Paard draait zich tijdens buitenrit om.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Paard draait zich tijdens buitenrit om.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 15:50

Vandaag ging ik voor het eerst met mijn paard naar buiten samen met een makke ruin. Verkeersmak was ze wel langs een drukke weg gereden en er haalden regelmatig fietsers en auto's van achter ons in.

Alleen begon de rit niet zo rustig. We staken over en op een smal pad aangekomen draaide ze zich in ene om en wou terug gaan. Ik drijven en handen naar voren maar toen wou madam achteruit de sloot in Nagelbijten / Gniffelen . Dus ik weer handen naar voren en drijven beetje dwingender en toen wou ze de lucht in.
Maar goed wandelaartje bijna omver en daarna heeft ze het nog een aantal keer gefikt. We gingen aan het einde van de weg linksaf een nog smaller pad op met een soort bussluis Nagelbijten / Gniffelen en dat ging goed. De rest van het stuk normaal gereden. Ze schrok nergens van daarom denk ik dat ze me flink aan het uitproberen was.

Op de terugweg gingen we een stuk in draf en boem in ene stond ze stil en draaide ze om Boos! . Vloog iker bijna af Clown
En ze bleef het proberen zelfs toen de stal in zicht was Blond

Iemand tips voor volgende keer?

mikolaiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:52

ik heb er ook problemen mee gehad Tong uitsteken ik heb al 4 keer in de sloot gelegen en echt al veel te vaak door omdraaien met paard en al onderuit gegaan...de oplossing: vol blijven houden en boos worden dus de baas blijven.
het is mij nu eindelijk gelukt mijn paard draait niet meer om maar je moet geduld hebben en vooral streng zijn.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 16:06

Moet je ze nu juist een tik geven of alleen hard roepen hou op ofzo? Ik wou haar een tik geven maar toen wou ze net de lucht in gaan.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:18

ik begin een rit met my way soms gewoon in draf. die doet exact hetzelfde en gaat echt de lucht in. achetruit greppeltjes inlopen enzo, allemaal van dat soort onnodige onzin.
ik geef hem flink op zijn flikker, zorg dat ie echt door loopt en gebruik daarbij zeker mijn zweep. steigeren mag ie echt niet en dan krijgt ie echt een klap op zijn nek. gister bijvoorbeeld, opeens het erf niet af willen.. heb er 20 minuten over gedaan geloof ik, maar de aanhouder wint, en eenmaal buiten was er niets meer aan de hand. daarbij wel oppassen voor de mensen om je heen, word het te erg, kies ik voor mijn eigen veiligheid en ga ik terug maar geef over het algemeen echt niet op voor hij zover is als ik wil

op het moment dat ie een goed stapje zet trouwens wel heel goed belonen... ieder stapje is er 1

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:07

Als ze omdraaien, gewoon doordraaien, dan staan ze weer in de goede richting. Altijd flink drijven met zit en benen, niet de teugels strakker nemen, niet voorover kiepen. En onderschat het effect van de stem niet!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:24

ik heb er 2 op stal dit die doen, deden ze bij de vorige eigenaars trouwens ook al dus t ligt niet aan mij Nagelbijten / Gniffelen

Quentin kan ik net zo lang slaan en schoppen als ik wil, die laat zichzelf dan gewoon omvallen, of rent toch blindelings terug naar huis, zo zijn we al eens tegen een vrachtauto aangeknald, die gelukkig zag wat er ging gebeuren en al bijna stilstond!

