Het lukt me gewoon echt niet!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Het lukt me gewoon echt niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 17:32

Ben toen straks in de bossen gaan rijden met Beauty....ik weet dat hij vervelend is in de bossen maar wil het toch blijven proberen he !

Ik was echt zo boos toen straks....
Als hem iets niet beviel ging ie achteruit lopen, waardoor we dus bijna in de sloot lagen. Een keer lagen we d'r echt bijna in en ben ik dr afgesprongen, heb hem toen een mep gegeven waardoor die me wou meppen met zijn voorbenen was misschien ook lomp van me maar ik kon van alles doen maar ik kreeg hem gewoon niet vooruit.

Ging steeds uitzichzelf draven waardoor het dus weer lang duurde voordat ik hem weer terug in stap kreeg
Hij deed iig echt wat ie zelf wou Scheve mond

Dan heb ik nog een probleem....in draf ga ik veelste ver naar voren hangen (ik let er ook echt op maar het lukt me gewoon niet)...

Hebben jullie misschien wat tips ?
Op andere pony's heb ik dat niet zo gauw dat ik naar voren val maar op beauty dus heel erg.

Liefs sun

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:34

Tips, tja dat is op z'on moment moeilijk! Om nou boos op hem te worden. Ga eerst bij je zelf kijken, doe je mischien ongemerkt iets dat hem neit aanstaat, neem hulp mee onderweg, pas daarna heb je echt een reden om boos op hem te worden!

tizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:42

ik had precies het zelfde mijn verzorg shetlander wou niet aleen buiten rijden.liep ook achteruit de sloot in en ben een keer echt in de sloot belandt.maar ik ben ook een paar keer flink boos geworden probeer is met fietser erbij dat hielp bij mij top!! en dat vooruit hangen dat komt omdat hij ndek ik een ongelijke draf heeft omdat die twijfelt of die stil wil gaan staan of niet dat had ik ook!

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:44

maar als ik zo hoor heeft je paard ook een probleem met zijn respect voor jou.
je zegt dat hij in het bos niet leuk vind is dat om een reden of omdat het hem niet aanstaat?
jij ben de baas en zulk gedrag mag je niet accepteren het is niet alleen vervelend maar het kan ook heel gevaarlijk zijn
misschien eens met een ander paard erbij gaan buiten rijden ofzo.
het is moeilijk om er zo een oplossing voor te geven maar heel veel su6 ermee

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 17:53

love_sander schreef:
Tips, tja dat is op z'on moment moeilijk! Om nou boos op hem te worden. Ga eerst bij je zelf kijken, doe je mischien ongemerkt iets dat hem neit aanstaat, neem hulp mee onderweg, pas daarna heb je echt een reden om boos op hem te worden!

Normaal gaat er altijd iemand mee als ik de bossen in ga. De pony doet het bij haar ook.

tizzy: In draf wil hij ook altijd super snel waardoor ik dus voorover ga hangen...

labamba: ik weet niet of het een reden heeft.... eerst reden er altijd andere meiden op ( uit de wei plukken, opzadelen en als ze terug kwamen weer in de wei terug dumpen, ze sloegen dus ook altijd best veel).

Ik ga iig de volgende keer proberen rustig te blijven... bedoel hij moet ook vertrouwen in mij hebben enz.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:55

ik heb t ook eens met m'n verzorgpony gehad, heel de tijd achteruit lopen, ook bijna de sloot in, dus ben i ker af gesprongen, en heb d'r een trap verkocht, daarna weer heel de tijd de sloot in willen lopen, dus ik er weer afgesprongen, en weer een trap verkocht, daarna probeerde ze t weer, maar ik bleef haar naar voren drijven, en toen begon ze te luisteren.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 19:03

Hoe meer ik Beauty naar voren ging drijven hoe sneller hij achteruit ging lopen

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:52

Als je naar voren gaat hangen gaat je paard juist nog harder! De motor zit hem namelijk in zn achterhand en als jij daarop gaat zitten, dus rechtop/achterover kan hij lang niet zo hard als wanneer jij voorover zit en dus alle remming wegvalt.
Het probleem is denk ik spanning waardoor je voorover gaat zitten. Probeer je te ontspannen, daardoor ga je rechterop zitten en gaat je pony niet zo hard.
Als ie steeds achteruit loopt is idd een gebrek aan respect. Neem een keer een zweep mee en sla m eens flink op zn reet. Als jij vooruit wilt, gaan julllie vooruit en niet achteruit! Het kan wel zijn dat ie dan wel heel hard vooruit gaat, maar dat mag je dan niet afstaffen! Hij reageert danjuist goed op jou hulpen. Probeer hem gewoon even vooruit te laten gaan en hem dan weer rustig en ontspannen terug te pakken, dus door ontspannen achterover te gaan zitten, benen lang, ophouding en weer los. Net zo lang tot je stilstaat.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:19

