Scheef paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 21:58

Melody is dus erg scheef, ben ik achter gekomen..
Heeft iemand nog tips om haar rechter te krijgen?
En als ze heel erg op een hand hangt (ze loopt dus met haar hoofd naar rechts) wat kan ik dan het beste doen?
En is het heel erg als ze scheef ist?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:43

Als ze scheef is kan je niet goed rijden op zn paard. Dat is eigenlijk helemaal niet fijn en je kan er ook geen leuke oefeningen meedoen omdat ze niet recht is.

Een advies: Neem les.

XSereentjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:19

een pony shceef Blond

je bedoelt dat ze te veel stelling naar rechts heeft
je moet dus veel op de linker hand gaan rijden
en op de linker hand veel voltes rijden
sluiten en openen Lachen

succes

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:54

Probeer liever veel op de binnehoefslag te rijden, scheefheid heeft vaak als oorzaak onbalans. Als je je pony veel op de binnenhoefslag rijdt heeft ze geen steun aan de bakrand en moet ze op haar eigen benen gaan lopen. Hierdoor wordt ze rechter.

De eerste tijd kan ze heel erg onwennig lopen en extra scheef. Hoe meer je dit oefend hoe beter het wordt. Ook kun je voltes rijden op de binnenhoefslag en een goede stelling vragen (niet teveel, alleen het oogje vragen, niet het hele hoofd naar binnen... en neem ook goed de achterhand mee).

Verder zou ik ook les nemen, soms heb je het idee dat je recht zit maar zit je eigenlijk zelf scheef. Dit is zelf heel moeilijk te zien. (zijn je beugels wel gelijk en hangt je zadel niet scheef?)

Groetjes,

Annemeik

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:37

Ze wordt blijkbaar heel veel aan een kant gereden. Ook is het algemeen bekent dat je aan de linkerkant moet opstijgen. 'Omdat dat zo hoort(en niemand kan uitleggen waarom het zo hoort).' Nou dat is dus klinkklare onzin, want wat jij moet doen, is de spieren aan de andere kant soepeler te maken, door vaker rechts op te stijgen, en vaker oefeningen op de andere hand te doen, tot je merkt dat je paard aan dat kant losser is. Dan kun je weer lekker afwisselend op en af stijgen, en weer makkelijk rijden met een soepel paard. DE LINKERKANT MOET JE NIET OPEENS GAAN VERWAARLOZEN!!!!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 02:24

Ieder paard is scheef. De meeste paarden zijn linksgebogen, maar je komt ook rechtsgebogen paarden tegen. Stel, jouw pony is linksgebogen (dan loopt ze dus linksom met haar kont naar binnen) is het verstandig om linksom veel contraBUIGING te vragen (dat is iets anders als contrastelling). Je slaat dan 2 vliegen in een klap, want door contrabuiging maak je de rugspieren los, dus word ze ook makkelijker in dr mond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 02:26

www.hoefkatrol.com

Als je geen instructie kunt vinden die je kan helpen bij het rechtrichten van je paard, is Antoine de Bodt (of een van zijn medewerkers) wellicht een uitkomst.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 09:33

Bedankt voor de tips.
Ik heb donderdag weer les, dus ik ga er ook al met mn instuructrice aan werken om haar rechter te krijgen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:40

Interressant topic ik ben er 2 weken geleden ook via de dierenarts achtergekomen dat mijn paard scheef is aan de rechterkant. Ze heeft een ongeluk gehad 2 september waardoor ze haar achterbeen minder is gaan gebruiken (ze zet hem er moelijker onder) gevolgen: rugpijn, geen bespiering in de acherhand en scheef. Ik had als optie fysioterapie en longeren met een pessoa om haar sterkter te maken en mytoplast.Op hoefkatrol.com staan inderdaad ook tips maar vind het zelf moeilijk om die tips zonder begeleiding uit te voeren. Heb helaas zelf geen vervoer anders zou ik wel zo'n clinic van ADB willen volgen. Ik heb op mijn nieuwe stal weer les maar hoe weet je nu als leek of je goed les hebt en of diegene weet waar hij/zij het over heeft? Deze instructirice zegt precies het tegenovergestelde als mijn vorige.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:24

