draver aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingrid82

draver aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 18:22

mijn draver merrie (nog actief in de drafsport) wil ik leren aan de teugel te lopen omdat ze dan misschien haar rug eens gaat gebruiken.
ik heb het eens geprobeert met een thiedemanteugel maar toen ik wat druk gaf gooide ze haar hoofd omhoog en sloeg me bijna een paar tanden uit de mond. enig idee hoe ik haar misschien aan de teugel zou kunnen laten lopen??

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:49

Laine (draver niet meer actief in de drafsport wel pas net onder het zadel) heb ik gewoon veel gelongeerd met passoa en begint nu zelf de hand te zoeken...En met rijden gewoon steeds licht vrage zonder dan een hulpmiddel te gebruiken...Eigelijk pikt ze het zo best goed op Lachen

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:57

ik denk ook niet dat een thiedemann daarvoor bedoelt is,
misschien is rijles een oplossing en meestal veel geduld, als je het paard tenminste onder het zadel rijd.

Bij mij heeft het ook maanden geduurt voordat ik Roosje aan de teugel kreeg en met draf vind ik het nog steeds moeilijk.
Maar als je zelf niet precies weet hoe het moet gaat het ook niet lukken volgens mij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:10

Elk paard rij je IMO hetzelfde aan de teugel.
Tuurlijk is het bij de een moeilijker dan bij de ander, maar het principe blijft hetzelfde. Van achter naar voor.
Denk trouwens dat dit beter op RT past dus ik zal ff temmen Knipoog

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:41

Longeer dr een paar keer met een goque zodat ze weet wat de bedoeling is. Eerst ontspanning, DAN pas 'aan de teugel'.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:29

Die van mij zijn eigenlijk allemaal wel makkelijk aan de teugel te rijden geweest. Ikw ete niet hoe lang ze al onder het zadel is? Misschien moet ze gewoon nog een beteje wennen. Je zou anders ook , om je tanden te behouden Knipoog een stootteugel kunnen omdoen. Daar worden ze namelijk ook wel mee getraind.
Ik vraag me wel af of het slim is om een paard dat nog koerst dressuurmatig te gaan rijden... Als ze nog koersen zit ik er verder niet aan en rij ze alleen op conditie, niet aan de teugel.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:34

Die van mij wilde ook moeilijk aan de teugel maar met veel oefenen (zonder hulp middelen) en longeren met touwtjes gaat het nu hardstikke goed. Ze kan sinds een paar maanden zelfs in galop aan de teugel en sinds een maand doet ze dat met gemak!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:38

Les, les, les en nog eens les. Een instructeur kan je hierbij helpen. Een draver gaat al snel veel te diep lopen, men noemt het dan "aan de teugel" maar met echte nageeflijkheid van achter naar voor heeft dat weinig te maken, en ruggebruik is er dan ook niet. Vraag hulp van een instructeur Lachen !

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:40

Ingrid, heb je het nu over Nuance Kades? Is die van jou? Ik heb daar een heel mooi halfbroertje van *LOL*.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:40

En geduld. Verwacht geen resultaat in een week ofzo.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:43

heeeeeel veel geduld! vooral bij een draver! Werkt graag voor je maar als je te snel iets wilt raken ze helemaal in paniek en kan je opnieuw beginnen (heb ik met mijnes ook gehad! Ben toen opnieuw begonnen en rustiger aan gegaan! En het gaat nu met sprongen vooruit!wee

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:08

Ik heb een kruising franse draver. Bij lukt het gewoon niet om haar aan de teugel te krijgen, niet omdat ze niet wil nee ze heeft er gewoon de bouw niet voor (te korte nek) maar ik heb wel altijd goed contact bij haar. Maar waarschijnlijk zal het bij 'gewone'(=niet gekruiste) dravers wel lukken met veel geduld.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:45

de draver die ik rijd moet echt eerst helemaal ontspannen.
dus niet aan de teugels zitten, los contact houden en rustig laten lopen en veel figuren rijden, veel over de manekam aaien zodat ze haar hals naar
beneden doet en ze de rug loslaat.

ik ben al enige weken bezig om zo te rijden en het gaat steeds beter,
als ze straks echt goed loslaat dan ga ik pas de teugels weer wat oppakken en proberen die ontspanning erin te houden, als ze niet ontspannen loopt dan houdt ze haar rug te vast.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:53

ik rijd op de manege, op een net ingereden draver.
met heel veel geduld kom je er zo!
(morgen wedstrijd!!)
xxxdevica

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:42

Soprano schreef:
Ik heb een kruising franse draver. Bij lukt het gewoon niet om haar aan de teugel te krijgen, niet omdat ze niet wil nee ze heeft er gewoon de bouw niet voor (te korte nek) maar ik heb wel altijd goed contact bij haar. Maar waarschijnlijk zal het bij 'gewone'(=niet gekruiste) dravers wel lukken met veel geduld.

