Zelf merk ik het echter niet, maarja iets aanleren is altijd makkelijker als iets afleren, maar misschien hebben jullie wat tips? En ja hoor ik heb twee maal per week les.
Hier even een foto van als ik het weer eens doe
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:ja kan ook een bandje opnemen en dat telkens op herhalen zetten
"let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen...let op je handen..."
dan word ik echt gek denk ik
Citaat:kort (spring) zweepje onder je duimen leggen en je voorstellen dat het een dienblad is met volle glazen. Iedere keer 10 min. zo rijden.
Daarna jezelf dit inbeelden. Ze hebben het mij ook laten doen en het werkt echt.
Het klinkt stom misschien maar werkt wel hoor. Je moet je er zelf aan toezetten, zelf bij nadenken en erop letten desnoods met begeleiding. Maar als je het echt wilt veranderen moet je eerst bij jezelf beginnen. GoldStar schreef:Zoals je de teugels nu vasthoud, maar ook je bovenhanden houdt, kun je de teugels niet goed in gevoel nemen. Je bovenarmen moeten losjes afhangen, zonder spanning. De ellebogen komen dan vlak boven je heupen. Vanuit die positie moet je de onderarm losjes kunnen houden. Dus niet verkrampen en kracht gebruiken. De hand moet een gesloten vuist zijn, met daarboven op de duim. De vuist kun je kleiner maken en losser laten. Als je een paar keer een vuist maakt bij een losse onderarm, voel je de verschillen van de spanning vanuit de pols. De pols moet soepel zijn. Je kan dit krampachtig proberen, beter is om een goede zit te ontwikkelen, waarbij je de teugels niet nodig hebt om in evenwicht te blijven. Beide teugels moeten tegen de hals van het paard aanliggen. De knokkels van je beide handen moeten elkaar aankijken of bijna aanraken. De linkerhand mag niet over de schoft heen aan de andere kant komen en omgekeerd. Als je met een hand over de schoft komt, werken de teugels heel anders dan je denkt.
Kun je het paard de hals laten strekken ? (op de goede manier, meestal wordt dit al verkeerd gedaan). Het paard moet het bit opzoeken, het paard legt dus contact met je handen. Niet de ruiter.
Wat betreft je zit, je moet je "core-muscles" (kernspieren in de lende/buikstreek) ontwikkelen. Daar komt de goede zit vandaan, waardoor de rug rechtop op het bekken blijft staan, de schouders los, geen spanning. Borst naar voren, schouders gaan naar achteren, maar niet door aanklampen en gespannen spieren. Daarvoor gebruik je genoemde spieren. De hand die je verkeerd houdt, komt dan vanzelf goed.
Ik laat mensen die last van dit soort problemen hebben de rijzweep in de probleemhand houden. De beide teugels in de andere hand. Ik laat de hand zonder teugels in de goede positie houden in stap, draf, galop en overgangen. De dikke kant van de zweep met de knop steekt dan ver uit de hand. Voor de ruiter is dat een punt dat tijdens het rijden goed te zien is, terwijl het hoofd op de goede manier wordt gehouden. De knop van de zweep moet nauwelijks ten opzichte van het paard bewegen. Dat lukt alleen bij een onspannen vuist, onstspannen pols en onderarm, een ontspannen bovenarm, ontspannen schouders enz. Je kan ook oefenen met de andere hand. Je kan de zweep ook horizontaal door beide handen vasthouden (op de vuist, onder de duimen). Het wiebelen van de zweep geeft dan aan of je beide handen bij elkaar en rustig kan houden.
Let erop dat je rechtop zit, je zit nu voorover. Je kan nooit met je zit op deze manier goed inwerken.
Hoe je de armen nu houdt is niet goed. Je blokkeert er zelfs de bewegingen van het paard mee. Je hindert het paard op deze manier.
snap wel een paar dingetjes niet, en ja jammer genoeg gebruik ik teveel kracht maar dit heb je dan weer nodig met hem, op zit reageert hij nog niet 100%, en anders neemt hij jammer genoeg een loopje met je als je af en toe is geen kracht gebruikt, weet dat ik nu tegen veel mensen hun kar rijd, maar al wie denkt hem te kunnen rijden zoals het wel hoort en zou moeten is vrij om altijd eens te komen
met een losse teugel kan ik hem perfect rijden zolang ik dan maar niets vraag
dus van het ogenblik dat ik zelfs nog maar een cirkel vraag
rug en tanden zijn nochtans in orde, zadel past, dus dat is het allemaal niet, zijn mond is van beton en neen dit heeft hij niet bij mij aangeleerd, heb hem nu bijna twee jaar en heb hem gekocht van een handelaar dus wat hij ervoor gedaan heeft zal ik jammer genoeg nooit weten. Ook zijn we eigenlijk maar recreatief bezig, maar dit stoort mij toch, aangezien ik van plan ben om in dressuur verder te gaan, vind ik dit echt niet kunnen. Vanavond heb ik les en ga er zeker eens extra op kijken