Jong paard in stap aan de teugel, draf niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Useful

Jong paard in stap aan de teugel, draf niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 17:20

Heej bokkers

Zat dus eigenlijk met een probleempje niet zo'n grote, en het heeft ook geen haast. Clown

Maar ik wou weten wat jullie vinden/ mening

Maar ik heb dus een paard van 3 ¾ jaar oud.
Ik rij meestal eerst ff los en dan ga ik in stap aan de teugel vragen. Dat doet ze meestal goed OK dan!

Zodra ik ga aandraven, is ze voor geen mogelijkheid naar beneden te krijgen.
Ik kan wel doorvragen maar zou ik dat wel doen met een jong paard? Verward
Of zal ik wachten totdat ze het zelf een soortje van aangeeft Verward

Wat zouden jullie doen Verward Lachen

Gr. Lisa

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:25

Het gaat allemaal om het evenwicht bij jonge paarden.

Ik weet niet hoelang ze al zadelmak is, maar ik zou voorzichtig doen.

Ik ben nu zelf een 3 jarige aan het rijden en ik kan vertellen dat des te meer ik vraag, des te meer zij gaat spannen.
Des te relaxter ik ben en weinig doe dan loopt ze zonder problemen nageeflijk.

Wellicht ben je zelf nog wat onrustig met je zit in draf en heeft ze daarom weinig steun aan jou. Probeer gewoon lange stukken rechtuit te draven, en laat haar op haar eigen benen lopen. Ze mag niet aan je teugels gaan hangen. Zodra ze dat doet laat je haar los. Als je dat toestaat heb je straks een paard die altijd in je hand hangt.

Zodra ze netjes op haar eigen benen loopt kan je voorzichtig wat vragen. NIET ZAGEN! Kleine beetje per keer.
En niet te vergeten......neem goed les! Haha!

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 17:37

Ik heb les.. Haha!
Zagen doe ik nooit..! Scheve mond
Ze is ongeveer een half jaar onder het zadel..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:41

Voorwaarts neerwaarts rijden. Niet teveel spanning op de teugels, liever wat losser. Laat haar zelf zoeken, dan gaat ze ook zoeken naar je hand.
En vraag het je instructrice eens, die kan je beter helpen dan wij bokkers Knipoog

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:01

Ik ben het eens met Dimple.

(((Of zal ik wachten totdat ze het zelf een soortje van aangeeft)))

Daar kun je lang opwachten om het juiste effect te krijgen zul je toch echt zelf met je paardje aan het werk moeten. Veel overgangen rijden en steeds wat meer vragen dus oefenen, oefenen, oefenen Lachen

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 18:41

Dus bedoelen jullie gewoon doorvragen? Of wachten dat ze 4 is ofzow

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:49

Nee, gewoon blijven oefenen. Je hoeft daar niet mee te wachten tot ze 4 is. Als ze aan de teugel lopen gebruiken ze hun rug beter en kunnen ze jouw beter dragen dus is juist prettiger voor het paard.

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:52

hay,

als het goed is komt ze op een geven moment vanzelf,
ik zou niet te veel vragen want waarschijnlijk gaat ze daar alleen maar tegen in!!
ik weet niet of ze loperig is, maar dat heb ik wel gehad ( heb zelf een drie - jarige ) en probeer dan vooral wel je been er aan te houden.Niet drijven maar er gewoon tegen aan leggen zeg maar
Als ze juist iets minder voorwaarts is laat haar dan meer voorwaarts lopen, als het goed is komen ze op een gegeven moment vanzelf.
Oefening baart kunst en geduld ook ....
Ik zou niet wachten tot ze vier want ze worden alleen maar sterker !!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:56

Komt vanzelf.
Waarom focust iedereen zich zo op dat krulletje? Die achterhand is vele malen belangrijker, als dat goed is komt de nageeflijkheid vanzelf

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:58

Ik focus me niet op een krulletje maar als ze met de neus in de lucht lopen is het rug gebruik niet goed en dan kan een paard de ruiter niet goed dragen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:00

Goed ruggebruik komt volgens jouw door het krulletje dus?

