Hoe afleren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Titsia

Hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 18:37

Als ik aan het rijden ben heb ik in 1 van mijn polsen een knik zitten, lijkt mij dus niet erg prettig voor het paard
Zelf merk ik het echter niet, maarja iets aanleren is altijd makkelijker als iets afleren, maar misschien hebben jullie wat tips? En ja hoor ik heb twee maal per week les.
Hier even een foto van als ik het weer eens doe Bloos!
Afbeelding

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:41

Misschien iemand constant laten zeggen dat je je handen goed moet houden, naar een tijdje word dat dan weer automatisch.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:44

Ik zie geen foto, maar probeer dan voor jezelf een iedere keer dat je langs de A en de C komt te kijken naar je handen of je ze nog goed hebt.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:32

Knokels tegen elkaar aan houden als je rijdt... Of een plankje aan de binnenkant van je handen...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:46

Misschien kan je rondom aan de omheinig op verschillende plaatsen in koeienletters de tekst "let op handen!" ofzo plaatsen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:48

Nu zie ik de foto wel...
Ik doe dat ook Bloos gelukkig nu inmiddels wel minder...

Denk ook de hele tijd polsen naar beneden duwen en iets naar buiten alsof je een bal moet vasthouden.

Verder moet gewoon iemand aan de kant 100x zeggen dat je je hand niet zo moet kantelen Tong uitsteken Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:52

ja kan ook een bandje opnemen en dat telkens op herhalen zetten

"let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen..." Tong uitsteken Haha! Clown

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:56

ik heb hetzelfde probleem ....

Ik heb er wel eens aan zitten denken hoe ik dat op kon lossen en heb er serieus over na zitten denken om van die polsbeschermers om te doen die ik voor het skaten heb liggen maar ja of het helpt ik weet het niet...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:03

kort (spring) zweepje onder je duimen leggen en je voorstellen dat het een dienblad is met volle glazen. Iedere keer 10 min. zo rijden.
Daarna jezelf dit inbeelden. Ze hebben het mij ook laten doen en het werkt echt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:36

Het ziet er idd raar uit, net alsof je hand er verkeerd aan zit(sorry Bloos). Maar oke, hou je handen recht naast elkaar, zie 2 precies dezelfde handen voor je in spiegel beeld dan. Dat helpt ook!!!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 21:43

Citaat:
ja kan ook een bandje opnemen en dat telkens op herhalen zetten

"let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen..."

deze vind ik echt geweldig Tong uitsteken dan word ik echt gek denk ik Haha!

Citaat:
kort (spring) zweepje onder je duimen leggen en je voorstellen dat het een dienblad is met volle glazen. Iedere keer 10 min. zo rijden.
Daarna jezelf dit inbeelden. Ze hebben het mij ook laten doen en het werkt echt.

Waarom met een zweepje? dan kan ik het me evengoed zomaar inbeelden van dat dienblad, want zelfs met zweep doe ik dit Scheve mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:48

Je kunt ook denkbeeldige valggetjes in je handen nemen, hou ze fier rechtop!

KimB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:58

Dat probleem ken ik! *LOL*

Zelf heb het een tijdje geleden ook gehad, maar ben er gelukkig vanaf!
Let maar eens op, als je met een zweepje rijdt, dan heb je dit probleem waarschijnlijk niet!? Teminste ik had dat niet.
Maarja als je het aan beide handen hebt, wordt het wat rottiger.

Geen probleem hoor, ga je toch met twee kleine zweepjes rijden?!
(niet om mee te straffen natuurlijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
1x geprobeerd, lukte wel, maar erg moeilijk. Bijna geen controle meer over je paard.

Dus ben ik maar met een klein takje gaan rijden.
Gewoon een klein takje van de boom, dat je vasthoudt tijdens het rijden.
Nu is het de kunst om het takje niet te breken.
Op den duur werd/word dit zo vervelend dat je het ondertussen zelf wel geleerd hebt!

Succes!! OK dan!

XSereentjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:17

Biepje schreef:
Knokels tegen elkaar aan houden als je rijdt... Of een plankje aan de binnenkant van je handen...

hiermee blijf je er op letten
en kun je het zelf niet stiekem vergeten Haha! !!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 00:28

vind een plankje nogal gevaarlijk stel dat je valt... Je zit echt vast met dat plankje je kan je handen niet 100% bewegen.

