hallo ben de trotse eigenaar arco (4jaar word er 5) die we zelf hebben gefokt een (kimball (darco) & wienerwald) hij is zeer dominant maar dat is niet zijn probleem vroeger als hij hengst was steigerde hij heel veel en deed hij alles om er de ruiter af te krijgen we zijn hem zelf naar een zogezegde paarden herzetter gaan brengen maar die heeft ons na 3 maand opgebeld om hulp te vragen omdat hij haar nog is ging ‘doden’ en ben dan nog is gaan zien en hem nog is gereden en na 3 keer steigeren was hij braaf af en toe wou hij nog wel is steigeren ma nu is dat helemaal over. Hij werkt nu heel goed in dressuur zelf heel goed. Springen gaat al heel goed in 100-110cm maar wil niet te snel gaan omdat hij juist zo karakteriël is.
Maar dit is niet het probleem hij heeft het altijd gedaan boven de sprong stampt hij altijd waardoor hij heel hoog gaat maar vlug moe wordt. Ook als hij een balk neemt stampt hij na de sprong. Of als ik hem in barrage vraag om zijn tempo iets te verhogen (niet veel maar een goed tempo omdat hij ook nog zo jong is) Heb ook al is een kraker doen komen en die vind niks dus… Als jullie mij kunnen helpen
Alvast bedankt [img][/img]
sjokkemeule
Geplaatst: 21-12-04 14:46
Hoi,
Niet gemeen bedoeld ofzo, maar WAT is nu precies het probleem, ik vind jouw tekst heel erg moeilijk te lezen .....
arcotje
Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-04 14:48
wel dat hij elke keer boven de sprong stampt naar boven toe en terwijl zo een schreeuw laat
en als hij een balkje neemt ook telkens
klomp
Geplaatst: 21-12-04 14:52
huh?? ik snap het ook niet helemaal. hoe kan een paard stampen als hij in de lucht is boven een sprong?
sjokkemeule
Geplaatst: 21-12-04 14:56
arcotje schreef:
wel dat hij elke keer boven de sprong stampt naar boven toe en terwijl zo een schreeuw laat
en als hij een balkje neemt ook telkens
Niet gemeen bedoeld, maar lees eerst de tekst eens door, voor je je postje plaatst, het is haast niet te volgen.
Cassidy
Geplaatst: 21-12-04 14:57
Ik denk dat we het hier met een vlaamse bokker te maken hebben. Stampen is in het vlaams: trappen of schoppen.
Ik denk dat je het hier met een springstijl van je paard te maken hebt. Je ziet het wel eens vaker dat paarden na de sprong nog een bok geven. En dat is er heel moeilijk, als niet onmogelijk weer uit te krijgen. Wel zou ik eens controleren of het zadel goed zit en of je paard niet ergens pijn heeft (wat ik denk dat je uit kunt sluiten omdat de kraker er bij is geweest) .
Wat betreft het dominantiegedrag van je paard: ik begrijp dat hij intussen is gecastreerd? En nog krijg je reactie's van gillen en schreeuwen en steigeren? Dan zou ik even bloed laten afnemen en laten controleren of hij echt gecastreerd is (hormoonspiegel bepalen), want het zou best kunnen dat er een teelbal is achtergebleven die ervoor zorgt dat hij eigenlijk nog steeds hengst is.
Verder heel streng zijn, niets accepteren. Als je hem al hebt weggebracht voor correctie, en de corrigerende instantie niets met hem kon beginnen had ik toch even verder gekeken naar een ander adres. In het ergste geval heb je het hier met een paard te maken die zich niet wil onderwerpen. Maar wat ook kan is dat het paard nu heeft geleerd de baas te zijn en dat is er erg moeilijk weer uit te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-12-04 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt
klomp
Geplaatst: 21-12-04 14:59
ik word er ook niets wijzer van alleen dat een schreeuw geven niet echt plezierig klinkt! als een paard schreeuwt dan zou ik even de dierenarts laten komen. ik zie dit topic dan ook meer medisch als rijtechnisch.
sjokkemeule
Geplaatst: 21-12-04 15:00
Ik heb nog nooit een paard een schreeuw horen geven na een sprong, maar geheel gezond lijkt het mij niet, ik zou de DA er toch even na laten kijken.....
Cassidy
Geplaatst: 21-12-04 15:03
En als je paard het goed doet in de dressuur, waarom moet je dan perse springen? Wat ik zelf minder vind is dat je paard ook trapt als je versnelling vraagt. Klinkt als trappen naar de spoor?
klomp
Geplaatst: 21-12-04 15:06
dank je cassidy voor de opheldering over het stampen!
