Stilstaan (protest)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katie1989

Stilstaan (protest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 18:51

Ik rijd dus af en toe op een pony waarbij we bezig zijn met inrijden. En aangezien hij liever lui dan moe is kwam er af en toe dit voor:

Ik reed heel rustig hij was braaf, af en toe belonen, weinig straffen etc. Dan kwamen we op een rechte zijde, die we al 100000 keer haden bereden, en ging hij op zijn rem alsof het eng was. Beetje tegen hem praten, lief doen, klopje geven. Neehoor geen stap. Beetje drijven, belonen etc. Nog steeds geen reactie. Nou tikje erbij, geen vin verroert ie, alsof hij het gewoon niet voelt. Iemand een tik achter ze kont geven. Nog steeds GEEN beweging Boos! Boos! Boos! Dan na ongeveer 5 a 10 minuten ging hij weer lopen!
Djaero is van Ghislaine der moeder maar die heeft nog niet gereden ivm omstandigheden. Ghislaine had dus helemaal geen geduld en als dit dan gebeurde ging Djae dus linearecta terug naar het weiland, wat volgens mij niet een van de beste oplossingen is.

Wat zou nou de oorzaak zijn en hoe kan je het oplossen???
Tis een haflo die pas een arabier word als een ander paard um bijt Tong uitsteken

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:35

Hij kan het echt eng vinden maar dat is geen reden om een hele tijd stil te gaan staan!!! Hoe had ze de oren??? Naar voren gericht op de plaats waar iets was, of naar achteren???

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 08:10

als die stil staat en er loopt dan ff iemand lnaast die hem zeg maar ondersteund om door te gaan? Die van mij stopt ook wel is, maar als die dan echt niet wil dan komt er iemand die hem even ondersteund en naast hem komt staan en hem zo mee naar voren neemt.

nu is het bij mij niet zo dat ik het zelf niet op kan lossen , maar meestal is die van mij dan echt bang voor iets en zo vertrouwd die het een beetje meer....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 08:43

Misschien heeft hij wel ergens last van? Als het een jong paard is willen de knieen weleens op slot schieten en dan is er ook geen beweging in te krijgen. Ik zou er een keer de DA bijhalen.

Hoe reageert hij als er anderen in de bak zijn? Als hij achter een andere staart aankan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:23

Je probleem zit denk ik in meer aspecten dan je zelf denkt. Lees je stukje maar eens. Het paard gaat stilstaan en jij gaat 'm klopjes geven en belonen...... Tja, da's niet zo handig.
Misschien is het handiger om wat deskundige hulp in te roepen bij het inrijden?

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:45

Ik ga mee met het idee van Sonja. Als hij stilstaat en jij reageert zo, dan ziet hij het als een beloning. Hij heeft het idee van o dit doe ik goed want ze geeft me een klopje.
Maar je moet wel even goed kijken hoe hij zijn oren heeft staan. Misschien ziet hij echt wel iets waar hij bang voor is. Staat hij meestal op hetzelfde punt stil?

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:31

mijn paard heeft dat ook gehad in het begin hij was liever lui dan moe en reageerde nouwelijks op je hulpen, op de ene of andere manier ging het er toch weer uit na veel prive les, het is meer zo iets van ik heb geen zin om te werken dus ik ga er ook geen moeite voor doen, hulpen geven heeft dus geen zin, het kan ook aan zn conditie liggen, stel nou eens dat jij al maanden niet hebt gelopen en dat je ineens flink aan het werk moet dan ga je ook protesteren, vooral luie paarden krijgen dat soort idiote ideeen, ik zou als ik jou was prive les nemen, bij mij heeft het geholpen.. ookal is mn paard nog steeds lui het gaat stukken beter.. by the way groffe hulpen geven maken het alleen maar erger probeer eerst een zacht hulpje en dan pas strenger zo krijgt je pony van zelf in de gaten dat ie liever een zachte hulp wilt dan een strenge... succes OK dan!

ps: check me prof... and you now who i am Knipoog

sharonlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:14

Je moet goed conseqent blijven bij paarden, als je dit gedrag toe staadt zal hij het vaker doen, bang was hij niet want dan zal hij echt niet 10 minuten stil blijven staan.
probeer een een volte te maken als hij dat doet. luisterd hij na 1 keer niet dan moet je hem echt strenger aanpakken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:17

