Help!!! Paardrijdip!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rowy

Help!!! Paardrijdip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 20:14

Goed, waar zal ik beginnen... Iets meer dan een jaar geleden heb ik mijn pony (een nu 6-jarige Welsh Cob) gekocht. Ze was heel lief (zat geen kwaad in bokt of steigert nooit), alleen als ze iets moest doen dan werd ze heel erg snel bang en gestresst. Ze was superbang voor het been. Als ik haar liet halthouden voor de bakrand en ik legde dan heel zachtjes mijn benen aan dan schrok ze zich wezeloos en wou ze het liefst dwars door de bakrand springen. Ook naaide ze er bij elk beetje "te veel" druk op het bit uit, en rende dan de bak uit. Ik begon met lessen bij mijn intructrice waar ik nu nog bij les. Zij heeft het heel rustig aangepakt, veel stappen, en eerst gewoon vertrouwen opbouwen. Na een paar maanden zijn we begonnen met voorwaarts neerwaards en schakelen overgangen enzo, en het ging echt hartstikke goed. In de zomervakantie kon ik dr redelijk verzamelen en ze liep steeds minder over de buitenschouder weg, ze werd steeds rustiger, het ging echt goed! En nu ineens de laatste maand lukt het helemaal niet meer . Ik krijg dr niet meer aan de teugel, ze gaat steeds van de hoefslag af, en als ik dr dan weer terug wil "duwen" met mijn been gaat ze weer alleen maar harder in plaats van opzij. Ze is weer niet meer te houden, gaat steeds sneller en gaat dribbelen, telgangen, doet alles behalve rustig. Ze is ook weer bang voor het been nou, schrikt er weer van. Ik snap er echt nix van, ik begon het te begrijpen, zij begon het te leren, en ik ben gewoon weer terug bij af! Het is niet dat ze ergens last van heeft volgens mij want andere mensen die erop klimen hebben niet meer problemen met haar dan anders. Dus volgens mij ligt het gewoon aan mij, ik weet niet hoe het komt, maar ik ben heel het gevoel kwijt. Heb ook steeds minder zin om te gaan rijden, ik ga dr ook op zitten met zo'n gevoel van: "Nou, op hoop van zegen!" En das natuurlijk ook niet goed. Afgezien van dat is mijn houding ook nog es knudde, ik zit veel te ver voorover, maar als ik recht zit dan krijg ik dr helemaal niet meer naar beneden. Iedereen zegt dat ik misschien es bij iemand anders moet gaan lessen, en maandag heb ik een proefles, maar ik vind het echt vervelend, wat als dat nou niets uitmaakt? Bovendien betaal ik nu 12,50 en bij die nieuwe 27,50, dus dat scheelt nogal. Dus als het niets uitmaakt blijf ik natuurlijk liever bij de instructice die ik nu heb. zucht... het is allemaal wat. Heeft iemand hetzelfde meegemaakt met z'n paard/pony? Alle tips zijn welkom. Peptalks ook Lachen

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:19

Ik weet niet wat je hier precies mee moet doen.. Maar het belangrijkste is toch wel dat je er plezier in houd! Ik denk inderdaad dat je weer helemaal terug bij af bent, als ik het zo hoor.

Vind je je instructie slecht? Dan kan het niet aan de instructrice liggen. Als ik het zo hoor heeft ze er best veel verstand van en heeeft ze een goede aanpak.

Misschien als je overnieuw weer gaat beginnen (als je dat nog wilt) Misschien moet je dan aan het begin al leren om je zelf te straffen (weet niet precies hoe ik het op moet schrijven) als je te ver voorover zit. Dan gaat je pony misschien beter leren lopen als je ook rechtop zit.. Zo te horen heeft ze het geleerd met voor over zitten..

Ik hoop dat je er weer meer plezier in krijgt en veel succes..

