binnenteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

perdjes

binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 17:33

hey

ik zit heel veel aan mijn binnenteugel Bloos
maar ik rijd nu een tinker en een kwpn-er en die eigenaar zegt dat ik niet aan mijn binnenteugel mag zitten.
wat kan ik hier aan doen ?

ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft

doei doei

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:35

goed les nemen Knipoog

en probeer een als je een volte rjdt, om die echt te rijden met je buitenteugel en met je binnenbeen, als je dat goed doet, kan je je binnenhand helemaal loslaten, zonder dat het paard van de volte afgaat.

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:35

Heel bewust nadenken wát je aan het doen bent.
Constant nadenken, en die binnenteugel dan weer los laten.

Het is heel moeilijk om het af te leren.
Maar goed met je benen rijden (altijd aangesloten kuit en wenden enz. met je benen).
En als je nadenkt over iedere hulp (althans probeerd) dan kom je al een eind op weg.

En opzich mag je wel aan je binnenteugel zitten hoor, het is niet dat je hem nooit mag gebruiken Knipoog
Het gaat erom dat je gelijke spanning op je teugels hebt en zoals Renske20 al aangeeft, op een volte dat je dan je binnenteugel kan ontspannen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:39

Je binnenteugel loslaten Haha!
Een binnenteugel is alleen om het begin van de volte/wending aan te geven en de stelling te regelen. Meer niet.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:00

VMR -> RT

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:11

Er zijn 2 trucjes die je een tijdje kunt gebruiken om het af te leren:
1 : met 1 hand rijden, 2:een bruggetje maken van je teugels tussen je handen, dus je linkerteugel ook van boven naar beneden door je rechterhand laten lopen en je rechterteugel ook door je linkerhand laten lopen. Je kunt gerust met 1 hand rijden, ik ken twee mensen die maar met een hand kunnen rijden en een deed er mee aan de paralympics dit jaar en rijdt dus op niveau, de ander corrigeert oa moeilijke paarden!!!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:15

Continue nadenken dat je je binnenteugel los moet laten. Ga af en toe eens door zijn manenkam dat je teugel weer los komt. Rijd hem op zijn buitenteugel.

Sjonniej, ik heb van mijn instructrice geleerd om voltes en wendingen ook aan mijn buitenteugel in te zetten. Mijn binnenteugel is alleen voor mijn stelling.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:18

Renske20 schreef:
goed les nemen Knipoog

en probeer een als je een volte rjdt, om die echt te rijden met je buitenteugel en met je binnenbeen, als je dat goed doet, kan je je binnenhand helemaal loslaten, zonder dat het paard van de volte afgaat.

goed les nemen kan niet omdat ik dat op de manege heb aangeleerd Schijnheilig alles met de binneteugel te doen (behalve dan het opvangen als ie weggalopeert)

en het moeilijke is de volte rijden bij die tinker ze valt of naar binnen of helemaal naar buiten en dan ga ik mijn binneteugel gebruiken en dan mag het niet Bloos
en als ik eigenlijk alles doe met mijn buitenteugel dan gaat ze juist nog meer naar buiten Huilen
ik moet dus nu op de volte rijden omdat de bak te nat is aan de andere kant.
maar als ik met haar naar de manege ga en de hele hoefslag gebruik gaat het al een heel stuk beter OK dan!

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:15

Ze is dan in principe niet aan je been.
Althans ze reageert niet genoeg op onafhankelijk aanleggen van je binnen- en buitenbeen.

Misschien proberen haar allerter te laten worden, hard oefenen met op je benen rijden.

Probeer maar eens de teugels helemaal los te laten en je paardje op alleen je zit en benen te rijden!
Overgangen maken, van hand veranderen e.d. als ze dat doet, dan kun je onafhankelijk sturen met je zit en benen en kun je ook je handhulpen gebruiken waarvoor ze bedoelt zijn Knipoog

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 10:59

ja dat klopt ze is niet goed aan je been

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:13

Dit komt idd uit je been. Als ze naar binnen valt mag je zeker niet je binnenhand naar buiten doen, dan kan je paard nooit recht lopen. Probeer het met je binnenbeen op te lossen, en rustig begrenzen aan de buitenkant. Ik doe zelf ook vrij veel met de binnenteugel, maar nooit over de hals, en al helemaal niet zonder rustig met been te komen. Soms werkt de klassieke manier buitenteugel-binnenbeen niet en moet je wel wat anders. Zorg wel dat je dat onder goede begeleiding leert, en als je op de manege leert om alles zomaar aan je binnenteugel op te lossen, dan ga je toch ergens anders lessen.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 13:36

Kylan schreef:
. Als ze naar binnen valt mag je zeker niet je binnenhand naar buiten doen, en als je op de manege leert om alles zomaar aan je binnenteugel op te lossen, dan ga je toch ergens anders lessen.

als ze naar binnenvalt dan gebruik ik mijn binnenteugel ook niet maar mijn buitenteugel en mijn binnenbeen

en wat betreft manege's die zijn er bij ons niet echt veel en ook niet de beste....ik heb op 4 verschillende manege's gerden en ze hebben mij geleert sturen enz met binnenteugel te doen....ik krijg dus wel les van de eigenaar

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:14

Sjellii schreef:
Sjonniej, ik heb van mijn instructrice geleerd om voltes en wendingen ook aan mijn buitenteugel in te zetten. Mijn binnenteugel is alleen voor mijn stelling.

Ik begin met een ophouding op beide teugels, wat betekend; Let op. Dan geef ik me pony eerst een ophouding naar de kant waar ik heen wil en de rest doe ik op mijn buitenteugel.
Jij doet waarschijnlijk ook met je been/zit een hoop, ik niet, dat gaat lastig aangespannen Lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:56

Volgens mij moet je goede instructie nemen, er zijn veel mensen die (helaas) hebben leren rijden met extreem veel binnenteugel. Dit afleren is iets anders dan zeggen hoe het wel moet, het vraagt namelijk dat je je reflexen om steeds maar weer aan die binneteugel te zitten, eerst moet afleren. Dat lukt je echt niet met een paar goed adviezen via Bokt.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 11:31

er is geen goede instructie hier in venray Scheve mond ja alleen dan de eigenaar van mijn verzorgpaard die gaat het me nu afleren....ik verzorg dus een tinker en een kwpn-er bij de kwpn-er gebruik ik nu niet echt vaak mijn binnenteugel maar bij de tinker wel

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:44

perdjes schreef:
er is geen goede instructie hier in venray Scheve mond ja alleen dan de eigenaar van mijn verzorgpaard die gaat het me nu afleren....ik verzorg dus een tinker en een kwpn-er bij de kwpn-er gebruik ik nu niet echt vaak mijn binnenteugel maar bij de tinker wel

Sorry, kan me niet voorstellen dat er in heeeeel Venray geen goede instructie te vinden is????

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 11:52

venray is niet echt groot en ik fa niet 15 euro per half uur bepalen dan moet he gek zijn...en voor de rest heb je hier weinig op iedere manege hebben ze mij geleerd met de binnenteugel te werken.......

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:51

Ga anders eens kijken bij de ponyclub of rijvereniging daar.
En informeer anders daar eens, en kijk eens of je de instructie van de club misschien iets vind? Lachen

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 16:45

hier is geen ponyclub of iets anders in de buurt Verdrietig wel een rijvereniging maar daar kun je niet met je eigenpony heen want zij heeft zelf pony's en daar rijden andere mensen op
maar toch bedankt Knipoog