Paard rent onder me vandaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magic_Ubaila

Paard rent onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 10:26

Hallo.Ik heb sinds augustes een nieuw paard! Lachen T ging in T begin egt super goed maar sinds een maand wil ze alleen maar onder me vandaan rennen bij alles wat ik doe gaat ze alleen maar harder Scheve mond heeft iemand ook zoiets meegemaakt??Kunnen jullie me PLEASE raad geven gr joyce xx

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:04

ze probeert je uit. gewoon terug nemen, veel oefeningen met richting en tempo rijden, duurt enige tijd, maar als ze door heeft dat je niet uit te proberen bent, zal ze er weer mee stoppen. Consequent zijn, niet vals straffen en goede les nemen raad ik aan! Suuces!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:22

en niet aan de teugels gaan hangen. Gewoon blijven rijden. Daarmee bedoel ik inwerken met zit en benen, rechtop blijven, wat gaan doen, zoals figuren rijden, ipv alleen maar in paniek raken... Als jij geen leiding neemt, doet je paard het. Heeft verder niks met straffen ofzo te maken. en ook laten merken als het paard dingen goed doet, door een beloning met de stem bv, zodat het paard weet wat er verlangd wordt, want dat is helemaal niet zo logisch als sommige mensen denken. Aanwijzingen geven, belonen wat goed gaat. Verder wil het paard je misschien wat zeggen. Pijnlijke rug, pijnlijke mond, spierpijn. Probeer na te gaan wat je paard duidelijk probeert te maken.

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:40

Helemaal met Lusitana eens.. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:57

Met Lusitana eens, misschien kan je, als ie weer begint te rennen, LATEN rennen, en dan als ie terug wil vallen aansporen, hij mag dan pas op jou teken terug!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:33

Bij paarden die je flink uitproberen wil dat laatste nog wel eens helpen ja. Maar verder zou ik beginnen met wat lusitana uit heeft gelegd. L:ange lijnen proberen te voorkomen, veel voltes 10 meter en regelmatig van hand wisselen. Hou hem maar bezig en aan het werk, en als ie echt te hard met je aan de haal wil uit kwade bedoeling. Denk ik dat eens streng op de kleine volte sturen van je paardje ook geen kwaad kan, als je als het tempo weer ok is maar direct verder gaat met waar je mee bezig was tenminste.

Succes iig nog..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:10

Als ze wil rennen. Dan laat je haar rennen. Maar dan wel langer als zij wilt.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:44

en het is kouder dus ze zijn wat frisser!!!
en idd laat maar rennen en dan als zij niet meer wilt
door laten rennen tot haar tong op haar hoeven ligt dan
denkt ze de volgende x wel na !!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:00

mango schreef:
en het is kouder dus ze zijn wat frisser!!!
en idd laat maar rennen en dan als zij niet meer wilt
door laten rennen tot haar tong op haar hoeven ligt dan
denkt ze de volgende x wel na !!

Met dat het is frisser kan ik me in vinden. Dat is ook zo dan hebben ze wat meer zin Haha! Bovendien komt bij ieder paard de dag dat hij of zij haar paard uit gaat proberen. Scheve mond
Dat je een paard moet laten rennen en als het niet meer wil door moet drijven en te laten rennen daar ben ik het niet mee eens. Het rennen kun je nl schuiven onder de noemer ongewenst gedrag en dat moet je NIET belonen met door laten lopen. Gelijk overgang terug maken en opnieuw naar de oefening.
Als ze bij alles wat je doet harder gaat moet je haar gewoon iedere keer weer opvangen en weer laten gan in het tempo dat jij wil.
Halthouden en een paar passen achterwaarts.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:02

ja zo heeft iedereen zn eigen manier bij een paar paarden die ik ken heeft het goed geholpen, het paard liep echt met zn tong letterlijk op zn hoeven en moest door!!!
paard heeft het echt nooit meer gedaan OK dan!
bij de een werkt het wel de ander niet!!! Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:39

Ik denk dat laten rennen kan helpen als ze je bewust zit te stangen. Zelf heb ik een paardje dat gewoon erg snel is en geen teugeldruk en benen accepteerde. In haar heb ik rust gekregen door als ze te hard ging, haar op een kleine volte te zetten totdat ze terug kwam. Dat duurde soms even maar ivm met haar evenwicht moest ze wel terug komen. Het voordeel was dat ik geen ophoudingen hoefde te maken. Nu ze meer rust heeft blijft ze wel onder me en kan ik ook er meer aankomen. Maar we zijn dan wel een jaar verder en net L1 +1. En nu pas begint ze iets relaxer te galopperen, na het aanspringen dan.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:40

heeel veel overgangen en figuren rijden. Op die manier krijgt ze geen kans om van je weg te rennen.. je kan der dan ook iets beter net wat onder der tempo rijden dan er over heen..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:46

Dat heb ik ook met mijn pony gehad en ik ben heel erg veel figuren en overgangen gaan rijden. Ze moeten zich dan concentreren op jou en zijn daar ook mee bezig, je moet van ze blijven vragen zodat ze geen dingen kunne gaan bedenken die jij niet wilt.

