rijstijl versus spieropbouw

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

acropolis

rijstijl versus spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 10:21

Na lange tijd 'aan te modderen' bij verschillende instructeurs heb ik nu eindelijk een goede instructeur gevonden.

Op enkele maanden tijd is mijn paard enorm veranderd. (spierontwikkeling bedoel ik).

Dat kan natuurlijk ook negatief zijn.
Om maar 1 voorbeeld te geven: bij verkeerd slofgebruik ontwikkel je ook de verkeerde spieren.

Er zijn enorm veel verschillende 'stijlen' bij het dressuurrijden. Ik denk dat je geen verschil mag zien tussen een paard getraind op wijze X en een paard getraind op wijze Y , qua spieropbouw.
( Aannemende dat beide methodes correct gehanteerd werden ). Natuurlijk begrijp ik dat niet iedere methode geschikt is bij ieder paard, omdat ook ieder paard anders gebouwd is maar wat ik wil weten:

Wat is nu precies de juiste spierontwikkeling? Kan iemand dit even uitleggen en eventueel illustreren? En zijn er verschillen in spieropbouw tussen de verschillende CORRECT gehanteerde 'stijlen'?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:13

Ik zal even uitleggen wat het voor mij dus betekent: voor mij moet de achterhand zich ontwikkelen, zeker de bilspieren, daarnaast de buikspieren en in combinatie daarmee de rugspieren, en wanneer de achterhand gespierd is, gaat de schouder zich ook correct ontwikkelen. Verder wil ik ook de bovenlijn in de hals zich zien ontwikkelen.

Ik vind persoonlijk dat er geen verschil mag zijn in spieropbouw tussen de CORRECT gehanteerde stijlen, en dat is ook vaak niet, mits ze echt wel correct gehanteerd worden, anders krijg je ergens overbespiering en ergens anders onderbespiering.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:23

Ja, ik denk dat er wel verschillen zijn in de spieropbouw bij de ene of andere methode/stijl van rijden. Hoogstwaarschijnlijk streef je met elke methode naar hetzelfde eindresultaat, maar ik denk dat je vooral tijdens het trainingsproces, lang voordat je bij je uiteindelijke doel bent, het verschil aan je paard zult zien. Dat zal waarschijnlijk liggen aan met welk punt van je paard je je op dat moment het meeste bezighoudt. En als je dan van trainingsmethode wisselt, kan je paard er ineens heel anders uit gaan zien (heb ik zelf ook meegemaakt bij m'n paard en de verandering was zó overduidelijk dat je er echt niet omheen kon)
Wat nu precies "de correcte spieropbouw" is kan ik je niet uitleggen, maar ik neem aan in ieder geval een goed ontwikkelde en daardoor rond ogende bovenhalsspier en een flinke motor in de achterhand. Je kunt het wel zien vind ik, bij een paard met de juiste spierontwikkeling. Het toont mooier, het paard ziet er gezond en goed ontwikkeld uit. Je haalt ze er vaak zo uit, omdat ze er in het algemeen mooier uitzien dan een paard met een slechte of vrijwel geen spieropbouw.
Ik hoop dat er iemand is die de "juiste" spieren bij de naam kan noemen Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:21

Ik ben niet met spieropbouw bezig, maar met africhting, waarin het paard door de oefeningen (die in moeilijkheidsgraad oplopen in de loop der tijd) vanzelf de spieren versterkt die daar dus in gebruikt worden. Wat ik tegenwoordig zie is dan men spieropbouw wil versnellen met allerlei moderne middelen, maar het rijkunstig opleiden eigenlijk vergeet. Het lijkt wel of men redeneert van :Nu heeft hij de spieren om het te doen, dus moet hij het kunnen! Het is andersom. Als hij iets leert (op de juiste manier, dat is stap voor stap, bevestigen wat hij kan en dan weer verder, en altijd beginnen en eindigen met wat het paard al kan), komt de spieropbouw vanzelf mee! Maar goed, dat is mijn mening en ervaring. Ik ben van de oude stempel. Die hele transformatie van onbeleerd naar een volbespierd (dressuur)paard mag best een paar jaar duren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:26

Het zou kunnen dat de spieropbouw anders is, maar dat zal erg klein zijn. Als je nl. correct bezig ben begin je bij de achterhand en daarna verstevigd de rest van de bovenlijn...