Desire van mn moeder deed het bij mij nooit, bij vorige eigenaar wel, maar sinds ze van mn moeder gewoon om mag draaien en dus terug naar huis mag lopen als ze iets 'engs' ziet, doet ze het bij mij ook, heb het proberen uit te vechten, zijn we samen achteruit in de sloot beland

dus ik neem nu altijd iemand op een ander paard mee, of iemand op de fiets(vriendje hiudt van mountainbiken in de bossen gelukkig *LOL* )

dus ik kan je geen tips geven, behalve als je zeker weet dat dit paard het niet bij een vorige eigenaar ook steeds kon winnen, dan gruwelijk aanpakken! maar als ze het altijd hebben gedaan(bij vorige eigenaar bleef er altijd iemand met longeerzweep op t erf staan om Q weer weg te slaan richting het bos Clown ) dan is het een hopeloze zaak

degenen die daar anders over denken zijn bij deze uitgenodigd om het te proberen met Q of Dee Knipoog

destiny wil ook weleens omdraaien, als er bv iets veranderd is in onze straat of er een kliko ofzo staat, die gaat dan beetje omhoog en omdraaien of achteruit lopen, die krijgt er wel gruwelijk van langs en dan trek ik vaak mn mond ook open, want een keer goed schelden kan soms ook al wonderen doen! maarja des die heeft dit nooit eerder gedaan en nooit kunnen winnen, dan is het een stuk makkelijker Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:27

Als je doordraait, gaan ze ook niet achteruit... soms betekent dat even een paar meer of minder snelle pirouetten, maar zodra ze merken dat ze daarmee niet verder komen, geven ze het meestal wel op...

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:53

Lusitana schreef:
Als je doordraait, gaan ze ook niet achteruit... soms betekent dat even een paar meer of minder snelle pirouetten, maar zodra ze merken dat ze daarmee niet verder komen, geven ze het meestal wel op...

bij my way is het net of ik op een westernpaard zit, die blijft draaien! Knipoog

hij is ook al eens op de voorkant van een politie-auto gaan zitten... wat was ik blij dat niet ik maar zijn eigenaresse erop zat! Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:00

Oe, herkenbaar verhaal, mijn pony deed dit ook altijd. Ze wilde niet in haar eentje weg, alleen met anderen. Probeer eerst met een strenge stem te reageren, en dan pas de wat hardere middelen.. Lastig hoor, ik heb het opgegeven, want ik wilde dat mijn pony ook nog plezier aan de buitenritjes had, dus ik ging de laatste jaren alleen maar met gezelschap.
Mijn paard probeerde vorig jaar ook ineens om te keren; hij kreeg een tik en een harde stem en sindsdien heeft hij het nooit meer geprobeerd. JE moet je paard nooit laten winnen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:23

Gelukkig...ben dus niet de enige Haha!

Lady deed het vandaag dus ook. Gelukkig gaat er 9 van de 10x iemand anderrs mee. Vandaag dus ook. Ik liep voorop en het meisje die met haar pony meereedt liep ik schat 10 meter achter me...Lady ziet iets engs en binnen 1 tel staat ze omgedraait..je kunt doen wat je wilt....ze gaat echt niet terug.

Citaat:
Als ze omdraaien, gewoon doordraaien, dan staan ze weer in de goede richting. Altijd flink drijven met zit en benen, niet de teugels strakker nemen, niet voorover kiepen. En onderschat het effect van de stem niet!
Hmm...dat het ik al zovaak gedaan...mar 1 stap verder in de "enge richting"en Lady staat weer omgedraaid...soms wordt je er zo hopeloos van.
Mijn stem werkt wel...maar niet altijd...

Ben benieuwd wie ons de verlossende oplossing kan geven!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:45

Ook hier bekend probleem, weest allert.
Mijn pony geeft van tevoren al een teken, oortje op een bepaalde manier naar achter, been iets anders neerzetten.
Dan reageer ik meteen met flink been en zweep, waarop hij geen seconde langzamer mag.
Flink optreden werkt beter dan zachtjes, zorg dat je hier heel consequent in bent anders ben je zo een half jaar bezig met dit probleem.
Als je ooit het advies krijgt; "laat hem maar de sloot in lopen, doen ze toch niet", niet doen tenzij het een veilige sloot is. Want ze lopen gerust een sloot in.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:59

