Verzameling!! Hoe??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiScha_lOver

Verzameling!! Hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 17:32

Hallo allemaal!

Ik heb ff een vraagje Slim
Misschien een beetje domme vraag,
Maar mij is nooit goed uitgelegd hoe je je paard
moet laten verzamelen!! >;)
Nu zou ik graag van jullie willen weten,
Hoe je dat moet doen
Weten jullie het??

Liefs Miranda K)

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:38

ja zou ik ook wel eens precies willen weten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:49

Bij de zoek functie zijn er echt honderden topics over te vinden Knipoog
En dit hoort imo ook bij [RT] en niet bij [VMR] Lachen

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:56

In de bit van deze maand staat er geloof ik ook iets over..

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 18:19

Sorry dat ik deze topic bij de verkeerde heb staan Bloos

En ik zal ff bij de zoekfunctie kijken!! *LOL*

Bedankt in ieder geval!:D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:29

Verzameling is een zware oefening voor je paard.
Hij moet zijn achterhand verder onder de massa brengen en moet dus echt voor het grootste deel zijn gewicht op de achterhand leggen.

Bij RT staat er op blz. 1 zelfs nog een topic over.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:57

Als je aan verzamelen toe bent, hoort je instructeur je daar wel over in te lichten. Er zijn gradaties van verzameling. In de lichtere proeven wordt minder verzameling gevraagd dan in zwaardere. Hoe je het doet...rijden met been en zit, opvangen van voren, dus er van achteren meer instoppen dan er van voren uitvloeid, als het ware. een paard dat goed opgeleid is, kun je zuiver op zit en benen verrzamelen.
Als je een paard van voren gaat belemmeren door te veel druk op de teugels of er zelfs aan te trekken, krijg je nooit een goede verrzameling. Dan brengt hij nl juist het gewicht nog meer op de voorhand. Zo´n thiedemann die jij gebruikt is bv ook zo´n belemmering.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:59

Sorry, kan zo´n belemmering zijn...

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:07

aan die thiedemann teugel kan ik niks aan doen!! de eigenarrese wil dat ik hem gebruik dus.. maar bedankt in ieder geval:)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:41

VMR -> RT Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:28

Ik weet dat jij van de eigenaar de Thiedemann moet gebruiken, ik volg meer van je topics. Maar het is ook als algemene info bedoeld, niet als persoonlijk aanval! En ik zeg KAN een belemmering zijn, het hoeft niet. Maar in elk geval is impuls dus het allerbelangrijkst. Zonder impuls geen verzameling.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:50

Sjonniej schreef:
Verzameling is een zware oefening voor je paard..

verzameling is geen oefening, maar hangt vast aan het niveau waar je je in de training bevindt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:52

MiScha_lOver schreef:
aan die thiedemann teugel kan ik niks aan doen!! de eigenarrese wil dat ik hem gebruik dus.. maar bedankt in ieder geval:)

Als je de tiedeman juist afgesteld hebt, is het geen belemmering hoor!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:52

Waarom wil je zo graag met verzameling rijden?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:47

MiScha_lOver schreef:

Kun je hem niet wat losser doen?

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:34

Samsam schreef:
Waarom wil je zo graag met verzameling rijden?

Is het niet belangrijk om altijd met verzameling te rijden? Anders rijdt je paard toch op z'n voorhand en dat is niet echt goed. Een paard moet (liefst) altijd in zekere mate zijn achterhand onderbrengen, dus met verzameling rijden.

Groetjes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:28

Solleke schreef:
Is het niet belangrijk om altijd met verzameling te rijden? Anders rijdt je paard toch op z'n voorhand en dat is niet echt goed. Een paard moet (liefst) altijd in zekere mate zijn achterhand onderbrengen, dus met verzameling rijden.

Groetjes

Dat een paard over de achterhand loopt wil zeker niet zeggen dat hij meteen verzameld loopt.

Het is wel belangrijk maar het is iets wat moet voortkomen uit de training. Door de juiste manier van trainen komt dit 'vanzelf'. Het is dus iets om naar te streven misschien, maar niet iets waarvan je zegt; dat ga ik morgen doen.

