door te vragen. Je paard moet leren te buigen om je binnenbeen en je buitenteugel.
En dat klinkt makkelijker dan het is. Met mijn hengst die ik M2 start heb ik nog veel moeite met de juiste buiging om de buitenteugel. Maar het is wel heel belangrijk dat je je bewust bent dat je je paard op de juiste manier leert buigen want daar wordt hij ook rechter van in zijn lijf.
Een volte zou je in principe alleen moeten kunnen insturen op je buitenteugel met wat druk op de binnenteugel voor de stelling.

Succes ermee!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:23

De oplossing die mijn instructrice geeft is, je paard in de wending contra te stellen!
Zodat hij wel op zijn binnen been moet vallen,en de voorhand meer mee kan draaien.
Soms een tikje op de buiten schouder om hem de bedoeling duidelijk te maken.

Dus met buiten teugel iets naar buiten laten kijken.
Ook op de andere hand wat wijken,is ook een goede oefening.

Als je het een paar keer geprobeerd hebt moet op een gegeven moment,het afsluiten van de schouder voldoende zijn.

Ga zelf recht zitten,en kijk nu zelf eens helemaal naar rechts.
Welke kant gaat je schouder dan op??
Zo is het met je paard ook.
Succes

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:02

In de volte over de buitenschouder weglopen heeft vaak te maken met dat het paard nog niet veel schouder controle heeft. Wat wij dan doen (ik rijd western maar bij ons doen engelsrijdende mensen het ook) is je paard veel over de schouder in een wending rijden en neckreining ( het paard zeg maar met zijn neus op je teen zetten) en dan wegstappen zodat hij in een circeltje ingesteld op je binnenteen loopt. Hier worden de schouders van je paard los en soepen van. En inderdaad op de volte goed je buitenteugel sluiten. Wij hebben ook een paardje op de manege met hetzelfde probleem. Met deze oefeningen en veel geduld gaat het nu al een stuk beter. Misschien als het toch nog steeds niet lukt kun je een boek raadplegen waar oplossingen staan voor rijtechnische problemen.
Succes ermee!

lotjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:10

hou je binnenbeen en je binnenteugel er goed aan, dan komt het vanzelf goed.., succes

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:23

sharonlisa schreef:
Mijn paard loopt in de volte vaak over zijn buitenschouder weg, ik heb al zo veel tips gehad maar toch wil hij niet buigen.
Als ik wat harder met mijn buitenbeen reageer wordt hij gewoon boos.

Met los rijden of vast zitten heeft het niks te maken.

iemand goeie tips??
gr. sharon

In het gereden zijn geeft de binnenhand maar heel licht de stelling aan, hij draait iets in en laat weer los. De buienhand regelt de hoofd/halshouding en in mindere mate de snelheod. Het binnenbeen is de spil waarom het paard zich moet buigen, het buitenbeen begrenst het uitzwaaien van de achterhand.
De zit geeft in grote mate de richting aan, als jij je buitenbeen verplaatst verplaats je namelijk ook je gewicht.
Als hij graag naar buitenweg wil lopen geeft dat aan dat hij het moeilijk vind en daarom wordt hij ook boos.
Door de juiste training, veel overgangen maak je hem sterk en zal hij zijn werk beter aan kunnen. Ik tik de paarden no wel eens op de buitenschouder met de zweep aan als ze wegvallen.
Verder is het een kwestie van rijden en veel oefenen. grote lijnen. Gaan bijvoorbeeld een hoefslag volgen en op iedere letter maak je een grote volte. Rijd eens een slangenvolte, een gebroken lijk en telkens weer op juiste moment stllign ompakken en dergelijke. Beetje wijken, ook wijken op de volte om het soepel te maken.
Hij wordt vanzels soepel en sterk en dat komt het met de rest ook wel goed.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:41

lotjuhh schreef:
hou je binnenbeen en je binnenteugel er goed aan, dan komt het vanzelf goed.., succes

Geen binnenteugel!!! Paard rij je op je BUITENTEUGEL

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:00

Dressuurgek schreef:
Geen binnenteugel!!! Paard rij je op je BUITENTEUGEL

Hihi, je was me voor!

Als je het doet zoals Lotjuhh zegt dan rijd je hem binnen no time scheef.
Dus echt binnenbeen en buitenteugel.

Rudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:28

Als je een volte rijd, kun je eens je buitenteugel ietsje hoger zetten. Zo heeft het meer effect. En hou je buitenbeen er goed aan. Mss helpt het wel eens om in contrastelling een volte te rijden. Opzich wel moeilijk, maar zo laat je haar eens aan 2 kanten buigen op die cirkel, en zet je haar ook eens van die schouder af. Dat lukt veel met zo'n problemen. Zelf doe ik dat ook, als ze over de schouder weglopen ga ik m'n buiten teugel ietsje hoger brengen of eens omstellen op diezelfde cirkel.

Greetz Rudy

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:19

Dit heeft mijn paardje ook gehad. Ze wilde zodra de volte gesloten werd over d ebuitenschouder wegvallen en gaan wijken. Dit heeft gigantisch lang geduurd, ik geloof bijna een jaar Bloos! Eerst in stap, met stelling naar buiten, zodat ze niet weg kon lopen, en daarna steeds iets meer stelling naar binnen. Dit kostte echt gigantisch lang, en daarna kon ik het met draf gaan proberen. Ook hier eerst met de stelling naar buiten. Ik heb echt gigantische gevechten gehad met haar, niet normaal, op alle manieren probeerde ze er onderuit te komen. Maar nu kan ik de volte sluiten en openen, zonder dat ze wegloopt. Probeer het dus eerst eens met wat stelling naar buiten.