Te kort in de hals... probleem!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MSDH

Te kort in de hals... probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 15:56

sinds een tijdje rijdt ik een paardje, ben er in oktober mee gestart, en heb al wat winstpuntjes gehaald. nu had ik gister (zo 19-12) weer concours, en dat viel me behoorlijk tegen.
Dap (paard) was al in een dram bui, maar t kon erger. met losrijde ging t wel redelijk, en toen moest ik de ring in. de proef ging wel redelijk, 151 punte. ik had mn staatje alleen nog niet gezien, dus ging weer losrijde voor de 2e proef. 2e proef gerede, ook niet heel slecht maar hij was nog steeds aan t dramme. ook weer 151 punte. Verward
wat is er nou aan de hand, dit paardje heeft heel sterk de neiging om heel kort in de hals te worden, en daar ben ik gister gigantisch op afgestraft. ik heb eigenlijk beide proeven mn hande echt gewoon bijna overdreven naar voren gedaan en em op mn zit gerede, dit hoort natuurlijk ook, maar hij zakt niet, hij blijft maar bovenin lopen. en ik kan me voorstelle dat dit niet echt is wat een jury wil zien. maar voor mij is het banketstaaf. Verdrietig
verder rijdt mn instructrice ook concoursen met em, zij is m1 en dan is t natuurlijk niet erg als ie zo hoog bovenin loopt, dus zij rijdt wel punte met em, en dit is best frustrerend kan ik je zegge!
nou is mijn vraag of er mensen zijn die weten wat ik hiertegen kan doen, dus dat ie meer gaat zakken en meer gaat ontspanne, want dat doet ie ook nie in een proef, heb ook altijd 4en voor t halthoude en halsstrekke, want dat doet ie nie, of hij loopt van t achterbeen af, en dan ga ik heel hard Tong uitsteken Verward Verward

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:19

Loslaten en naar voren rijden, met lekkere waslijntjes gaan rijden en achterhand aan het werk zetten. Veel grote figuren rijden, dus geen volte's 10 meter etc.
Dan zal hij na een paar keer wel wat meer gaan zakken.

En anders kan je het natuurlijk altijd aan je instructrice vragen, want die kan beter zien wat er aan de hand is. Ook lijkt het me raar dat ze in het M wel goedkeuren als hij zich opkropt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:22

Fedde heeft hetzelfde probleem.
Meestal kan ik hem al wat meer van me afrijden, maar soms (zoals afgelopen wedstrijd) naait hij zich dusdanig op dat ik dat niet verhelpen kan.

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 16:26

ik rij net B met em, dus daar willen ze graag een paard zien dat los door het lijf loopt, en wel nageeft en niet zo kort in de hals. in de M moeten ze meer bij elkaar gereden worden, dus wat compacter lopen, en dat doet ie wel...
*LOL*

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:28

Ach troost je.. anders staat er misschien wel weer 'te diep' op je protocol Knipoog het is altijd wat. Waarschijnlijk loopt het paard wat opgerichter dat het in de M wel wordt goedgekeurd Verward Volgende keer beter! Er zijn overigens maar weinig paarden die ik in de B goed zie halsstrekken. Mijn paard doet het super en zelfs dan bedacht de jury laatst nog een smoes om een 5 te geven Boos! terwijl ik anders altijd 8en haal voor halsstrekken. Ik rij ook B trouwens Knipoog

Ik heb het hem geleerd door idd meer teugel te geven maar wel contact te houden en lekker vwn te rijden. Hij laat dan lzijn rug los en gaat soepel lopen. Je moet zijn neusje bij wijze uitschuiven richting de grond. Laat hem niet erg terugkomen in tempo. Oefening baart kunst
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 20-12-04 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:28

Maar in het M willen ze ook een los paard zien, maar het lijkt me juist (uit jouw verhaal) dat hij zich helemaal opkropt, wat veel Friesen ook doen. Maarja, zoals Gabyfedde ook zegt; naar voren rijden.

