Van plezier bokken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chronos

Van plezier bokken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 15:32

Mijn paard zit momenteel erg goed in z'n vel en het rijden gaat erg goed maar nu het probleem doordat hij zo goed in z'n vel zit en zo lekker aan het werk is heeft hij nu regelmatig de neiging om heerlijk een bok te geven. Voorheen was het geen punt was het een hupje maar nu zijn het toch echt behoorlijke bokken die hij uitdeelt met name tijdens de wissels.
Hebben jullie een idee wat ik hier aan kan doen? Hij heeft geen pijn in z'n lijf en hij doet het echt uit joligheid. Ik heb al vaker geprobeerd om hem te longeren en er dan op te gaan maar hij blijft het doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:40

Ik denk dat je in de wissel te grof met je hulp inkomt.

Kojack wisselt nog wel eens met een binnenbeen omhoog Schijnheilig als ik hem voor de wissel teveel achter het been laat kruipen.

Rijd je wissels ietsjes naar voor, probeer hem echt onder je door te laten rollen. Gebruik zo min mogelijk hulp.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:19

Ben ik het mee eens. Ik denk niet dat het helpt om hem eerst te longeren, omdat hij het uit joligheid doet en niet uit energie overschot.

Probeer inderdaad je hulpen iets rustiger te geven!

Veel succes

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:32

Wat zijn wissels?? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:55

galopwissel. Veranderen van galop in het zweefmoment

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:05

Moet m van zichzelf een keer in galop zien te krijgen, dus gewoon hard draven, zodat je geen galophulp geeft.. kijken of hij t dan ook doet. Als hij t dan niet doet is t misschien wel omdat je de hulp voor hem vervelend geeft Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:08

het gaat om een wissel. Dan zit je al in de galop

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:46

het kan ook best door de koude zijn hoor... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:47

Niet als ie het alleen maar in de wissels doet...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:00

Zep schreef:
Niet als ie het alleen maar in de wissels doet...

ow Bloos
tjah dan komt het misschien toch door de hulpen Schijnheilig >>ik lees bijna de zinnen niet uit Nagelbijten / Gniffelen Clown

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:03

Ach zolang hij zn kop niet tussen zn voorbenen gooit en als een volleerde rodeostier de bak doorvliegt....dan valt het nog wel mee. Schijnheilig

Maar daar heb je vast niks aan. Cool Ik zie het toch als een niet accepteren van de hulp op dat moment, het kan zijn dat je te groot inkomt maar het kan ook dat ie dan met binnenachter moet reageren en het daarom doet. Probeer de wissels eens op andere plaatsen te rijden en wanneer ie t niet verwacht ofzo. Of probeer eens schoudervoor/binnenwaarts om dat binnenachterbeen alsnog wat te prikkelen.

hepske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:52

Volledig eens met suzanne zorg er voor dat je je wissels altijd op andere plaatsen doet zo verwachten ze het niet en kan hij zich nog niet klaar maken voor de bokkesprong.
En je hulp proberen wat zachter te doen, dan zal hij waarschijnlijk ook iets minder fel reageren.
succes

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 22:52

Ik ga het van de week eens proberen in ieder geval alvast heel erg bedankt voor de raad!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:55

Ach Sommige paarden vinden het verzamelen gewoon zo leuk dat door die extra druk wel eens een bok kan komen. Het paard van mijn vriendin doet dat ook maar alleen als de verzameling groot is en de druk erg hoog. Kun je niet veel mee natuurlijk alleen zorgen dat de druk die je geeft iets minder wordt.
En de hulpen telkens weer verfijnen en op willekeurigen punten zo hop een wisseltje meepakken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:46

Kafue schreef:
Ach Sommige paarden vinden het verzamelen gewoon zo leuk dat door die extra druk wel eens een bok kan komen. Het paard van mijn vriendin doet dat ook maar alleen als de verzameling groot is en de druk erg hoog. Kun je niet veel mee natuurlijk alleen zorgen dat de druk die je geeft iets minder wordt.
En de hulpen telkens weer verfijnen en op willekeurigen punten zo hop een wisseltje meepakken.

Ik denk dan toch niet dat de paarden het doen omdat ze het verzamelen zo 'leuk' vinden.
Ik denk dan eerder dat de druk die jij opbouwt bij je paard, door meer energie erin te stoppen dan eruit kan vloeien, er door je paard even 'uitgegooid' word.

