niet over balken heen willen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

niet over balken heen willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 12:51

ik heb een beetje problemos...
de pony van mijn zus wil nooit over balken heen ze is nu vier en ze lijkt ze niet eng te vinden maar ze wil het gewoon niet we hebben al vanalles geprobeerd en ook al een keertje of 2 aan de hand maar toen vloog ze er maar 1x overheen dus dat was ook nix... nu gaat ze er of, voorstaan of, ze gaat weg. ze wil er niet overheen, als ze er overheen gaat vliegt ze half... dat is best eng want mijn zus rijdt niet zo goed :S

m.v.g =kus Nathalie

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:18

NathalieW"]
ik heb een jonge pony van 1,57 en ik heb een probleem want hij wil nooit alleen in een grote bak, en akls mijn zus aan de andere kant van de bak rijdt en ik wil aan de ene kant rijdendan staat hij abrupt stil en keert soms op zijn achterbenen (niet heel hoog) om...
hoe kan ik dit verhelpen, misschien vaker alleen gaan rijden?
dan wil hij niet eens van het erf af en als ik er dan af stap wil hij nog niet mee................
Help please?!

groetuuwh nathalie en linedancer
[/quote]

[quote="NathalieW"]
ik heb een 3 jarige pony maar ik weet niet wanneer ik mag beginnen met springen, ik loop nu gewoon balkjes aan de hand, met de longe, en onder het zadel, in stap draf en galop, dat gaat hardstikke goed, moet ik wachten met springen omdat zijn achterhand nog niet goed ontwikkeld is?
als je het weet zeg het dan please ffies

[/quote]
[quote="NathalieW schreef:
ik heb een beetje problemos...
de pony van mijn zus wil nooit over balken heen ze is nu vier en ze lijkt ze niet eng te vinden maar ze wil het gewoon niet we hebben al vanalles geprobeerd en ook al een keertje of 2 aan de hand maar toen vloog ze er maar 1x overheen dus dat was ook nix... nu gaat ze er of, voorstaan of, ze gaat weg. ze wil er niet overheen, als ze er overheen gaat vliegt ze half... dat is best eng want mijn zus rijdt niet zo goed :S

m.v.g =kus Nathalie

Verward begrip er niks van...ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard in zo'n snel tempo (binnen 1 week) ouder wordt. Of zie ik hier iets gigantisch over het hoofd ofzo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:24

Kyra schreef:
:? begrip er niks van...ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard in zo'n snel tempo (binnen 1 week) ouder wordt. Of zie ik hier iets gigantisch over het hoofd ofzo??

Volgens mij is pony 1 haar eigen pony en pony 2 die van haar zus Knipoog
Als je goed leest staat dat er iig vrij duidelijk.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:25

tja wat zullen we zeggen Blond Bloos Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:56

je kan gewoon de vraag beantwoorden

Jonge paarden moeten soms even doorhebben dat ze ergens overheen kunnen, ik zou het toch aan de hand en aan de longeerlijn blijven oefenen de eerste 10 keer neemt ze waarscijnlijk een mega jump maar na een aantal keer krijgt de pont wel in de gaten dat hij zich niet te druk moet maken en zal het beter gaan.
Als het aan de hand en aan de longe goed gaat gewoonrustig onder de man proberen.

Veel herhalen dus dan wordt het vanzelf makkelijk en goed belonen als hij erover gaat (op welke manier dan ook ), heel erg belangrijk.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 01:49

Een ervaren pony het voor laten doen en er gewoon achteraan draven.
Vaak zit het probleem meer tussen de oren van de ruiter dan tussen de oren van het paard.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:19

Mable deed dat ook, ze snapte het gewoon niet. Ik heb het haar aan de longeerlin geleerd. Geprobeert met mijn stem haar rustig te laten stappen eroverheen en dan veel belonen. Na een jaar heeft ze het redelijk door en ze kan het nu ook onder het zadel alleen als de balkjes te ver uit elkaar liggen wil ze nog wel eens ineens over 2 tegelijk springen.

kniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:38

Okee.. ik maak in het verhaal op dat hij gewoon stronteigenwijs is en gewoon niet wil.. ik rijd op een springmanege met hele goede instructeurs.. Ik rijd nou ook op een nieuw paardje en die begrijpt het springen ook nog niet zo.. zou je denken.. maar hij heeft al wel gesprongen.. woensdag ging het goed en die zaterdag wilde ie dr niet overheen.. dus dan sluit je hem gewoon op met je teugels.. [ handen tegen elkaar ] en dan dat er iemand bij de balkjes gaat staan die als hij een stap wil gaan maken over de balkjes dat diegene erlangs hem gewoon een mep met de zweep op zn kont geeft.. het is niet dat ie dan bang wordt van de hindernis ofzo hoor!! zo traine ze bij ons alle paarde.. ook met paarden die niet goed zn achterhand optillen.. dan doen ze als het paard springt met een bezem er achteraan.. dan tilt ie zn achterhand tenminste op.. soms moet je streng zijn voor je paard.. ik was eerst ook veelste lief!! maar geloof me.. soms werkt de strenge manier beter.. laat niet met je spelen en ik zou het ook eerst un x rustig proberen maar als ie na 5x nog niet overheen wil dan zou ik toch maar met de hardere hand gaan beginne.. want als ie aan de hand of aan de longe er wel overheen gaat.. je moet gewoon goed het verschil weten te maken tussen bang zijn en gewoon stronteigenwijs zijn.. en als het dat laatste is moet je nu beginnen met aanpakken anders krijg je de rest ook niet voor elkaar.. dan weet ie dat ie met je kan spelen.. nou dit is mijn tip.. ghehe btje lang maar ik zit me te vervelen op school dus ben blij dat ik ff wa kan doen haha.. noujaa.. veel suc6!!

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:33

Ik zou gewoon bij het longeren een balk neerleggen, na een aantal keren zal ie waarschijnlijk niet meer enorm springen/vliegen. Als hij niet wil, moet je m gewoon maar wat meer opjagen, moet lukken lijkt mij!!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:19

wij hebbn een jaar geleden een 3 jarige gehad die nog niet zdelmak was....(wij hebben alleen maar springpaarden) nou nadat hij zadelmak is gemaakt zijn wij rustig met de ruiter erop begonnen (langzaam aan dus!!) met een balkje op de grond (1 balkje!!) gewoon op de hoefslag.... eerst er over heen laten stappen...... en dan langzaam aan opbouwen naar de draf..... en dan rustig opbouwend elk keer een balkje meer dr neerleggen, natuurlijk reageren ze raar op zoiets als het nieuw is.... laat ze rustig wennen.... dit is niet iets wat je ze in 1 dag leert!! na , ik geloof 2 weken, kan ook iets meer zijn.... rustig begonnen met een kruis... deze 3 jarige vond de balkjes ook eng in het begin, en sprong erover heen alsof er iets stond van 1,60m maar als je het ze rustig leert en ze vetrouwen geeft gaat het best lukken!! succes

kniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:30

Ik ben het ook wel eens met patries_kjp.. als je ze net aan het beleren bent kan je zo het beste werken.. ik lees te slecht over de leeftijd van een paard en ik weet natuurlijk niet hoelang je al bezig bent.. maargoed.. veel suc6!!

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:47

Laat de pony eerst maar eens aan de hand goed naar de balk kijken en er even aan ruiken. Ga je hem erover heen meppen wordt ie alleen maar bang. Heeft ie door dat de balk geen levenbedreigende situatie is dan lok je hem er eens over heen met een snoepje. Gewoon blijven oefenen aan de hand. Eerste een balkje en dan steeds meer balkjes neerleggen. Vooral rustig blijven en veel oefenen!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 19:20

bedankt voor alle info. we hebben echt alles geprobeerd maar ze doet echt heel moeilijk :S we gaan gewoon door... eerst die van mij ervoor (de driejarige) die doet het heeeel goed, dan volgt ze nog niet. maar we proberen gewoon verder en ik zal proberen alle goede raden op te volgen !!!!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:34

idd, ik zou het niet met slaan oplossen, want dan krijg je echt een pony of paard waar je helemaaaaaaaal nix mee kan!!!! ik heb het gezien bij mensen die het wel zo doen, en de pony/paard wordt er echt niet beter op, geloof me!!!! en wat amazone2 zegt kan je ook proberen, laat ze maar eerst goed kijken!! en met snoep of desnoods een voerschep met wat bix en dan erachter gaan staan en ermee rammelen, het is misschien een wat overdreven manier maar als ze/hij het zo wel doet kan je het steeds meer opbouwen, en heb je er toch baat bij OK dan! succes

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:21

Met slaan los je idd niks op. Je kunt niet verwachten dat een paard/pony gaat springen omdat jij hem slaat. Als het zo niet lukt, snap ik neit waarom die bezemsteel erbij moet komen.
Bareren noemen we zoeits. Ik rijd op een profesionele pensionstal, daar leiden ze paarden op tot S springen in Duitsland. Bareren gebeurt bij ons gelukkig niet, wij rijden de paarden vriendelijk. Ik ken ze wel hoor de beroepsruiters slaan en trekken tot bloedens toe.

Maar dat heeft natuurlijk niks met dit probleem te maken ik wijd uit. Knipoog

Het probleem hier ontstaat door dat het meisje nog niet voldoende goed kan rijden of goed op deze pony kan rijden zodat het paard eerlijk over alleen maar een balk gaat.
Ieder pony paard kan over een balk draven, galloperen. Daar is ook niets moeilijks aan, het zit zoals ik al eerder schreef in de meeste gevallen tussen de oren van de ruiter.

