na 1,5 week niet rijden er weer op

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niemandweet

na 1,5 week niet rijden er weer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:24

hey,
ik heb nu dik 1,5 week niet kunnen rijden omdat ze een scheurtje had.
wat is nu het slimste om mee te beginnen.
want ik denk dat ze best wel gaat stuiteren etc.
Misschien aan de longe doen?

liefs

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:27

Gewoon eerst aan de longe doen en uit laten razen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:29

hangt ervanaf wat voor een scheurtje..? misch. rustig beginnen alleen met stapwerk?

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:31

ze had een scheurtje in haar hoef.. maar dat is nu verholpen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:32

ow..dan kun je haar lekker eerst laten uitrazen aan de longe ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:43

Persoonlijk ben ik dus absoluut geen voorstander van 'uitrazen aan de longe'. Aan de lijn betekent werk, en werk betekent dat het paard zich gedraagt.
Mag ik aannemen dat het paard die anderhalve week wel gewoon buiten gelopen heeft in wei of paddock? Dan zal er in principe weinig aan de hand zijn.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 12:04

nou ze mocht juist niet veel lopen omdat t dan erger werd. ze mocht per dag ongeveer 2 uurtjes in de weide.. maar voor de rest stond ze in dr stal.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:19

Als je paardje de rest van de week elke dag 2 uurtjes eruit is geweest, dan kan je er gewoon weer opstappen en lekker een half uurtje losrijden. Ik zou geen zware oefeningen gaan doen. Ik zou juist hem juist niet 'uit laten razen' aan de longe, dat zorgt veel eerder voor spierproblemen achteraf...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:53

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is ook heel goed voor de hoef om over de verharde weg te stappen. Alleen stappen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:58

of gewoon los gooien ?? waarom aan de longe ga je dan zelf niet skien?
is ook leuk maar niet echt nodig toch?

en een scheurtje in een hoef ga je dan niet meer rijden?
of was het een scheur en liep ze er kreupel op?

gewoon weer lekker opbouwen als ik jou was het is maar 1,5 week dus het zal geen kwaad kunnen om weer een half uurtje ofzo te rijden lijkt mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:13

Waarschijnlijk heel goed bedoeld, de adviezen om uit te laten razen aan de longe of eerst los te gooien, maar persoonlijk doe ik dat dus absoluut NIET als een van de paarden om wat voor reden dan ook op rust heeft gestaan. Is immers vragen om blessures.
Faiz heeft 3 weken boxrust gehad. Als ik die in 1x losgegooid had, dan had hij zich van pure gekkigheid gegarandeerd opnieuw geblesseerd. Ik kies dan liever voor EERST gecontroleerde beweging om de stalmoed eruit te krijgen, en pas daarna weer vrije beweging.

Ben ik nou zo'n voorzichtige zeurdoos tegenwoordig Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:25

Ik denk dat TS graag wil weten wat gecontroleerde beweging is. ik denk dat ze bang is dat de pony niet zo controleerbaar is. Je bent geen zeurdoos, losgooien en zeker opjagen is vragen om blessures.

Luister, Niemandweet, als hij elke dag gewoon twee uurtjes naar buiten gaat, ga je gewoon na die twee uutjes rijden. En inderdaad zeker de eerste keer alleen stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:30

Sorry TS, ik zal wat duidelijker uitleggen wat ik bedoel.

Als een paard zogezegd op 'springen' staat van de stalmoed en je gooit 'm los of hebt 'm aan de longe niet onder controle, dan heb je een goede kans dat hij zich van pure gekkigheid (weer) blesseert.
Om dat te voorkomen geef ik liever 'gecontroleerde beweging'. Dat betekent dat ik het paard weer licht aan het werk zet, maar op een manier dat ik zeker weet dat 'ie niet uit z'n dak kan gaan. Ik doe dat bv door werken aan de hand, (licht bijgezet) longeren (ik ben daar heel streng/consequent in en accepteer vanaf dag 1 bij mij op stal geen gespeel aan de longe) of gewoon onder het zadel. Desnoods met iemand er naast of in een kleinere ruimte.
Op deze manier werk ik dan eerst een paar keer licht zodat de ergste stalmoed eruit is, voordat ze weer hun dagelijkse weide- danwel paddockbeurten krijgen.

Maar wat ook Lusitana al zegt: na anderhalve week elke dag toch 2 uurtjes buiten, verwacht ik niet dat je problemen met rijden zult hebben hoor. Lekker weer erop, licht werken, en dan komt alles weer goed.