Lusitana schreef:

maar wel omhoog Knipoog dus voor Q werkt dat niet, en dee die heeft een mond van beton, die kan je proberen te draaien maar die gaat aleen maar achterwaarts, al is daar soms nog een kansje dat je haar kan overdonderen met flink aanpakken en dan wil ze nog weleens naar voren gaan Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:00

Citaat:
Als ze omdraaien, gewoon doordraaien, dan staan ze weer in de goede richting

dat doe ik dus ook, ik maak gebruik van de "snelheid"die ie al heft en draai hem gewoon door in de gewenste richting....
maar dat is dus fout, werd me laatst verteld door een instructrice die toevallig met me op reed toen hij weer omdraaide en ik hem liet doordraaien, door door te draaien beloon je het foute gedrag, je moet hem stilzetten en terug draaien, maar dat werkt dus niet of ik ben niet handig genoeg ofzo, want als ik hem wil stilzetten, is ie al 100 x vertrokken, in rengalop richting huis.... Boos!

Ik ben dus ook benieuwd naar de gouden tip tegen omdraaien ...... inmiddels wil ik met niemand meer buiten rijden en niemand meer met mij, want met een ander paard wordt het helemaal een racepartij, dus een ander paard meenemen is voor mij geen optie een fietser mee wel, maar vind maar eens een fietser die iedere keer weer mee wil

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 08:43

Bij mijn paard is er dus ook nog het probleem als ik haar een tik geef of tegen haar schreeuw ze de lucht in gaat Nagelbijten / Gniffelen Het is bij haar dus denk ik puur verzet want voor de rest was ze nergens echt bang voor onderweg. Ze is mij echt aan het uitproberen Boos!
Ik hoop dat ik snel weer naar buiten kan (volgende week zondag is er denk ik teveel vuurwerk) zodat ik wat tips kan uitproberen. Heb dit paard gekocht voor recreatie dus naar buiten gaan zal ze Haha!
De vorige eigenaren hebben haar 2 jaar gehad en zijn niet met haar naar buiten gegaan dus heb daar verder niets van meegekregen. Ze heeft wel wedstrijden gelopen dus moet wel wat gewend zijn.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:27

Mijn paard heeft dit ook gehad de eerste x in rengalop over de weg naar huis wat ik toen heb gedaan ...ik heb 1 teugel in beide handen gepakt om hem om te trekken sindsdien durfde hij het niet meer de maanden daarna heeft hij het op dezelfde manier nog een paard keer midden in het bos gedaan zodra hij de kans kreeg en heb ik op dezelfde manier aangepakt nu gaat het in het bos uitstekend!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 10:40

Was je niet bang dat hij viel dan?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:48

Mijn vorige paard keerde niet om, maar ging gewoon stilstaan, en bij (van zacht tot zeer dwingend) aandrijven gewoon keihard achteruit rennen. Ook niet fijn! Als het op een ongevaarlijk stuk was dan vocht ik het nog wel eens uit, maar op gevaarlijke plekken (zoals op straat) ging ik er wel eens vanaf, en dan liep hij als een hondje achter me aan, en was er niks aan de hand. Maar ik weet nog steeds niet of afstappen nou heel fout is, of dé manier om het zonder kleerscheuren op te kunnen lossen.... Verward

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:49

Mijn paard deed het ook, heb er geloof ik al eens een topic over geopend maar bij mij gaat het dus steeds beter!

Oefenen is het codewoord en lef houden, want ik ben ook wel eens poepiebang geweest Lachen

Mijn paard wilde vanuit het niets omdraaien en naar huis, hard naar huis welteverstaan Haha!. Mijn reactie was teugels kort nemen waardoor meneer helemaal bijdehand ging doen...

Ik heb een ander bitje in waarmee ik zijn gedraai kan corrigeren maar verder ben ik aan de ontspanning gaan werken, dus eerst gewoon in de bak rijden en buiten "uitstappen". Teugels contact houden maar echt niet meer, geen druk. Als je hem maar voelt aarzelen meteen reageren dmv beenhulp. Als ie echt loopt te spoken krijgt meneer ook een flinke tik met de zweep en dan meteen weer naar de ontspannen beginhouding.

