Ik heb een probleempje met mijn pony. Hij wil zijn hals niet altijd normaal strekken. Hij doet dit vooral na inspannend rijden. (We zijn nu vooral aan het trainen op aan de teugel gaan) Uiteindelijk doet hij tijdens het rijden gewoon van alles. Als ik tussendoor of met het uitstappen hem dan teugel geeft, trekt hij het uit mijn hand en gaat met zijn hoofd klapperen. Ook al laat je de teugels helemaal los, hij blijft klapperen. Als hij er dan uiteindelijk mee ophoudt, zakt hij langzaam zijn hals pas. Afleren door teugels terug pakken, drijven of tikje tegen hals heeft nog steeds niet geholpen. Vind het nu alleen errug vervelend worden, omdat ik wedstrijd wil starten en lange teugel geven ziet er dan dus niet uit. Ook tijdens het rijden schiet het niet op, omdat hij het al doet, zodra hij iets teugel krijgt. Klinkt het iemand bekent?? Iemand een idee om hem hiervan af te helpen??
DiantaM
Geplaatst: 20-12-04 14:41
Ik heb altijd geleerd dat pas als een paard GOED en CORRECT nagevelijk is gereden, goed kan hals strekken. Het is een soort van toets waaraan je kunt zien of jij je pony eerlijk nagevelijk rijdt. Het is volgens mij ontspanning van de rug.
Phynix
Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-04 14:47
Ja okee, maar hoe krijg ik hem ervan af. Het lijkt af en toe wel een soort tic van hem....
DiantaM
Geplaatst: 20-12-04 14:52
Dit valt op te lossen door goed les te nemen, je kan niet trainen op aan de teugel gaan, dit is een reactie van het paard als jij goed rijd. Ik zou les gaan nemen, als je dit nog niet hebt.
Phynix
Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-04 14:56
Ik heb ook wel gewoon les en bij hem valt dat wel te trainen, omdat hij nog niet goed genoeg een contactteugel wil accepteren. Als ik wacht op een reactie van hem, kunnen we langs wachten.
JulienSVU
Geplaatst: 20-12-04 14:57
Ik zou eens met wat longeer werk beginnen. Een passoa teugel is een goede optie. Het ligt namelijk niet aan zijn hals maar aan zijn rug.
klomp
Geplaatst: 20-12-04 17:17
rijtechnisch is dit wel op te lossen maar vergt veel geduld. hoe rijd je in het algemeen? rijd je voorwaarts neerwaarts, maak je hem soepel op beide richtingen en hoe is je paard voor het been? rijd je hem van achter naar voor of begin je gelijk aan de voorkant? graag wat meer info...
Kitty
Geplaatst: 20-12-04 17:50
Goed van achteren naar voren rijden waardoor hij zelf jouw hand op gaat zoeken. In het gewone rijden en ook in het halsstrekken.
vonskie
Geplaatst: 20-12-04 19:19
heeeyy Dat zelfde Heb ik ook met mijn paard die wil het ook niet en slaat ook met haar hoofd Kusz yvonne
Phynix
Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-04 23:49
In het gewone rijden gaat het goed. Rij eerst in aan een wat langere teugel om los te komen. Verder is hij goed aan het been en rijdt ik ook veel overgangen en tempowisselingen. Met halthouden en stap loopt hij nu netjes aan de teugel en ik draf vaak ook. Dit doet hij nog niet erg goed als we echt met een andere oefening bezig zijn. Alsof hij zich niet kan concentreren op 2 dingen tegelijk. Ik denk zelf niet dat het op te lossen is met longeren. Dat doet hij ook al regelmatig en ga daar natuurlijk gewoon mee door. Als ik begin met rijden doet hij het ook niet, het is puur na inspannend werk, wat nu aan de teugel rijden is. Maar ook met springen heeft hij de neiging om het te doen. Met naar voren rijden alleen kan ik het nu nog niet oplossen, drijf ik extra bij, draaft hij gewoon vrolijk, maar ook zeker klapperend weg. Ik twijfel ook of het echt wel protest is, want pak ik de teugels weer op zodra hij het doet, loopt hij gewoon weer netjes actief aan de teugel door. Misschien beetje veel info nu, maar hopelijk voldoende. Vond het eerst alleen beetje storend na rijden, maar nu ik op wedstrijden wil, ziet het er ook niet uit als ik teugel moet geven.......
vonskie
Geplaatst: 21-12-04 09:35
Neeej precies jah ik weet het ook niet ik heb het die met die van mij ook mah ik geef gewoon heel erg veel binnenbeen en buiten teugel als ie weerom hoog komt weer binnenbeen en buitenteugel probeer dat mah eens en dan binnenteugel ontspaannen Kusz Yvonne
Suusjeher
Geplaatst: 21-12-04 10:46
Heel veel oefenen in de training. Teugels opnemen en dan weer zijn hals laten strekken. Bij mij is nog steeds het probleem om in de proef max zijn hals te laten strekken, maar iedere keer gaat het weer een stukje beter. In de training gaat het aardig de goede kant op. Succes met oefenen.