Maar zoals Lusitana zegt; ik ben ook meer bezig met africhting etc. die spieropbouw komt vanzelf!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:44

Inderdaad spieropbouw mag best een tijdje duren. Alleen doordat een paard losser en soepeler word (wat wel een heel stuk sneller gaat) kunnen ook de spieren zich anders tonen. Als een paard bijvoorbeeld een losse ontspannen onderhals krijgt van een juist aanleuning en training, kan de bovenhalsspier ineens veel mooier uitkomen. Ik train veel voorwaart neerwaarts met het neusje eruit. Dit om mijn paard ontspannen te houden, lekker over zijn rug te laten lopen. En op het moment dat hij zijn hals "laat vallen" is zijn onderhals heel er los, en kan hij zijn bovenlijn aanspannen. (moeilijk uit te leggen zo). Als ik hem dan oppak en hij steeds meer aan elkaar komt, komt zijn achterhand meer onder en traint hij die spieren (daar krijgen ze een mooie ronde kont van). Dan komt er voor vanzelf meer oprichting en worden zijn halsspieren vanaf zijn schoft getraint. Natuurlijk omdit alles bij elkaar in verbinding te houden moeten ook zijn rug en buikspieren werken. Het is zo heel lastig in bit heeft een keer een stuk gestaan met een schimmel waarop met kleuren de spieren getekend waren. Erg leerzaam. Maar ik denk ook dat als je op een juiste manier je paard traint het altijd op dezelfde bespiering uitkomt. En wat de juiste manier is, is afhankelijk van welke paard en ruiter. Ik denk wel dat het voor geen een paard gezond is altijd in dezelfde houding te lopen (bijvoorbeeld altijd laag en diep of alleen maar opgericht vanaf het begin). Mensen worden ook stijf van altijd dezelfde houding aannemen, dus afwisseling is altijd goed.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:45

Wat hierboven ook al gezegd is, met een juiste africhting komt de juiste spieropbouw vanzelf. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de spieropbouw verschilt. Waar wel verschil in zou kunnen zitten is de intensiteit van de training en het gymnastiseren van de spieren.

Even een onderliggende gedachte over de opbouw van spieren. Tijdens training van spiergroepen breng je schade toe aan de spiervezels. Welke spiergroepen dat zijn hangt af van de beweging. Na het herstel van de vezels zijn ze wat sterker, groter en bij zware (correcte!) training komt het zelfs voor dat spiervezels gaan delen en je dus zelfs meer spiervezels krijgt. Door training bereid je dus in weze je spieren voor op steeds grotere belasting. Spierpijn duidt op een te grote belasting, er zijn in weze té veel vezels kapot gegaan wat tot pijn leidt (simpel gezegd). Keertje spierpijn kan geen kwaad, maar je moet er wel op letten dat de vezels pas hersteld zijn na 5 tot 7 dagen, terwijl de pijn na een paar dagen al weg is. Dat de pijn weg is betekend dus niet dat de vezels al helemaal hersteld zijn. Na échte spierpijn moet je dus zeker een week rustiger aan doen.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:15

Lusitana schreef:
Ik ben niet met spieropbouw bezig, maar met africhting, waarin het paard door de oefeningen (die in moeilijkheidsgraad oplopen in de loop der tijd) vanzelf de spieren versterkt die daar dus in gebruikt worden. Wat ik tegenwoordig zie is dan men spieropbouw wil versnellen met allerlei moderne middelen, maar het rijkunstig opleiden eigenlijk vergeet. Het lijkt wel of men redeneert van :Nu heeft hij de spieren om het te doen, dus moet hij het kunnen! Het is andersom. Als hij iets leert (op de juiste manier, dat is stap voor stap, bevestigen wat hij kan en dan weer verder, en altijd beginnen en eindigen met wat het paard al kan), komt de spieropbouw vanzelf mee! Maar goed, dat is mijn mening en ervaring. Ik ben van de oude stempel. Die hele transformatie van onbeleerd naar een volbespierd (dressuur)paard mag best een paar jaar duren.

