Sterk met buitenritten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Sterk met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 23:55

De laatste tijd rijd ik heel weinig buiten maar als ik eens buitenrijd wordt mijn paardje heel erg sterk en hij wil dan zo hard mogelijk. Hij gaat gewoon keihard en hem proberen in te houden lukt me daardoor dus echt niet. Vroeger reed ik vaker buiten, toen was hij wel vlot maar het is nu echt heel erg! In de bak kan ik hem zelfs op een halster met touwtjes rijden.

Wie heeft er tips hiervoor?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 00:33

Tja, ik zou zeggen, niet trekken, zelf ontspannen. Wat is er mis met flink voorwaarts? Of ben je bang dat hij aan de kletter gaat? Vreemd genoeg doen ze dat meestal niet als je ze "loslaat". Maar ik begrijp dat je dat in Nederland niet overal uit kan proberen.... een lekkere fikse draf kan helpen de overtollige energie kwijt te raken zonder gebok en gedram. En van daar uit gewoon weer langzamer gaan. Of wordt hij juist steeds drukker? Je kunt ook gewoon zijn aandacht opeisen met schouderbinnenwaarts en wijken en veel overgangen kort op elkaar. Lekker gebruik maken van die voorwaartse drang. Ik oefende juist dingen als passage en travers als mijn paard superdruk was, en dan ging dan super, ik blij, paardje voelde mijn stemming, alles goed...

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 00:49

Heb ooit eens gelezen dat dit niet goed is voor de benen op het asfalt. Het lijkt me dat de benen erg grote klappen opvangen, meer dan dat je galoppeert op het asfalt. Ook krijg ik hem moeilijk terug, wat als ik plotseling moet stoppen voor een auto of wat dan ook? Ben er een tijd mee bezig om hem netjes in stap te krijgen zonder te trekken. Veel overgangen ben ik ook mee bezig, voornamelijk in de bak aangezien hij zowiezo wat moelijker terug te krijgen is. Wijken, schouderbinnenwaarts, passage en travers kan ik allemaal niet hoor Knipoog ben een gewone simpele recreatieruiter.
Het rondje waar ik normaal 3 kwartier over doe, doe ik nu in ong. 15 minuten Knipoog Ik zal ook eens een filmpje of foto erbij zetten dan zie je ook wel hoe erg hij zich uitslooft.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 11:17

Ik weet niet of je het kan zien maar dit is een foto als hij hard gaat:
Afbeelding
Let aub niet op houding en dergelijke want ik had veel moeite met hem terug te krijgen.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:01

dat is het nu juist je gaat zelf voorover zitten en dat moet je juist niet doen.
rij hem op je zit en dat wil zo niet

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:03

Ik heb ook moeite mijn ijslander terug te krijgen als ie steeds harder gaat galloperen. Hij is beresterk. Ik probeer laag te pakken, maar! Door het trekken heb je vaak niet meer in de gaten dat je voorover gaat. Je trekt dan met je lijf erbij ipv alleen je armen. Op zich niet raar, maar niet goed in het zadel. Achterover zitten. Makkelijk gezegd he. Ik zie dat jij dat ook niet doet. En heb je wel genoeg grip zo, zonder chaps of laarzen?
Als ik jou was zou ik buiten toch met een martingaal oid rijden, voor je eigen veiligheid. Als je 'm niet zo goed kan houden, kan ie iig al niet z'n kop omhoog doen en rennen!
Mijne doet dat ook nog eens, snuit omhoog en heen en weer, dat ie dus los wil! Erg vervelend moet ik zeggen. zeker omdat een ijslander opgericht is in tölt. Verward

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 13:08

Bedankt voor de tips. Ik rijd inderdaad meestal zonder chaps en merk ook niet echt het verschil. Ik grijp niet zo graag naar hulpteugels maar misschien is een martingaal wel een goed idee.
In de bak is hij ook moeilijk terug te nemen dus dat moet ik ook maar gaan oefenen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:19

