neus over de grond

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

neus over de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 17:38

Ik heb sinds kort een verzorgpaard en als ze een kwartier gelopen heeft spant ze der nek aan en rukt hem omlaag tot ze met der neus bij de grond is en dan gaat ze weer omhoog en dan na een kwartier doet ze het weer

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:44

Loslaten, achterhand eronder en niet aan die voorhand zitten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:51

Waarschijnlijk heb je constant teveel druk op de teugels en wil ze gewoon even van die druk af. zorgen voor vering, dus handen en armen meer ontspannen, zou ik zo zeggen, maar ik weet verder helemaal niet hoe je rijdt. Alleen zag ik in je profiel een foto waarin je een pony naar beneden probeert te trekken terwijl hij stilstaat. Aan de teugel gaan betekent dat een paard gehoorzaam is op de hulpen en met beheerste drang onder de ruiter voorwaarts gaat, dat hij het bit aanneemt zonder knarsen of overmatig openen van de mond en dat hij op rechte lijnen recht en in wendingen gebogen gaat. Het hoofdje mag voor de loodlijn blijven. Rijd met je benen en zit en vang op met je handen, maar trek niet.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:00

Veel been, heel veel, anders een keertje een harde ophouding maken en tegelijk een schopje met je been.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 20:51

Lusitana schreef:
Waarschijnlijk heb je constant teveel druk op de teugels en wil ze gewoon even van die druk af. zorgen voor vering, dus handen en armen meer ontspannen, zou ik zo zeggen, maar ik weet verder helemaal niet hoe je rijdt. Alleen zag ik in je profiel een foto waarin je een pony naar beneden probeert te trekken terwijl hij stilstaat. Aan de teugel gaan betekent dat een paard gehoorzaam is op de hulpen en met beheerste drang onder de ruiter voorwaarts gaat, dat hij het bit aanneemt zonder knarsen of overmatig openen van de mond en dat hij op rechte lijnen recht en in wendingen gebogen gaat. Het hoofdje mag voor de loodlijn blijven. Rijd met je benen en zit en vang op met je handen, maar trek niet.

Ooh die fotos zijn van 2 jaar geleden maar ik rijd al mijn paardjus nu gewoon met losse hand en wel veel been maar op 1 of andere reden luisterd ze er niet naar en nu heb ik ook geprobeert om knop sporen te gebruiken maar ze reageert er gewoon slecht op op alle hulpen

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:10

MissSisa schreef:
Veel been, heel veel, anders een keertje een harde ophouding maken en tegelijk een schopje met je been.

jaa die ophouding gaat zeker werken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:05

mizsz_g_en_a schreef:

Ja zeker wel. Als een paard ongegeneerd de teugels uit je handen rukt, kun je best een keer een ophouding terugmaken. En lees ook even wat degene die deze opmerking er verder bijschreef. Ik vind het namelijk echt geen gekke tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:08

Als je het op de Freestyle manier bekijkt zou je zelfs kunnen zeggen dat het paard zich probeert over te geven....

Harde ophoudingen geven? duh?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:16

Wieke schreef:
Als je het op de Freestyle manier bekijkt zou je zelfs kunnen zeggen dat het paard zich probeert over te geven....

Harde ophoudingen geven? duh?

Vanuit een normaal opzicht bekeken, noem je dit 'pullen' en sta je dit niet toe.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 07:58

Ik heb eerder het idee dat je verzorgpaard een loopje met je neemt. Goeie instructie is erg belangrijk, niet zelf blijven aanmodderen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:35

Dancie schreef:
Ooh die fotos zijn van 2 jaar geleden maar ik rijd al mijn paardjus nu gewoon met losse hand en wel veel been maar op 1 of andere reden luisterd ze er niet naar en nu heb ik ook geprobeert om knop sporen te gebruiken maar ze reageert er gewoon slecht op op alle hulpen

Zou je dan eerst niet daaraan gaan werken??
En sporen zijn om je hulpen te verfijnen en te verkleinen. Niet om harder te kunnen schoppen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:26

mee eens! Als ze goed voor het been is, dus snel reageert als je kuitdruk geeft, dan zal het zeker beter gaan! Mijn paardje is nog jong en die heeft af en toe ook de neiging om wat diep te lopen. Wat ik dan doe, is haar voorwaarts drijven (dus het is belangrijk dat je paard daar goed op reageert! Je kunt hier op bokt wel een forum vinden over alert maken voor je been..). Als een paard harder gaat lopen, heeft het nl. de neiging om het hoofd wat omhoog en naar voren te brengen, kijk maar eens als je paard speelt in de bak of in de wei. Dat is wat je met jouw paard ook moet zien te bereiken. Dus aandrijven en je hand wat naar voren doen, zodat je paard met zijn hoofd omhoog kan. Als ze trekt, niet terugtrekken, maar diep gaan zitten, boze stem opzetten en meteen aandrijven. Dit moet je heel snel en zeer consequent (=altijd!) doen! Als het goed is, zal ze haar hoofd dan wat omhoog doen, anders trapt ze zichzelf tegen de neus! Het beste kun je dit oefenen door van stap naar de draf te gaan, en weer terug. Blijf rustig, maar wees consequent! Overtuig jezelf er ook van dat je paard geen last heeft van de rug, of van de mond. Dat ze het na een kwartiertje pas gaat doen (als ze wat warmgedraaid is), geeft misschien juist aan dat ze ontspanning zoekt en bezig is met haar evenwicht. Je moet hiermee dus aan het werk, anders kan je paard op den duur gaan hangen en dan ben je nog verder van huis. Laat iemand op de grond er naar kijken en je helpen! Persoonlijk zie ik liever een paard met de neus dicht bij de grond (en dus de rug wat omhoog=ontspanning zoekend paard), dan een paard wat de hemel inkijkt (=gespannen paard)! Maar dit is zeker op te lossen, heel veel succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:20

