ontspannen zitten in galop, tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

ontspannen zitten in galop, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 22:39

hoi,

Ik denk nu ongeveer zo'n 2 a 3 maand geleden ging het rijden echt heel slecht. Zodra we in de galop aansprongen, ontplofte Wouter en hield ik hem niet meer. Dus een tijdje de galop ontweken. Nou gaat het rijden weer heel erg lekker.
Alleen ik ga heel erg gespannen zitten tijdens de galop omdat ik bang ben dat hij er vandoor gaat...

Heeft iemand tips om ontspannen te gaan zitten??

sandra

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:51

handen losjes, goed mee gaan in de bewegingen met zit en handen en je bibs niet opspannen Knipoog

XSereentjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:56

waarschijnlijk heb je het ook in je achterhoofd dat die dat kan doen...
robeer dat even ver weg te zetten en ga ervan uit dat jullie vooruit zijn gegaan...
ga dan ontspannen zitten maar blijf wel stevig in het zadel zodat je er niet naast glijd Clown

en dan rustig aan springen zodra je werkt dat je weer gespannen word neem je terug naar draf
gewoon opbouwen dan Lachen

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:50

Hai !

Ik ben nog niet zo lang aan het rijden en heb nu net een aantal galop lessen gehad. Vond dit best heel spannend en ging dus ook gespannen zitten. Ik had het zelf niet door maar keek steeds naar beneden naar de pony. De gouden tip die ik van mij instructrice kreeg was: ga nou eens zitten als de koningin en kijk voor je in plaats van naar beneden!! Nou het duurt bij mij altijd even maar toen het kwartje viel...zo he wat een heerlijk gevoel! Mischien heb je er wat aan!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:44

Heel veel oefenen. Veel galoperen. Misschien een keer aan de longe zonder zadel of beugels (of voltige) En er gewoon aan wennen dan ga je vanzelf onspannen zitten.

KimB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:47

Een paard kan alleen ontspannen, als jijzelf ook ontspannen bent.
Hij merkt het dus als jij gespannen bent en zal zo eerder moeilijk doen, dan als je volkomen ontspannen bent.

Probeer hem te vertrouwen en beweeg goed mee.
Klamp je niet helemaal vast het zadel, maar let zeker wel op!

Succes!

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:55

je niet vast knijpen aan het zadel...
hakken goednaar beneden...
benen lang maken..
en ontspannen!

probeer veel zonder stijgbeugels!

deed ik ook altijd Lachen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:15

Misschien eens zonder zadel of zonder stijgbeugels rijden? Als je dan te krampachtig gaat zitten, krijg je er op den duur alleen maar zelf last van.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:27

Probeer je buikspieren te ontspannen, dan kun je namelijk niet in elkaar duiken (foetushouding). Rij 'vanuit je buik', geeft hetzelfde effect als 'zitten als de koningin', grappige tip!

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:19

Je moet juist NIET denken dat je paard ervandoor gaat. Je concentreert je erop, dus dat paard zal het ook gaan doen. Je moet gewoon met je handen meebewegen, en met je heupen. En hou je knieen aan het zadel. Je moet het blijven proberen. Doe eerst een half rondje of een kwart rondje, of desnoods alleen een halve volte. Je kan wel gewoon gaan galloperen, maar dan vraag je teveel in 1x van jezelf. Maar je moet denken, als jij kalm blijft, is je paard dat ook.
Dat paard op mijn plaatje is niet verkeersmak, en is er wel een aantal keer bij vandoor gegaan. Maar tegenwoordig doe ik net alsof ik die auto niet zie. In eens kan er zelfs een tractor voorbij komen zonder dat ze begint te dribbelen. Een paard is net een spiegel, je ziet daarin je eigen stemming.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:49

misschien een aparte oplossing, maar heb je ook al eens geprobeerd om er juist van uit te gaan dat ie er vandoor gaat? Soms kun je door onverschillig te zijn, ook alles heerlijk van je af laten vallen, waardoor je vanzelf ontspant. Zo van: " nou en, dan gaat ie er maar vandoor, ik kan hem toch wel aan (de rest gaat immers ook goed!)". Heb maar wat kapsones (die koningin) en wat lef en vertrouwen in jezelf. Beetje omgekeerde psychologie of zoiets.... Verder staan hierboven hele goede tips, doe er je voordeel mee!

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:21

Het nadeel van eraan denken, is dat je paard het opmerkt. Het zit in iets met je gedachten. Als je je erop concentreert, doet het paard het ook. Dus om eerlijk te zijn zou ik er niet vanuit gaan dat ie er vandoor gaat, en het blijft altijd in je achterhoofd zitten, en ik zou het bij wijze van spreken ook daar laten.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:36

Beugels uit is een goede tip voor een betere balans. En niet denken maar gaav voelen wat er onder je gebeurd. OP de lange zijde eens je ogen een paar passen dicht doen en voelen wat er onder je kont gebeurd en zo makkelijk mogelijk gaan zitten.

Als je toch wat bang bent helpt het soms om een paar keer flink diep adem te halen helemaal in je buik en je lijf helemaal lang maken.
veel oefenen dan wordt het wel beter.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:08

TurboBoem schreef:
Het nadeel van eraan denken, is dat je paard het opmerkt. Het zit in iets met je gedachten. Als je je erop concentreert, doet het paard het ook. Dus om eerlijk te zijn zou ik er niet vanuit gaan dat ie er vandoor gaat, en het blijft altijd in je achterhoofd zitten, en ik zou het bij wijze van spreken ook daar laten.

maar terwijl je je er heel erg op concentreert om het in je achterhoofd te houden, zit het natuurlijk JUIST in je 'voor'hoofd Haha! Haha! .

hier wordt zó vaak de tip gegeven : 'niet aan denken', maar zeg eens, hoe doe je dat ergens NIET aan denken? Verward

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:39

Je moet je concentreren op de bewegingen van je paard, en dan kun je voelen of hij versneld, en hoe meer je je op je paard concentreert, hoe minder je aan het op hol slaan gaat denken. En als het goed gaat, denk je er eigenlijk ook niet meer aan. Maar als je opeens bang wordt dat het gebeurd, verlies je ook je concentratie. En als je het toch denkt, moet je denken: Ach, dan slaat ie maar op hol. Als je op gegeven moment al een paar weken oefent, merk je ook wanneer je paard op hol slaat, en wat hij dan doet.

Loutjelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:00

De tip van Riant is echt een goede, vooral even je ogen dicht doen, doe ik ook soms. Dan heb je het gevoel of je vliegt.

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:29

als je bang er voor bent jaag hem dan voor het rijden even op dan raakt die al wat energie kwijt en probeer anders in de galop met je rug naar achter te gaan zitten _/ zo ongeveer je zit dan dieper in het zadel en voel je je zekerder

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:57

Lekker rustig onstpannen blijven rijden! Nergens knijpen, en gewoon proberen om te denken: Ik blijf toch wel zitten nu hoor, wat ie ook doet!! succes ermee

milkshake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:12

hetzelfde probleem had ik ook ongeveer ik was bang maaar HIER DE GOUDEN TIP

ontspan heb er lol in beweeg goed met je pony mee
zing desnoods een liedje LACH in jezelf doe iets wat of glimlach gewoon dat helpt al en natuurlijk al het bovenstaande proberen want mischien is mijn tip niet zo goud maar gewoon zilver

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:26

Ik heb vaak met mijn paard dat alsik hem dan terug wil nemen dat het gewoon niet lukt hem in draf te krijgen jullie tips?