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 12:06

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties!
En volgens mij kan de thiedenmann teugel niet korter maar zal kijken.Knipoog
En ik hoef niet persee in de verzameling te lopen,
maar ik wou het graag gewoon weten.
En Lusitana; Ik bedoelde het ook niet als een aanval terug hoor Lachen
En bedankt in ieder geval nog voor de tips allemaal.

Vr.Groetjes Miranda

xXDjuukiejXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:15

Je moet je paard meer laten bewegen. Zonder harder te gaan. Zodat hij met zijn benen meer gaat werken. Ik moet dit zelf ook wel doen. Ik heb het meer dat ik mijn benen goed aan het paard houd maar hij absoluut niet harder mag gaan. En meestal als ik dan met mijn benen heel zachtjes duuw dan zegt mijn instructuur dat het zo goed is. Maar dan voel je het verschil ook met "niet-verzamelde" draf en wel-verzamelde draf!

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:10

zachtjes inhouden en aansporen tegelijk!!

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:48

verzamelen moet de achterhand iets laten zakken en de achterbenen wat meer eronder brengen, waardoor de voorhand lichter wordt.
Eigenlijk is het een stap naar een goede balans tussen jou en je paard.

Ik denk dat het beter is om aan je instructeur(trische) te vragen om je daarbij te helpen. Als je die niet hebt zal ik wel les gaan nemen
succes Haha!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:05

Een paard hoeft echt niet altijd verzameld te lopen, een paard kan namelijk ook middendraf lopen en toch vanuit de achterhand.

En TS volgens mij bedoelde Samsam juist dat je de Thiedemann wat langer zou kunnen doen ipv korter.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:02

euhm er zijn al heel wat reacties...maar in geen enkele staat een tip om het aan te leren
ik zelf ben er ook erg mee bezig
ik heb al geprobeerd om de pony gewoonweg meer in te houden en vanaf het moment dat hij terugvalt in draf, direct terug in galop gaan en dit heel veel herhalen
wijzelf zijn er nog niet helemaal, maar we zijn zeker op de goede weg...
ikzelf rijd dan altijd ook in verlichte galop (heb geen idee of dit wel juist is)
maar het helpt bij mij, omdat hij zich volledig kan concentreren op zijn bewegingen en ik hem zeker niet belemmer.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:07

Frannie schreef:
euhm er zijn al heel wat reacties...maar in geen enkele staat een tip om het aan te leren
ik zelf ben er ook erg mee bezig
ik heb al geprobeerd om de pony gewoonweg meer in te houden en vanaf het moment dat hij terugvalt in draf, direct terug in galop gaan en dit heel veel herhalen
wijzelf zijn er nog niet helemaal, maar we zijn zeker op de goede weg...
ikzelf rijd dan altijd ook in verlichte galop (heb geen idee of dit wel juist is)
maar het helpt bij mij, omdat hij zich volledig kan concentreren op zijn bewegingen en ik hem zeker niet belemmer.

Ik denk dat het vanzelf wel komt, op het moment dat je paard verder in de africhting komt, richt je hem meer op en zet je dus automatisch meer het achterbeen eronder. Dus je vangt hem van voren iets meer op en drijft hem ondertussen bij zodat het achterbeen meer onder de massa komt. Daarvoor hoef je ook niet in de verlichte zit te gaan, en verzameling heb je bij elke gang dus niet alleen in galop. Op het moment dat jij je paard van galop in de draf laat vallen is het niet goed. Ik weet niet of je les hebt, maar dit lijkt me wel een vereiste om je paard meer te laten verzamelen, als je niet weet hoe het moet. Ik hoor wel eens van mensen dat hun paard verzameld is, maar dan is het meer een sukkeldrafje.. ze nemen het paard dan wel terug maar vergeten achterhand er meer onder te zetten, die er dan als het ware een beetje achteraan hannest Tong uitsteken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:20

Frannie schreef:

Dit is ook niet uit te leggen via de pc. Het is iets waar je iedere seconde in begeleid moet worden en iets wat je moet voelen. Dat is niet mogelijk via bokt.

Marliesje; Bij een goede uitgestrekte draf loopt je paard toch verzamelt Knipoog