Ja tuurlijk, dat spreekt toch vanzelf... spieropbouw en training gaan hand in hand en het is een lange weg. Maar toch kan functioneel trainen een groot effect op je paard hebben, ik heb mijn eigen paard (okee, ik geef toe, pony Haha! ) in anderhalf jaar van spichtig arabiertje toch redelijk rap zien veranderen in de richting van bespierd rond buffeltje Tong uitsteken en nee, ze kreeg geen anabolen, en NEE, ze is niet gewoon heel dik geworden, maar het kwam door een andere manier van trainen (volledig andere methode dan daarvoor, maar das een lang verhaal) waarbij andere spiergroepen zich begonnen te ontwikkelen. (en daarbij wisseling van stal en ander eten) Nu moet ik wel zeggen dat ze toen al een jaar of vijftien was, bij het beleren van een jong paard heb je natuurlijk een heel andere uitgangsspositie. Maar toch, visueel was er een duidelijk resultaat, hoewel we nog lang niet waren waar we moesten zijn (en dat zijn we nog steeds niet helemaal Haha! )

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 10:52

Ik kijk ook niet enkel naar spieropbouw, maar vond het interessant om toch eens dit enkele aspect eruit te nemen en te bekijken.

Bijvoorbeeld: Aan de hand van een simpele standfoto kan je min of meer zien of een paard (correct) getraind is of niet.

Zie je het verschil in bespiering (op stand) tussen een paard dat bijvoorbeeld regelmatig diep en rond gereden wordt met een paard dat meer voorwaarts-neerwaarts gereden wordt ?

Ronja, wat heb jij gedaan om van een slappe pony een bespierd buffeltje te maken?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:58

Ik rijd gewoon, denk niet na over de spieren, en ik probeer zo eerlijk mogelijk voor het paard te zijn. En langzamerhand krijgt hij steeds meer spieren. Ik denk dat je er niet te veel over na moet denken, als je goed rijden komt die spieropbouw vanzelf.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:09

ter illustratie (gevolg van 1.5 jaar training)

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Afbeelding

Omdat Ynz een fries is met veel front heb ik in het begin niks anders gedaan dan alleen maar voorwaarts neerwaards rijden, dus laag en over de rug en veel tempo wisselingen. Je ziet het natuurlijk niet alleen maar je merkt gewoon vanzelf wanneer ze paard sterker wordt doordat ie ineens allerlei oefeningen aankan. In het begin was ze zon slap sliertje en nu is het een krachtpatser! Ik ben echt blij dat ik al die tijd de juiste instructie heb gehad die me hierbij ontzettend geholpen en gestuurd heeft OK dan! het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf.

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 11:12

Tulandro schreef:
Ik rijd gewoon, denk niet na over de spieren, en ik probeer zo eerlijk mogelijk voor het paard te zijn. En langzamerhand krijgt hij steeds meer spieren. Ik denk dat je er niet te veel over na moet denken, als je goed rijden komt die spieropbouw vanzelf.

Haha! Dat is nou net wat ik wel eens wil doen, stilstaan bij de spieropbouw, kan toch nooit kwaad? We staan bij zoveel zaken even stil om er over na te denken , te discussiëren, waarom dan niet even stilstaan bij de spierontwikkeling van een paard?

Starbreeze: Leuk dat je illustreerd! Prachtige fries trouwens!
Heb je geen standfoto van 1,5 jaar geleden?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:19

Tnx Acropolis!
Deze heb ik nog, hier was ze net 1 week onder het zadel (zie rodeoband om dr nek Tong uitsteken). Op die ik al geplaatst heb kun je goed zien dat ze nog toaal geen spieraansluiting in de hals heeft.

Afbeelding

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 12:42

De foto is erg donker.
Ik kan mijn computer niet lichter instellen , dus ik zie de rodeoband amper.

