steigeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 12:17

ik heb best vaak dat mijn pony steigert... niet hoog maar heel vervelend, als hij bij de andere pony wil blijven dan keert hij (laag) op z'n achterbenen om... hoe kan ik dit voorkomen/verhelpen? (ik ga geen balonnetjes boven zijn hoofd kapot slaan!!!)

groetuuwh

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:23

Onmiddellijk doorrijden, niet twijfelen. Meestal (als het al niet altijd is), voel je het aankomen, dan moet je hem onmiddellijk op andere ideeën brengen (tik met de zweep, voltes, schakelen,...).

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:25

Flink voorwaarts rijden en niet aan de mond zitten, dan zal je pony wel minder steigeren. Je moet niet het gevolg (steigeren) oplossen maar de oorzaak zoeken! Laat dus je zadel nakijken (grote kans dat het daardoor komt) en neem les van een goede instructeur, die kan kijken of het niet iets rijtechnisch is.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:28

is de oorzaak niet dat hij bij de anderen wil blijven?

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:23

Kylan schreef:
Flink voorwaarts rijden en niet aan de mond zitten, dan zal je pony wel minder steigeren. Je moet niet het gevolg (steigeren) oplossen maar de oorzaak zoeken! Laat dus je zadel nakijken (grote kans dat het daardoor komt) en neem les van een goede instructeur, die kan kijken of het niet iets rijtechnisch is.

Idd. Dus eerste even kijken of het geen medisch probleem is, zo niet, flink voorwaarts rijden en als hij steigerd, vooruit "slaan", of vooruit "trappen". Desnoods iemand met een longeerzweep erachter laten staan, en als hij steigerd een flinke klap geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:25

Altijd naar voren oplossen. Desnoods met een paar flinke tikken. Klinkt als een dominantieprobleem, maar zoek het idd eerst even bij zadel, rug en gebit.

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:43

je zegt ik ga geen balonnetjes kapot slaan maar mijn ervaring is dat het wel helpt ik heb het alleen met een ei gedaan gewoon op het hoofd kapot slaan heeft voor ons echt gewerkt paard/pony denkt nl dat hij zijn hoofd heeft gestoten en zal niet denken dat jij het hebt gedaan suc6

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:19

wat ook help is met je pet ( als je tenminsten een baseball cap hebt) hem een flinke pets tussen de oren verkopen als hij probeerd om hoog te komen, of zoals een trainster van ons doet hem onverwachts links en rechts met de vlakke hand om de oren slaan ( bij kinderen mag dit niet meer maar zover ik weet bij parden nog wel) en daarna net doen of jij het niet was die dat deed. maar dat dat iets is dat boven zijn hoofd zit als hij omhoog komt, dus zo weinig mogelijk reactie geven op de straf die hij kreeg en hem gewoon voorwaarts drijven

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:23

Tjahh mijn pony doet dit ook. Maar waarom doet hij dit??? Omdat hij naar die andere pony wil??? Nou, dan mag het niet. Je zult je pony op zn flikker moeten geven. Eerst gewoon voorwaarts oplossen. Wil dit niet, en je pony komt nog steeds omhoog ja dan worden het klappen met de zweep en mss ook een keer met de hand tussen de oren. Maar doe dat niet te snel!!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:31

Het kan dominatieprobleem zijn maar kan ook gevolg van scheefheid zijn, als paard/pony niet goed rechgericht is en na tijd teveel op 1 kant belast word dan kan hij gaan steigeren als gevolg hiervan (1 van de problemen...) zie anders voor meer info bij websites van mijn onderschrift. Daar staat veel info in over rechtrichten ,maar ook dominatieproblemen enz... Succes OK dan!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:52

Voorwaarts rijden en als dat niet werkt kun je inderdaad proberen met de zweep voorwaarts te krijgen. Als dat niet lukt, kun je altijd nog afstijgen en ernaast lopen. Maar dan NIET richting de plaats waar hij wil, maar juist er vandaan lopen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:59

Precies, gaat ze toch steigeren, probeer haar om te sturen naar 1 kant toe, dus 1 teugel los en met de andere een bepaalde kant op sturen. Vooral als je voelt dat ze in staking wil gaan.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:51

ik los het altijd op met voorwaarts houden, dus als het je het voelt aankomen een flinke schop!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:34

maartjuh schreef:
Desnoods iemand met een longeerzweep erachter laten staan, en als hij steigerd een flinke klap geven.

