Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Lusitana schreef:Ik ben niet met spieropbouw bezig, maar met africhting, waarin het paard door de oefeningen (die in moeilijkheidsgraad oplopen in de loop der tijd) vanzelf de spieren versterkt die daar dus in gebruikt worden. Wat ik tegenwoordig zie is dan men spieropbouw wil versnellen met allerlei moderne middelen, maar het rijkunstig opleiden eigenlijk vergeet. Het lijkt wel of men redeneert van :Nu heeft hij de spieren om het te doen, dus moet hij het kunnen! Het is andersom. Als hij iets leert (op de juiste manier, dat is stap voor stap, bevestigen wat hij kan en dan weer verder, en altijd beginnen en eindigen met wat het paard al kan), komt de spieropbouw vanzelf mee! Maar goed, dat is mijn mening en ervaring. Ik ben van de oude stempel. Die hele transformatie van onbeleerd naar een volbespierd (dressuur)paard mag best een paar jaar duren.
) in anderhalf jaar van spichtig arabiertje toch redelijk rap zien veranderen in de richting van bespierd rond buffeltje
en nee, ze kreeg geen anabolen, en NEE, ze is niet gewoon heel dik geworden, maar het kwam door een andere manier van trainen (volledig andere methode dan daarvoor, maar das een lang verhaal) waarbij andere spiergroepen zich begonnen te ontwikkelen. (en daarbij wisseling van stal en ander eten) Nu moet ik wel zeggen dat ze toen al een jaar of vijftien was, bij het beleren van een jong paard heb je natuurlijk een heel andere uitgangsspositie. Maar toch, visueel was er een duidelijk resultaat, hoewel we nog lang niet waren waar we moesten zijn (en dat zijn we nog steeds niet helemaal
) 

Tulandro schreef:Ik rijd gewoon, denk niet na over de spieren, en ik probeer zo eerlijk mogelijk voor het paard te zijn. En langzamerhand krijgt hij steeds meer spieren. Ik denk dat je er niet te veel over na moet denken, als je goed rijden komt die spieropbouw vanzelf.
Dat is nou net wat ik wel eens wil doen, stilstaan bij de spieropbouw, kan toch nooit kwaad? We staan bij zoveel zaken even stil om er over na te denken , te discussiëren, waarom dan niet even stilstaan bij de spierontwikkeling van een paard?
acropolis schreef:Ronja, wat heb jij gedaan om van een slappe pony een bespierd buffeltje te maken?
) om ze "naar beneden te krijgen" -brrr- Dat beviel dus totaal niet. Mijn pony had vrijwel géén achterhand, daar komt nog eens bij dat ze een beetje overbouwd is dus achterhand gebruiken was er helemaal niet bij.
ze leerde op haar eigen benen lopen en ik reed haar vooral op de achterhand. Ze ging over de rug lopen, met een vanzelfsprekende halshouding (waarbij de spieren toch meer getraind werden dan je zou verwachten.

Tulandro schreef:Mijn paard heeft dus ook nog niet zo'n mooie halsaansluiting, maar wat kan je eraan doen om die overgang van de schoft naar hals mooier over te laten lopen? Geduld?
Ik vind niet dat je paard een onbespierde indruk maakt. Ze krijgen die aansluiting als ze sterker worden in de bovenlijn, dus je zou ook veel tempowisselingen kunnen rijden en ze dan echt op eigen benen laten lopen, dan gaan ze echt dragen.