Trouwens... Ik weet het niet maar ik denk dat het niet aan jou ligt hoor

Succes alvast Ach gut

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:33

heey ik rij ook een paardje nu ongeveer een jaar, die was in het begin precies zoals jij jouw paardje omschrijft, ik herken haar preccies.

wat je moet doen is heeel heeel heeel maar dan ook echt heel veel geduld hebben, anders werkt het niet.
ik heb het rustig aan gedaan en je moet preccies overnieuw beginnen zoals je bent begonnen. ik denk dat je paardje jouw het gevoel gaf van ik snap het maar dat ze dat toch niet deed (beetje krom uit te leggen maarja) en dat je toch iets te snel ging. als je weer overnieuw begint moet je veel belonen, het zijn de kleine dingen die het hem doen, je benen er gewoon netjes aan houden, vanaf het begin dat je erop gaat zitten. en over je houding als je houding echt zo super slecht zou zijn zou je instructrice daar toch wel wat over zeggen, neem ik aan? Verward

maar je moet er wel op blijven rijden hoor, ik heb dat ook gehad dat ik 10000 rondjes door de bak heen ging en ik ben er toch ook weer iedere keer op gekropen ook al had ik echt geen zin en was ik met tegen zin erop gegaan.

dus heel veel gedult hebben en preccies zoals de 1e keer doen, niet boos worden ofzo want dat helpt echt niet, je moet eerst weer haar vertrouwen terug winnen

veel succes OK dan! en laat wat van je horen als het weer wat beter gaat

groetjes marleen

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:35

Een Welsh Cob is niet de makkelijkste. Wel erg mooi
Hoe is ze als je er naast loopt of grondwerk doet? Is ze dan ook zo bang? je hebt natuurlijk al je gangen al nagegaan, is er iets veranderd, doe je zelf iets anders, zit je niet lekker in je vel etc.
Wat ik zelf zou doen als ze van de hoefslag af gaat, je wilt haar terugduwen en ze gaat rennen, is een kleine cirkel maken en terug naar de hoefslag, liefst niet inhouden/stoppen, maar doorgaan. Zo veel en lang mogelijk hetzelfde tempo vasthouden, maar wel heel veel figuren rijden.
Weleens aan het gebruik van een Thiedeman-teugel gedacht? Ik ben eigenlijk niet zo voor hulpteugels, maar met die teugel heb je niet de neiging je handen omlaag te doen om het paard neerwaarts te rijden, en daarbij schakelt hij alleen in als het paard het hoofd hoog doet. Zodra het hoofd weer laag is doet de hulpteugel niet meer mee. OK dan!
En probeer eens meer 'opzij' te rijden dan vooruit - ik bedoel niet zijwaarts maar wel je benen gebruiken en bij vluchtgedrag niet tegenhouden maar afbuigen, cirkels rijden, wel de voorwaartse beweging er in houden (niet door almaar te drijven, maar ik bedoel niet na het vluchtgedrag ineens gaan stappen als je draafde). Hou het ruuuuuustig, probeer een 'commando' te bedenken voor rustig, bijv. 'laaaaaaangzaaaaam' en gebruik dat consequent.
Let ook op je benen en handen, hou ze zo stil mogelijk. Sommige instructeurs roepen tot vervelens toe 'drijven, drijven drijven', maar veel paarden worden daar heel iebelig van. Een gevoelig paard als een Cob kan daar best last van hebben. Probeer te rijden met signalen, dus als er van jou een signaal komt, dan moet het paard iets doen - tussendoor doe je niets en moet het paard blijven doen wat hij doet. Dus 1 hulp voor overgang van stap naar draf, dan verder niets, handen, benen zo stil mogelijk, meegaan met je zit maar niet drijven met je zit.
Het is heel lastig om zo uit de lucht advies te geven, maar misschien heb je iets aan een van deze tips. Verlies de moed niet, hou van je paard en vertrouw erop dat jullie er wel uit komen!

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 22:50

Dankjewel voor de adviezen, ga dr zeker iets mee doen! M'n houding zijn we al heel lang aan aan het werken, het is zoiezo al moeilijk omdat ze een beetje overbouwd is, dan ga je vanzelf al een beetje voorover zitten. Inderdaad, ik moet heeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel geduld hebben, ookal is het moeilijk. Het is ook best frustrerend als je weet dat we het allebei kunnen en het lukt dan niet, maar ja ik ga de volgende keer als het niet lukt wel het bos in ofzo. Als ik ernaast loop is ze niet bang, absoluut niet, eerder dominant. Kayla bedoel je dat als zij sneller gaat op mijn been terwijl ze moet wijken dat ik dan op haar tempo verder moet gaan ook als ze steeds sneller gaat, of moet ze wel een beetje bij me blijven?