Mijn leasepony deed dit dus ook altijd, als ze iets engs zag, ging ze stilstaan en wat ik ook deed, ze verzette geen stap. IK wachtte altijd totdat ze uitgekeken was, en dan kon ik er normaal langs. Maar k zou je dit niet aanraden, zo laat je de pony 'winnen'.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:56

Je moet iets harder zijn en geen klopjes geven, dit is waarschijnlijk gewoon protest (staken) je moet hem dan als hij stil gaat staan uit evenwicht brengen door gewoon een kant op te sturen dan moet hij wel gaan lopen. Maar ik ben het wel met sonja eens dat je er deskundige hulp bij moet halen want je kunt (ik zeg niet dat je dat doet ) maar je kunt je paard voor zijn leven verpesten want als het echt staken is krijg je het er wel weer een beetje uit maar ze zullen het op moeilijke momenten altijd tegen je gebruiken. ( ik spreek uit ervaring)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:57

Toen ik mijn paard kocht wou hij nog niet eens een normaal rondje door de bak lopen dat is twee jaar geleden, ik rijd hem nu wel m1+5 maar hij blijft het tegen mij gebruiken als hij het moeilijk vind

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:02

Oh nee dat lieg ik het is twee en een half jaar geleden maar dan nog ik rijd hem nu twee jaar wedstrijden en het is best wel snel gegaan want ik moest toen nog gewoon in de b beginnen maar er zitten hele moeilijke perioden tussen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:16

Ik denk dat je het paard dit onbedoeld, zelf hebt geleerd. Stappen is stappen, draven is draven en gallop is gallop. Halthouden is halthouden. Een paard voelt zich rustiger en veiliger als alles duidelijk voor hem is. Dit soort problemen komt meestal niet door het paard, maar door de ruiter. Het probleem is dat het paard zich dus op een standaard manier gaat gedragen. In onze ogen is het dan een probleem paard of een paard met problemen. Het probleem zit zeer waarschijnlijk bij de ruiter. Laat er een keer iemand op rijden, die goed kan rijden. Uiteindelijk kan er veel verzet ontstaan, als je dit niet oplost. Je moet eerst duidelijk maken aan je paard 1. wat je wil, 2. het paard moet dat begrijpen, en als het paard het begrepen heeft moet 3. het paard moet onvoorwaardelijk bevestigen dat hij het begrepen heeft. Als dat niet gebeurd is, heb je een communicatie probleem. Tussen mensen kun je dat soms nog rechtzetten, tussen een mens en een paard is dat veel moeilijker, hoe goed je het ook bedoelt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:45

Ik denk dat een ding even over het hoofd wordt gezien. Misschien heeft deze pony last van tying up! Hij wordt ingereden en is dus nog geen werk gewend. de spieren kunnen dan tijdens het werk verzuren. Dan blijft hij even staan, omdat het zeer pijnlijk is om verder te gaan. Na een paar minuten kan hij weer bewegen. Dit is dus een lichamelijk aspect en geen verzet, wat je wel bij jonge paarden tegen komt. Zeker als ze goed in het voer staan. Als en paard niet voorwaarts gaat op een tik, in zo´n geval en ook niet achteruit gaat kruipen, maar echt pal staat, moet je echt aan tying up denken. Dat kan de spieren vreselijk beschadigen . Het is zeg maar een lichte vorm van maandagsziekte. Misschien bouw je niet genoeg ontspanningsmomenten (stappen aan de lange teugel) in als je met de pony werkt.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:18

Lusitana ---- De DA kan het paard controleren op ziekte, pijn en blessures. Het is altijd goed om gezondheidsproblemen uit te sluiten.

Als je een paard net inrijdt, moet je wel op de trainingsopbouw en het herstel letten. Ik zou als je geen ervaring hebt met jonge paarden, alleen onder toezicht van een ervaren ruiter, die bewezen heeft jonge paarden op de goede manier te kunnen aanrijden, dit oppakken. Als je dit verkeerd doet, is het paard voor de rest van het leven getekend. Doe je het goed, dan heeft het paard en zijn baas een eerlijke kans. Het geeft dan ook meer voldoening en je leert er enorm veel van.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:20

tying up ontstaat ter plekke, daar staat geen DA bij, neem ik aan. Maar wel is het dan in de urine terug te vinden (eiwitten)