Kun je een ijslander zonder neusriem rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Kun je een ijslander zonder neusriem rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 17:30

Ik krijg over een paar maandjes mmn eigen isjlander, het is een merrie van ong 6 jaar en ze is heel temperament vol! *LOL* Maar mijn vraag is: kun je een ijslander ook zonder neusriem rijden?

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:36

Ieder paard kan je zonder neusriem rijden. Een neusriem wordt gebruikt om de mond dicht te houden of het bit stiller te laten liggen.
Ik zie geen enkele reden waarom je een normaal gereden paard of IJslander niet zonder neusriem kan rijden.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 17:42

Okeej! Maar ik heb ergens gehoord dat het paard dan langzamer gaat ofzo? Dat het zonder neusriem er makkelijker vandoor kan gaan? Verward

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:00

Het enige wat misschien eerder kan is dat het paard het bit tussen de kiezen kan nemen zonder neusriem. Maar dat kunnen ze met neusriem ook wel. Neem ook niet aan dat jouw paardje de neiging heeft omdat te doen.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:22

Waarom wil je zonder neusriem rijden?

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:24

MickysHootie schreef:
Waarom wil je zonder neusriem rijden?

Dit vraag ik me ook af... Ik zou met neusriem rijden als ik jou was. Dan ligt het bit veel stiller en krijgt je paard minder snel trekkende bewegingen in de mond.

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:54

eigenlijk is zonder neusriem rijden beter, want als je je paard onderinrijd dan gaat zijn onderkaak naar onder zakken. en als je dan je neusriem te fel aanspant kan hij gaan ambetand doen (omdat zijn kaak niet kan zakken). als je zonder neusriem rijd kan het wel zijn dat zijn mond een beetje open gaat hangen.
de bedoeling van een neusriem is dan ook om de mond toe te houden, zodat het mooier oogt.
Ik zou rijden zonder! OK dan!

hepske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:58

je kan zonder rijden maar dit is niet aangewezen bij alle paarden.
Sommige paarden gaan inderdaad zonder neusriem proberen de tong over het bit te doen, zeker bij jonge paarden dus altijd een neusriem aan zo leren ze het niet.
Sommige paarden lopen ook beter zonder omdat het bit dan losser in de mond ligt en ze dit aangenamer vinden.
Succes.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:32

vilana schreef:
eigenlijk is zonder neusriem rijden beter, want als je je paard onderinrijd dan gaat zijn onderkaak naar onder zakken. en als je dan je neusriem te fel aanspant kan hij gaan ambetand doen (omdat zijn kaak niet kan zakken). als je zonder neusriem rijd kan het wel zijn dat zijn mond een beetje open gaat hangen.
de bedoeling van een neusriem is dan ook om de mond toe te houden, zodat het mooier oogt.
Ik zou rijden zonder! OK dan!

Let erop dat wat je hier schrijft is vooral erg meningsgebonden. Als je een jonge minder ervaren ruiter die een jong paard of een jonge pony gaat rijden op deze manier wilt laten rijden heeft diegene veel begeleiding nodig. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je erbij nadenkt wat je doet als je wel of geen neusriem gebruikt.
Ben je zelf minder ervaren of is je paard/ pony nog erg jong, dan zou ik in de eerste instantie met een lage(africhtings) neusriem rijden (op de juiste manier gebruikt, met 2 vingers ruimte ertussen) om een hoop problemen te voorkomen. Ben je meer ervaren dan stel je bovengestelde vraag niet...

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:21

op de manege waar ik wel eens kom kijken naar de lessen rijden ze veel met IJslanders en die hebben allemaal geen neusriem! Dus ik denk dat het wel kan.
xx

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 21:31

Ik wil graag zonder neusriem rijden omdat ik op een paard gereden heb die er gewoon schuurplekjes aan overhield. En ik vind het ook mooier ogen bij ijslanders. Ik rijd zelf al 81/2 jaar en heb ervaring met jonge paarden... Lachen

Mysla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:45

Ik heb t ook en poosje geprobeerd bij mn ijslander
maar dat ging dus voor geen meter Maar ze is ook niet zo makkelijk.

Ze is speelde steeds meer een spelletje met mij en t bit, vastpakken en wegrennen of gewoon net zolang doordrammen tot t bit half in dr mond hing...of te wel...niet meer normaal naar de hulpen luisteren, maar steeds de andere kant op trekken. Ze wist gewoon dat ze dat ding kwijt kon raken ofzo en daar was ze ook vooral mee bezig. Ik had t idee dat daardoor t bit steeds meer een last werd en nu met neusriem is het weer normaal...gelukkig.

Maar je moet t gewoon zelf proberen joh, als het goed gaat zou ik zeggen waarom niet?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:30

Zou je je niet eerder afvragen: Waarom zou je MET neusriem rijden? Wat heeft de neusriem voor nut bij jouw paard zodat je hem gebruikt?

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:37

hepske schreef:
Sommige paarden gaan inderdaad zonder neusriem proberen de tong over het bit te doen, zeker bij jonge paarden dus altijd een neusriem aan zo leren ze het niet.

Als een paard normaal rustig aan een bit gewend wordt (als je al een bit neemt..) en hem normaal inrijdt is er geen enkele reden waarom hij zijn tong over het bit zou gooien.
Ook de mond open doen, of het bit tussen de kiezen nemen, zijn geen fouten van het paard maar van de ruiter..
Door een neusriem te gebruiken verberg je alleen je eigen fouten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:32

Als je nog wel eens wat miscommunicaties hebt met je pony zou ik er een (los) neusriempje omlaten omdat het prettiger is voor je paard als het bit stiller ligt en in panieksituaties heb ik wel eens een bit aan de zijkant van het hoofd zien hangen met alleen die ijslanderbakstukjes. Dat gaat hard als je ej paard een keer richting weg om moet zetten ofzo (er hier even vanuit gaande dat ze niet aan parelli ofzoiets doet elise en callippo)