Kruisgalop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trix

Kruisgalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 18:34

Oi.

Mijn paardje rij ik nu 7 maanden (ze is 14)
En ik moest haar zelf helemaal in rijden zeg maar,omdat ze voor een kar heeft gelopen dus alleen maar hoefde te stappen en draven en helemaal niet hoefde te buigen..Dat laatste gaat nu heel goed..
Aleen mijn probleem is : als ik ergens anders ben (bijvoorbeeld waar ik les heb) Gaat ze in de kruisgalop.Dus voorbenen gaan in de goeie galop maar de achterbenen niet.De voorbenen als die verkeerd zitten krijg ik ze wel weer goed alleen de achterbenen niet..
Wie heeft een tip ervoor als ik ga aangaloperen welke hulpen ik moet geven zodat ze niet met haar achterbenen in de verkeerde gaat?
Alvast bedankt!
(ooh ja ik heb al geprobeerd mn buitenbeen wat verder naar achteren maar het helpt niet Boos!)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:37

Overkruiste galop heet dat.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:39

helpt de pessoa ofzo niet ??

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:44

Probeer om goede stelling te pakken (misschien wat overdreven stelling), dan goed je buitenbeen naar achteren en je binnenbeen op de singel. Springt hij overkruist dan weer terugnemen en weer opnieuw proberen. Probeer ook om in een hoek aan te springen (liefst eerste hoek van de korte zijde), dan heeft je pony steun aan het hek. Verder is het natuurlijk ook moeilijk voor hem!! Veel oefenen, dan lukt het wel

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:45

Nog iets. Zorg dat ze goed aan elkaar loopt!! Dan de juiste hulpen geven en dan moet het beter gaan

trix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:00

MissSisa schreef:
Overkruiste galop heet dat.

ja dat bedoel ik Lachen

Bedankt voor de reacties,Ik zal het gaan proberen!.
OK dan!

trix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:02

Sorry voor het 2x..
Nogmaals bedankt danielle01!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:08

tik met de zweep op haar achterhand

trix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:11

Nou het probleem is.. Trix ( zo heet ze dan) is heel fel tegen zwepen.. hoe dit kan ik weet het niet maar ik hoef de zweep er maar bij te pakken en ze gaat helemaal hystirischt doen:(

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:17

ditchie schreef:
tik met de zweep op haar achterhand

Ik denk dat dit niet helpt, want wat wil je ermee bereiken? Dat ze aanspringt? Dat doet ze al, alleen verkeerd. Het probleem ligt dat ze het moeilijk vindt, dat los je niet op met een zweep, maar dat los je op door te trainen!!!

trix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:23

Maar ik vind het wel raar,want als ik gewoon thuis rijd gaat alles goed enzo , maar ik hoef maar in de bak bij de buren te rijden dan gaat het al helemaal verkeerd

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:32

Misschien is ze wat zeuwachtiger en hectischer op vreemd terrein. Gewoon thuis lekker dooroefenen, laat ze op vreemd terrein pas aanspringen als je voelt dat ze goed ontspannen is.
(doet ze dit zowel in de linker als in de rechtergalop of maar op 1 hand?)

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:34

shan schreef:
Misschien is ze wat zeuwachtiger en hectischer op vreemd terrein. Gewoon thuis lekker dooroefenen, laat ze op vreemd terrein pas aanspringen als je voelt dat ze goed ontspannen is.

Precies. Dan moet je proberen in de vreemde bak aan te springen zoals ik al eerder zei

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 09:57

de zweep hoeft ook niet hard aan te tikken het is enkel het idee voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:06

Ik heb zelf een paard gehad die ook pas op latere leeftijd onder het zadel kwam. Zij had ook heel veel moeite met de galop in het begin en sprong te pas en onpas overkruist aan en als ze al goed aansprong, dan sprong ze heel snel half over (naar overkruist).

Wat bij haar heel erg heeft geholpen is veel rechte lijnen galopperen (deed ik in het bos, dus echt lange lijnen). Misschien is dat voor jou ook een idee?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:14

CCCCorine schreef:
Ik heb zelf een paard gehad die ook pas op latere leeftijd onder het zadel kwam. Zij had ook heel veel moeite met de galop in het begin en sprong te pas en onpas overkruist aan en als ze al goed aansprong, dan sprong ze heel snel half over (naar overkruist).

Wat bij haar heel erg heeft geholpen is veel rechte lijnen galopperen (deed ik in het bos, dus echt lange lijnen). Misschien is dat voor jou ook een idee?

dat is een goed advies!! hiermee kun je hem eerst leren recht te lopen en later in de bak de stelling erbij pakken. zo kan je paardje eerst wat sterker worden en meer balans krijgen.

trix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 13:48

shan schreef:

nouhou alleen in de linker,maar links zit meestal ook al helemaal vast.. maar ik zal proberen dat ene in het bos!

Danku danku! Pling

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:13

ditchie schreef:
de zweep hoeft ook niet hard aan te tikken het is enkel het idee voor het paard.

Zoals ik al zei, wat wil je hiermee bereiken? Het paardje vindt het moeilijk, dan helpt de zweep echt niet

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:16

Wat bij mijn pony erg goed hielp is heel duidelijk het gewicht op het buitenachterbeen. In het begin ook veel stelling naar binnen, maar nu hoef ik alleen nog maar mn gewicht naar buiten te verplaatsen en been en ze springt goed aan.

trix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 21:05

Nou vandaag weer gegalopeert ergens anders,en heb goeie stelling gepakt alleen ze valt vreselijk naar buiten (maar dat is nu even niet het probleem)maar 3 a 4 keer sprong ze niet goed aan (dus overkruist) maar daarna wel .. maar was vandaag niet erg tevreden ( ik had les) ging gewoon poedersuiker,volgens mij heeft ze een winterdepressie : Huilen

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:10

Dat ze vreselijk naar buiten valt komt misschien doordat je je buitenteugel er niet goed bij houdt en begrenzen met je buitenbeen!!

Blijven oefenen, dan lukt het vanzelf!!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:20

Probeer ook eens eerst goed door te zitten, echt een hele tijd voor de galop al, dan geef je vanzelf duidelijkere hulpen, let je meer op alles wat er onder je gebeurt en voel je alles duidelijker.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:13

kijk eens of hij het bij het longeren ook doet.......
zo niet...moet je proberen om die situatie na te doen
(stelling en grote van de volte (en zit je recht boven je paard,anders zal hij jouw gewicht moeten opvangen ))

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:02

Longeren kan hier goed helpen. Laat haar veel overgangen maken, als ze juist aanspringt, beloon je en laat je haar doorgalopperen, ander begin je opnieuw. De meeste paarden leren zo goed wat de bedoeling is.

trix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 17:41

superwoman schreef:
kijk eens of hij het bij het longeren ook doet.......
zo niet...moet je proberen om die situatie na te doen
(stelling en grote van de volte (en zit je recht boven je paard,anders zal hij jouw gewicht moeten opvangen ))

Bij het longeren doet ze het perfect!
Maar ik zal het even proberen..Alleen best irritant dat de bak nu de hele tijd bevroren is..Boos!
Maar wat ik ook heel moeilijk vind (iemand had het over een hele tijd proberen door te zitten) dat is best moeilijk op trix,omdat ze een fries is en heel hoog haar benen op tilt,maar ik ga binnenkort even proberen zonder beugels te rijden dan blijf ik ook beter zitten!

Bedankt voor de reacties! OK dan!