Hoe aan je eigen houding oefenen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Hoe aan je eigen houding oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 22:37

Vraag lijkt me duidelijk.

Aan mijn houding mag nog het een en ander gesleuteld worden, geldt voor de meeste mensen volgens mij wel. Maar hoe kun je je eigen houding nou het beste oefenen (klinkt heel dom Scheve mond ).
Bij een paard rijd je bijv. overgangen, figuren etc. om hem beter te laten lopen.

En ja, ook met mijn instructrice ben ik hiermee aan het oefenen Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:53

spiegels langs de bakrand en er zelf heel goed op letten

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:28

Lees eens wat boeken die daarover gaan. Denk ook als je niet op je paard zit bewust na over je houding, misschien dat je onbewust al op een bepaalde (verkeerde) manier loopt,zit,staat enz. Als je daar al "de fout " ingaat, dan is dat OP het paard zeker het geval.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 01:02

Ja je hebt er duidelijke boeken over, en andere het misschien iets laten corrigeren, tips geven!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:05

Zonder beugels rijden.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:05

Of goed les nemen

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 10:38

MissSisa schreef:
Of goed les nemen

dat heb ik dus sinds vorige week weer, had ik er al expres bijgezet

Als ik zit, loop etc. dan is mijn houding ook al niet goed.
Ik zit altijd met een bolle rug Scheve mond

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:57

zoek ergens of je een boek kunt vinden over hoe je moet zitten en ga dat dan oefenen als er nog iemand in de bak rijdt die het ook moet oefenen dan kun je vragen of je anders zit... of natuurlijk bij je goede les:P

veel plezier

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 13:34

joeylover schreef:
dat heb ik dus sinds vorige week weer, had ik er al expres bijgezet

Als ik zit, loop etc. dan is mijn houding ook al niet goed.
Ik zit altijd met een bolle rug Scheve mond

Probeer gewoon recht op te lopen en te zitten, werkt echt!!!
Dat van die les, had ik niet gezien/aan gedacht!!! Sorry.
Maar als je een tijdje geen/of niet goed les hebt gehad, kun je ook niet verwachten dat je houding er beter van is geworden. Ik heb 2 keer per week les, en ook een paar daagjes in de week van mn moeder. Ze letten er allemaal op hoe je zit. Nu zeggen ze eer bijna niks meer over. Omdat ik nu goed zit, maar toen ik mn pony eerst had......... Bloos Nou, ja we moesten natuurlijk aan elkaar wennen.

Angie_Uresca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:28

Wat bij mij goed heeft geholpen is zitles.
Gewoon aan de longeerlijn, jij op het paard zonder beugels en teugels, en je instructeur houd de longeerlijn vast en blijft constant op je houding letten.
je hoeft niks te doen want de instructeur bepaalt het tempo en jij kan constant op je houding letten.
bij mij hielp het echt!

MissFoetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:56

zitles, zonder beugels, zonder zadel Schijnheilig . Bij dit allemaal vind je je eigen balans en evenwicht en leer je veel beter zitten. Marlies van Baalen rijdt iedere dag een kwartier zonder beugels om haar zit te verbeteren.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:06

wendygirl schreef:
Marlies van Baalen rijdt iedere dag een kwartier zonder beugels om haar zit te verbeteren.

Whahahah hoe weet je dat? Haha!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:27

Zonder zadel en zonder beugels rijden doe ik ook nog regelmatig, dat helpt echt! En zorgen dat er een paar keer in de week iemand langs de kant staat die je corrigeert als je verkeerd zit. Zelf moet je continue een plaatje in je hoofd hebben: ''zo wil ik zitten" en dan gaat dat ook wel makkelijker!

MissFoetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:31

Annemiekbram schreef:
Whahahah hoe weet je dat? Haha!

Had ik gelezen in de BIT of in de Hoefslag.

En idd helpt een oplettend iemand naast de bak ook heel goed

olie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:13

je kunt eens gaan oefenen met een skippybal het klinkt misschien een beetje vreemd maar daardoor word je houding wel beter

Joolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:04

dat zonder beugels en zadel is wel leuk bedacht. helaas gaat dat bij die van mij niet

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:25

Idem, bij Yaan gaat het ook niet.

lonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:39

Er is een heel handig foefje om je houding te corrigeren. Ik heb zelf rugklachten en heb dus ook problemen met mijn houding. Het foefje gaat als volgt: Wanneer je op het paard zit maak je je lang, je beiden armen gaan omhoog (net of je iets uit de lucht gaat pakken). Wanneer je je goed lang hebt gemaakt laat je je armen gestrekt een kwart naar beneden zakken en vervolgens weer een een kwart tot dat je armen weer naast je lichaam zijn. Je zit nu recht. Dit kun je in stap, draf en galop doen om te controleren of je nog recht zit. Go jij! Go jij! Ik hoop dat het helpt, veel succes! Party!!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:35

zitlessen, dus aan de longe, en je handen los. Als je recht wilt zitten, een zweep, en die dan tussen je armen en je rug klem zetten snap je? Dat je rug voor de zweep zit, en je armen erachter. Als je in elkaar zakt, zul je meteen de zweep ik je rug voelen, als je rechtop zit, merk je niets.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:39

maartjuh schreef:
zitlessen, dus aan de longe, en je handen los.

Precies en anders Marijke de Jong geeft cursus zitlessen, zie haar site www.paardenbegrijpen.nl
Succes ermee

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:49

Of net als Edward Gal, op een soort van balk die de breedte van een paard heeft, en dan met een stok achter je ellebogemn, die dan achter je rug gaat. Werkt wel hoor Knipoog

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:00

Of net als Edward Gal, op een soort van balk die de breedte van een paard heeft, en dan met een stok achter je ellebogemn, die dan achter je rug gaat.

dan kan je net zo goed op je eigen pony gaan zitten met een stokje achter je ellebogen, werkt net zo goed *LOL*

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 20:06

Ik zie wel even wat ik allemaal uit ga proberen.
Iig bedankt voor de reacties allemaal!!

tizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:10

ik heb eerst altiijd les gehad op en andere pony maar nu een halfjaar niet meer. en ik rij nu op mijn pony en herhaal iedere keer wat ik van alle lessen heb onthouden zou kun je goed op je zit letten en probeer in halt helemaal perfect te gaan zitten en dan in stap enz werkt bij mij top!!! binnenkort ga ik weer les krijgen Schijnheilig Haha!

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:12

Precies, zitlessen nemen en als je les hebt, dat ze elke keer op je houding ´hameren´