Wat ik zie: je houding is niet zo gek, je mag best wat voor de loodlijn komen in draf om mee te gaan in de beweging. De ronding van je rug is waarschijnlijk alleen jas.
Maar het bit zit erg hoog en lijkt ook erg dun. Het werkt niet in op de lagen.
Maar in deze hoofd en hals houding komt een martingaal niet in werking.
Pakt je paard het bit tussen de kiezen? Het is echt belangrijk om het bit op de lagen in te laten werken als je een paard wilt terugnemen.
Eerst zal ik eens kijken of hij het misschien beter doet op een zacht bitje (in de bak uitproberen, ofcourse). En toch overgangen rijden, en wel juist buiten. Dus zodra je draaft, terug nemen na tien passen, voordat hij gaat scheuren. Na wat stappen weer draven, na tien passen weer terug, herhalen tot hij beter luistert naar je hulpen en het bit beter aanneemt, dan kun je rustig draven. Je hebt geen paard dat gaat dribbelen of sterk verzameld klieren, dat is veel lastiger! Jou paard gaat alleen hard. Dat kun je echt verbeteren door geen lange stukken te laten draven. Alleen als je voelt dat je in de draf tempowisselingen kunt doen, kun je doordraven.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 13:36

Ik heb een dubbelgebroken bitje dus die lijkt mij niet zo scherp inwerken. Ik heb erg veel aan je tips, dankjewel. Ik moet zowiezo vaker gaan buitenrijden dan wordt hij ook wat minder sterk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:41

dubbelgebroken bit werkt idd niet scherp in. Het drukt minder op de lagen. Blijft dat het erg dun lijkt en het hoog zit, alsof hij het tussen de kiezen neemt. Maar de andere tips zullen dat eigenlijk ook wel verbeteren. Ik wens je succes.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:29

Wat Lusitana in haar eerste bericht zei; lekker draven in een hoog tempo, werkt echt! Mijn pony is ook soms zo een draak buiten, maar als je hem gewoon lekker laat doordraven wordt het vanzelf minder.
Ik laat hem zo hard mogelijk draven, maar hij moet wel onder me blijven, dus zodra ik het idee heb dat ik niets meer te vertellen heb haal ik hem iets terug. Als je dit een kilometertje hebt gedaan is hij daarna meestal wel te hanteren.

En liever dat hij ff zere voeten heeft, dan dat ik straks onder een auto lig als hij hem ertussen uitknijpt doordat ik hem constant langzaam laat draven. Want dan wordt hij alleen maar bozer.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 16:52

Ohja okee. Ik heb inderdaad niet het gevoel ik niets meer te vertellen heb, dus dat is ook een goed idee. Gelukkig zijn er hier in de polder lange wegen waar je niet telkens hoeft te stoppen voor auto's dus dat is wel handig.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:34

Zou je niet in de berm kunnen draven als je liever niet over asfalt wilt ( of kom je dan iets te dicht langs die sloot.. ? ) Ik vond het ook altijd heel erg lastig als het paard buiten harder wou dan ik en heb niet echt een goede oplossing gevonden ( boscrosser ipv netjes dressuurmatig Lachen . Ik reed wel altijd in het bos en zocht dan een mooi lang zandpad uit waar ze even kon rennen.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 17:41

Bos hebben we hier niet en de berm is ook niet geweldig hier.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:33

Mijn paard wil ook altijd heel snel buiten rennen. Maar ik laat hem absoluut nooit op de harde weg lopen alleen als het niet anders kan, en dan laat ik hem stappen. Als ik met hem in galop ga of in draf op harde weg heeft ie denk ik geen hoeven meer over, want hij heeft geen ijzers. Dat zal die van jou wel hebben Hoop ik. Je kan ook proberen hem eerst een half uurtje in de bak te rijden en dan met hem naar buiten gaan. Jammer dat je geen bos hebt in de omgeving, want die harde wegen zijn ook niet alles. Ik zou zeggen verhuis naar limburg. Hahaha.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:35

Sjonniej schreef:
Wat Lusitana in haar eerste bericht zei; lekker draven in een hoog tempo, werkt echt! Mijn pony is ook soms zo een draak buiten, maar als je hem gewoon lekker laat doordraven wordt het vanzelf minder.
Ik laat hem zo hard mogelijk draven, maar hij moet wel onder me blijven, dus zodra ik het idee heb dat ik niets meer te vertellen heb haal ik hem iets terug. Als je dit een kilometertje hebt gedaan is hij daarna meestal wel te hanteren.