Op deze foto zie ik wel z'n glimmende spieren. Echt een hele nette Fries hoor!
http://members.home.nl/fastgirl/st2.jpg

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:19

acropolis schreef:
Ronja, wat heb jij gedaan om van een slappe pony een bespierd buffeltje te maken?

hmm in het kort... Ik ben veranderd van instructeur. Bij de eerste moest ik altijd alleen maar inwerken op de mond en voorwaarts rijden (erg leuk was dat Scheve mond ) om ze "naar beneden te krijgen" -brrr- Dat beviel dus totaal niet. Mijn pony had vrijwel géén achterhand, daar komt nog eens bij dat ze een beetje overbouwd is dus achterhand gebruiken was er helemaal niet bij.
Later kwam er (goddank) een andere instructeur waar ik bij ben blijven lessen. Bij hem leerde ik wat voorwaarts neerwaarts was Bloos! ze leerde op haar eigen benen lopen en ik reed haar vooral op de achterhand. Ze ging over de rug lopen, met een vanzelfsprekende halshouding (waarbij de spieren toch meer getraind werden dan je zou verwachten.
Resultaat; ze kreeg billen en een háls waar je U tegen zegt OK dan!
Overigens was ze daarvoor niet slap, maar gewoon minder ontwikkeld dan nu, ze zat ook vreselijk strak in haar spieren en haar vel (dan zal ook aan het voer gelegen hebben)

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 17:39

Wat verschil in rijden kan uitmaken hé. Jij bent dus een voorbeeld van hoe een zwak-bespierde pony naar een mooi bespierde pony kan evalueren.

Het verschil zat hem hier in de manier waarop je hem reed. (Van slecht naar goed) en dat zie je ook aan de bespiering! Fijn zo!
Een slechte rijstijl is altijd nefast op de spieropbouw / ontwikkeling van je paard. (Denk dat iedereen het hier mee eens is.)

Zijn er nu die een verschil zagen tussen 2 correcte 'stijlen' ?
Niet alle dressuurpaarden (om het even te verengen tot dressuurpaarden) worden hetzelfde getraind. Dit zowel op topniveau tot op amateurniveau.
Hoe zit het hier met de bespiering? Zijn er verschillen te zien?

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:52

Afbeelding
Mooie ontwikkeld.

Afbeelding
Slecht ontwikkeld.

Afbeelding
Kijk hier nog maar eens enkel naar de opgekropte hoofd / halshouding en overdenk wat voor gevolgen dat kan hebben voor het gehele paard. Hier doe je afbraak aan je paard én de spieropbouw in mijn ogen.

Volgens mij zijn alle 'methodes' (voor zover ik er ken) goed, mits correct uitgevoerd. Dat is volgens mij het grote probleem. Het correct uitvoeren. Bekijk nog maar eens eenvoudigweg de halzen van enkele dressuurpaarden.
Van 'Anky's methode' ben ik persoonlijk nog niet overtuigd. Ik zou het moeten proberen om er dan een oordeel over te vellen. Dat proberen ga ik niet doen, toch niet voor Anky het demonstreerd op mijn paard en me derna het zelfde gewaar kan laten worden.

Als je meer wil lezen kan je misschien eens een kritisch oog werpen op deze site: Schijnheilig

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/how.php

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:00

Mijn paard heeft dus ook nog niet zo'n mooie halsaansluiting, maar wat kan je eraan doen om die overgang van de schoft naar hals mooier over te laten lopen? Geduld?

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 15:17

Ik denk dat je je niet direct druk moet maken. Als je hem netjes rijdt dan hoeft dat toch geen probleem te zijn?
Vele dressuurpaarden zijn op stand niet zo indrukwekkend, maar worden dit wel in beweging !

Ik weet niet of het paard op de foto van kattebeest ( obelisk heet ie toch?) van nature een niet zo mooie halsaansluiting heeft, maar hij wordt hier wel niet zo netjes voorgesteld vind ik.

(Sommigen uit m'n omgeving met hetzelfde 'probleem' gaan extreem diep en rond rijden om ook dat stukje meer te ontwikkelen.)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:05

Tulandro schreef:
Mijn paard heeft dus ook nog niet zo'n mooie halsaansluiting, maar wat kan je eraan doen om die overgang van de schoft naar hals mooier over te laten lopen? Geduld?

Voorwaarts neerwaards rijden en lekker veel longeren met die Lammert Haanstra touwtjes, dan komt dat vanzelf. Maar aan de foto's in je profiel te zien zal dat vast wel goed komen Knipoog Ik vind niet dat je paard een onbespierde indruk maakt. Ze krijgen die aansluiting als ze sterker worden in de bovenlijn, dus je zou ook veel tempowisselingen kunnen rijden en ze dan echt op eigen benen laten lopen, dan gaan ze echt dragen.