Als je zover naar voren hangt, kan het zijn dat je je been te ver naar achter legt. Probeer je been bij je singel te houden, dan zit je vanzelf wat meer naar achter en hangt je been recht naar beneden. Je been te ver naar achter is het zelfde kommando voor een paard als achterwaarts gaan. Probeer goed op je been ligging te letten. Dan kan je bijna niet meer naar voren hangen. Als ie uit zichzelf achteruitloopt (met je benen gewoon op de goede plaats en niet naar achter)dan moet je hem idd een goeie knal op zijn reet geven, er word naar voren gereden en niet achteruit!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:58

Dat achterwaarts gaan is geen gebek aan respect, ze geeft er zelf de hulp voor door voorover te kiepen! het enige advies wat ik hier kan geven, is dat ze flink achterover moet blijven zitten, drijven en van voren vrijheid geven (niet de teugels losgooien, maar er zeker niet aan trekken), als de pony opspeelt, alleen dan kun je verlangen dat hij voorwaarts gaat!!! Luister, als je bang bent, helpt het misschien een ander eens op je pony naar buiten te laten gaan en mee gaan (op een pony, lopend of op de fiets). Je zult zien dat je pony dan waarschijnlijk niet opspeelt, omdat het meer aan jou ligt. Speelt hij wel op, dan kun je zien hoe een andere ruiter het oplost en dan zelf proberen. Maar zonder zelfvertrouwen kun je een pony niet vertrouwen geven of zelfs aanpakken, want zoiets voelt een pony feilloos aan. en nogmaals, de oorzaak ligt hier in je eigen onbewuste hulp...het voorover kiepen. Daar dus aan werken!
idd wat mistral zegt, als je voor over kiept gaat je been naar achteren. Houd je je been goed op de plek, kun je ook makkelijker rechtop zitten.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:06

mijn verzorgpaardjes hadden er ook heel erg last van.... maar ik heb der een keer een hel hard tik gegeven en toen lief ze als een speer vooruit.. ze probeert het nog steedsmaar als ik al "uuuh "zeg dan is ze al weer gestopt.. en probeer door te gaan... en als hij een kleiun stukje vooruit heeft gelopen stoppen en belonen.. helpt ook erg goed... want bij mij ander kon ik mijn zweep niet gebruiken werd ze helmaal hystirisch... en moest ik het wel zo doen... of een touw achterlangs spaanen... en als ze naar achter gaat er druk op zetten helpt ook nog el es... nou veel suces

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:42

sunshine schreef:

Dan heb ik nog een probleem....in draf ga ik veelste ver naar voren hangen (ik let er ook echt op maar het lukt me gewoon niet)...

Ik denk dat het komt doordat je dan gespannen bent, omdat hij niet goed luistert!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:46

Ik vind het raar, gaat hij vooruit wil je weer terug, dan vind ik het niet gek dat hij weer staakt. Gaat ie lopen, laat maar lopen.........

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:04

jeetje, allemaal mensen die zeggen ram er maar op los. ik ben het eens met lusitana, jij geeft hem (onbewust dat wel) steeds tegenstrijdige hulpen, dan weet hij niet meer welke kant hij op moet. en met dat achteruit lopen richting sloot, als het niet een gevaarlijke sloot is, laat maar doorlopen, spring er niet af. ik ben benieuwd of hij dan echt de sloot in zal lopen...ik denk niet dat hij daar zin in heeft. hij leert nu wel dat deze handeling tot consequentie heeft dat jij eraf springt. nou, mooi meegenomen. let erop dat dit geen gewoonte wordt. succes

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:13

[quote="Nado"]jeetje, allemaal mensen die zeggen ram er maar op los.
Wel goed lezen voordat je een opmerking maakt want DAT staat er niet!!! Boos!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:17

Nee, maar het komt er wel op neer dat ze vinden dat de pony aangepakt moet worden, terwijl de ruiter de oorzaak is!

Nado, zelfs al gaat hij de sloot in, dat is dan meteen de laatste keer, dat zal hem echt geen tweede keer overkomen.
Maar zo´n pony gaat er niet echt in, maar doet dat omdat ze merken dat ze dan het gewenste resultaat krijgen, nl je springt er af, of je keer om of wat dan ook.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 21:34

Ook al zit ik er gewoon ontspannen op gaat hij gewoon in een keer achteruit lopen, en in stap zit ik gewoon recht...
Ik zal volgende keer meer plaatsen maar heb daar nu ff geen tijd voor...