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:05

Nee, ik heb het nergens over een krulletje maar als het paard op de juiste manier aan je hand is en zijn rug goed gebruikt loopt hij inderdaad aan de teugel.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:09

inderdaad een paard dat met de snuit in de lucht loopt te sterrenkijken gebruikt zijn rug niet goed.. maakt zijn rug dan hol , dus ik snap wat je bedoeld amazone2

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:27

als je wilt dat ze wel makkelijk nageeflijk loopt gewoon soms even met bijzetteugel longeren?! ik rijd ook een 3 jarige en die heeft moeite met op z'n eigen benen lopen dus rijd ik op de binnenhoefslag, toen ik mijn zit ging verbeteren en op een ander zadel reed, liep hij meer ontspannen en boog hij zijn rug en hals goed.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:41

Bij het rijden in draf vooral lekker voorwaarts blijven rijden en vaak een stukje naar het halsstrekken proberen te rijden. Als ze achter actief is en de rug is ontspannen, dan zal ze aanleuning gaan zoeken in jouw hand. Bijgezet (aan touwtjes) longeren is erg goed om te doen: Laag en rond en vooral richting het halstrekken met zo'n jong paard, dus niet te strak bijzetten!

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 20:02

@ Sjonniej : Dur achterhand gebruikt ze best goed. en ik zit niet te foccusen op dat krulletje, maar het is toch niet fijn als je in draf zit, dat ze dan sterren zit te kijken

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:21

Amazone 2 paard wordt niet nageeflijk ( zoals jij zegt in een krulletje loopt) als hij zijn rug niet goed gebruikt. Dus hij moet eerst ontspannen gaan lopen voordat hij zijn rug kan ontspannen en nageeflijk word !!!!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:25

Ik weet niet wat jij onder 'doorvragen' verstaat, maar als jij gewoon netjes van achter naar voren rijdt, je been eraan houdt en dat aan de voorkant opvangt, tegen de hand aanrijdt dus, en daarbij niet meteen toesteekt als hij daarop van dat contact af wil maar een verbinding rijdt want dat heeft hij nodig voor zijn evenwicht komt dat vanzelf goed en merk je dat dat geen doel maar een gevolg is.

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:27

??? je zou iets duidelijker moeten zijn in wat je hiermee bedoeld xdominiquex.

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:30

nou volgens mij is er niks onduidelijks aan, als een paard zijn rug niet ontspant hoe moet hij dan nageven, dus hij kan niet eerst nageven en dan zijn rug ontspannen of wel soms ?

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:32

Sluit ik me bij aan Lenn.

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:36

Tja, snap alleen niet waar je uit haalt dat ik beweer dat hij zijn rug niet moet ontspannen...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:39

xdominiquex schreef:
nou volgens mij is er niks onduidelijks aan, als een paard zijn rug niet ontspant hoe moet hij dan nageven, dus hij kan niet eerst nageven en dan zijn rug ontspannen of wel soms ?

als nageeflijkheid door het hele lichaam loopt (zoals het hoort) ontspant hij daarbij ook zijn rug. Kip-ei verhaal dus. Hij kan ook nageeflijk zijn in de hals maar dat het stopt bij de schoft, zoals je ziet bij een paard waarbij de teugels in een boogje hangen. Dan heeft de mond geen contact met het been om het zo maar te zeggen. Dan geeft hij dus na zonder dat zijn rug daarin meedoet, dus het kan wel Tong uitsteken

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:19

Amazone2 schreef:
Nee, gewoon blijven oefenen. Je hoeft daar niet mee te wachten tot ze 4 is. Als ze aan de teugel lopen gebruiken ze hun rug beter en kunnen ze jouw beter dragen dus is juist prettiger voor het paard.

En een paard kan dus niet aan de teugel lopen als hij niet goed voor het been is, en hij niet ontspannen is.
Ik zou zeggen, heb geduld! Ga je niet focussen op de krul, maar op de ontspanning en stelling in het lichaam. Lekker longeren waarbij het binnenachterbeen in het verlengde van het buitenvoorbeen komt. Focus je niet op dat rond rijden.
Als jij je paard goed ontspannen hebt zal hij jouw hand vanzelf opzoeken. Hou hem gewoon ten alle tijden lekker actief aan het been, maak overgangen van draf naar stap en andersom. Van draf naar middendraf enz.
Het aan de teugel lopen komt dan echt vanzelf.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:58

Een elastiekje eraan helpt ook wel. Op zijn langst. Je paard kan niet super omhoog maar je trekt hem ook niet naar beneden.