springen zonder grondbalk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

springen zonder grondbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 14:57

ik zie op bokt bij HAW bijvoorbeeld erg vaak mensen springen over hindernissen zonder dat er een balk op de grond ligt.
ik vind dit helemaal niet fijn juist, en ik heb ook altijd geleerd dat een paard dan makkelijker hoogte kan schatten (natuurlijk maakt het bij zo'n laag sprongetje niet zo veel uit).
nu vind ik het zelf ook fijner en kan ik zelf ook makkelijker inschatten hoe hoog de hindernis is.
wat vinden jullie?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:03

Ik zou nooit zonder grondbalk springen en bij het lesgeven zorg ik ook altijd voor een grondbalkje. Ook bij lage sprongetjes, al is het maar om de ruiter te leren dat het gewoon beter is met, zodat ze er zelf ook een gewoonte van maken.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:06

het is het best van wel, zeker bij jonge paarden
oudere paarden en paarden met meer ervaring kijken er niet op.

zelf haat ik galop balken, drafbalken of een afsprongbalk voor de sprong
ik wordt er teveel door afgeleid en ben niet zo goed mee op de sprong, ik regel mn afstand liever zelf *LOL*

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:08

Tjahh bij sommige wedstrijden zijn er ook hindernissen zonder grondbalk!!!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:10

Ik voel er geen verschil tussen. En wat maakt het uit?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:11

lubbie schreef:

zelf haat ik galop balken, drafbalken of een afsprongbalk voor de sprong
ik wordt er teveel door afgeleid en ben niet zo goed mee op de sprong, ik regel mn afstand liever zelf *LOL*

Dat is weer wat anders. Doe ik soms wel, soms niet bij lessers. Ligt eraan hoeveel "oog" ze ontwikkeld hebben..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 15:11

ik bedoel ook niet een drafbalk of een galopbalk lubbie Tong uitsteken
maar een balk onder de hindernis, niet ervoor
en idd bij sommige wedstrijden zijn er ook hindernissen zonder grondbalk maar die liggen dan niet zo superhoog van de grond af en dan is de hindernis 'gesloten' met balken of een hekje bijvoorbeeld en niet helemaal 'leeg' dus met alleen een balk op 80 cm en verder niets.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:13

MissSisa schreef:
Tjahh bij sommige wedstrijden zijn er ook hindernissen zonder grondbalk!!!

Ik heb nog nooit een wedstrijd gezien waar geen grondbalken bij lagen. Het paard schat de afstand in op die balk en als die balk er niet ligt zal je paard (als hij niet heel erg ervaren is) onzeker worden en als jij zelf dan niet de afstand ziet zal hij niet goed uit komen ik zelf spring altijd met, ben ook niet anders gewent, bij ons worden de hindernissen standaart met grondbalk klaar gezet

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:16

Breitling schreef:
Ik heb nog nooit een wedstrijd gezien waar geen grondbalken bij lagen. Het paard schat de afstand in op die balk en als die balk er niet ligt zal je paard (als hij niet heel erg ervaren is) onzeker worden en als jij zelf dan niet de afstand ziet zal hij niet goed uit komen ik zelf spring altijd met, ben ook niet anders gewent, bij ons worden de hindernissen standaart met grondbalk klaar gezet

Dus wel!!! Bij ons in de buurt zijn er zelfs parcoursen Z die op alle drie de hindernissen van de driesprong geen grondbalk hebben liggen !!! Maar daar stoppen er wel veel op, dan.........

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:58

de laagste balk hangt dan zo een 10-15 boven de grond
is niet zoveel verschil, maar dat kan het wel uitmaken *LOL*

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 17:50

Grappig dit topic. Laatst hadden we hier een discussie over in de springles. Er was toen een vervanger om les te geven en die zette een hindernis van een meter neer met maar 1 balk. Dus ik zeg: er moet een balk onder. Maar dat vond hij dus onzin. Die balk is er ook maar 1 of 2 keer op blijven liggen, hij werd er verder alleen maar afgegooit door de paarden terwijl we anders wel eens 1.20 springen. En hij wilde nog steeds niet geloven dat 1 balk niet goed is Verward

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:54

Ik durf niet eens zonder. Ik vind dat zoooo eng eruit zien, een hindernis van 1.20 met maar 1 balk. Ik moet echt een schuine balk eronder, en eventueel nog een grondbalk, anders ga ik er dus echt niet over. Tenzij die lager is dan 80 cm.

Maar ik zie het heel veel op HAW, van die jonge pony's met beginnende ruiters, die dan geen grondbalk gebruiken. Ik vind het iig niet slim

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:05

Sluit ik me ook bij aan, ik heb hetzelfde 'probleem' Knipoog

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:03

Soms wel, soms niet. Bij les springen bijna altijd zonder, en soms leg ik er zelf wel een balkje voor, maar ik merk niet zoveel verschil

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:14

Ik doe het de ene keer wel, de andere keer niet...
Bij mij maakt het meestal ook nooit zo'n verschil!

Maar ik spring ook niet zo hoog, bij lage doe ik er meestal geen grondbalk bij, maar ga ik nou hoger springen ofzo, dan natuurlijk wel Lachen

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:21

Ik wissel ook af want op sommige wedstrijdparcous liggen er ook geen grondbalken !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:24

bij sprongen tot 50 cm gebruik ik hem ook niet maar als het hoger is zeker wel(met me welshje)..verder sluit ik me aan bij maartjuhhh

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:26

Ik vind het ook erg onhandig, je kijkt dan in zo'n gat.
Bji parcoursen heb je wel eens geen grondbalk, maar dan bestaat de hindernis nog altijd uit een balk of 5 onder elkaar, dus geen gat.
Het liefst heb ik een schuine balk eronder, dat springt het makkelijkst.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:00

Idd, zonder grondbalk lijkt de hindernis zo leeg... en durf ik zelf ook minder goed springen onze lesgever legt altijd grondbalken... En zoals Marlies zegt, op jumping kijk je niet zo in een gat!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:39

voor een jonge pony is het idd makelijker om met een grondbalk te springen. ik spring bij ons op stal niet altijd met grondbalk,omdat we niet zoveel balken hebben en omdat mijn pony toch altijd springt Lachen

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:14

Bij mij is het ook helemaal erin geleerd dat met grondbalkje moet! Als we een keer van de verkeerde kant komen omdat we verkeerd hebben begrepen is het ook gelijk: "het grondbalkje ligt toch aan de andere kant!" Haha!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:24

VMR -> RT

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:55

het is voor het paard wel fijner met grondbalk maar inderdaad op concours komt het wel eens voor dat er geen grondbalk is of een valse grondbalk. jij en je paard moeten ook leren springen zonder grondbalk. Als je zonder grondbalk springt moet jij je paard veel meer helpen. Dit is vaak wel moeilijker voor jongen ponys of minder ervaren ruiters

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 09:10

Breitling schreef:

Het kan zelfs in de B al voorkomen.

Afbeelding

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 10:09

Maar je ziet dat er wel drie balken in de hindernis liggen, dus je kijkt niet in zo'n gat.