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 16:35

kloipt ja, een btje als een fries, en hij heeft altijd zn horen in zn nek (totdat er voer voorbijkomt Knipoog ) k rij em altijd zoveel mogelijk naar voren. soms zakt ie ook wel, maar t zal nooit een paard zijn die uitzichzelf lekker los door zn lijf loopt, ik denk dat ie zn bouw daarin ook niet echt mee heeft zitten

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=TMHZCMZJ
nie zo'n hele duidelijke foto.. Bloos

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:04

lekker voorwaarts neerwaarts rijden, veel overgangen en leer hem je hand te volgen. goed aan het been houden, opvangen van voor en stukje bij beetje zijn hals verlengen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:08

Heeft hij niet ergens pijn oid. aangezien hij niet voor niets met zijn oren in zijn nek zal lopen? Misschien heeft hij wel last van zijn rug en loopt hij daarom zo?!

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 18:18

dat lijkt me niet. hij doet dit nl al vanaf dat ie onder het zadel is, en hij is van de zomer naar marielle kamphorst (osteopaat) geweest, dus dan had zij dat wel moeten voelen. en als ik em poets, gan k weleens zo lang zn ruggewerverls om te kijke of ie last van zn rug heeft, maar hij geeft geen kik.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:17

Ja, maar jij denkt dat een paard voor de sier met zijn oren in zijn nek loopt en in een rare houding gaat lopen??

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:47

ik zeg niet dat het normaal is wat hij doet, maar hij heeft nooit anders gedaan, en laat nou niet echt blijken dat hij ergens pijn heeft. en als er toch ook een proffesioneel iemand naar gekeken heeft, en zij kan ook niks vinden.
als hij echt pijn zou hebben, dan zou hij dit toch wel laten merken in zijn lopen en doen en laten, maar hij oogt wel gewoon als een tevreden paard.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:55

En toch, als jouw instructrice hem correct door de hals rijdt, moet hij ook lekker onderin te rijden zijn. Alleen paarden die bovenin getrokken worden kun je niet naar onderen rijden. Wat zegt je instructrice hier dan van?

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:59

Kun je hem niet eens laag gaan longeren? Gewoon lager vastzetten, ik weet het niet hoor?....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:43

marjette schreef:
als hij echt pijn zou hebben, dan zou hij dit toch wel laten merken in zijn lopen en doen en laten, maar hij oogt wel gewoon als een tevreden paard.

Dat laat hij wel degelijk merken; hij loopt met zijn oren in zijn nek en kropt zijn hals in een vreemde positie.
Ook heb ik nog nooit een paard met zijn oren in zijn nek een tevreden uitstraling zien hebben

Kortom, ik vind je verhaal eigenlijk een beetje raar...sorry

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 23:14

Scum schreef:
En toch, als jouw instructrice hem correct door de hals rijdt, moet hij ook lekker onderin te rijden zijn. Alleen paarden die bovenin getrokken worden kun je niet naar onderen rijden. Wat zegt je instructrice hier dan van?

hij is wel los in zn lijf, als ik erop ga zitten zakt ie gelijk, is makkelijk te buigen en het is ook niet dat ik echt hele knokpartijen met hem aanmoet om hem te laten zakken. maar hij blijft gewoon net voor de loodlijn lopen en schuift zn neus niet uit maar haalt em juist naar zich toe.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 01:01

Sjonniej schreef:
Dat laat hij wel degelijk merken; hij loopt met zijn oren in zijn nek en kropt zijn hals in een vreemde positie.
Ook heb ik nog nooit een paard met zijn oren in zijn nek een tevreden uitstraling zien hebben

