Dikke watertrens reageert ze niet op :|

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

Dikke watertrens reageert ze niet op :|

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 13:32

Hallo,

Ik rijdt met een hele dikke watertrens, maar sinds ik dressuurmatig heel veel train gaat ze lopen klieren in haar mond, tong erover en rennen en bokken (en ik vliegen) maar!

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit RT op kan lossen?

Ps. ik heb nu 2 keer met een ander bitje gereden, wel iets scherper maar met koper, daar is ze een stuk liever op en loopt beter...

Maar ik zou het liever oplossen met RT, weet iemand iets?

HELP ME Tong uitsteken

Groetjes liza

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:37

Misschien is het bit te dik voor haar mond, als ze beter op een dunner bit loopt zou ik daar op verder gaan. De scherpte van een bit wordt mede bepaald door de hand van de ruiter, niet alleen door de dikte. M.a.w. een dikker bit is niet altijd zachter en een dunner bit niet altijd scherper.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:38

Ik zou er even een volwassene met verstand er naar laten kijken, een te dik bitje is inderdaad ook echt niet lekker voor een smal mondje.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 15:57

Heyhey,

Ik heb wel les van een ZZ dressuur ruiter, maar die is het niet helemaal mee eens, omdat het een westernbitje is. Weten jullie smalle bitjes die niet als westernbit worden benoemt?? (zoals snaffle WEL, bijv. STANG niet)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:01

Watertrensje, dunner bustrensje (zijn er best), dubbelgebroken trensje, er zijn er wel honderd...

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 16:10

Dit is een holle watertrens wat ik gebruik

Afbeelding

Hij is niet extreem dik, maar wel hol, dus vrij dik. Kijk even op www.ooteman.nl en kijk eens welke dunner is, ik zie nbiet echt het verschil Bloos sorry!. Ik ga morgen nl. naar ooteman dus kan ik daar dan ook wel voor kijken.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:19

Neem dan je oude bit even mee, dan kun je beter vergelijken, aan de hand van een foto kun je niet altijd de dikte van een bit opmaken.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 16:34

Zou een happy mount bit, dikker zijn?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:13

Je vraagt of je het Rijtechnisch op kan lossen, maar dat doe je dus niet met een bit lijkt mij Verward
Ga op zoek naar goede les, iemand die jouw met je probleem kan helpen en die jij begrijpt. Iemand die naar je wilt luisteren wat jij voelt, hoe jij erover denkt en iemand die je kan helpen met het 'goede' te voelen en je te begeleiden naar goede aanleuning.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 17:21

Sjonniej ik probeer juist een ander bitje te vinden dat, niet zo dik in haar mond is. Deze vindt ik persoonlijk vrij dik, misschien past ie net in dr mond en loopt ze daarom niet zo fijn....

Dat zou jij ook fijn vinden, je hele mond vol met een beugel dat te groot is.. Scheve mond

Maar ik vraag wel aan een paar mensen bij mij op stal of zij weten of hij te dik is...En andere instructie zou ik echt NIET weten hier in de omgeving... Diegene die mij nu les geeft, vindt ik persoonlijk erg aardig en legt alles goed uit. Ze zal het wel weten want heeft zelf 5 paarden...

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:01

syltje_777 schreef:
Sjonniej ik probeer juist een ander bitje te vinden dat, niet zo dik in haar mond is. Deze vindt ik persoonlijk vrij dik, misschien past ie net in dr mond en loopt ze daarom niet zo fijn....

Dat zou jij ook fijn vinden, je hele mond vol met een beugel dat te groot is.. Scheve mond

Maar ik vraag wel aan een paar mensen bij mij op stal of zij weten of hij te dik is...En andere instructie zou ik echt NIET weten hier in de omgeving... Diegene die mij nu les geeft, vindt ik persoonlijk erg aardig en legt alles goed uit. Ze zal het wel weten want heeft zelf 5 paarden...

maar dan spreek je nu je eerste bericht tegen, JIJ wilde het rijtechnisch oplossen, en niet door steeds van bit te wisselen... een aanval op Sjonnie hier vind ik dus niet terecht

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:15

Ik voel me niet echt aangevallen hoor Ididit, eigenlijk moet ik er wel om lachen. Aangezien ze zich zo onwijs tegenspreekt. Ook het argument; ze heeft 5 paarden dus ze weet waar ze het over heeft, vind ik erg zwak. Er zijn genoeg mensen met 5 paarden, een mooi verhaal maar zonder kennis Lips are sealed

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:28

In de 1e plaats wil de TS deze problemen rijtechnisch oplossen, maar voor de zekerheid controleren of het bit wat ze nu gebruikt niet te dik is, is toch niets mis mee Lachen De afgebeelde watertrens lijkt me idd behoorlijk dik, wrs 21 mm of meer, persoonlijk vind ik 18 mm voor de meeste paarden een mooie dikte.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:31

syltje_777 schreef:
Dit is een holle watertrens wat ik gebruik

[image]

Hij is niet extreem dik, maar wel hol, dus vrij dik. Kijk even op www.ooteman.nl en kijk eens welke dunner is, ik zie nbiet echt het verschil Bloos sorry!. Ik ga morgen nl. naar ooteman dus kan ik daar dan ook wel voor kijken.