gouda schreef:
Interressant topic ik ben er 2 weken geleden ook via de dierenarts achtergekomen dat mijn paard scheef is aan de rechterkant. Ze heeft een ongeluk gehad 2 september waardoor ze haar achterbeen minder is gaan gebruiken (ze zet hem er moelijker onder) gevolgen: rugpijn, geen bespiering in de acherhand en scheef. Ik had als optie fysioterapie en longeren met een pessoa om haar sterkter te maken en mytoplast.Op hoefkatrol.com staan inderdaad ook tips maar vind het zelf moeilijk om die tips zonder begeleiding uit te voeren. Heb helaas zelf geen vervoer anders zou ik wel zo'n clinic van ADB willen volgen. Ik heb op mijn nieuwe stal weer les maar hoe weet je nu als leek of je goed les hebt en of diegene weet waar hij/zij het over heeft? Deze instructirice zegt precies het tegenovergestelde als mijn vorige.
Ga anders eerst regelmatig kijken naar lesdagen/clinics van hem of een van zijn leerlingen. Daar leer je ook veel van. Vraag anders aan hem zelf of hij iemand weet die aan huis komt lesgeven (die zijn er namelijk ook!!) Daardoor leer je de methode beetje kennen en zo leer je ook kennen wie wel of niet geschikt ervoor is om je hiervoor en hierdoor te laten instructies te laten geven.
Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl is ook leerling van hem, Caroline de Lannoy is ook en leerling van hem www.carolinedelannoy.com en zo zijn er zoveel. Maar Antoine komt op diverse plaatsen, dus wie weet kent hij iemand bij je in de buurt. Mail hem even. Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:27

Angeliek schreef:
Ieder paard is scheef. De meeste paarden zijn linksgebogen, maar je komt ook rechtsgebogen paarden tegen. Stel, jouw pony is linksgebogen (dan loopt ze dus linksom met haar kont naar binnen) is het verstandig om linksom veel contraBUIGING te vragen (dat is iets anders als contrastelling). Je slaat dan 2 vliegen in een klap, want door contrabuiging maak je de rugspieren los, dus word ze ook makkelijker in dr mond.

Dit is niet correct, het is juist bewezen dat de meeste paarden rechtsgebogen zijn. Maar dat doet er niet toe. Je moet zelfs gaan leren voelen en ontdekken welke buiging een paard heeft. Want dat kan zelfs dagelijks wijzigen, wat zeg ik: het kan zelfs op gegeven moment in een uur nog diverse keren wijzigen. Maar dat is nu juist aan de ruiter om dat te ontdekken.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:44

Bets schreef:
Ga anders eerst regelmatig kijken naar lesdagen/clinics van hem of een van zijn leerlingen. Daar leer je ook veel van. Vraag anders aan hem zelf of hij iemand weet die aan huis komt lesgeven (die zijn er namelijk ook!!) Daardoor leer je de methode beetje kennen en zo leer je ook kennen wie wel of niet geschikt ervoor is om je hiervoor en hierdoor te laten instructies te laten geven.
Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl is ook leerling van hem, Caroline de Lannoy is ook en leerling van hem www.carolinedelannoy.com en zo zijn er zoveel. Maar Antoine komt op diverse plaatsen, dus wie weet kent hij iemand bij je in de buurt. Mail hem even. Knipoog

Hier heb ik een inschrijfformulier van haar thuis liggen gekregen via via. Van een 5 daagse cursus maar die is in Goesbeek of Arnhem en heb geen vervoer helaas. Zag ook op haar site dat ze alleen voor min. 3 man aan huis komt Verdrietig
Ik ga Antoine wel mailen of er ook iemand aan huis kan komen.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:49

Inderdaad veel buigingen naar allebei kanten. En ook proberen goed recht te stellen. Vooral zorgen dat hij goed aan je been is dus dat hij niet over zijn buiten of binnen hand weg loopt als je stelling wilt vragen. veel rekken en oefenen!!

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:36

contrastelling rijden Lachen euh of eigenlijk buiging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:40

Hier word gesproken over buiging vragen
idd, dat moet, maar wel in het lijf, niet in de hals

Dus buiging door je been, niet met je hand.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 23:40

Ik ga het proberen!
En ik ga januari of februari wsl. naar zo'n les van Antoine de Bodt Lachen
Ik hoop dat het goed komt met haar scheefheid.. Knipoog

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 00:01

runningkawa schreef:
Hier word gesproken over buiging vragen
idd, dat moet, maar wel in het lijf, niet in de hals

Dus buiging door je been, niet met je hand.

Ik neem dan aan dat RK bedoeld schouderbinnenwaarts ipv stelling in de hals daar zijn ze meestal wel lenig genoeg in.