En echt met een zweepje kan ik dit nog steeds Tong uitsteken misschien moet ik het eens met twee zweepjes proberen, ga wel vieze gezichten krijgen dan denk ik Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:35

Doe maar net of je kopjes in je handen hebt met water erin en dat het water er niet uit mag vallen Haha! Het klinkt stom misschien maar werkt wel hoor. Je moet je er zelf aan toezetten, zelf bij nadenken en erop letten desnoods met begeleiding. Maar als je het echt wilt veranderen moet je eerst bij jezelf beginnen.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:34

als je van die ringetjes aan je zadel hebt knoop daar een strotouwtje aan vast en hou die met je pinken vast.. wel zonder handschoentjes !

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:05

Zou ook meer proberen je ellebogen in je zij te houden, langs je lichaam, deze steek je op deze manier naar buiten en dat is ook niet hou het zou moeten.
Een zweep in je had kan ook een hoop oplossen, probeer het anders eens om met 2 zwepen te rijden

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:58

whahah, zo'n spastisch handje hebben echt veel mensen, ik heb geen idee hoe je het op moet lossen, je moet er zelf op letten.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 13:07

mja maar je moet al op zo veel letten Tong uitsteken
Soms doet mijn paard echt moeilijk en als hij dan zo doet dan gaan mijn handen in deze positie anders lukt het mij veel beter om er op te letten, maar als je weet dat hij de helft van uur moeilijk doet Tong uitsteken

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:13

Doe net of je 2 kopjes koffie op een schoteltje moet serveren. Laat iemand aan de kant je helpen door telkens te zeggen "serveerster" hier kun je nog om lachen als iemand steeds zegt "let op je handen" dan wordt je chagrijnig

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:35

Zoals je de teugels nu vasthoud, maar ook je bovenhanden houdt, kun je de teugels niet goed in gevoel nemen. Je bovenarmen moeten losjes afhangen, zonder spanning. De ellebogen komen dan vlak boven je heupen. Vanuit die positie moet je de onderarm losjes kunnen houden. Dus niet verkrampen en kracht gebruiken. De hand moet een gesloten vuist zijn, met daarboven op de duim. De vuist kun je kleiner maken en losser laten. Als je een paar keer een vuist maakt bij een losse onderarm, voel je de verschillen van de spanning vanuit de pols. De pols moet soepel zijn. Je kan dit krampachtig proberen, beter is om een goede zit te ontwikkelen, waarbij je de teugels niet nodig hebt om in evenwicht te blijven. Beide teugels moeten tegen de hals van het paard aanliggen. De knokkels van je beide handen moeten elkaar aankijken of bijna aanraken. De linkerhand mag niet over de schoft heen aan de andere kant komen en omgekeerd. Als je met een hand over de schoft komt, werken de teugels heel anders dan je denkt.

Kun je het paard de hals laten strekken ? (op de goede manier, meestal wordt dit al verkeerd gedaan). Het paard moet het bit opzoeken, het paard legt dus contact met je handen. Niet de ruiter.

Wat betreft je zit, je moet je "core-muscles" (kernspieren in de lende/buikstreek) ontwikkelen. Daar komt de goede zit vandaan, waardoor de rug rechtop op het bekken blijft staan, de schouders los, geen spanning. Borst naar voren, schouders gaan naar achteren, maar niet door aanklampen en gespannen spieren. Daarvoor gebruik je genoemde spieren. De hand die je verkeerd houdt, komt dan vanzelf goed.

Ik laat mensen die last van dit soort problemen hebben de rijzweep in de probleemhand houden. De beide teugels in de andere hand. Ik laat de hand zonder teugels in de goede positie houden in stap, draf, galop en overgangen. De dikke kant van de zweep met de knop steekt dan ver uit de hand. Voor de ruiter is dat een punt dat tijdens het rijden goed te zien is, terwijl het hoofd op de goede manier wordt gehouden. De knop van de zweep moet nauwelijks ten opzichte van het paard bewegen. Dat lukt alleen bij een onspannen vuist, onstspannen pols en onderarm, een ontspannen bovenarm, ontspannen schouders enz. Je kan ook oefenen met de andere hand. Je kan de zweep ook horizontaal door beide handen vasthouden (op de vuist, onder de duimen). Het wiebelen van de zweep geeft dan aan of je beide handen bij elkaar en rustig kan houden.

Let erop dat je rechtop zit, je zit nu voorover. Je kan nooit met je zit op deze manier goed inwerken.