Kortom, ik vind je verhaal eigenlijk een beetje raar...sorry

hoi sjonnie. ten eerste, niet erg sympatiek om een mede-bokker niet serieus te nemen. als zij zegt dat er een beroeps naar gekeken heeft, dan heb je dat maar te geloven.
toevallig ken ik dit paard (ja jet, jou ook Knipoog ) dus zal hier even mijn (objectieve) mening zeggen. ik ben het trouwens wel volkomen met je eens dat een paard iets niet voor niets doet, en dat ze het duidelijk laten merken als ze pijn hebben. maarrr... paarden zijn gewoonte-dieren. als een paard pijn in zijn rug heeft, kan hij bijvoorbeeld chagrijnig gaan kijken tijdens het opzadelen. dan laat je hem behandelen, en als je weer met een zadel in de buurt komt, inderdaad, kijkt je paard nog steeds boos. waarom? kan meerdere redenen hebben. of de pijn is niet weg, of je doet iets verkeerd, of je paard heeft angst gekregen voor eeen bepaalde situatie omdat hij die met pijn associeert, of het is gewoonte geworden voor het dier. als een paard een maand lang pijn heeft in zijn rug, kun je niet verwachten dat alles weer koek en ei is nadat hij behandeld is. het paard weet niet eens waarom hij het doet, hij doet het gewoon. hij weet niet beter, het is normaal gedrag geworden voor hem. natuurlijk zal (en moet!) dit gedrag verminderen, maar daar kan lange tijd overheen gaan.

ik zeg niet dat dit het geval is bij dit paard, daar ken ik hem niet goed genoeg voor. maar ik weet wel dat hij ook regelmatig diep en laag gelongeerd word (ook met pessoa, prima!) en dat dap altijd zo geweest is. (er bestaat zelfs een theorie dat de spieren aan de achterkant van zijn oren te kort zijn om ze naar voren te bewegen, maar dat terzijde )

ik vind het handig dat marjette hier om tips vraagt, ze plaatst dit niet om veroordeelt te worden, maar omdat ze met een serieus probleem zit en daar wat aan wil doen!

en let op, het is niet haar eigen paard, zo veel heeft ze er niet over te zeggen dus ze doet wat binnen haar mogelijkheden ligt! OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 02:01

Nou ja behoorlijk afgestraft en nog 151 punten scoren, dan vind ik dat je niet moet zeuren.
Een B paard moet een aanleuning hebben maar hoeft niet aan de tuegel te lopen. Als je eerlijk van achter naar voren rijd kun je een goede aanleuning scoren. Jouw instructrice verzameld in de M1 daarin zakt bijvoorbeeld de achterhand maw de achterbenen treden verder onder het paard gaan meer dragen.

Als jouw paard kort in de nek wordt ligt dan niet aan je paard maar aan jou. Je moet hem ten alle tijden van de hand weg kunnen rijden. Dus nog meer overgangen, schakelen met dat paard en zorgen dat hij goed aan de hulpen komt.
Als jij je hand maar naar voren gaat steken in de hoop dat het paard de hals strekt ben je verkeerd bezig. De handen blijven altijd op de plek. Voor hals strekken open je je hand.
Als je echt de handen naar voren af hebt gestoken in de hoop op een goede halshouding mag je blij zijn dat je niet bij mij gereden hebt, ik had je nog harrder afgestraft in de puntenscore. Een eerslijke aanleuning komt vanuit je rijden en welk niveau dat paard heeft maakt niet uit, het gaat om de proef die je op dat moment rijd en op welk niveau

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 09:21

dankjewel voor de reactie.
het is gewoon moeilijk om een paard echt goed van achter naar voor te rijden als ie moeite heeft om van voren te zakken. tuurlijk rij k em nie zo met mn hande naar vore dat k met gestrekte armen op t paard zit, maar k probeer em wel als ie van voren los laat, mn handen zoveel mogelijk te ontspannen, ze van me af te houden (zodat ie de mogelijk krijgt om te zakken) en em dan met mn been er tegenaan te rijden, maar dit wil nog wel eens problemen opleveren.
ik ga cker wat met de reacties doen, want k wil wel dat er verbetering inkomt!