Hoe moet ik dit ooit nog afleren....?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thessa

Hoe moet ik dit ooit nog afleren....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 19:12

Nou,
De laatste tijd hoor ik van iedereen dat ik echt helemaal scheef op mijn paard zit Scheve mond
Maar het is echt erg geworden..
Ik merk ook zelf helemaal niet dat ik scheef zit.. dus ik kan het ook niet echt afleren
En in de spiegels zie ik het ook niet echt goed
Hoe moet ik dit nu afleren??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:15

voor je gevoel `te`veel naar die kant gaan zitten en dan merk je denk ik vanzelf wel verschil

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 19:18

Ja dat probeer ik ook..
Maar toch..dan let je er weer even niet op en dan zit je weer scheef.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:23

Lief, ik zit nu al jaahaaren op een paardenrug, heb best wat vlieguren gemaakt......... en ik zit nog scheef. De laatste paar maanden heb ik iemand die me constant corrigeert, en nu komt er eindelijk verbetering in... Nog niet goed genoeg, maar al wel een heel stuk beter.

Dus iemand die je contstant corrigeert EN een goede set spiegels in de bak doen wonrderen

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 19:26

Ja , we hebben spiegels zat in de bak maar ik zie dat zelf eigelijk nog niet eens dat ik scheef zit terwijl andere zegen dat ik echt heel erg scheef zit Scheve mond

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:35

Zorgen dat er zo vaak mogelijk iemand vanaf de grond meekijkt. Gymnastiekoefeningen kunnen ook wonderen doen. En er gewoon een poosje zelf constant op letten, desnoods even een bijzetje op de pony zodat jij je helemaal op je zit kunt concentreren. Ik oefen ook altijd nog eens in de zoveel tijd met een bijzetje op me pony om netjes te blijven zitten. Zonder goede zit kan je niet rijden, dus werk eraan! Succes

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:52

Umm ik doe dus precies het omgekeerde van wat veel mensen doen; ik ga niet zonder beugels rijden, maar juist heel erg veel in de verlichte zit, zowel in stap als draf en galop. Ik merk dat het mij helpt omdat ik heel bewust bezig ben met m'n balans en altijd steunen moet op beide beugels, waardoor ik veel gevoel ontwikkel voor scheef/recht zitten (als je begrijpt wat ik bedoel).

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:01

zeggen ze ook tegen mij. maar mmijn schouders zijn scheef een hangt wat lager, afhangende schouder is dat, je ziet het niet zomaar maar met rijden wel. hoewel het niet altijd gesnapt werd in verleden.

gewoon ontspannen niet teveel bij na te denken, en de andere tips zijn ook goed Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:25

Op de grond kijken of je beugels recht hangen scheelt soms ook al. ALs je beugels recht hangen, voel je misschien ook eerder dat je scheef zakt.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:48

Ik zat ook (best wel!) scheef, kwam ik van de zomer achter.... Nu is dat vrijwel over. Ben een paar maanden door iemand anders gecorrigeerd en ik voelde het na verloop van tijd zelf ook Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:53

Dansen! Nee geen geintje. Goed om evenwicht en onafhankelijk spier gebruik en al je spieren evenveel te trainen. Verder is het heel lastig omdat je als je scheef zit, gewoon een hernieuwd evenwicht vind. Goede instructeur die inderdaad het dus ziet en je er steeds op wijst en zegt wat te doen, is het beste. ik heb een erger probleem. Ik BEN scheef. Dus of mijn schouders zitten goed, of mijn heupen. vind mijn heupen belangrijker, maar jury ziet de schouders. Valt niet mee...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:54

Dansen! Nee geen geintje. Goed om evenwicht en onafhankelijk spier gebruik en al je spieren evenveel te trainen. Verder is het heel lastig omdat je als je scheef zit, gewoon een hernieuwd evenwicht vindt. Je voelt het dus niet.Goede instructeur die inderdaad het dus ziet en je er steeds op wijst en zegt wat te doen, is het beste. ik heb een erger probleem. Ik BEN scheef. Dus of mijn schouders zitten goed, of mijn heupen. Vind mijn heupen belangrijker, maar jury ziet de schouders. Valt niet mee...
Vanwege dat hernieuwde evenwicht vinden is zonder beugels rijden dus niet altijd een oplossing, staan in je beugels en verlichte zit wel, want je beugels hangen (hopelijk) wel gelijk en als je dan vandaar uit weer gaat zitten, hoor je recht in het zadel te komen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:29

Laast iemand eens een video van je maken, dat helpt al heel veel. Verder vaker iemand laten kijken die je dan even een opmerking kan toeschreeuwen dat je recht moet gaan zitten.