Cassidy
Geplaatst: 21-12-04 15:10
Graag gedaan. Het blijft soms moeilijk verstaan, maar ik kom er vaker en hier kon ik bij helpen.
sjokkemeule
Geplaatst: 21-12-04 15:12
Zo leren we ook nog eens wat...... Kende de hele uitdrukking stampen niet ....
klomp
Geplaatst: 21-12-04 15:15
hihi...lol...weer wat geleerd!
justicehcb
Geplaatst: 21-12-04 15:33
stampen das apart nog nooit van gehoord rotterdammer he
Phynix
Geplaatst: 21-12-04 15:37
Maar ik begreep dat hij 'stampte' net na de afzet, boven de sprong??!! Is het dat nu, of is het inderdaad een bok/trap na de sprong?? Ik denk dat het namelijk andere oorzaken kan hebben. Als hij het boven de sprong doetis het of medisch of zijn techniek. Maar zie zovaak paarden bokken na een sprong, gewoon puur voor uitrekken en voor de lol...... (Off-topic) Zullen we het dan maar niet over hebben wat poepen in het Vlaams is....... Dan krijgen we pas verwarring!!
Cassidy
Geplaatst: 21-12-04 17:21
Het zijn twee talen die zo dicht bij elkaar lijken te liggen, maar intussen....
hamadryada
Geplaatst: 21-12-04 17:22
ivm het schreeuwen: onze zevenjarige ruin kent er ook wat van.. als hij erg heet is brult en schreeuwt hij.. klinkt onheilspellend maar is gewoon machogedrag (in mijn geval toch)
arcotje
Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-04 17:58
bedankt voor jullie reacties. ja sorry voor sommige uitspraken maar ben van België. wat ik er bij wil zetten is dat hij schreeuwt ok maar niet heel luid alleen de ruiter kan het horen
en mij heeft hij geaccepteerd als ruiter maar BV iemand anders mag er op rijden op mijn maat van beugels maar verkorte je ze of verlanger je ze begint hij weer om er alles aan te doen om der ruiter der af te smijten.
En waarom ik hem niet bij dressuur hou is omdat hij is gefokt om te springen en hij dat heel goed kan ook maar dressuur is belangrijk voor een jumping paard vind ik persoonlijk zelf dus hij moet een goede basis hebben…
En het is meer boven de sprong dus in het zweefmoment op het moment dat hij zijn rug gebruikt om te kantelen en het achterhand naar boven gaat dat hij nog is extra trapt en zijn oren in zijn nek legt
En stampen na de sprong doet hij alleen maar als hij getikt heeft of de balk uit de lepels heeft doen vallen. Anders helemaal Ni.
Groetjes en bedankt
Cassidy
Geplaatst: 21-12-04 18:02
Is het schreeuwen niet meer een kreun als hij afspringt of neerkomt? Meer het uit de longen persen van de lucht bij de landing? Helemaal als het zo zacht is dat alleen de ruiter het kan horen? Dat trappen na de sprong als er een balk er af heeft getikt kan frustratie zijn, of irritatie...
Anoniem
Geplaatst: 21-12-04 18:49
arcotje schreef:
wat ik er bij wil zetten is dat hij schreeuwt ok maar niet heel luid alleen de ruiter kan het horen
Dat doet die van mij ook, maar dan alleen op wedstrijd. Net alsof ie wil zeggen: 'Hey, kijk mij eens even fris zijn'. Hij maakt dan echt zo'n geluid waarvan je zou verwachten dat er een flinke bokpartij op volgt, maar dat doet ie dus weer niet. Het is enkel even geluid maken, meer niet.
Phynix
Geplaatst: 22-12-04 10:21
Als hij het trappen echt in het zweefmoment doet, denk ik eerder aan iets technisch. Misschien tilt hij wel extra hoog zijn achterbenen op, omdat hij voorzichtig is. Anders zou ik hem toch echt technischer met hem gaan springen. Corrigeer hem boven de sprong. Rijd hem recht, kijk zelf recht en verlicht jezelf genoeg uit het zadel en blijf vooral zelf er recht opzitten. Misschien speciale springles een idee, die kunnen het beter zien....
ellepel
Geplaatst: 22-12-04 12:31
heb t eens even nagevragd aan echte springkenners en die zeiden het volgende:
niks van aantrekken en laat maar lekker trappen, vaak is het een teken van werklust, of ze vinden het te moeilijk.
kan een rugprobleem zijn of een ruiter die niet goed meegaat met de sprong. ook kan fris zijn een rol spelen, teveel energie dus..
arcotje
Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-04 21:23
det kan ook wel zijn want hij heeft altijd energie voor 10 en je krijgt hem helemaal niet moe...