Ik zou dat niet zomaar doen, een zweep erachter. Als je pony achter uit slaat komt dat hard aan bij diegene die de zweep vast heeft. Ik heb iemand wel eens een klap zien krijgen toen die er met een zweep achter ging lopen, dat was niet zo fijn... Het mag ook niet op wedstrijden en zo, dan mag er pas iemand met de zweep achteraan als je zware tour rijdt (hoewel je het op wedstrijden toch vaak ziet...)
En meestal wordt het daar niet echt beter van. Ik denk dat het rijtechnisch is en dat je paardje anders ergens last van heeft. Een paard steigert niet zomaar!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:50

Dat wil ik even weerleggen, ik ken genoeg ponietjes die even op de achterbeentjes gaan om aan te geven dat ze hun zin willen hebben, in dit geval bij de andere pony blijven. als ze eenmaal merken dat je dan bang wordt en toegeeft, gaan ze het steeds vaker doen. Het is een vorm van verzet die vaak voortkomt uit staken. Het is de volgende stap, eigenlijk. Eerst weigeren ze voorwaarts te gaan en dan gaan ze maar omhoog. Ik zeg niet dat de oorzaak nooit medisch is, maar hier lijkt me dus het andere geval. Je moet je wel afvragen waar het verzet vandaan komt. In dit geval is het gebrek aan gehoorzaamheid, wat misschien ook op andere momenten terug komt. Niet voorover kiepen als je het aan voelt komen, want zo maak je je zit zwak, maar juist achterover en been erin en een tik erbij achter je been of op je kont als het moet. Niet in de weg zitten met de teugels, spreekt voorzich, hij moet wel naar voren KUNNEN. een paar rondjes laten draaien en dan wegrijden helpt vaak goed. ik weet dat rondjes draaien slecht is, maar als het gaat om steigeren te voorkomen of af te leren...is het een goede truc.

Je ziet hoe belangrijk het is dat TS zegt wanneer hij het doet en waarom.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:34

NathalieW schreef:
ik heb best vaak dat mijn pony steigert... niet hoog maar heel vervelend, als hij bij de andere pony wil blijven dan keert hij (laag) op z'n achterbenen om... hoe kan ik dit voorkomen/verhelpen? (ik ga geen balonnetjes boven zijn hoofd kapot slaan!!!)

groetuuwh

Draai je pony meteen weer om, een klein tikje tegen zijn hals erbij geeft even een waarschuwing dat je een zweep hebt. Ga niet gelijk slaan, want dan reageer je er overdreven op. Als je paard moeilijk gaat doen, moet je gewoon weer een waarschuwend tikje geven, en voor de zekerheid je knieen goed aan het zadel houden, maar vooral niet denken dat die gaat bokken, want dan doettie het juist.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:55

Wat is er mis met overdreven reageren? Niets is zo funest als een correctie die niet sterk genoeg wordt uitgevoerd en daardoor niet aankomt. Dan kun je beter het paard of de pony het gevoel geven dat je hem levend vilt. Het opgeheven vingertje en "foei "roepen komt niet aan bij een dominant paard of dominante pony. Je kunt beter bij een bestraffing te hard zijn, dan dat je te zacht bent en de correctie niet aankomt. Daar krijg je pas echt vervelende paarden van.....Lips are sealed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:18

mijn pony deed het vroeger ook vaak, ik schold hem zijn huid altijd vol en gaf hem een behoorlijke tik op zijn kont met de zweep.
dat hielp wel

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:47

Cassidy schreef:
Wat is er mis met overdreven reageren? Niets is zo funest als een correctie die niet sterk genoeg wordt uitgevoerd en daardoor niet aankomt. Dan kun je beter het paard of de pony het gevoel geven dat je hem levend vilt. Het opgeheven vingertje en "foei "roepen komt niet aan bij een dominant paard of dominante pony. Je kunt beter bij een bestraffing te hard zijn, dan dat je te zacht bent en de correctie niet aankomt. Daar krijg je pas echt vervelende paarden van.....Lips are sealed

Dit is voor een deel dominantie, maar vooral kuddegedrag, en kuddegedrag kun je niet zomaar afstraffen. Als je je paard meteen verrot gaat rammen, kun je dat paard goed verpesten, door hem bang te maken. Maar je hebt gelijk, opgeheven vinger en foei roepen werkt inderdaag niet Tong uitsteken want dat begrijpt je paard niet, en komt ook niet over als paardentaal. Je zult eerder zelf moeten proberen en af en toe je zweep gebruiken, anders heb je een paard die niet meer reageert op je benen, maar op je zweep, en dat is echt niet goed. Ook elke keer als je paard omdraait zelf omdraaien. En als hij vervelend blijft doen kun je inderdaad een fixe tik geven, maar dat moet je zien als echte noodmiddel.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:49

Volgens mij is voorwaarst houden de beste oplossing, dan kan hij toch niet omhoog komen?? Ik had vroeger een verzorgpony met hetzelfde probleem. Ik zorgde er gewoon voor dat hij de kans niet kreeg om omhoog te komen. Lekker voorwaarts rijden, zodat het hem niet lukt. Dat is denk de beste manier.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:58

van die reactie's dat je iets tussen een paard zijn oren moet slaan
oké
in vele gevallen werkt het wel..
maar bij sommige ook niet!
moet je héél voorzichtig mee zijn!
er zijn paarden die er nog gekker van worden..
mijn paard stijgert ook op de baan!
ben er een maand niet mee op de baan geweest
morgen een nieuwe poging!
ik reed zonder sporen
maar heb het gevoel dat ze er beter op reageert ga het morgens eens proberen.
want een paard dat stijgert moet op de juiste manier gestraft worden,maar dit is bij elk paard anders.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 10:24

tnx voor de tips maar ik doe wel voorzichtig met hoe ik hem straf want hij is pas 3,5 en 5mnd onder het zadel...