verbeteren van houding en zit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dela

verbeteren van houding en zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 16:11

sinds kort help ik een jongen van 12 jaar bij mij in de buurt met zijn pony.
nu valt het mij op dat hij vreselijk op z'n pony zit. nu heb ik wel een aantal dingen met hem geprobeerd, maar nu vroeg ik me af of jullie misschien nog tips hebben zodat ik die jongen dat ook kan laten proberen!
zal woensdag eens een foto maken dan kunnen jullie ook zien wat ik bedoel!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:19

longeren, hij erop zonder zadel en jij de longeerlijn in handen. desnoods een longeersingel om doen zodat de jongen houvast heeft. laat hem gymnastiek doen op het paard voor een onafhankelijke zit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:21

Zn balans leren vinden door middel van spelletjes en stukjes zonder zadel. Wat heel goed helpt: voeten in de beugelriemen, zodat ie als een 'jockey' zit en m rechtop laten staan in stap (terwijl jij de pony vast houdt of gewoon los) en draf. Ook de echte jockyzit oefenen (kont omhoog en niet op de hals steunen.)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:23

Zoals klomp ook zegt, een paar lesjes aan de longeerlijn en zonder zadel. Ga je ook vooral richten op de houding en zo af en toe een opmerking over iets anders. Maar niet anders om.
De houding kan het paard zo erg beïnvloeden, dat je nu misschien dingen aan het trainen bent, die misschien zo over zijn als hij netjes gaat zitten.

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:45

zonder beugels rijden helpt erg goed!!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:08

Zonder beugels en zonder zadel oefenen. Proberen meer balans te laten krijgen. Misschien helpt voltige-achtige les ook wel goed. Blijf altijd de houding letten, ook als je eigenlijk iets anders wil doen.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:12

Idd zonder beugels en/of zadel rijden.
En dan wel aan de longe doen he.. niet dat ie dan heel de bak door crosst enzo Tong uitsteken

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:21

Laat hem ook kennis krijgen van de bewegingen van het paard. Op het moment dat hij de beenzettingen en bewegingen die het paard maakt kan begrijpen, lukt het misschien ook beter voor hem om te synchroniseren met zijn paard. Hij moet weten op elk moment wat er onder hem gebeurd.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:41

Marijke de Jong geeft zitlessen zie www.paardenbegrijpen.nl en inderdaad bovenstaand staan al goeie adviezen bij.
Succes ermee.

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:46

zonder zadel rijden werkt juist niet zo, je meot leren netjes op je zadel te zitten dus leer dit ook op je zadel door zonder beugels te rijden, zonder zadel heeft een heel ander effect op je zit..je gaat wel netjes zitten maar je gaat naar achterenhangen om te blijven zitten of je gaat klemmen en dat is nu juist niet de bedoeling,

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:22

hey,

echt heel veel jongens hebben dat probleem, op kamp zie ik ze ook altijd als "boeren" op hun paard zitten Lachen Een truukje om met een rechte rug te zitten is een zweepje horizontaal achter je rug tussen je armen klemmen, een truukje om z'n knieën tegen het zadel te houden is om bierviltjes onder z'n knieën te steken, en hij moet rijden zonder dat ze vallen Lachen

groetjes

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:48

Idd, veel jongens bewegen erg mee met hun pony. Maar ja dat hebben ze nou eenmaal. Veel zonder beugels rijden. Scheef zitten heeft dan geen zin. Dan flikker je er gewoon af.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:08

Solleke schreef:
Een truukje om met een rechte rug te zitten is een zweepje horizontaal achter je rug tussen je armen klemmen, een truukje om z'n knieën tegen het zadel te houden is om bierviltjes onder z'n knieën te steken, en hij moet rijden zonder dat ze vallen Lachen

Als je een zweepje horizontaal tusen je armen moet klemmen ga je wel heel gespannen zitten in je rug, je kan ook geen bokje oid meer uitzitten, wel een beetje gevaarlijk. Die bierviltjes tussen de beugels lijkt me ook geen goed idee, daarvan ga je teveel klemmen met je benen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:37

Kylan schreef:
Als je een zweepje horizontaal tusen je armen moet klemmen ga je wel heel gespannen zitten in je rug, je kan ook geen bokje oid meer uitzitten, wel een beetje gevaarlijk. Die bierviltjes tussen de beugels lijkt me ook geen goed idee, daarvan ga je teveel klemmen met je benen

Met die zweep deed onze instructeur ook. De pony van die jongen had net een peesblesure gehad. Maar hij zit er af en toe raar op. Nou zweep erachter. Gaat mijn pony ervan door. Zijn pony geeft een klein bokje en hij kan dus gewoon niks(dat jochie zit al niet zo stevig op zijn pony) en pleurt eraf. Hij pleurde alleen wel heel ongelukkig en had een paar dagen last van zijn kruis.................. Bloos

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:26

eum, met die bierviltjes tussen je knieën ga je niet klemmen hoor! Je houdt het bierviltje omhoog met je knieën, toch niet met je benen? Je steekt ze niet tussen de beugels hé, maar tussen je knieën Lachen

Ok, van dat zweepje kan mss gevaarlijk zijn als je paard bokt ofzo, maar ik ging ervan uit dat het wel een braaf paard was (aangezien hij een beginner is) Je moet niet gaan springen ofzo met dat zweepje, gewoon wat oefeningen in stap om je rug recht te houden=> twas maar een idee.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:36

Solleke schreef:
Een truukje om met een rechte rug te zitten is een zweepje horizontaal achter je rug tussen je armen klemmen,

groetjes

Dat zweeptrucje valt in de zelfde categorie als touwtjes aan de beugels om je tenen naar binnen te houden. Het is een methode, het werkt, het kan link zijn, weet wat je doet.
Veiliger dan een zweepje kan ook een stuk tape zijn. (Mits ie niet te veel rughaar heeft natuurlijk)

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:21

Solleke schreef:
eum, met die bierviltjes tussen je knieën ga je niet klemmen hoor! Je houdt het bierviltje omhoog met je knieën, toch niet met je benen? Je steekt ze niet tussen de beugels hé, maar tussen je knieën Lachen

Als je bierviltjes tussen je knieen doet, dan ga je WEL klemmen, met je knieen! Niet met je onderbeen, dat klopt, maar wel met je knieen. Ik vind dit soort trucjes toch al niet zo. Je kan beter wat gymnastiekoefeningen doen op het paard. Dan leer je tenminste met gevoel zitten, en niet zo houterig als wanneer je het met dit soort trucjes leert.

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:46

"Als je bierviltjes tussen je knieen doet, dan ga je WEL klemmen, met je knieen!"

Ik dacht dat je met je knieën wel tegen het zadel aan moest liggen/klemmen om licht te rijden? Hoe geraak je anders uit je zadel als je je niet opduwt aan je knieën?