Als je de schouder gebruikt kunnen ze de achterhand niet meer naar binnen draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:04

Over AdB en het rechtrichten wil ik nog wel een kritische kanttekening plaatsen. Waar AdB vooral erg goed in is, is het rechtmaken van een paard in zijn eigen scheefheid. Zo scheef als dat het paard is, laat AdB het paard in balans lopen. In feite zijn die paarden nog steeds scheef in hun lijf alleen lopen ze gelijk over 4 benen.

In principe is ieder paard scheef. De vraag is in hoeveree een paard scheef is. Vaak is scheefheid nog wel op te lossen door te rijden. Soms moet er een chiropractor aan te pas komen om het paard los te maken. Natuurlijk is het wel een vereiste om daarna correct te blijven rijden. Door te rijden hou je je paard recht en maak je hem sterk.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:12

Als je paard echt heel scheef is, zou ik m eerst eens goed laten nakijken door een osteopaat. Goede kans dat bekken of iets dergelijks ook scheef staat. Pas daarna gaan rechtrichten. Anders krijg je hem/haar nooit echt helemaal recht.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:17

An_J schreef:
Als je paard echt heel scheef is, zou ik m eerst eens goed laten nakijken door een osteopaat. Goede kans dat bekken of iets dergelijks ook scheef staat. Pas daarna gaan rechtrichten. Anders krijg je hem/haar nooit echt helemaal recht.

Jawel we brengen paard de bekken ook recht door middel van paard met dubbele longe te longeren. Maar hieraan moet je zelf nooit klakkeloos aan beginnen, dus daar moet wel een persoon met ervaring bij staan. Maar na laten kijken door osteopaat kan nooit kwaad natuurlijk.

LoveTarkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:58

NEEM LES van een goede instructeur dat is het beste wat je kan doen! Dan is er altijd iemand die ziet hoe het gaat!

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:58

XSereentjeX schreef:
je moet dus veel op de linker hand gaan rijden

Gewoon evenveel op blijven rijden als op de rechterhand, dus 50%-50% van de tijd.. Anders zou je de moeilijke kant nog gaan overbelasten...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:14

Maaikelove schreef:
Gewoon evenveel op blijven rijden als op de rechterhand, dus 50%-50% van de tijd.. Anders zou je de moeilijke kant nog gaan overbelasten...

Ja maar als je het paard niet rechtricht, kun je zoveel rijden op links als op rechts, wil nog niet zeggen dat je paard rechtgericht is Bloos
Overbelasting wil zeggen dat paard meer gewicht op 1 kant legt , dus dat kan op linkerkant van lichaam zijn of op rechterkant. Maar als je niet rechtricht en korte spieren oprekt dan zal paard gewoon scheef in lichaam blijven en kun je zoveel rijden als je wilt, welke kant dan ook, maar hij zal scheef blijven Scheve mond . Dit even ter verduidelijking. Bloos!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:20

Ik ga zeker mee met de rest, maar heb nog 2 dingen toe te voegen:

* Kijk of je zadel ook scheef is (dit is meestal door het opstijgen zonder krukje). Als dit zo is, moet je dat eerst recht laten maken. Anders kan je paard nooit recht worden.
* En stap dus altijd op met krukje. Je trekt met opstappen altijd je zadel en paard helemaal scheef.
* Accupunctuur kan je een beetje op weg helpen om je paard recht te krijgen.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:27

Ook ik vind dit een zeer interessante topic gisteren tijdens mijn les zijn we er achter gekomen dat mijn paard scheef is. Hij is naar links gebogen. Zijn rechter achterbeen is ook zwakker. In februari (eerder had ze geen tijd)komt er een fysiotherapeute Mieke Bosmans- Bril (iemand ervaring met haar?) Ik heb haar gisteren gesproken en zij had het er ook over dat het ook scheef zit in zijn bekken, maar ik mocht wel gewoon door rijden. Ik hoop wel dat het allemaal goed met hem komt.

Wat ik nog het ergste vind is dat mijn vorige instructeur het nooit gezien heeft dat mijn paard scheef is. Er reed ook wel eens iemand op mijn paard die toch ook heel veel rij ervaring heeft en ook die heeft het nooit gevoeld. Terwijl ik altijd zei" hij pakt rechts vast en ik voel dat er iets niet goed is" Er is ook regelmatig gezegt dat mijn zadel scheef lag. Dat vind ik nog het ergste van alles, misschien heb ik het daardoor allemaal verergerd. Ik ben heel blij met mijn nieuwe instructrice.