Beetje omslachtig omschreven... Bloos maar imo doen ze het tijdens verzameling niet van plezier. Want vooral voor echte verzameling of wissels moet een paard toch wel goed geconsentreerd zijn.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 17:28

Ik moet er wel even bijzeggen dat meneer 15 en nu pas eigenlijk sinds een maand of 3 gewoon kan wisselen. We rijden nu in een ander systeem waardoor hij een stuk fijner aan het werk kan en hij kan dus nu ook ineens behoorlijk bokken. Ik probeer her en der de wissels te rijden en heb het al meer en dan weer minder verzameld geprobeert maar we gaan nog even verder met de studie...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:44

XchantjuhX schreef:
Ik denk dan toch niet dat de paarden het doen omdat ze het verzamelen zo 'leuk' vinden.
Ik denk dan eerder dat de druk die jij opbouwt bij je paard, door meer energie erin te stoppen dan eruit kan vloeien, er door je paard even 'uitgegooid' word.

Beetje omslachtig omschreven... Bloos maar imo doen ze het tijdens verzameling niet van plezier. Want vooral voor echte verzameling of wissels moet een paard toch wel goed geconsentreerd zijn.

Nou ja mijn paard kan super verzameld best wel eens een bok eruit gooien. Niet omdat hij vervelend wil doen. Hij is gewoon blij. maakt ook niet uit is direct weer bij de les. Ik kan alleen met deze de galopwissel ook nog niet springen hoor. Wij winden ons op enb springen de wissen dan in stukken, voor wel achter niet. We gaan maar weer even basiswerk doen.
Gewoon rustig gaat vanzelf wel goed

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:50

Kafue schreef:
Nou ja mijn paard kan super verzameld best wel eens een bok eruit gooien. Niet omdat hij vervelend wil doen. Hij is gewoon blij. maakt ook niet uit is direct weer bij de les. Ik kan alleen met deze de galopwissel ook nog niet springen hoor. Wij winden ons op enb springen de wissen dan in stukken, voor wel achter niet. We gaan maar weer even basiswerk doen.
Gewoon rustig gaat vanzelf wel goed

Is ie dan wel super verzameld????! Schijnheilig

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:58

Chronos schreef:
We rijden nu in een ander systeem waardoor hij een stuk fijner aan het werk kan en hij kan dus nu ook ineens behoorlijk bokken.

Hmm ik zie dat verband niet zo? Ik zie het meer als een protest. Als hij het nou als joligheid doet als je voor de eerste keer aangallopeerd of met buitenrijden dat is wat anders, maar als hij het op een specifiek moment doet lijkt het me meer een teveel aan hulp inderdaad of een fysiek probleem dat hij er op dat moment moeite mee heeft.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:27

Suzanne F. schreef:
Is ie dan wel super verzameld????! Schijnheilig

Ahum nee met de voorbereiding naar de galowissel gaat het gewoon mis bij ons. Ik wind me teveel op en dan zegt mijn paard doei doe het zelf maar Haha!
Eigen schuld dikke bult. Vandaar ok dat ik me weer toeleg op het basiswerk.
Nog beter leren schakelen, nog soepeler maken, nog meer afwisseling en concetratie vragen en dan komt van zelf de galopwissel...................hoop ik.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:57

Mijn pony bokt ook heel vaak met rijden. Maar dta is gewoon jolligheid. Als je het met de wissels krijgt is er toch iets niet echt goed Te groffe hulpen mss.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 21:48

Lenn schreef:
Hmm ik zie dat verband niet zo? Ik zie het meer als een protest. Als hij het nou als joligheid doet als je voor de eerste keer aangallopeerd of met buitenrijden dat is wat anders, maar als hij het op een specifiek moment doet lijkt het me meer een teveel aan hulp inderdaad of een fysiek probleem dat hij er op dat moment moeite mee heeft.

Nee het is echt geen protest want hij is ook zo weer bij de les maar hij zit gewoon super in z'n vel en hij is gewoon boeferig...

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:58

Mijn paard doet dat ook altijd. Meestal vind ik het niet erg, alleen tijdens springen is het wel lastig.
Dan wordt het aanrijden op de hindernis soms een beetje slordig & daar krijgen we weigeringen van.
Als hij begint te bokken rijd ik hem altijd gewoon door, been aanleggen en vooruit drukken. Soms nog
even een ophouding met mijn hand, om zijn hoofd omhoog te krijgen, en dan is vaak al voorbij. Als
ik het een beetje zat ben wil ik ook nog wel eens op hem mopperen, zodat ie op míj let, en dan houdt
hij er ook netjes mee op. Maar vooral het vooruitdrijven is bij mij de oplossing.