Scheef bespierd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Scheef bespierd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 20:16

Duvel is scheef bespierd, rechts heeft hij bij zijn schouders en schoft minder spieren dan links, aldus de zadelmaker (van Rijs).
Het lijkt me nastrevenswaardig om hem recht te krijgen, iemand tips om dit voor elkaar te krijgen?

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:25

Ik vind dit best een moeilijk probleem, maar het is dus duidelijk dat de spieren rechts sterker ( meer ontwikkeld moeten worden )
Misschien oefeningen doen waarbij hij de spieren aan de rechterkant meer moet gaan gebruiken ?
Ik heb hier geen ervaring mee maar dat lijkt me een logische oplossing.
Ik weet niet hoe oud het dier is en wat er al zo mee gedaan word ?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:28

Dat duidt erop dat hij één kant minder wil belasten, waarschijnlijk wil hij dus iets ontlasten. Ik persoonlijk zou de acupuncturist langs laten komen aangezien ik daar erg goede ervaringen mee heb. Dan zijn de fysieke belemmeringen om zich recht te richten weg en kun je daar ook mee aan de slag zonder dat je iets forceert.

[edit] Het kan natuurlijk ook zijn dat je hem zelf onbewust scheef rijdt. Ik weet niet of je het merkt als hij bijvoorbeeld op een volte niet spoort? Zo niet dan kan het ook zijn dat je hem nooit corrigeert en dat hij daardoor scheef is geworden. Mijn zus haar paard loopt ook altijd met z'n kont naar binnen maar ze voelt dat niet eens meer dus ze corrigeert het niet. Toen dat paard bij de acupuncturist was had hij nergens last van. Mijn paard echter wilde zichzelf steeds scheef maken tegen mijn hulpen in en die was dus wel scheef gegroeid en voor hem gold dus het stukje waar ik mee begon. [/edit]

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:59

Marije_jiplover schreef:
Duvel is scheef bespierd, rechts heeft hij bij zijn schouders en schoft minder spieren dan links, aldus de zadelmaker (van Rijs).
Het lijkt me nastrevenswaardig om hem recht te krijgen, iemand tips om dit voor elkaar te krijgen?

Loopt hij recht? Bespiering komt door het evenwijdig trainen, links evenveel als rechts. En zorgen dat hij gelijke aanleuning heeft.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 18:45

Ok, hier even een korte toelichting op Duvel en hoe hij is.
Hij was erg scheef, is inmiddels een stuk rechter, dmv training met hulp van mijn instructrice.
Op links heeft hij moeite met het belasten van zijn linker-achterbeen en hij heeft de neiging om de buitenschouder eruit te gooien.
Maar met goede les, die is ook heb, is hij met mij op zijn rug nagenoeg recht nu.
Ik ga het met haar ook nog hebben over de scheve bespiering, maar ik heb maar eens in de twee weken les (nu na kerst) en de zadelmaker is van de week geweest, vandaar dat ik het hier alvast voorleg.
Duvel is niet mijn paard, de eigenares rijdt er zelf 2x per week op, ik 4 x per week en verder heeft hij wel eens een dag vrij.
Op zich loopt hij bij mij volgens mij nagenoeg recht, we zijn nu M2 met 1 winstpunt en het lijkt me dat we de punten niet krijgen met een scheef lopend paard?
Wel is me opgevallen dat de dag nadat de eigenares erop heeft gereden, hij erger scheef loopt en ik weer erg veel moet werken aan de juiste stelling en buiging, met name linksom.
Waarschijnlijk komt dus hier ook het probleem uit voort, als ik hem gereden heb en deik stap er de volgende dag weer zelf op, loopt hij veel rechter en soepeler.
En de oplossing bestaat er dus niet uit dat de eigenares er niet meer op rijdt, het is immers haar paard!
Bedankt alvast voor deze reacties, misschien nog meer mensen met tips?

Corine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 09:56

Marije_jiplover schreef:

Marije, ik kan maar 1 ding zeggen: Antoine de Bodt.
Ik les bij hem, en ga met mijn instructrice samen (die een leerling is van hem) nogal eens langs bij hem in Belgie.

Ook van Rijs is bekend met Antoine.
Ik ben er pas nog met Rubel langs geweest, en vertelde het verhaal van Rubel. Daar vertelde hij me dat hij goede ervaringen had met de Bodt.

Als je meer info wil: pb me dan. Of pb Bets eens, die weet er ook heel veel van af! OK dan!

O ja: kijk ook eens op www.hoefkatrol.com, de site van Antoine.
Daar staat de materie uitgelegd, en een paar oefeningen!