In het begin dacht ik dat het helemaal niet zou helpen, ik wilde zo graag de controle houden en hem dus letterlijk 'vast houden'. Ik heb een fjord, flinke jongen, dus de smoezen van de mijne is te sterk hiervoor is nonsens. Zelfs een shetlander wint het qua kracht wel van je.

Maar neem de tijd, probeer lekker te ontspannen, kies een lekker weertje uit en een rustig stukje openbare weg. Succes!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:52

Ja dat heeft een oude verzorgster van mijn oude verzorgpony dus gehad. Die ging er vandoor en ze trok hem om. Pony viel.. Op de stenen.. Het viel allemaal nog mee. Maar er had wel wat meer kunnen gebeuren. Dus voor je je pony omtrekt altijd eerst proberen vaart te minderen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:58

Hai Gouda!

Merrit strafde ik door hem dan achterwaarts te laten lopen! Niet van die banketstaaf pasjes, maar een behoorlijk tempo in zijn achteruit!
Stemverheffing, zweepjes, sporen en wat al niet meer werkte averechts.

Bij Andor werkt doordraaien beter.

Als hij naar links wil, trok ik hem eerst steeds de andere kant op. Maar zijn rechterkant is stijf. Hij is al bezig met naar links gaan , dus als ik dan probeer om hem naar rechts te krijgen, zit ik heel erg tegen de beweging in. snappie?

Nu draai ik hem dus door. We maken dus een piepkleine volte. Daarna weer rechtdoor, "boze" stem erbij (kort "nee" ofzo of "Pas op jij") en benen eraan. Ik begrens dan ook met mijn zweepje zijn linkerschouder.
Dat werkt heel goed.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:22

VMR -> RT

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:29

Denk idd dat al deze tips kunnen werken is per paard verschillend.
Bij mijn merrie werkt geen van deze tips omdat het net zoals ik las bij renske 20 al voordat ik haar had aan de gang was.
Dit is heel moelijk te doorbreken ga nu met een rustig paard die ze vertrouwt naar buiten dat gaat goed met een onbekend paard is nog steeds een drama keert om en gaat achteruit op de sloot af en is voor geen enkele reden vatbaar dan heel link . Hoop voor jou dat er tips bijzitten die bij jou paard wel werken succes

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:39

Gitta schreef:
Denk idd dat al deze tips kunnen werken is per paard verschillend.
Bij mijn merrie werkt geen van deze tips omdat het net zoals ik las bij renske 20 al voordat ik haar had aan de gang was.
Dit is heel moelijk te doorbreken ga nu met een rustig paard die ze vertrouwt naar buiten dat gaat goed met een onbekend paard is nog steeds een drama keert om en gaat achteruit op de sloot af en is voor geen enkele reden vatbaar dan heel link . Hoop voor jou dat er tips bijzitten die bij jou paard wel werken succes

Mijn paard deed dit ook al bij de vorige eigenaar! Zij heeft dit aan mij verzwegen maar ik heb mijn paard net als Gouda gekocht als recreatief paard dus ik geef gewoon niet op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:51

Ustinov heeft het de eerste paar keren gedaan toen ik het bos met hem in ging.
Hij draaide dan naar links toe dus gaf ik hem een gigantische dreun met de zweep op z'n linker schouder.
Nu is het helemaal over.

Moet er wel bij zeggen dat dit dus echt in het bos is en ik geen last heb van verkeer of sloten, het maakt dus niet uit of hij begint te springen.
Kan me voorstellen dat het op de weg iets minder makkelijk gaat.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 12:39

Ik moet eerst langs een provinciale weg. Er vlak langs een heel stuk en dan ook nog oversteken Nagelbijten / Gniffelen En dan verder op smalle weggetjes met aan weerskanten sloten waar op sommige stukken geen auto's kunnen/mogen komen en dan ook nog door een soort bussluis.