Sim
Geplaatst: 21-12-04 12:40
Laat je misschien de teugels te los in 1 keer, zodat je het contact met de mond van je paard verliest? Dan kan hij terug je hand op gaan zoeken en daardoor klapperen met zijn hoofd. Hals strekken (als je je paard correct vwnw hebt gereden zoals hierboven al eerder is vermeld) doe je niet door de teugels los te gooien. Je viert je teugel kleine stukjes zodat je paard je hand naar beneden kan gaan volgen. Als je het met kleine stukjes doet, merk je zelf snel genoeg waar de grens ligt van het halsstrekken van je paard.
gyzmo
Geplaatst: 21-12-04 13:25
Waarschijnlijk is hij te ingespannen bezig en moet je korte stukjes oefenen en dan weer even loslaten. Als ik zelf ingespannen heb gesport en we hebben bv. een flinke poos de beenspieren geoefend is het ook lekker om even flink je benen los te schudden. Misschien wil hij ook even zijn spieren losschudden??
Ik geef gewoon even mijn gedachten een zwaai hier.
vonskie
Geplaatst: 21-12-04 13:26
Nou jah ik heb mijn probleem nou anders heel goewd opo gelost hoor door buitenteugel te kneden en binnenbeen Dusz
Sim
Geplaatst: 21-12-04 13:37
Dusz wat?
vonskie
Geplaatst: 21-12-04 13:37
Dusz Niks
Sim
Geplaatst: 21-12-04 13:38
Dacht ik al.
vonskie
Geplaatst: 21-12-04 13:39
Tsjong wat dacht je al ?? Wat ga je nou in 1 keer dom doen ??:S
Sim
Geplaatst: 21-12-04 13:49
Je geeft zelf een domme reactie waar de ts niets aan heeft. En verder ga ik niet met jou in discussie.
Apple
Geplaatst: 21-12-04 13:51
Het probleem van het ene paard hoeft niet het probleem van het andere paard te zijn. De oplossing die bij de een werkt hoeft dus niet bij de ander te werken.
Vonskie, denk een beetje om je spelling.
Phynix
Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-04 14:50
Simmie, ik laat de teugels niet in 1 keer los. Probeer het hooguit soms om te zien of hij het dan niet doet. Maar terwijl ik de teugels langzaam laat vieren, zeg maar, begint hij al te trekken en als hij de kans krijgt, klapperen. Gyzmo, op zich goede gedachte-zwaai! Heb ik ook al eens aan gedacht, maar wat zou jij dan verstaan onder korte stukjes. Als hij netjes een kwartier ofzo aan de teugel heeft gelopen, laat ik hem al lekker een de lange teugel galopperen en ook dan doet hij het. Maar zal morgen wel eens kijken of hij het ook al na 5 minuten doet??!!!
klomp
Geplaatst: 21-12-04 15:49
probeer druk op beide teugels te krijgen en rijd hem goed voorwaarts met je been en zit. op het moment dat hij wil nageven ontspan je en geef je mee. dan laat je je teugels een stukje vieren en laat hem iets lager lopen. let op blijf je been erbij houden dit vang je weer op en laat hem weer ietsje zakken. doe dit kleine stukjes en bouw dit steeds verder uit. komt hij weer omhoog dan zoek je eerst weer de ontspanning op en ga je weer verder. ik heb het idee namelijk dat hij gaat klapperen met zijn hoofd omdat ie ineens zijn aanleuning kwijt is of even niet weet waar hij met zijn hoofd moet lopen. ook kan het dus zijn dat je je been er niet voldoende bijhoud waardoor hij weer omhoog komt en zorg dat je een lichte druk op je teugels behoud ten alle tijden.
Phynix
Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-04 16:23
Het eerste deel wat je uitlegt, doe ik ook om hem aan de teugel te krijgen en dat lukt ook. Ik dacht eerst ook dta hij gaat klapperen omdat hij contact kwijt is. Maar als hij op mijn teugel ontspant en ik sta toe dat hij mag zakken in de de hals, trekt hij vaak ook gewoon mijn teugel uit mn handen en gaat dan klapperen, dus niet altijd zodra ik de teugels los gooi. De teugels echt losgooien doe ik alleen als we klaar zijn. Denk dat hij op die momenten op zich wel aan het been is, maar nooit echt op gelet, zal er morgen eens aan denken en hem dan doordrijven.
klomp
Geplaatst: 21-12-04 16:27
juist!! als hij je teugels uit je handen trekt moet je je been er goed bij houden! en direct weer opvangen en ontspannen. zorg dat die aanleuning niet wegvalt en dat hij niet de kans krijgt om te trekken of wat dan ook. succes morgen!!