Paard loopt niet lekker..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skitter

Paard loopt niet lekker..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 10:43

Oke ik wou eigenlijk geen topic maken, maar ik wil toch even weten of jullie mij kunnen helpen. En ja, Ik weet donders goed dat ik gewoon les moet nemen, maar op dit moment heb ik even geen extra geld voor.
Ik hoop binnen kort mijn paard mee te kunnen nemen naar de les wat ik via school krijg. Maar goed.

Hier is het 'probleem'.

Mijn paard moet ik constant tegen houden, soms kan ik gewoon de teugels vast houden, en hoef ik geen tegenhou druk te geven, maar vaak wel. Het wordt na een tijdje echt vermoeiend, mijn arm spieren staan constant aagespannen, en ik weet dus echt niet hoe ik dit kan verbeteren. Paard is voor mij been, reageert op halve ophoudinkjes, etc, ik kan hem terug nemen met mijn benen, maar wil dat ook niet de hele tijd hoeven doen.
Vooral in de galop, heb ik het gevoel dat hij steeds sneller gaat, en niet echt fijn over zijn rug loopt. Hij hoeft van mij niet naar beneden te lopen opzich, maar ikheb geleerd dat het goed was op dat aan te moedigen, door te spelen etc.
Wat dus ook naar het 2e 'probleem' wijst. Hij is absoluut niet 'los' in zijn hals, hij heeft een nogal lange hals, en na dat ik hem goed los rij, en zijn hals lang laat, wil ik hem iets in nemen, en dat accepteert hij niet. Voor ik het weet loopt hij weer iets te hangen aan mijn teugels en het is uber-vervelend.
Ook moet hij toch iets meer op de achterhand komen. Hij is voorwaarts en hangt niet extreem, maar toch wel iets hoe kan ik hem iets meer oprichten en wat meer laten 'zitten'?
Ik longeer minstens 1 x in week met de pessoa tuig, en dit helpt. Maar ik moet iets ook voor onder het rijden hebben, zodat ik dit kan oefenen (meer oprichten, laten 'zitten', losser in hals, wat meer 'uitgeblanceerd' lopen en dus niet steeds sneller..)

Ik vraag gewoon of iemand ook zulke problemen ooit hebben meegemaakt, en misschien wat tips voor mij heeft. Of ideetjes, of iets van ze van hun instrcuteur hebben geleerd. Nogmaals ik WEET dat les het beste is en dat heb ik ook via school, alleen dus niet deze twee weken, en (nog) niet met deze paard.
Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Skitter op 27-12-04 10:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:47

1 tip volgende keer zowieso nog even wat punten erbij.
leest wat makkelijker
mischien kun je proberen om eerst lekker te laten longeren.
mischien wat als je meer teugel geeft en veel voltes maken en soms kleine voltes.. en vooral goed losrijden!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 10:50

Oh, dacht dat ik genog punten erbij had. Denk dat ik beter wat meer alineas had kunnen maken..maar goed. Sorry. Heb het anders gedaan. Zo goed?

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:04

Hoi Lachen
Wat belangrijk is met paardrijden is dat je zelf ontspannen blijft. Wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat je erg met kracht bezig bent. Je paard loopt gespannen, jij gaat hierop gespannen reageren waarop je paard nogmaals gespannen raakt. Kortom het circeltje is rond.

Als hij erg heet wordt rijd hem dan terug naar bijvoorbeeld de stap om hem weer even te kalmeren en ga zelf zwaar zitten (breng je gewicht naar beneden).
En begin vervolgens opnieuw waar je mee bezig was. Eigenlijk is het mooiste als je zijn energie weet te gebruiken tijdens het rijden, maar dat komt later wel.

Om je paard meer op de achterhand te laten lopen en hem dus van achteren naar voren te laten lopen, waardoor hij dus ook meer opgericht van gaat lopen, is het belangrijk om veel overgangen te maken.
Ook schijnt je paard meer op de achterhand te gaan lopen als je hem eerst een paar passen achterwaarts laat lopen en vervolgens aandraaft.

Een goede rugoefening is om tussendoor je paard zijn hals te laten strekken.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 09:41

He dank je wel! Ik ben wel ontspannen, stap er altijd rustig op, maar zodra ik het gevoel heb dat hij elke keer harder gaat, dan wil hem tegen houden, niet alleen met mijn handen ook met mij zit en benen ben ik dan bezig. Hij reageert er op zich wel goed op, maar ik wil dat hij gewoon in een tempo blijft lopen..dat is het fijnste natuurlijk...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:11

je moet leren loslaten,en hem op eigen benen laten lopen...wees niet bang om controle te verliezen..laat hem maar eens een paar keer lopen zoals hij wilt hou hem niet tegen maar laat hem lekker lopen na een paar rondjes stopt ie vanzelf..en dan kun je hem lekker ontspannen verder rijden..ik denk dat je onbewust steeds meer je hand spant..naarmate hij versnelt..en zo werken jullie op elkaar door snap je..?

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 19:38

Ja Elisa2 ik wil dit ook wel proberen. Vandaag liep hij ook heel drammerig, had wel slof om maar hielp dus niets. Had eigenlijk heel anders verwacht, gistern liep hij met slof echt super, deed eigenlijk helemaal niets met slof. Nu hoef ik niet hele bokt over mee heen te hebben, ik wou gewoon zien hoe hij het deed, dacht eigenlijk juist dat hij erop zou hangen maar hij deed het prima, vandaag was echt bagger..nou ja, ik probeer wat je zei Elisa2 en laat je wel weten hoe het gegaan is.

KimB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:44

Je paardje is nogal voorwaarts schreef je he,, uhmm veel overgangen maken.. stap-draf-stap-draf-stap-draf..,
Veel figuren, uiterraard met veel overgangen en vooral niet je hand vastzetten (dit bied alleen maar tegenstand waardoor je paardje alleen maar sneller zal gaan)
Hij mag echter niet zelf gaan bepalen wanneer hij sneller/langzamer wil, want jij beslist hier over.

Hij zal uiteindelijk toch op jou tempo moeten gaan lopen.
Gebruik goed je beenhulp en je zit! Komt allemaal goed!!

Veel succes ermee!! OK dan!

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:17

Hoi hoi,

het zou ook kunnen helpen als je extreem veel overgangen gaat rijden, en zo nu en dan wat balkjes draven.
Deze beide oefeningen bevorderen het overbrengen van meer gewicht naar de achterhand en oplettendheid tov de ruiter. Bovendien komt je paard zo meer in evenwicht.

En pas wanneer je paard in evenwicht en op de achterhand is zal hij van voor "los" kunnen laten.

Succes!!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 09:24

Dank jullie voor de tips/adviezen! Ik heb hier zeker wat an en zal het onthouden..