Idd, bij sommige dravers lukt het niet. De meeste hebben de bouw niet mee. Dan kun je beter gewoon van ja paard genieten

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:46

Die van mij gaat ook snel te diep maar gaat al wel beter maar ze is ook nog niet zo lang onder het zadel Lachen

kniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:41

Ik heb op mijn vorige manege.. ook dressuur matig.. op een franse draver gereden.. super lief beestje.. maar die koerste dus nooit meer.. maar die ging ook nie makkelijk aan de teugel.. en liep ze aan de teugel en da ging ze ook vaak te diep.. maar zoals ik al ergens had gelezen lijkt het me ook niet goed om een paard dat nog koerst aan de teugel proberen te rijden.. ik heb eigelijk helemaal geen verstand van draverij maar volgensmij gaat ie dan verkeerd lopen aan een sulky.. en ik de meeste dravers worden ook vaak niet ingereden maar meteen aan een sulky gedaan dus wordt hij ook anders getraint.. dus ook zn spieren.. die draver waar ik op zat kon ook maar een paar passen verzamelen.. omdat die het ook gewoon niet kon.. heeft denk ik gewoon geleerd om andere spieren te gebruiken als dat jij van hem vraagt.. Maar je hebt veel geduld nodig jaa.. ik kreeg pas na een half jaar die draver aan de teugel.. en dan ook maar paar rondjes en dan was het weer kop in de lucht.. en na anderhalf jaar kreeg ik em ook af en toe aan de teugel.. dat was ook eerst nog een hel.. de galop.. snapte die ook nie goed.. hij galopeerde met zn voorbenen maar bleef draven met zn achterbenen.. als je ooit iets gekkers hebt gezien.. ik ben benieuwd!! haha.. veel suc6 iig!!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:06

kan aan mij liggen, maar ieder paard kan aan de teugel...de 1 wat makkelijker als de ander, maar het kan zeker wel. hard werken en zorgen dat die `korte`nek ook de hand wil opzoeken

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:48

Ieder paard loopt anders aan de teugel en de een mooier dan de ander!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:54

MissSisa schreef:
Idd, bij sommige dravers lukt het niet. De meeste hebben de bouw niet mee. Dan kun je beter gewoon van ja paard genieten

Ja dat vind ik ook Lachen

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:07

Soprano schreef:
Ja dat vind ik ook Lachen

Je moet toch altijd van je paard genieten ookal kan ie wel aan de teugel lopen Tong uitsteken Lovers

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:25

Soprano schreef:

ik weet wel zeker dat dit wel kan Knipoog fjorden hebben een een korte hals en die kunnen ook nageefelijk lopen

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:37

Een draver is zeker aan de teugel te rijden als hij niet héél slecht gebouwd is. Ik heb het ook klaargespeeld! Kwestie van veel geduld, zacht contact en voorwaarts houden, drijven van je been, zachtjes naar je hand. Zeker niet gaan forceren, daar krijgen ze geen vertrouwen van. Grote voltes en diagonalen in het begin, daar worden ze soepel van. Succes! OK dan!

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:50

Ik moet zeggen dat laine er eigelijk niet echt erg veel problemen mee heeft..Maar dat is per paard verschillend bedoel ken ook kwpners die moeilijk naar beneden te rijden zijn zeg maar.Ik denk dat elk paard met goede training en geduld wel aan de teugel kan lopen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:19

Wat een onzin, dat je een paard niet nageeflijk moet rijden als hij nog moet koersen. Net zo'n onzin als je ze niet zou moeten laten galopperen onder het zadel als ze nog koersen. Nageeflijk rijden, lekker de rug laten gebruiken is juist goed voor een paard dat nog koerst, omdat ze snel de neiging hebben de rug weg te drukken. En een paard met rugpijn kan ook niet goed in de koersen presteren.