En liever dat hij ff zere voeten heeft, dan dat ik straks onder een auto lig als hij hem ertussen uitknijpt doordat ik hem constant langzaam laat draven. Want dan wordt hij alleen maar bozer.

ff zere voeten??? Dan doe je toch niet op goede ondergrond met hem door draven. Vind ik wel jammer dat je er dan zo over denkt. Ook al is je eigen veiligheid heel belangrijk, maar zoek dan een betere ondergrond.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 19:45

Ik draaf altijd gewoon op het asfalt hoor, zijn hoeven slijten wel maar niet onwijs veel. Ik rijd ook niet iedere dag op het asfalt.
In de berm wordt hij alleen maar nog sterker omdat ik bijna nooit in de berm rijd alleen als ik ga galopperen (in een berm die wel goed is, meesten zijn erg ongelijk).

littlegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:50

idd niet te veel voorover gaan hangen
een ander bit mss?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:00

highwaykind schreef:
Zou je niet in de berm kunnen draven als je liever niet over asfalt wilt ( of kom je dan iets te dicht langs die sloot.. ? ) Ik vond het ook altijd heel erg lastig als het paard buiten harder wou dan ik en heb niet echt een goede oplossing gevonden ( boscrosser ipv netjes dressuurmatig Lachen . Ik reed wel altijd in het bos en zocht dan een mooi lang zandpad uit waar ze even kon rennen.

De meeste bermen zijn te zacht en daarom zeer slecht voor paardenbenen EN in de meeste gemeentes is het ten strengste verboden in de bermen te rijden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:03

Je zegt dat je hem in de bak aan een halster kunt rijden. Je kunt een halster onder het hoofdstel laten en daar teugels aan doen. Dan rijdt je met dubbele tuegels en de druk verdeel je dan over bit en neus.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:16

Lusitana schreef:
De meeste bermen zijn te zacht en daarom zeer slecht voor paardenbenen EN in de meeste gemeentes is het ten strengste verboden in de bermen te rijden!

Ik zat op ongeveer 5 minuten van het bos en stapte altijd in de berm er heen ( liever in de berm dan over straat , pony had blote voeten). Pas in het bos ging ik wat harder

Ben ook wel eens naar de manege gereden, brede berm langs meestal rustige wegen .Daar wel gedraafd en stukjes gegaloppeerd en die berm leek me zeker niet te zacht ( kon er ook gewoon over fietsen zonder weg te zakken of te slippen), en niet slechter dan bv het weiland en beter dan sommige zandpaden in het bos. Wist trouwens niet dat het verboden was om in de berm te rijden ! ( Heeft dat nog een goede reden eigenlijk ? Weet dat het op schelpenfietspaden niet zo gewaardeerd wordt omdat de boel dan vertrapt wordt, maar bij op straat rijden sleten de hoeven veel te snel dus ik reed zoveel mogelijk in de berm ).

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:17

Ho, die had per PB gemoeten omdat het wat off topic is Lachen

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:32

Vooral voor niet vast gaan zetten! Vandaag ben ik voor het eerst met een groep van 8 buiten geweest (kerstrit vanuit stal) Normaal wil mijn paard voorop maar dat kon niet en in draf is hij echt koetspaard zeg maar (Fries) dus dat sjouwt lekker door en hij liep niet voor dus probeerde echt naar voren te komen ik merkte op een gegeven moment dat ik hem voor erg tegen hield en toen ik hem los liet van voren ging hij gelijk rustiger en bleef hij netjes achter zijn voorganger! Hoe strakker je hem van voren houd hoe harder ze meestal gaan!

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 22:31

Lusitana schreef:
Je zegt dat je hem in de bak aan een halster kunt rijden. Je kunt een halster onder het hoofdstel laten en daar teugels aan doen. Dan rijdt je met dubbele tuegels en de druk verdeel je dan over bit en neus.

Hee dat is ook een goed idee! Ik zal het eens proberen...

De berm is niet te zacht maar erg ongelijk en er zitten vaak kuilen enzo.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:54

Ik ben er ook voor om juist te profiteren van de voorwaartse drang en gewoon vooruit te rijden. Hoe meer je gaat trekken hoe meer je paard juist gaat doen wat je niet wilt. En snel krijgen paarden geen zere voeten van asfalt hoor, het is juist helemaal niet erg. De hoeven worden er sterker van. Natuurlijk wel beginnen met kleine stukjes, maar het is net als onze voeten die een eeltlaag krijgen.