galop aan de teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikitatje

galop aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 18:04

ik had een vraagje ik ben al paar weken bezig om me paard in galop aan de teugel te krijgen maar het lukt me gewoon niet..!! Huilen
ik heb ook zins een maand me paard geleerd om in stap en draf aan de teugel te laten lopen maar de galop lukt me gewoon echt niet Huilen

weten jullie mischien hoe ik dat het beste kan aan pakken.??
ik longeer me paard al veel met dubbele longeerlijn
dat is ook soort van pasoa teugel..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:31

Misschien kun je eerst even uitleggen wat je probleem precies is. Wat voor paard heb je, hoe oud, braaf, hoeveel ervaring heb jezelf, heb je ook les, wat is het probleem (wil ie niet rond, komt ie er niet onder??enz enz). Dit is wel erg vaag. Even zoeken wil misschien ook helpen, er zijn al meer topics over geweest.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:35

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:35

Je moet goed les nemen, en niet te gefocust zijn op die voorkant. ONtspanning begint in de rug, niet in de mond. Je moet met je handen gelijke druk houden en been erbij. Niet teveel met je handen doen. Veel overgangen rijden etc.

nikitatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 18:37

heyyyy
jaa me paard komt niet goed rondd..
ja ik heb van een ervaren iemand les ...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 21:13

Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

In galop niet zo moeilijk te verkrijgen, impuls is er bijna vanzelf. nu die impuls opvangen, niet trekken, goed met je zin en benen (op de juiste plek) werken, voltes rijden, ook een paar achterelkaar en eens iets verkleinen et voilá. Niet aan het hoofd zitten trekken, dan belemmer je de beweging, haal je het paard uit balans. Zitten, meebewegen, kruis aantrekken...rijden...

Niemand leert zijn paard aan de teugel lopen...het is geen kunstje. Als je afstapt is het over. De ruiter kan slechts zorgen dat de voorwaarden er zijn om een paard aan de teugel te laten lopen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 21:18

Mijn pony wou het ook niet, ik nam er zelfs les voor. Maar in de bak van de les doet ze het bijna automatisch Verward
Maar goed, ik heb dus ook geen goede oplossing voor je...

olie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:12

als je paard z'n hoofd omhoog doet in de galop komt het vaak doordat je handen te onrustig zijn. Je kunt proberen de beide teugls in beide handen te doen dat je met je linkerhand zowel je linker als rechterteugel vast hebt. Hoop dat je het snapt maar het werkt echt. Je paard kan dan zo je hand opzoeken.
succes!!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:29

Meegaan met je hand, veel ruiters houden hun handen stil in de galop, terwijl in de galop het paard ook met zijn hoofd beweegt, zoals in stap. Veel galopperen, voltetjes, schijnovergangen, schakelen in de galop, gewoon ontspannen voorwaarts rijden en je niks aantrekken van de voorkant. Die komt vanzelf wel als de achterhand er goed bij is.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:45

Meegaan met je hand inderdaad, en gelijkmatige druk op beiden teugels. Veel galoperen en oefenen, met dingen waar je paard de hals bij moet buigen dus voltes en zo.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:06

het lukt mij juist wel in de gallop en vaak in draf maar kleine stukjes heel irri, idd ik heb les en het komt ooit wel eens goed hoop ik Haha!

nikitatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:45

oke allemaal ik zal het proberen....

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:20

mijn paardje loopt ook moeilijk aan de teugel in galop maar ze loopt SUPER op haar gat, liever dat dan een paard aan de teugel die volledig lang op zijn kop gallopeert!voorderest ben ik heb volledig eens met tulandro! aan de teugel is niet alles hoor....