Citaat:
Als je het op de Freestyle manier bekijkt zou je zelfs kunnen zeggen dat het paard zich probeert over te geven

CCCCorine schreef:
Vanuit een normaal opzicht bekeken, noem je dit 'pullen' en sta je dit niet toe.

Haha! Haha! Haha! OK dan!

tizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:31

even vraagje als je pony/paard aan het einden van het rijden der hoofd heel relax omlaag doet dan is het juist toch een goed teken????

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 20:37

okee ik ga even alles uitleggen ik gebruik spooren omdat ze helemaal niet merkt dat ik er opzit en er aanspoor ik heb nu al een paar ophoudingen geprobeert en ze doet het nog en het is niet alleen aan het einde maar ook gewoon aan het begin en ze neemt geen loopje met me want het is der nooit anders geleerd maar ik weet gewoon niet meer hoe het af te leren valt als ik mje sporen af doe dan blijft ze stilstaan en dioet ze totaal niks maar die sporen heb ik ook omdat ze doodsbang voor zwepen is enh ik drijf met mijn kuiten niet met mijn hielen maar als iemand nu nog wat weet graag

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:40

CCCCorine schreef:
Ja zeker wel. Als een paard ongegeneerd de teugels uit je handen rukt, kun je best een keer een ophouding terugmaken. En lees ook even wat degene die deze opmerking er verder bijschreef. Ik vind het namelijk echt geen gekke tip.

tip en ophouding vind ik ook geen slecht idee...maar een harde ophouding heeft nie zo veel nut...ken iemand die dat ook deed en dan krijg je dus dat dat paardje zodra er druk op de mond komt zijn hoofd de lucht ingooit...probeer het dus eerst met veel voorwaarts gaan...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:15

tizzy schreef:
even vraagje als je pony/paard aan het einden van het rijden der hoofd heel relax omlaag doet dan is het juist toch een goed teken????

Maar dat is iets heel anders dan dit.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 22:27

okee mijn ophoudingen hebben geen nut teugels losser laten heb ik geprobeert maar dan wil ze toch der neus bij de grond hebben

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:20

Misschien is het een tijdelijke oplossing om een knoop in je teugels te maken zodat ze niet de ruimte heeft om de teugels uit je handen te trekken, maar wel altijd je been eraan houden ze mag je niet uit het zadel trekken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:39

Is natuurlijk moeilijk precies te bepalen wat er aan de hand is, zo op afstand, maar afgaande op jouw verhaal vermoed ik dat je d'r te veel in een hoofd/halshouding fixeert. Dat houd ze dan een kwartiertje nog wel vol, maar daarna wordt het haar te veel en eist ze een pauze, om de verspannen spieren op te kunnen rekken.
Oplossing: fixeer haar niet in een houding. Rijdt haar goed van achter naar voren aan de teugel. Hou voorlopig de teugel liever iets te lang dan te kort en zorg dat je nauwelijks druk in je handen hebt als ze aan de teugel loopt (niet valsspelen met hulpteugels >;) ). Zorg er verder voor dat JIJ haar regelmatig (elke 5-10 min om te beginnen) vraagt om d'r hals te strekken, zo voorkom je dat zij het initiatief daartoe neemt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 13:29

mizsz_g_en_a schreef:

Ja, je paard mag nml helemaal niet hangen. En als been alleen niet werkt, dan moet je hand ook een keer inkomen samen met het been!!!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:38

MissSisa schreef:
Ja, je paard mag nml helemaal niet hangen. En als been alleen niet werkt, dan moet je hand ook een keer inkomen samen met het been!!!

Als je geeft ipv neemt kan ie niet hangen. Hij kan pas hangen als jij terug hangt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:49

QQQQ schreef:
Als je geeft ipv neemt kan ie niet hangen. Hij kan pas hangen als jij terug hangt

Ja maar ik doe álles goed en mijn paard álles fout.
Dus als hij trekt moet ik terugtrekken, anders wint hij....jij snapt er werkelijk niets van hè? Clown

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:50

Sjonniej schreef:
Ja maar ik doe álles goed en mijn paard álles fout.
Dus als hij trekt moet ik terugtrekken, anders wint hij....jij snapt er werkelijk niets van hè? Clown

Ah, heb jij zo'n paard! Dan heb ik niks gezegd natuurlijk Clown