Hoe je de armen nu houdt is niet goed. Je blokkeert er zelfs de bewegingen van het paard mee. Je hindert het paard op deze manier.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:59

Citaat:
Waarom met een zweepje?

omdat je dan verplicht bent om met de juiste handhouding te rijden, rechtop en een handbreedte uit elkaar.
Ik bedoel dus niet een zweepje gewoon vasthouden als zweep maar echt onder je duimen leggen (1 karwats in beide handen boven de schoft van het paard.)

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 16:56

GoldStar schreef:
Zoals je de teugels nu vasthoud, maar ook je bovenhanden houdt, kun je de teugels niet goed in gevoel nemen. Je bovenarmen moeten losjes afhangen, zonder spanning. De ellebogen komen dan vlak boven je heupen. Vanuit die positie moet je de onderarm losjes kunnen houden. Dus niet verkrampen en kracht gebruiken. De hand moet een gesloten vuist zijn, met daarboven op de duim. De vuist kun je kleiner maken en losser laten. Als je een paar keer een vuist maakt bij een losse onderarm, voel je de verschillen van de spanning vanuit de pols. De pols moet soepel zijn. Je kan dit krampachtig proberen, beter is om een goede zit te ontwikkelen, waarbij je de teugels niet nodig hebt om in evenwicht te blijven. Beide teugels moeten tegen de hals van het paard aanliggen. De knokkels van je beide handen moeten elkaar aankijken of bijna aanraken. De linkerhand mag niet over de schoft heen aan de andere kant komen en omgekeerd. Als je met een hand over de schoft komt, werken de teugels heel anders dan je denkt.

Kun je het paard de hals laten strekken ? (op de goede manier, meestal wordt dit al verkeerd gedaan). Het paard moet het bit opzoeken, het paard legt dus contact met je handen. Niet de ruiter.

Wat betreft je zit, je moet je "core-muscles" (kernspieren in de lende/buikstreek) ontwikkelen. Daar komt de goede zit vandaan, waardoor de rug rechtop op het bekken blijft staan, de schouders los, geen spanning. Borst naar voren, schouders gaan naar achteren, maar niet door aanklampen en gespannen spieren. Daarvoor gebruik je genoemde spieren. De hand die je verkeerd houdt, komt dan vanzelf goed.

Ik laat mensen die last van dit soort problemen hebben de rijzweep in de probleemhand houden. De beide teugels in de andere hand. Ik laat de hand zonder teugels in de goede positie houden in stap, draf, galop en overgangen. De dikke kant van de zweep met de knop steekt dan ver uit de hand. Voor de ruiter is dat een punt dat tijdens het rijden goed te zien is, terwijl het hoofd op de goede manier wordt gehouden. De knop van de zweep moet nauwelijks ten opzichte van het paard bewegen. Dat lukt alleen bij een onspannen vuist, onstspannen pols en onderarm, een ontspannen bovenarm, ontspannen schouders enz. Je kan ook oefenen met de andere hand. Je kan de zweep ook horizontaal door beide handen vasthouden (op de vuist, onder de duimen). Het wiebelen van de zweep geeft dan aan of je beide handen bij elkaar en rustig kan houden.

Let erop dat je rechtop zit, je zit nu voorover. Je kan nooit met je zit op deze manier goed inwerken.

Hoe je de armen nu houdt is niet goed. Je blokkeert er zelfs de bewegingen van het paard mee. Je hindert het paard op deze manier.

Hey bedankt hiervoor Haha! snap wel een paar dingetjes niet, en ja jammer genoeg gebruik ik teveel kracht maar dit heb je dan weer nodig met hem, op zit reageert hij nog niet 100%, en anders neemt hij jammer genoeg een loopje met je als je af en toe is geen kracht gebruikt, weet dat ik nu tegen veel mensen hun kar rijd, maar al wie denkt hem te kunnen rijden zoals het wel hoort en zou moeten is vrij om altijd eens te komen Tong uitsteken met een losse teugel kan ik hem perfect rijden zolang ik dan maar niets vraag Scheve mond dus van het ogenblik dat ik zelfs nog maar een cirkel vraag rug en tanden zijn nochtans in orde, zadel past, dus dat is het allemaal niet, zijn mond is van beton en neen dit heeft hij niet bij mij aangeleerd, heb hem nu bijna twee jaar en heb hem gekocht van een handelaar dus wat hij ervoor gedaan heeft zal ik jammer genoeg nooit weten. Ook zijn we eigenlijk maar recreatief bezig, maar dit stoort mij toch, aangezien ik van plan ben om in dressuur verder te gaan, vind ik dit echt niet kunnen. Vanavond heb ik les en ga er zeker eens extra op kijken