Iig wel bedankt voor de reacties!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 21:47

Ik denk dat jij rijtechnisch niet ver genoeg bent om naar buiten te gaan.. Neem een keertje je instructrice mee en laat haar wat aanwijzingen geven. je weet al van je pony dat hij vervelend is in de bossen en dan kun je ongemerkt gespannen gaan zitten! ga ook eens aan de hand lopen met je pony.. hoofdstelletje aan, longe en zweepje. Zorg ook dat je pony tijdens de rit niet kan stilstaan... Laat hem constant voorwaarts lopen, geen reactie is tikje met de zweep. Heel simpel. Paard moet eerst stoppen voordat hij achteruit kan.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 20:14

Ik krijg geen les .... Knipoog
Het is de pony van mijn zus waar ik soms op rij ik ben laatst een keer gewoon aan de hand met beauty naar buiten geweest. Dat ging ook niet echt geweldig....

Ik heb wel 6/7 jaar op de manege gereden dus het is niet zo dat ik nooit geen les heb gehad.

Het kan goed aan mijn houding enz. liggen, maar waarom doet hij het dan bij mijn zus ook?

Volgende week gaat een vriendin van me Beauty een uitproberen, zij krijgt toch iedere week prive les enz.
Daarna gaat ze kijken als ik erop zit

Vogende keer plaats ik weer meer!

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:06

Mijn verzorg paard had dat in het begin ook toen we voor het eerst buiten gingen rijden of wou te snel of helemaal niet. door rustig te blijven en geduld te hebben met haar gaat het nu heel goed. Ik kan me geen liever paardje voorstellen

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:22

Mijn pony doet/deed het ook..
En het bleef niet bij achter uit lopen (zo hebben we eens 250 meter in de achteruit gehad Scheve mond ) en bijna in een diepe sloot vallen..maar ook steigeren en hoog ook!

Mij is toen verteld dat ze gewoon boven mij kwam te staan hierdoor.
Ik ben daarna eens aan de hand gaan wandelen, heb de zweep bewust thuis gelaten, hoofdstel aan en aan de hand mee. Ze moet je leren vertrouwen om met je naar buiten te gaan.
Ik heb om de 5 passen stilgestaan, maar steeds sneller liep ze met me mee.

Na die tijd heb ik het helaas niet meer kunnen oefenen.
Ik heb wel een angst erop na gehouden voor (alleen) naar buiten gaan en dit draag ik (misschien jij ook?) over op je pony, waardoor ze niet met je naar buiten willen.

Een stapje terug doen en eventueel aan de hand.. en met veel geduld.
Proberen te achterhalen of het baldadigheid van je paard is of te weinig vertrouwen.

littlegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:53

'Ik vind het raar, gaat hij vooruit wil je weer terug, dan vind ik het niet gek dat hij weer staakt. Gaat ie lopen, laat maar lopen.........'

idd ben ik mee eens Scheve mond

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:21

Als je zelf denkt dat het niet aan jezelf ligt, en het gaat aan de hand ook niet goed, kun je denk ik het beste eerst aan de hand oefenen. Misschien dat grondwerk je ook kan helpen, kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl of andere natural horsemanship sites. Als je op de grond geen respect van je paard krijgt hoef je dat onder het zadel ook niet te verwachten.

Rayorgy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:57

Ja maar het is wel zo als je weer kijkt met 1 van de voorste reacties (ik loop natuurlijk weer sterk achter) jij geeft je paard misschien een mep maar jij heb een reden, je paard moet gewoon luisteren naar je, dat paard moet dan wel veel eigendunk hebben om het nog terug te durven doen ook. Ik heb een pony die voor geen meter luistert maar ook al zou ik die ooit een mep of een trap geven, dat zou die echt niet terug doen, dat moet je echt niet accepteren dat soort gedrag, ik ken een paard en die mocht alles doen en die is uiteindelijk verkocht omdat hij zulk vrezelijk gedrag had, hij moet gewoon naar jou luisteren en niet doen wat hij zelf leuk vind! Boos!

lady54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 16:49

ik rijd beauty nu 2,5 jaar...ik ben de zus van sunshine!
beauty heeft dit altijd al gehad, bij iedereen!!
bij de vorige bijrijders, bij mijn zusje en bij mij!!!