Het meisje kan beter haar tijd besteden aan het eerlijk en goed leren rijden. Waarom zou een pony over een balk moeten gaan als het meisje zich de moeite niet neemt om te leren rijden. Ik ben het er overigens ook niet mee eens dat je in het begin van je ruitercarriere al moet leren springen hoor. Balken draven is wel goed dan leer je tempo gevoel en schwung voelen. Ik dit geval dus gewoon terug naar af naar de basis.
De pony van achter naar voren leren rijden tegen de hand aan, hoe beter hij aan het been en in de hand komt te staan hoe makkelijker ook een balkje wordt. Wij draven als we vijf keer op een paard gezeten hebben al over balken heen. Moet kunnen en gaat altijd goed.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:49

eh, wat doet de pony als je gewoon een balkje neerlegt en je leid hem aan de hand erover, aan een vrij lange lijn? Is de ruiter bang? dan denkt de pony vanzelf ook dat het iets is om vreselijk bang voor te zijn! Als je dan gaat slaan, heeft hij pijn en weet hij ZEKER dat hij er bang voor moet zijn! Uitkijken dus met wat je van een pony vraagt als je er zelf nog niet aan toe bent. Of de ruiter is goed genoeg om de pony vertrouwen te geven, of iemand (die niet bang is) leidt hem erover. Wel losjes, nogmaals, want als je gaat trekken, krijg je dwang en dat kan averechtswerken. Gewoon denken, o, er ligt iets op ons pad, nou even erover dan maar. Maak er geen drama van. En pas als hij goed over een balk gaat, er een blakje achter leggen. En dan weer eens een etc.
Trouwens, al zou het om de zelfde pony gaan die drie en nu vier is..dat kan toch gewoon? Ik ben ook van de ene op de andere dag een jaartje ouder op mijn verjaardag... Knipoog

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:52

idd, nogmaals, slaan HEEFT TOTAAL GEEN ZIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:31

Op een profesionele springstal waar ze paarde opleiden tot S springen?? sinds wanneer bestaat dat?? En ik zeg dat die bezemsteel met het beleren hoort om zn achterhand op te tillen.. je hebt paarden die springen kei leuk vinden maar zn achterhand nie goed optillen en zo dr hindernis meeslepen.. dus doen ze bezemsteel omhoog als hij springt.. ze raken nix hoor.. ze weten alleen dat ze zn achterhand op moeten tillen.. en na een paar x dan snappen ze van eej als ik mn achterhand optil dan neem ik niet al die balken mee die pijn doen aan mn bene.. en wat ik niet snap is dat jullie het nou hebben over de ruiter die niet goed kan rijden.. wtf doet ze dan op een jong paard wat nog beleerd moet worden?? sorry hoor.. laat um dan inrijden door un profesioneel ruiter.. mjaa.. slaan en een tikje is ook een verschil als jullie da nie wiste.. en al onze paarden springen als de beste.. Z springen.. dussuh.. en die vinden het echt niet eng.. maarja iedereen ziet me nou als de dierenbeul ofzo:S naja..

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:39

die van ons lopen alle 3 ZZ en nat. en dat alles zonder bezems enzo....dus et kan ook zonder bezems hoor

kniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:44

ik zeg toch ook niet dat ze allemaal met bezem worden beleerd:S alleen sommige hebben hulp nodig..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:51

ik snap eigenlijk niet dat je al met springen bezig bent..
leer eerst zelf goed rijden (of je zus) zorg ervoor dat je paardje er klaar voor is en je zelf zeker weet dat jij en jou pony het kunnen.
En dan rustig opbouwen en een tikje kan echt geen kwaad hoor (niet aaien.. liever een keer een flink harde tik ipv 10 zachte)
paardjes moeten wel snappen waar je mee bezig bent anders snappen ze er zelf ook niets van..

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:52

jah een van ons tilde ook de 8erbenen soms niet hoog genoeg op maar een bzem hebben we daar echt niet voor gebruikt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:56

na een tijdje zal zo'n paard toch wel doorhebben dat hij zijn benen wel moet optillen omdat het niet echt leuk is om een balk tegen je achterbenen te krijgen Verward
maarjah ik kan me goed voorstellen dat als mensen hun paarden snel willen trainen ze hem graag een handje helpen. Zelf zou ik het ook niet zo doen.. maarjah Cool

kniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:58

jaa da heb je dan wel op onze manege waar paarden binnen no time worden klaar gestoomt.. ieder zn eigen manier denk ik dan maar.. achjaa.. moet dr geen probleem van maken!! dr zijn ergere dingen in ut leven.. je hebt ook mense die zn sporen in zn buik hangen tot bloedens toe.. dan geef mij maar een bezem!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:57

Maar waarom moet zo´n paard dan persee springen als het blijkbaar geen aanleg heeft en er zeker geen plezier in heeft en misschien ook wel een ruiter er op die hem nou niet echt helpt...