Dit werkt natuurlijk niet bij elk paard dat is bij iedereen weer anders, maar ik denk dat je gewoon een aantal manieren moet gaan uitproberen. Zolang er geen gevaarlijke situaties ontstaan kun je kijken wat bij jou het beste helpt.

Magic_Ubaila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 19:45

OKeej mensen bedankt allemaal!!ik zal gaan kijken of iets helpt!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 09:15

mango schreef:
ja zo heeft iedereen zn eigen manier bij een paar paarden die ik ken heeft het goed geholpen, het paard liep echt met zn tong letterlijk op zn hoeven en moest door!!!
paard heeft het echt nooit meer gedaan OK dan!
bij de een werkt het wel de ander niet!!! Haha!

Bij die van mij werkt dat dus niet met zijn tong op zijn hoeven heb ik hem nog nooit gezien... ik denk dat ik dan wel 5 uur achter elkaar zou moeten draven en galopperen Verward hij loopt door op zijn adrenaline. Als ik hem laat doorlopen dan heeft hij dus zijn zin en zit ik uren in een draaimolen. Gisteren flikte Omar het ook omdat we springles hadden en hij had daar zoveel zin in dat hij maar bleef trekken en drammen en hard lopen.

Ik ben toen voltes 10 m. gaan rijden totdat hij rustiger werd en dat hielp en veel overgangen maken en schijnovergangen zodra hij gaat drammen en harder gaat lopen. Je zal zelf even moeten uitvinden wat goed is voor jouw paard want dat is denk ik bij ieder paard anders. Wel idd eraan blijven rijden en net zo lang doorgaan tot je paard in jouw tempo loopt en jij je zin hebt.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:35

AnneOmie schreef:
Bij die van mij werkt dat dus niet met zijn tong op zijn hoeven heb ik hem nog nooit gezien... ik denk dat ik dan wel 5 uur achter elkaar zou moeten draven en galopperen Verward hij loopt door op zijn adrenaline. Als ik hem laat doorlopen dan heeft hij dus zijn zin en zit ik uren in een draaimolen. Gisteren flikte Omar het ook omdat we springles hadden en hij had daar zoveel zin in dat hij maar bleef trekken en drammen en hard lopen.

Ik ben toen voltes 10 m. gaan rijden totdat hij rustiger werd en dat hielp en veel overgangen maken en schijnovergangen zodra hij gaat drammen en harder gaat lopen. Je zal zelf even moeten uitvinden wat goed is voor jouw paard want dat is denk ik bij ieder paard anders. Wel idd eraan blijven rijden en net zo lang doorgaan tot je paard in jouw tempo loopt en jij je zin hebt.

hihihi die Omar is ook een lekker ding ook he!!
bij Mango hoef ik het ook echt niet te proberen ahhaha
maar dit was bij een kwpn-er en zij was gewoon aan het draken de hele tijd!! en gelukkig voor haar hielp het !! maar idd bij elk paard is het verschillend gewoon doen wat jou het best lijkt
die voltes 10 m helpen ook goed!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:40

Als je voelt dat hij weggaat rennen, gelijk consequent terugnemen, veel met je zit doen, en vooral niet blijven vasthouden! Als dit niet lukt, zou ik elke keer als hij te hard gaat, een klein volte draaien.

tizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:23

mij lijkt laten rennen niet zo een heel goed plan.ik heb zelf ook een vezorgpony die ondermevandaan rent wat ik doe is vooral niet indermond trekken en voltesrijden en als ze rustig draaft met je vinger over de halsstreelen groetjes

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:13

hey,

voltes draaien is een goed idee, maar het is beter om een volte te maken en dan weer verder te rijden, dan maar voltes en voltes te blijven rijden, omdat ze op het einde zotgedraaid zijn (je paard stopt enkel omdat hij anders uit evenwicht is, niet omdat hij reageert op je hulpen). Probeer met geven en nemen aan de binnenteugel en stilhouden van de buitenteugel je paard terug te nemen.

Groetjes

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:23

Die van mij heeft dat ook een tijd gedaan en dan als ze geen zin meer heeft om te rennen rent ze keihard op een hoek af en stopt ze en als ik haar de hoek wilde rijden om haar af te remmen dan komt ze helemaal in protest en wilt ze omhoog komen. BIj haar is het echt gevaarlijk om haar door te laten galoperen want ze word echt helemaal gek en ben bang dat er dan echt ongelukken zouden gebeuren. Ik rij nu veel overgangen en voltes en als ze er vandoor wilt gaan dan zet ik haar zo snel mogelijk op de volte zodat ze weinig vaart kan maken. Ze had een heel vriendelijk bitje in dr mond dus ik heb er ook een iets scherpere ingedaan zodat ik meer over haar te vertellen heb. Nu gaat het echt al weer een stuk beter, gelukkig.

groetjes stephanie