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:44

Stel: je draaft in een nette draf op de linkerhand en ze gaat van de hoefslag, jij vraagt 'opzij' met je linkerbeen terug naar de hoefslag. Ipv opzij te gaan, gaat ze harder. Dan doe je niks met je been, houdt haar niet in met 2 teugels, stuurt haar ZEKER niet met je rechterhand naar de hoefslag maar je houdt haar tegen met 1 teugel, aan de kant van het been wat haar naar opzij drukte. Dan maak je dus een cirkel (klein), dan moet ze vanzelf langzamer, en als je weer op de hoefslag komt volg je die weer.
Je kunt ook een spelletje maken wat haar meer bezighoudt: stel je een grote cirkel voor met een punt in het midden, zoals de 'bulls-eye' bij een dartbord. Rij de cirkel en maak die steeds iets kleiner, dus een spiraalvorm, totdat je bij de bulls-eye komt en maak 'm dan weer groter. Dat kleiner maken doe ik (ik rij klassiek) door mijn buitenbeen iets achter de singel te leggen om de achterhand niet uit te laten zwaaien en de binnenteugel een fractie korter te maken (elleboog iets naar achter). Probeer op het binnen-achterbeen te zitten, dan blijf je rechter. Terug naar buiten doe ik door de binnenteugel tegen de hals te brengen, nog steeds de binnenhand iets dichterbij je lichaam dan de buitenhand (je paard moet de vorm van een banaantje hebben als je van boven kijkt) maar nu hou ik de binnenhand ook iets hoger, om de schouder rechtop te houden. Dan druk ik het paard met mijn binnenbeen naar buiten en hou ook de binnenhand erbij.
Deze cirkel kun je ook heel mooi gebruiken voor het verzamelen: je binnenhand geeft aan of de cirkel ruimer wordt of kleiner, je buitenhand houdt de teugel met ruimte vast, dus wat slapjes, en geeft af en toe een ophouding en meteen weer los als het paard naar beneden gaat met zijn hoofd. Bij deze oefening kan het paard niet 'vluchten' voor je been, het zit immers op die cirkel. Vergeet niet hardop braaf te zeggen - paarden zijn daar gevoelig voor! En geef je paard de ruimte als-ie het goed heeft gedaan - het zou kunnen dat ze die verzamel-oefeningen heel moeilijk vindt, en even lange teugel is dan een sublieme beloning. Dat hoeft niet helemaal los, maar gewoon even ruim nageven, braaf zeggen, een minuutje of 2 rustig stappen en dan weer verder. Kunnen jullie beiden even nadenken ook. Die rustige instructrice kan je vast verder helpen - als ze je wijst op geduld en rust dan is ze vast goed. En die houding? Dat komt vanzelf, niet te krampachtig over doen, dan ga je ook krampachtig zitten. Beter ontspannen en ietsje fout dan almaar gespannen proberen de juiste houding vast te houden. Als je paard iets overbouwd is, kan het ook zijn dat je zadel wat kantelt en het je zo onmogelijk maakt een goede houding te handhaven. Succes en vergeet niet plezier te maken! *LOL*

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:47

neem ook eens een paar weekjes vakantie! dat wil ook echt wel helpen hoor!!!!

daar bedoel ik ook je paardje mee doe eens geen lessen en ga lekker buiten rijden en lekker tutten en pak het dan weer rustig op!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:56

mango schreef:
neem ook eens een paar weekjes vakantie! dat wil ook echt wel helpen hoor!!!!

daar bedoel ik ook je paardje mee doe eens geen lessen en ga lekker buiten rijden en lekker tutten en pak het dan weer rustig op!!

Dat vind ik ook. Even afstand nemen van het aan de teugel moeten. Lekker naar buiten en gewoon fijn voorwaarts rijden. Zodat de gang er weer een beetje in komt. Dan komt het plzeier vanzelf wel
Als je dan buiten een klein beetje gaat vragen.
Alles valt en staat bij een goed houding trouwens. Dus wel goed blijven zitten en niet voorover.