Veel plezier!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:33

ja ik zie het probleem niet helemaal ik gooi echt mn paard eerst los weet je ik heb echt geen zin om gelanceert te worden hoor
sommige mensen zetten hun paard eerst in de stapmolen om wat op te warmen en dan gooien ze ze los!!

mijn mening is als het paard weer beter is en hij is fris los gooien heb ik altijd gedan en nooit problemen gehad eigenlijk.....

en gecontroleerde beweging bedoel je dan de longe of er zelf op gaan zitten? aan de longe sleurt mijn paard mij gewoon mee 400 kilo versus 70 kilo dat gaat niet werken Haha!

een paard kan zich ook verstappen zet hem dan in een goud kooitje zou ik zeggen dan gebeurt er nooit wat mee..

OPJAGEN heb ik het niet over dat doe ik nooit is vragen om problemen!!

maar lekker ff zn ei kwijt heerlijk voor zo'n beesie *LOL*

Maar iedereen heeft zn eigen manier en dat mag toch !!!!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:34

Sonja schreef:
Mag ik aannemen dat het paard die anderhalve week wel gewoon buiten gelopen heeft in wei of paddock? Dan zal er in principe weinig aan de hand zijn.

Haha! moet even lachen.. mijne staat 24/7 buiten. Als ik die tijd niet rij is het een raketje. Is ie eigenlijk om de haverklap wel.. maar zal ook het soortje zijn. Knipoog

Ik zou vanuit de wei je paard pakken, effe omheind wat stappen en dan buiten een beetje stappen. Gewoon relaxt. Kijk je erna hoe het met zijn hoef is..en alles ok..(gad erna ook) ga je 'm gewoon weer rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:40

Tuurlijk heeft iedereen z'n eigen manier Mango, en dat is maar goed ook. Zo voed ik m'n paarden bv op, dus die sleuren niet aan de longe Haha!
Als je een paard vol stalmoed na stilstand door bv een blessure zomaar losgooit en je hebt nog nooit wat gehad, dan heb je 2 kansen. Of je hebt een verrekte braaf/rustig paard, of je heb altijd vreselijke mazzel gehad.
Mijn driejarige was echt op het krankzinnige af hoor, na 3 weken boxrust. Ik ben ook nooit zo voor absolute stalrust, en ben erg gehecht aan de dagelijkse paddock- of weidegang van de beesten. Maar soms moet je wel he....

Maar vooruit. Iedereen z'n eigen manier. Echter, eens nadenken over de dagelijkse gang van zaken danwel iemand anders' manier kan nooit kwaad. Toch?

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:20

Sonja schreef:
Zo voed ik m'n paarden bv op, dus die sleuren niet aan de longe Haha!

1. Mijn driejarige was echt op het krankzinnige af hoor, na 3 weken boxrust.

2. Ik doe dat bv door werken aan de hand, (licht bijgezet) longeren (ik ben daar heel streng/consequent in en accepteer vanaf dag 1 bij mij op stal geen gespeel aan de longe) of gewoon onder het zadel.

Maar vooruit. Iedereen z'n eigen manier. Echter, eens nadenken over de dagelijkse gang van zaken danwel iemand anders' manier kan nooit kwaad. Toch?

Hoi,

ben het wel met je eens maar even een klein zijspoortje.. als dat mag.

Hoe combineer jij punt 1 en 2 dan?
Want als die van mij zo door het dolle heen is na verplicht gebrek aan beweging, dan zet ik d'r ook aan de longe.
Sleuren mag ze niet, ik wil gewoon blijven staan namelijk. Maar ze geeft wél bij elke overgang een gilletje, aangalopperen begint met een soort spaanse pas/sprong-achtig iets, met draven tikt ze bijna met d'r knieën d'r neus aan en eigenlijk gaat er maar vrij weinig op de normale manier. Ze luistert wel, 'ho' is ho en 'hier' dan komt ze gelijk.
Maar ze maakt er één grote show van. Hoe verbied jij een paard dat? Of versta jij iets anders onder spelen? Mogen ze bij jou bokken aan de longe bijvoorbeeld?

Topic-starter;
ik persoonlijk zou in jouw geval dus beginnen met licht werk aan de longe. (niet vrijblijvend rondslingeren)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:27

misschien moet je het zien als anderhalve week op 'vakantie' geweest, gewoon rustig aan beginnen en als ze raar gaat doen ( afstappen of)vragen of iemand even naast haar loopt of natuurlijk aan de longe Haha!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:28

losgooien is geen optie denk ik nee, dan kan ze zich zo weer bezeren en misschien wel voor langere tijd?!

Joolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:47

als je paard iedere dag 2 uurtjes buiten is geweest begrijp k niet dat jullie je zo druk maken dat ze gaat rennen of raar doen als je weer begint met rijden. losgooien is dan tog het zelfde als naar buiten gaan. opjagen zou ik ook niet doen om blessures te voorkomen.

XSereentjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:30

ik denk dat je er gewoon op kan en kan beginnen met rustig stapwerk...
als ze er iedere dag uit is geweest zal het wel meevallen Lachen

Selo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:36

Ik zou haar zeker niet gelijk 'uit laten razen' rustig weer beginnen. Anders heb je snel kans op spierpijn e.d..

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:48

Ik zou haar inderdaad gewoon de normale 2 uurtjes losgooien en er daarna gewoon opstappen.
Als ze echt fris is zou ik haar in galop zetten en eerst de frissigheid eraf galopperen. Ik vind rustig aan beginnen met stappen een beetje overdreven na anderhalve week stilstaan, zeker omdat ze ook gewoon buiten is gekomen. Ik zou geen zware oefeningen doen, maar gewoon lekker draven en galopperen, wat overgangen en wendingen kunnen best.
Succes.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:00

Marliesje schreef:
Ik vind rustig aan beginnen met stappen een beetje overdreven na anderhalve week stilstaan, zeker omdat ze ook gewoon buiten is gekomen

Zie mijn reactie.. Cool

Wij kennen het paard niet..dus geldt zeker niet voor alle paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 08:49

Mulan schreef:
Hoe combineer jij punt 1 en 2 dan?
Want als die van mij zo door het dolle heen is na verplicht gebrek aan beweging, dan zet ik d'r ook aan de longe.
Sleuren mag ze niet, ik wil gewoon blijven staan namelijk. Maar ze geeft wél bij elke overgang een gilletje, aangalopperen begint met een soort spaanse pas/sprong-achtig iets, met draven tikt ze bijna met d'r knieën d'r neus aan en eigenlijk gaat er maar vrij weinig op de normale manier. Ze luistert wel, 'ho' is ho en 'hier' dan komt ze gelijk.
Maar ze maakt er één grote show van. Hoe verbied jij een paard dat? Of versta jij iets anders onder spelen? Mogen ze bij jou bokken aan de longe bijvoorbeeld?

** Nee, bokken aan de lijn is absoluut niet toegestaan. Dat straf ik vanaf dag 1 onmiddellijk af (afstraffen is bij mij HO en een paar passen achteruit). Aan de lijn is werken, en werken is braaf zijn. Bokken mag, los in paddock of weide.
1 en 2 is bij mij goed te combineren, maar uitsluitend als ik 'm zelf in de hand neem. Na het geconstateerde herstel hebben bv de stagiaires hem nog een week niet in de hand mogen nemen, want dan komt hij echt boven ze uit (ligt niet aan het paard maar aan degene die 'm in de hand heeft. Weet onmiddellijk wie overwicht heeft en wie niet). Maar omdat ik vanaf de eerste dag degene ben die opvoedkundig het meest er mee bezig is, gaat het bij mij goed. Meteen vanaf het moment dat ik een halster om doe, staat hij onder appèl en accepteer ik geen gekkigheid. Dus waar hij bij bv een stagiaire aan de hand lekker hups gaat lopen wezen, wordt hij bij mij meteen gecorrigeerd. Tik op het halstertouw en indien te brutaal dan een paar passen achteruit.
Ik stap eerst even aan de hand warm met een paar korte appèloefeningen en als ik dan de longe eraan doe dan wordt er meteen gewerkt. Overgangen snel achter elkaar (HO, stap, HO, wachten, stap, draf, stap, draf, stap, HO etc) en aandacht bij mij. Ik praat bv met zachte stem tegen m'n paard. Hij heeft prima oren, dus die gebruikt hij ook maar. Ik hou niet van mensen die staan te brullen tijdens het longeren. Is een teken van onmacht. Dat paard hoord minstens 10x beter dan ik, dus ik vertik het om harder te praten voor 'm.
Tuurlijk was hij na de stalrust ook bij mij aan de lijn frisser dan anders. Staart op de rug, neusgaten wijd open en regelmatig klonk er heel hard SNORK! door de bak. Maar dat negeer ik gewoon. Zolang er niet gerend of gebokt wordt, vind ik het goed. Wat voor geluid hij erbij maakt of waar hij z'n staart laat moet 'ie lekker zelf weten Haha!