Afbeelding
Deze watertrens is er in 18 mm en is niet erg duur. Zelf heb ik een dubbelgebroken bustrens van deze dikte, die is er ook bij Ooteman, ons bevalt die prima Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:58

Ann schreef:
Misschien is het bit te dik voor haar mond, als ze beter op een dunner bit loopt zou ik daar op verder gaan. De scherpte van een bit wordt mede bepaald door de hand van de ruiter, niet alleen door de dikte. M.a.w. een dikker bit is niet altijd zachter en een dunner bit niet altijd scherper.

Hier sluit ik me bij aan. Ik heb een paardje met een hele gevoelige mond. Daarbij is ze over all nog eens heel fijn gebouwd. Vroeger reed ik met een heel dik bit, omdat haar vorige berijder dit ook gebruikte. En omdat ze zo gevoelig in de mond is dacht ik dat zo'n dik bit voor haar beter zou zijn. Door omstandigheden moest ik een keer een ander bit indoen en dat was veel dunner. En ik had gewoon van de ene op de andere dag een superfijn paard om te rijden. Een bit kan ook zo dik zijn dat de hulpen niet goed meer doorkomen. Daarom doe ik nu dus minder met mijn hand als voorheen.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:36

Hee SCUM

Ik heb precies hetzelfde!

Sjonniej:

Sorry als je je aangevallen voelt, zo bedoel ik het niet, maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat als ze een vrij klein mondje heeft, of dit bit niet te dik is. Als dit niet het geval is rijd ik met dit bitje door en wil het met goede instructie verhelpen, maar als het wel het geval is zou ik liever een dunner bitje in dr mond hebben en ik ben het eens met de stelling:

Het bit is zo scherp als de ruiterhand.

Volgens mij rijd ik bestwel 'zacht' Dus daarvoor hang ik er zeker geen ander bitje in!
Laatst bijgewerkt door Liess__ op 20-12-04 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:39

Je kunt het allicht proberen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:41

Maar wat ik me dan afvraag. Je bent er gelukkig wel achter dat het probleem dus bij jou (rijtechnisch) ligt, maar waarom heb je dan in een eerdere periode wel zo een onwijs dik bit aangeschaft? Want dat lijkt mij niet zomaar het eerste en beste bit wat erin hangt als je een nieuw paard onder je krijgt.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 21:36

hee sjonniej

Dit bit kreeg ik anderhalf jaar geleden erbij toen ik mijn paard kreeg

Daarom reed ik er eerst mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:40

dus je rijdt er al anderhalf jaar mee, en hij loopt er al anderhalf jaar beroerd op voor jij gaat zoeken naar een andere oplossing Verward

Dikker is niet per definitie beter. Sommige paarden vinden het gewoon niet prettig. Als ie op een dunner bitje beter loopt, wat is het probleem dan?

Er is niet 1 passend bit voor elk paard. Dat verschilt per paard en zelfs nog weer per combinatie. Sommige paarden maakt het niet uit wat je erin hangt, anderen reageren heel nadrukkelijk op verandering van optoming. En in de algehele opleiding van een paard verander je ook nog een aantal keer van optoming. (oa van trens naar S&T)

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 18:19

Eerst liep ze hier gewoon op, toen ik raectief rijd.
Nu ik dressuurrijdt doet ze vervelend.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:07

syltje_777 schreef:
Eerst liep ze hier gewoon op, toen ik raectief rijd.
Nu ik dressuurrijdt doet ze vervelend.

dat kan.. ik had altijd een best scherp bitje.. Maar mijn paard raakt er van in paniek nu ik steeds meer begin te vragen en heb nu een dubbelgebroken watertrens ! Hij luistert iets minder goed maar als ik hem na zijn "speel 5 minuten" aan het werk heb gezet werkt het echt prima.. Dus het kan heel goed dat sinds je op een andere manier aan het rijden bent je ook een ander bit nodig hebt !!!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:09

En volgens welke rijkunst train je?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 21:53

Ranouk, wat bedoel je?
Ik train nu vooral op niveau L, is train via volgens mij normale dressuurmanier.

Misschien dat jij het eruit kan halen?
Ze heeft wel de Orun-fase gedaan..bedoel je dat?
Laatst bijgewerkt door Liess__ op 21-12-04 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:00

syltje_777 schreef:
Ranouk, wat bedoel je?
Ik train nu vooral op niveau L, is train via volgens mij normale dressuurmanier. www.beemsterhoeve.tk is van mijn les geefster.
Misschien dat jij het eruit kan halen?
Ze heeft wel de Orun-fase gedaan..bedoel je dat?

Train je volgens de Duitse klassieke rijkunst?

Hoe train jij je paard? Met welke middelen?