Buiten erg vervelend doen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Buiten erg vervelend doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 17:59

Scheve mond
Ik heb erg veel problemen om buiten te rijden met mn paard.
Vandaag voor de zoveelste keer problemen gehad.
Melody (paard Knipoog ) is in de bak erg braaf, ze luistert erg goed.
Maar zodra ze buiten komt beginnen de problemen.
Óf ze loopt heel erg langzaam, na een tijdje helemaal niet meer, en gaat dan stilstaan, steigeren en terugrennen naar stal. Ik heb al vanalles geprobeerd, boos worden helpt niet, dan raakt ze alleen maar nog bozer en opgefokt en is er helemaal geen land meer te bezeilen met haar.
Afstappen en aan de hand verder laten lopen werkt wel, maar dan stap ik weer op en doet ze doodleuk hetzelfde en dat blijft ze volhouden.
Dit doet ze alleen als ik in mn eentje buitenrij.

Soms gaat het in het begin wel goed, totdat ze schrikt (en dat gebeurt nogal eens, het is een erg schrikkerig en kijkerig paard)dan gaat er een soort knopje om in haar hoofd en is het weer helemaal mis.
Dan gaat ze dribbelen, of een beetje passage achtig lopen (hoe leg je dat uit Rolleyes ) En heb ik totaal geen controle meer, halthouden lukt niet, dan begint ze ook weer te steigeren.
Ook dit doet ze alleen als ik in mn eentje buiten rij
Opvoeden die knol, denken jullie nu waarschijnlijk, maar in de bak is ze dus erg gehoorzaam dus daar heb ik niks aan. En weer hetzelfde, als ik boos word, raakt ze alleen nog maar opgefokter.

Als ik met anderen buiten rij, is er meestal geen houden aan, kop de lucht in, bit tussen de kiezen en ze probeert iedereen voorbij te racen.

Scheve mond Ik durf dus nauwelijks meer naar buiten, omdat mijn 2 grootste angsten zijn, met paard en al achterover te klappen en onder de auto komen. Raar, maar soms gaat het wel goed..Ik heb vorig weekend wel heerlijk buiten gereden met iemand anders en ze was wel super braaf.
En soms is het opeens helemaal mis en is ze echt onhandelbaar. Dan word ik ook bang en wordt het nog erger.
Ze is een erg schrikkerig en temperamentvol paard en soms ook nog eens zo koppig als een ezel.... Heeft iemand nog een oplossing hiervoor, of moet ik het gewoon maar opgeven omdat ze nou eenmaal zo is?

LBroekhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:59

Misschien iemand naast laten lopen tot het goed gaat?

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:20

Of met zijn tweeen gaan rijden en de ander op een heel rustig paard?
endan ernaast gaan rijden zodat ze er helemaal niet voorbij hoeft te racen?

en dan belonen als het goed gaat

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 19:34

Met iemand ernaast laten lopen gaat het wel ja, maar ik kan moeilijk iemand vinden die elke keer meegaat Scheve mond
Met zn 2en gaat ook goed, maar meestal zal ik toch in mn eentje moeten of met een groepje. En ik wil graag dat dát ook goed gaat Knipoog
Belonen als het goed gaat doe ik altijd al.

nikitatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:44

mischien een hulp middel gebruiken dat je dan meer de baas bent..!!!! en altijd vragen of er imand mee loppt..!!! moet je is kijken of dat helpt...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:20

Niets geen hulpmiddel, er is geen enkel hulpmiddel dat werkt tegen ongehoorzaamheid en een respectverschil.
Zet haar goed aan het werk. Zweepje mee, en doorlopen. Laat haar constant in middendraf lopen, dan heeft ze geen tijd om stil te staan en om te draaien. Mits jij haar natuurlijk bij ieder klein beetje dat ze langzaam gaat weer aandrijft.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:39

Als ik jou was zou ik eerst een half uur flink in de bak gaan rijden voordat ik naar buiten zou gaan. Dan is je paard de meeste energie al kwijt, en kun je buiten lekker gaan draven. Op die manier heeft hij minder kans op zijn omgeving te letten dan als je constant blijft stappen.

Sowieso zou ik het deze winter even laten zitten. De meeste paarden zijn in deze tijd behoorlijk fris, wat voor jouw angst een heel groot nadeel is. Deze winter lekker je zelfvertrouwen opbouwen in de bak, en in de lente weer naar buiten gaan. De eerste keren met een rustig paard, en later alleen.

Ik weet wat angst is, het is moeilijk te overwinnen. Probeer niks te overhaasten, je hoeft namelijk helemaal niks. Alleen iets doen wanneer jij er aan toe bent. Stapje voor stapje kom je er wel.

Heel veel succes ermee! OK dan!

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:04

Is ze wel verkeersmak? En ga eens een keer met een vertrouwd paard (iemand van stal oid) of een groepje. Een paard is een kuddedier, dus loopt mee en niet van het paard af

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:33

Niet meer alleen naar buiten gaan, de komende tijd alleen met een braaf paard ernaast, eventueel eerst longeren/rijden in de bak.
Zo vaak als het mogelijk is buitenrijden, dan is het speciale eraf en heeft ze geen reden meer om heisa te maken.
Goed opletten tijdens het rijden, grijp is als je maar een klein teken krijgt dat ze iets gaat veranderen .
Pas als ze braaf is met een ander paard alleen naar buiten.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 07:43

Oké bedankt voor de tips allemaal OK dan!
Ze is wel verkeersmak, want vroeger reed ik altijd door het dorp en over een dijk met grasberm en daar deed ze nooit moeilijk. Kan nu niet meer helaas...Maar ze schrikt wel heel veel van andere dingen. Bijv. een hoopje zand op het fietspad, een standbeeld,en gisteren was ze doodsbang voor een bij van graffiti Scheve mond Allemaal van dat soort kleine dingen schrikt ze wel van.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 10:11

De dingen die jij omschrijft komen op mij over alsof het paard gewoon wat fris is door het weer. Ik denk dat ze van de zomer weer een stuk relaxter zal zijn.

Omdat jij waarschijnlijk bang wordt van haar reacties wordt je paard nog onzekerder waardoor ze nog meer sprongen gaat maken.
Ik hoop dat het je lukt je angst te overwinnen en over een poosje lekker buiten kunt rijden! Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:24

monteaura schreef:
Een paard is een kuddedier, dus loopt mee en niet van het paard af

Bij dit soort 'streken' helpt het niet, dan gaan ze alleen maar harder -> voorop lopen.