Uber sterke shet...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Uber sterke shet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 18:18

Hey bokkers!
Ik heb n klein probleempje. Ik heb een shetlander, maar ze is echt supersterk!
Het grootste probleem is dat ze ook in haar mond heel sterk is. Als ik er buiten op rijd, dan pakt ze gewoon dr bit vast en zet het op n rennen! Dan kan ik niets meer doen, alleen afwachten. Ze reageert dan echt nergens meer op!
Vandaag ging ik der longeren. Ze deed al een beetje mutsig enz. En opeens neemt ze n sprint de andere kant op, en ze trekt me achter zich aan! Op een gegeven moment moest ik loslaten, omdat ik het gewoonweg niet meer kon houden! Scheve mond
Ik weet het, levensgevaarlijk, zij galoppeerde daar als een gek met longeerlijn achter zich aan!
Heb haar hierna teruggepakt en ben verder gegaan maar nu wel met longeerlijn over het hoofd, en door bitringen.
Wat doen jullie met zulke paardjes? Misschien een ander bitje kopen? Dat ik net wat meer te zeggen heb? OF iets anders?
Ik hoor het graag

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:30

Geen ander bit.
Geen hulpteugels.
Geen andere maffe dingen.

Loslaten van voren.
Van achteren aan het werk zetten.
En zo lekker doorhobbelen. Oefen het eerst eens in de bak of op een weiland oid. En ga daarna weer naar buiten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:33

ja al die dingen verleggen je probleem, meestal is het een opvoed fout of fout van de ruiter, zoek het probleem dan ook bij de oorzaak.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:34

oja misschien professionele hulp vragen, mis is je shetje te moeilijk/sterk voor jou.
oja ik heb het niet gezien dus ik kan het mishebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:37

Sjonniej schreef:
Geen ander bit.
Geen hulpteugels.

Helemaal gelijk!!! *LOL*

Gewoon goed aan het werk zetten in de bak zodat ze geen eens tijd heeft om er ook maar aan te denken om weg te rennen!

Ik weet niet hoe jij buitenrijd (i.v.m. losse/korte teugels) maar wij hebben er ook zo een en die reageert er heel sterk op als je de teugels kort neemt. Maar als je de teugels lekker los laat hangen, is ze zo mak als een lammetje. Zorg ook voor een ontspannen houding en ga niet van tevoren al denken dat ze ervandoor gaat, hierdoor gaan mensen verkrampt zitten en gebeurt het juist.

Suc6!!!! OK dan!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-04 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:38

Je Shet heeft gewoon geen respect voor je en dat los je niet op met scherpere bitten en dergelijke.
Verdiep je wat in NH, waarschijnlijk ziet ze je als lagere in rang en dat moet je veranderen.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 19:11

Ik ben het eens met jullie antwoorden! Lachen
Het is altijd al een moeilijk paardje geweest, maar begint de laatste tijd wel rare kuren te vertonen, haha.
En dat respect...Klopt! Ben ik ook mee bezig. Stoppen als ik dat zeg! En niet doorlopen :p
Maar hoe doe je dat verder?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:35

Paulusjuh schreef:
Ik ben het eens met jullie antwoorden! Lachen
Het is altijd al een moeilijk paardje geweest, maar begint de laatste tijd wel rare kuren te vertonen, haha.
En dat respect...Klopt! Ben ik ook mee bezig. Stoppen als ik dat zeg! En niet doorlopen :p

Verdiep je wat in NH en wees consequent in alles.
Als je borstelt en ze moet een paar passen om, moet ze dat ook doen, je hebt er zelfs die tegen je in proberen te komen.
Wees duidelijk en stel grenzen.

tizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:15

nee je moet geen andere dingen doen als hulpteugels hij wordt alleen maar sterker.ik had ook zon sterke verzorg shetlander die mij met longeren altijd overal heen trok.probeer is een stuk van de bak,weiland aftezetten meschien helpt dat!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:46

Topic verplaatst naar vmr

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:20

Paulusjuh schreef:

Les nemen of anders hulp vragen aan iemand die er verstand van heeft. Dit is niet via de pc uit te leggen, je moet dingen leren voelen en gaan merken. Maar dat gevoel kan ik jou niet geven via de pc, een instructrice kan jouw hierin helpen en je veel beter begeleiden.

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:38

Sjonniej schreef:
Geen ander bit.
Geen hulpteugels.

Loslaten van voren.
Van achteren aan het werk zetten.
En zo lekker doorhobbelen. Oefen het eerst eens in de bak of op een weiland oid. En ga daarna weer naar buiten.

Precies, hier ben ik het mee eens..

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:22

hey,

als je wil dat je pony wat meer respect heeft kan je idd grondwerk gaan doen, en zo jullie relatie verbeteren, en dat vertaald zich dan naar het rijden toe. Als je je pony leidt, zorg dan dat je niet naast hem loopt, dat is namelijk de minst dominante positie, maar schuin voor hem. Als jij stopt, moet je pony automatisch ook stoppen. Een hulpmiddel om hem dat te leren: heel overdreven stoppen, met je lichaam naar achter geleund, dan stopt je pony automatisch ook. Zorg dat ze je nooit voorbij loopt met het leiden, doet ze dat wel, draai je dan om in de tegenovergestelde richting zodat je weer schuin voor hem beland, en loop zo verder. In het begin duurt het wel even, maar je pony zal dit wel doorkrijgen. Als dit al goed gaat, kan je je shet achteruit laten gaan, dit is een heel dominante handeling. Doe het dan ook niet te veel! Als hij nog niet zo vlot naar achteren gaat, kan je een straatje bouwen met balken (niet gewoon op de grond leggen, een echte afsluiting) dat ong. 2 meter of langer is en juist smal genoeg om erin te gaan. Jij gaat er samen met je pony voorwaarts in, dan draai je je om en laat hem d.m.v. handgebaren achteruit lopen (hem liefst niet aanraken!) Je pony kan bijna niet anders dan achteruit lopen omdat het straatje zo smal is. Als dit een aantal keer goed gaat loop je steeds verder het straatje uit, tot je het zonder straatje kan. Er zijn zo nog véél meer oefeningen, maar die kan je best is in een boek nalezen of raad vragen aan iemand in je buurt.

Voor de rest ben ik het met iedereen eens: geen scherper bit, hulpteugels of wat dan ook, dat lost het eigenlijke probleem niet op.

Groetjes

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 21:06

Heel erg bedankt Solleke!! Hier heb ik zeker wat aan Haha!
Ik ga het eens proberen met veel grondwerk, en ga me eens verdiepen in dat werkje, haha.
Ik zal eens wat zoeken op internet of in de bieb.
Als je nog wat weet! Lachen PB'en mag altijd!
Heb je er zelf ook ervaring mee of dat niet?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:44

Op UZ zijn er genoeg bokkers te vinden die er ervaring mee hebben

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:48

hey,

ik heb er zelf niet veel ervaring mee, omdat ik er pas mee bezig ben en ik heb jammer genoeg geen eigen paard om het verder uit te bouwen Boos! Maar er zullen hier nog wel meer mensen zijn die er nog meer van weten, zoals Sjonniej al zei Lachen Ben blij dat ik heb kunnen helpen Lachen