En probeer eens wat vaker zonder beugels te rijden. Helpt echt bij het zitten...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:42

Ik zat ook altijd scheef, maar na een paar goede zitlessen is er al heel wat verbeterd, misschienis dat ook wel wat voor jou?

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:46

ik zat niet scheef maar in de galop heel erg naar voren. Ik heb toen les gekregen van een oudere heel strenge man (toen niet leuk nu wel veel geleerd) en die bleef me maar corrigeren netzolang tot ik goed zat. En toen werd de les ineens een stuk leuker! dusse mijn tip is: blijven corrigeren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:58

zoek eens naar centered riding dit heeft mij heel erg geholpen...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:04

Verplaatst naar RT

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:41

Idd streng zijn voor jezelf. Veel zonder beugels rijden en proberen je balans te vinden zonder te klemmen. Been lang maken en jezelf lang maken alsof jij de koningin bent wees trots opjezelf en soms wil het ietsiepietsie naar boven kijk wel eens helpen.
En zorg dat de mensen die weten dat je scheef zit je recht in het zadel zetten, voel dan heel bewust hoe je zit en laat dan al die mensen als je rijd en je zakt scheef weer zeggen recht zitten.
Helpt enorm. En ik weet zeker dat je het wel afleert hoor. Is moeilijk maar het lukt je wel.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:43

Ik weet niet of het helpt. Maar ja, ik kan het maar gezegd hebben he. Maar waarschijnlijk ben je dan in het dagelijks leven ook scheef. Misschien een ideetje om een kwartier per dag met boeken op je hoofd rond de lopen of zo?? Of ga ik nu wel heel erg ver Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 01:00

Wat enorm herkenbaar... Dat had ik geschreven kunnen hebben. Scheve mond

En nee, ik voel het niet. Ik zie het ook niet in de spiegel. Ik zie het ook niet aan mijn linker- en rechter knie waarin een verschil in hoogte zou moeten zitten. Vanavond in de les moest ik overdreven naar rechts gaan zitten. Instructrice: 'Wat voel je nu?' Ik: 'Ehm... alsof ik er aan de rechterkant naast hang'. Instructrice: 'Mooi, dat komt in de buurt!'. Dus. Haha!

Afgelopen weekend heb ik een les Centered Riding gehad. Heel verhelderend, voor herhaling vatbaar en hopelijk komt dat scheef zitten dan uiteindelijk wel goed. Lachen

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 08:59

Heb je ook al gevoeld of je op beide zitbeenknobbels zit?
Als je een zitbeenknobbel minder druk voelt, dan merk je ook dat je scheef zit.

En lang maken heb ik ook van mijn instructrice meegekregen, dan maak je je automatisch recht.

Scheef zitten is iig wel heel vervelend, heel veel succes met corrigeren!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:07

Ik kan je het boek aanbevelen van Ulrike Thiel - Beter paardrijden kun je leren. Ik heb het afgelopen week besteld, het is aangekomen maar ik heb nog geen mogelijkheid gehad om er uitvoerig in te gaan neuzen. Maar ook daar staat tips in voor een betere zit.

UtroligJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:48

Laat je zadel weer goed opvullen. Deze gaat ook scheef worden door te veel druk aan een kant. Hierdoor ga je zelf ook weer scheef zitten.Ga zelf eens naar de fysio, jij kunt ook vast zitten! Zelf heb ik mijn zit verbeterd door op de sportschool te gaan trainen, zit zelf ook wat scheef.
Als je prive les hebt kun je wat vaker, mischien wat korter, gaan lessen. Hierdoor wordt je wat vaker op de feiten gedrukt!
Heel veel succes

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:53

hey,

mss is proberen om zonder zadel te rijden? Als je dan scheef hangt lig je er meteen dus dan merk je het wel. Iig veel suc6!

Groetjes

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:27

Hallo

Heb je al wel gekeken of het zadel recht ligt.
Ik kreeg als tip als klein meisje: een zweepje achter je rug en tussen je armen, rijd voor geen meter. Maar helpt tegen heel veel dingetjes, scheef en onder uitgezakt zitten is er dan niet meer bij.
Succes met het probleem en laat je ons het weten als het is verholpen, en hoe ik ben benieuwd.

Groetjes Poehee