overbouwd? Groeistuipen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

overbouwd? Groeistuipen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 16:12

Ulysses is onze 3,5 jarige ruin. In oktober hebben wij hem op 1.61m gemeten en hij was mooi in proporties, de voorkant was even hoog als de achterkant. Maar nu viel het mij op dat zijn achterbenen echt langer zijn dan zijn voorbenen, hij duikt( overdreven) gewoon omlaag aan de voorkant.
Een paar vragen aan de ervaren jonge paarden bezitters,
hoe lang duurt het voordat de voorkant weer bij is?
Kan hij nog gewoon aan het werk gehouden worden?( 3 à 4 x per week dressuurmatig rijden) Of moet hij veel rust?

En moet hij ook meer voer nu hij een groeistuip heeft? Hij krijgt 2 keer per dag een kilo basis brok en muesli. Een portie wortels en net zoveel hooi( en stro) als hij wil.

wie kan ons iets zinnigs vertellen( of onzinnigs mag ook)

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:06

De groei gaat niet altijd regelmatig en een paard groeit tot zijn 8e levensjaar dus het kan nog wel even duren.
Ulissa van mij is in mei dit jaar gemeten 1.63 mtr. en ligt op dit moment regelmatig in haar stal uit te rusten. Soms schrik je hier wel eens van want ze ligt kompleet uitgestrekt. Ook dit heeft te maken met haar groei. Volgens de verwachting van mij zal ze nog een 5 centimeter groeien volgens de verwachting van anderen gaat ze boven de 1,70 worden. We zullen wel zien.
Ulissa wordt op dit moment 3 a 4 keer per week gereden maar nooit langer dan 30 minuten. Dit wil dus wel zeggen dat ze 15 minuten intensief gereden wordt.
Ulissa krijgt 1,5 kg basisbrok 2x op een dag. Na het rijden altijd muesli en wortelen. Verder de normale porties kuil.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 09:20

Nou dan zitten we aardig op 1 lijn alleen rijdt Ullysses langer dan een half uur. Meestal komen ze toch wel aan een uur ook bij bosritten( die hij al alleen met saskia kan maken) Die bosritten zijn vooral veel stappen omdat zijn tempo in galop wat hoog ligt in het bos( lees: JOEPIEH gaan met die banaan) Maar als hij ook nog 5 of meer centimeter moet groeien zullen we de stal maar eens vergroten Haha!

Hij heeft een inloopstal met paddock eraanvast en we doen alleen 's nachts de stal dicht dus overdag is hij veel buiten en kan hij altijd wat rondlopen.Maar jij houdt Ulissa dus ook gewoon in het werk wat ze voor zo'n groeistuip ook deed?
( leuk dat die namen zo op elkaar lijken)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 10:08

Na een paar maandjes trekt het weer bij. Je kan gewoon aan het werk blijven maar het kan zijn dat je paard het werk wat moeilijker vindt. Als je paard magerder wordt kun je meer voeren. Anders gewoon hetzelfde portie voer geven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 10:58

Bij Moenira heeft het heel lang geduurd, ik denk tussen een 6 en 9 maand voor het weer redelijk rechtgetrokken was. Ook rond dezelfde leeftijd overbouwd. (er bleef geen zadel op liggen, alles schoof naar voren over haar schoft op haar hals Schijnheilig) Ze is nu ruim 4,5 en lijkt weer aardig normaal gebouwd. Heb haar in die tijd gewoon rustig doorgereden (maar wordt niet elke dag (intensief) getraind, denk zo'n drie a vier keer per week. Problemen waar ik tegen aan liep was dat ze met halthouden vaak een pasje achteruit deed als ze goed met de achterhand eronder terug was gekomen, dat ze moeite had met haar balans in bijvoorbeeld wijken en moeite had om meer te gaan zitten (vooral in galop) Ik heb pas de laatste weken het idee dat ze beter haar balans kan vinden. Maar of het alleen haar groei was of ook nog haar jeugdigheid/onervarenheid ? Dat weet ik niet.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:45

MissSisa schreef:
Als je paard magerder wordt kun je meer voeren. Anders gewoon hetzelfde portie voer geven.

Idd Ulissa stond eerst ook op 2x 1 kg. basisbrok omdat ze in ging vallen is dit verhoogd naar 2x 1,5 kg.

Het rijden van 30 muniten is een gemiddelde. Als mijn dochter priveles met haar heeft wordt het met in- en uitstappen toch ook ruim een uur.

Ik vind de namen ook wel grappig dicht bij elkaar liggen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:51

amondi schreef:
Nou dan zitten we aardig op 1 lijn alleen rijdt Ullysses langer dan een half uur. Meestal komen ze toch wel aan een uur ook bij bosritten( die hij al alleen met saskia kan maken) Die bosritten zijn vooral veel stappen omdat zijn tempo in galop wat hoog ligt in het bos( lees: JOEPIEH gaan met die banaan)

Ik denk wel dat er qua belasting een groot verschil zit tussen een uur priveles en een uur een bosrit maken. Ik zou haar niet al te hard aan het werk zetten, max een half uur dressuur doen, en de bosritjes zijn denk ik geen probleem. Het trekt waarschijnlijk vanzelf wel bij, houd wel rekening mee dat deze groei veel energie kost voor zo'n beestje.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:24

De priveles is een HALF UUR. Een kwartiertje instappen van te voren en een kwartiertje uitstappen maakt samen een uur. Verder wordt er in die priveles echt wel gekeken of ze het nog aan kan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:08

Ulissa schreef:
De priveles is een HALF UUR. Een kwartiertje instappen van te voren en een kwartiertje uitstappen maakt samen een uur. Verder wordt er in die priveles echt wel gekeken of ze het nog aan kan.

Rustig maar, het was absoluut geen aanval, maar het was gewoon om onderscheid te maken tussen een priveles en een bosrit. Ik neem aan dat jij daar ook wel verschil tussen ziet?

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:37

Nee snap ik wel maar ik wil niet dat iemand denkt dat ik een intensieve priveles van 1 uur zou doen met een 3,5 jarige. Een bosrit is veel relaxter.