Springen na blessure

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niemandweet

Springen na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 12:10

Hoi allemaal.

Ik heb een vraagje. Ongeveer 2 a 3 jaar terug heeft mijn paardje ( 19 jaar, connemara) een zware heup-blessure gehad. Daar is ze nu gelukkig weer helemaal van hersteldt.
Ik wil nu wat meer gaan doen dan alleen buiten rijden en dressuur, dus ook af en toe een sprongetje maken.
De vorige eigenaresse zij dat dit niet kon ivm die blessure. Maar zelf heb ik t idee dat als ik het niet te vaak zou doen, het juist goed is voor haar. Omdat je dan toch meer spier-ontwikkeling op andere plekken krijgt.

Kan ik dit gewoon 1 a 2 keer in de week gaan doen?
Of toch maar laten?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:26

ik zou voor je het doet toch eerst met een DA overleggen. Wat spieren betreft zou het we moeten kunnen maar ald het gewricht zwak is dan kan ze er wel last van krijgen met springen.
Misschien dat je eventueel kan beginnen met een paar balkjes en dan toch eve overleggen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:44

als ik jou was zou ik het inderdaad eerst met een dierenarts overleggen, voordat het fout gaat.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:50

Idd, eerste de DA. Anders gewoon laag beginnen, balkjes enzo, daarna een kruisje gewoon rustig aan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:44

Mag ik even tussendoor vragen hoe ze aan een heupblessure kwam, daar dit nogal zeldzaam is en als we weten hoe of wat, kunnen we ook beter advies geven.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:57

dat had ik ook al in eerder topic staan.
ze was onder een stroom-draadje doorgekropen, maar bleef toen steken.
Ze heeft daar echt een hele poos last van gehad, is gemasseerd en al.

Maar ja ze heeft nu weeeer eens wat.
Ingescheurde hoef.. Morgen komt de hoefsmid en ze staat nu op stal, zodat ze niet teveel kan gaan lopen etc. Gelukkig heeft ze wel ijzers om.. Maar toch ziet t er niet echt lekker uit.. Boos!
Arm paardje van me.. met deze kou verplicht op stal staan...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:06

Hnadig als je er dan even een link bij zet, dan weet iedereen het. We lezen niet altijd alles, zie je. Maar snap ik dat het dus een vleeswond was, geen afgebroken botje of andere ellende? Waarom zou ze dan niet kunnen springen? Heeft de vorige iegenaar het toegelicht? ´Wat naar dat er nu weer een hoefscheur is. wat een brokkenpiloot! Sterkte ermee...

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 21:08

Nou de vorige eigenaar was bang dat ze daardoor weer last ging krijgen van dr heup. Maar sowiezo was die wel heeeeel erg voorzichtig met haar.
Als ze bijv de hoef ( aan de kant van de heup) ging uitkrabben en ze (tamara) trok hem weg, dan liet ze t gewoon zitten omdat ze dacht dat ze er last van had..

Terwijl ze t gewoon doet om te etteren.

Jaa ze is zeker weten n brokkenpiloot.
Nu maar hopen dat t een beetje meevalt en ik straks niet weer vanaf t begin op hoef te bouwen :s

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:55

aangezien je merrie al op leeftijd is zou ik extra voorzichtig zijn. connemara's vinden springen vaak erg leuk en ze kan zich misschien drukker maken dan je nu voor ogen hebt. balkjes lopen kan nooit kwaad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:37

Op leeftijd?

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 11:05

ja 19 jaar.. dus wel redelijk op leeftijd.
springen vind ze echt heerlijk, ik heb nu af en toe wel n sprongetje gemaakt.. eens in de maand ofzo, en heb helemaal niks aan dr gemerkt.
eigelijk wil ik dit dus wat vaker gaan doen..

alleen helaas kan ik dus voorlopig niks doen.. door dr hoef. En volgende week dinsdag kan de hoefsmid pas komen..
Dus tot die tijd is het veel rust voor dr, op zachte ondergrond wat stappen.. en veel knuffelen en poetsen Haha!

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 14:46

ik heb trouwens op medisch nog een topic geopend over dr hoef.
Als jullie nog advies hebben ofzo, kijk daar even.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:39

je kan gewoon steeds kleine sprongetjes proberen, lijntjes enzo en dan langzaam opbouwen...steeds iets meer en iets hoger...
oja en ik heb gelezen dat op het harde stappen ook goed is voor je paard, dan worden de pezen harder van en kan je ook weer meer springen Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:20

even tussendoor, ik vind 19 dus helemaal niet oud. Een paard wat een gewone opleiding doorloopt zoals het hoort, is rond zijn 15e op zijn top en kan tot zijn dertigste mee... Maar goed de ene pony voelt zich eerder bejaard dan de andere, dat kun jij het beste oordelen over je eigen pony, maar ik heb er twee gehad die ik op hun 17e heb ingereden en iedereen dacht dat het jonge ponies waren, inclusief zijzelf.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:01

Niet 1 of 2 keer in de week. Ik spring ook wedstrijden met een 4 jarige nf pony. Waar ik maar 2 keer in de 2 weken mee spring. Dus 1 keer in de week is ook zat!

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:28

ik vind 1 a 2 keer in de week best veel. als hij zon blessure heeft gehad
denk ik dat 1 keer in de 2 weken wel genoeg is ofniet. Ik zal zeker met de DA overhebben en als hij het afraad niet doen want je maakt meer
kapot dan je goedmaakt

spike_trudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:47

als ik jou was zou ik het latuh aangezien ze ook niet meer zo jong is al helemaal niet maar als ik jou was zou ik het aan iemand op de manege vragen die er egt verstand van heeft !

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 09:35

Ik rij niet op een manege.
Ze heeft een prive stalling, met bak en weiland waar zij t enigste paard is.

Ok dan hou ik t op 1 maal in de week.
En stappen op t harde doet ze nu toch veel ( normala gesproken dan, nu niet ivm met hoef) omdat de bak merendeel te nat is en ik dan naar buiten ga.