Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Kylan schreef:Flink voorwaarts rijden en niet aan de mond zitten, dan zal je pony wel minder steigeren. Je moet niet het gevolg (steigeren) oplossen maar de oorzaak zoeken! Laat dus je zadel nakijken (grote kans dat het daardoor komt) en neem les van een goede instructeur, die kan kijken of het niet iets rijtechnisch is.
maartjuh schreef:Desnoods iemand met een longeerzweep erachter laten staan, en als hij steigerd een flinke klap geven.
NathalieW schreef:ik heb best vaak dat mijn pony steigert... niet hoog maar heel vervelend, als hij bij de andere pony wil blijven dan keert hij (laag) op z'n achterbenen om... hoe kan ik dit voorkomen/verhelpen? (ik ga geen balonnetjes boven zijn hoofd kapot slaan!!!)
groetuuwh

Cassidy schreef:Wat is er mis met overdreven reageren? Niets is zo funest als een correctie die niet sterk genoeg wordt uitgevoerd en daardoor niet aankomt. Dan kun je beter het paard of de pony het gevoel geven dat je hem levend vilt. Het opgeheven vingertje en "foei "roepen komt niet aan bij een dominant paard of dominante pony. Je kunt beter bij een bestraffing te hard zijn, dan dat je te zacht bent en de correctie niet aankomt. Daar krijg je pas echt vervelende paarden van.....
want dat begrijpt je paard niet, en komt ook niet over als paardentaal. Je zult eerder zelf moeten proberen en af en toe je zweep gebruiken, anders heb je een paard die niet meer reageert op je benen, maar op je zweep, en dat is echt niet goed. Ook elke keer als je paard omdraait zelf omdraaien. En als hij vervelend blijft doen kun je inderdaad een fixe tik geven, maar dat moet je zien als echte noodmiddel.