hulpteugels

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 18:59

Vandaag was ik gaan rijden en doordat zazou niet zo soepel in z'n rug is en hij altijd met z'n hoofd hoog in de lucht loopt (doordat hij nooit echt dressuurmatig is bereden) had ik rekkers (wat volgens mij hetzelfde is als een halsverlenger) gebruikt maar m'n vriendin had ze aan m'n singel vast gemaakt, hier zitten ze blijkbaar ergens anders vast:
Afbeelding
(foto van HH-site)

Zazou reageerde heel goed op de hulpteugels maar of ze nu echt juist gebruikt zijn geweest?...

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:17

het lijkt wel een elastiek zo te zien. Je moet denk ik oppassen dat je het niet te strak doet, dan gaan ze al gauw te diep lopen en zich onttrekken. Je ziet nu dat het punt verder op de hals het hoogste punt is.
Misschien handiger om je topic te verplaatsen naar rijtechnisch?

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 19:58

de halsverlenger was te groot dus hong hij zelfs vrij hard door, dat was geen probleem, nu heb ik deze foto gevonden op internet:
Afbeelding
zo gebruikte ik hem dus, is daar een verschil tussen.

(Ik weet niet hoe ik het topic kan verplaatsen)

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 01:12

Jij kan het zelf niet verplaatsen, dat moet je aan een moderator vragen. Dit kan via het uitroepteken bij je bericht.

En er is verschil tussen aan de zijkant van je zadel vastmaken en aan de onderkant.
Als je je halsverlenger (elastiek) vastmaakt aan de zijkant, dan vraag je een hoger hoofd houding. Als je de halsverlenger vastmaakt aan de onderkant (dus in het midden van je singel) vraag je het paard om een lager hoofd houding aan te nemen.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:27

VMR -> RT

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:15

als je hem tussen de benen vastmaakt is de hulpteugel iets dwingender, dan als je hem aan de zijkanten vastmaakt. Als hij aan de zijkant zit, kan je namelijk nog steeds omlaag rijden. Zit hij aan de onderkant kan je hem niet omhoog rijden, snap je?

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 18:41

ok bedankt,
zijn er negatieve dingen aan die hulpteugels waarom ik ze best niet kan gebruiken of niet?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:25

Het probleem zit rijtechnisch, dat los je naar mijn mening niet op met een hulpteugel, maar door te rijden! Als hij zijn kop zo hoog doet dat hij niet te sturen is, kan je er beter een martingaal aanhangen. Die betekent niets wanneer het paard stuurbaar blijft, maar wel hoger is met zijn hoofd. Een elastiek blijft constant inwerken.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 19:57

sjonniej ik snap je uitleg niet helemaal,
het probleem bij zazou is eigenlijk dat hij zijn rug niet voldoende gebruikt en net als een eend loopt (met zijn achterbenen achter zijn lichaam zzeg maar)
hij is wel stuurbaar enz en hij is ook vrij soepel te rijden maar bij de overgangen gaat hij ook vaak meteen met z'n hoofd in de lucht.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:52

Je moet er bij een halsverlenger erg op letten dan als je paard op de goede plek loopt (zelfs al een stukje ervoor) dat er absoluut geen druk meer op de halsverlenger staat. Met een elastiek doe je hem snel te strak, omdat het meerekt, maar dan blijft je paard dus altijd onder druk, ook als hij het goed doet...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:08

Pascaline;
Je probleem zit rijtechnisch. Dat los je niet op met een elastiek of wat dan ook. Maar door te rijden, te oefenen, te trainen en goed les te nemen.
Je zegt dat hij gewoon stuurbaar blijft, dus dan heb je echt geen hulpteugel nodig. Als hij nu zijn kop zo hoog deed dat hij stuurloos werd, was het een ander verhaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:59

In elk geval zit de hulpteugel niet aan het bit vast, dat is al iets, maar inderdaad, zonder is beter. Goed drijven, ook met je zit, is het geheim. Verder geen lange rechte lijnen rijden, maar veel figuren en veel overgangen, kort opelkaar.
een paard wat niet goed zijn rug gebruikt en gedwongen wordt met een ding om het te doen, loopt gegarandeerd spierpijn of zelfs blessures op, omdat je zelf niet voelt waar weerstand zit. dus al lijkt het dan wel lekker te gaan, het is hel voor je paard en de volgende dag staat hij er helemaal stijf van. Dan ga je er weer op, nog meer pijn. Is dat wat je wilt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:01

beter kijken lusitana. Hij loopt via het bit naar het kopstuk Knipoog

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 19:20

erg raar maar het is de 2de x dat we in dezelfde binnenpiste rijden en daar loopt hij heel goed en is het net of hij weet dat hij daar moet werken, ik vind het eigenlijk heel raar, want thuis was hij nog vrij gespannen en in die piste was hij helemaal ontspannen (ik had vandaag de hulpteugels trouwens niet.)

het rijden ging heel goed vandaag, en zazou word ook weer aanhankelijker enz (want hij was een tijdje heel zuur) vind het weer super om te rijden maar spijtig dat het thuis rijden niet even goed lukt.

hANKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:26

Liever helemaal niet met hulpteugels rijden!

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:33

Sjonniej schreef:
Het probleem zit rijtechnisch, dat los je naar mijn mening niet op met een hulpteugel, maar door te rijden! Als hij zijn kop zo hoog doet dat hij niet te sturen is, kan je er beter een martingaal aanhangen. Die betekent niets wanneer het paard stuurbaar blijft, maar wel hoger is met zijn hoofd. Een elastiek blijft constant inwerken.

Een martingaal is tog ook een hulpstuk Verward

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:05

monteaura schreef:
Een martingaal is tog ook een hulpstuk Verward

Maar als je het al zo ver hebt gekregen dat hij zijn kop zo hoog doet dat je niet meer kan sturen, kan de martingaal je helpen... Deze werkt ook alleen in wanneer hij zijn kop 'stuurloos hoog' brengt en een elastiek of andere hulpteugels werken ook in al hij nageeflijk is, alleen in de druk minder.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:43

Als hij, zoals je verteld, het achterbeen er zo slecht bij heeft, kan je misschien beter gaan longeren met een pessoa, dit stimuleerd het paard de achterhand beter te gebruiken.
Het gebruik van hulpteugels kan geen kwaad mits ze juist gebruikt worden.
Zelf doe ik het liefst longeren met hulpteugels (welke en hoe is afhankelijk van het probleem) en rijden zonder hulpteugels, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:51

waar de kunde ophoud, beginnen de hulpmiddelen...

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 08:07

Ik rij eigenlijk nooit met hulpmiddelen het enigste wat ik gebruik is de pessoateugel met longeren.
maar het "enigste" waar je op moet letten bij een elastiek of een dergelijke hulpteugel is dat als hij loopt zoals de bedoeling is dat er dan GEEN druk meer op de hulpteugel staat.

schanul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:38

Als ik een hulpteugel gebruik dan heb ik het liefst een tiedeman omdat deze voor het paard heel vriendelijk is en alleen maar werkt als het paard zijn hoofd te hoog houdt. Zelf gebruik ik hem meestal alleen met buitenrijden omdat hij dan wat beter in de hand te houden is. Als hij zijn hoofd normaal houd heeft het geen inwerking.