Het is een heel vlot paard en goed voor het been. Hij is nooit stout geweest, tot gisteren. Ik doe heel simpel werk met hem, stap, draf, galop, overgangetjes en hals strekken etc. Hij zoekt nog steeds heel erg het hek op en ik ben nu aan het werken om hem wat meer te begrensen. Alleen plotseling gisteren was ik na 15 minuten rijden het stuur compleet kwijt en het enige wat ie nog kon doen was enorm over de buitenschouder naar het hek vliegen alwaar hij stil ging staan en mijn been tussen het hek probeerde te pletten. Voorwaarts drijven resulteerde in snel achterwaarts gaan (ik had de teugels in een boogje) of klauwen met zijn voorbenen (het is trouwens een ruin). Het fraaie: hij vertoonde dit gedrag alleen rechts om. Hij vertikte het rechts om te draaien en bleef maar in de omheining "vallen". Aan de ene kant denk je dan dat er iets mis is, maar aan de andere kant leek het er ook wel op alsof ie gewoon stout wou doen en uit had gevonden dat als ie maar tegen het hek aan viel ik toch weinig te zeggen had (met 1 been hoog opgetrokken omdat ik anders geplet werd!). Hij deed het ook vooral richting uitgang. Maar waarom dan alleen rechtsom? Toch raar.
Hoe meer ik probeerde hem naar voren te drijven hoe bozer hij werd, hij kwam zelfs een beetje omhoog. Alles wat ik op dat punt wou was gewoon een rondje rechtsom in stap zonder geplet te worden tussen het hek.
Uiteindelijk heb ik aan een van de mensen van stal gevraagd hem vanaf de grond voorwaarts te drijven met de longeer zweep ( die we alleen maar zwiepte, we sloegen hem er uiteraard niet mee) terwijl ik erop zat. Ik kreeg er toen een aantal rondjes stap rechtsom uit en ben toen gestopt.
Ik zit hier best wel mee. Als ie echt stout is, heb ik geen genade. Dan kan ie een pak op z'n donder krijgen. Maar zo ken ik dit paard niet, hij is altijd zo ijverig! En waarom dan alleen problemen rechtsom? Om het zekere voor het onzekere te nemen (in het geval er echt iets mis is met hem) heb ik hem niet op z'n donder gegeven. (Maar dus wel het doel, rechtsom stappen, bereikt).
Toen zat ik te denken; zou het kunnen dat ie aan het tanden wisselen is en daarom zo extreem op de rechterteugel reageert? Herkent iemand dit gedrag met een wisselend paard? Of heeft dit gedrag met iets anders te maken? Ik ben heel licht in mijn handen en zit hem absoluut niet in de mond. Vandaag ga ik met een bitloos hoofdstel rijden en iemand op de grond erbij om hem voorwaarts te houden. Tsss, hoop dat ik dit kan oplossen, dacht eindelijk mijn droompaard te hebben gevonden
Wij mensen hebben het maar paarden zeker ook! Een paard moet voor je willen werken maar door te puberen weten ze waar ze aan toe zijn.´..bange ruiter of volhoudertje dit resulteerd ook weer in het uiteindelijke werk als hij het uitproberen zat is omdat hij het toch niet kan winnen...was het een bange ruiter dan zou het langer duren en een volhoudertje dan kan hij er al snel genoeg van hebben. Paard bij ons op stal ook opeens elke keer hevig bokken ruiter eraf gooien zij er telkens weer op dus paard deed na een week al geen moeite meer om haar eraf te gooien omdat ze toch maar erop bleef klimmen. Mijn paard heeft bij z´n vorige eigenaar ook zo gedaan maar die ruiters gaven allemaal op dus hij kreeg hier machtsgevoel door iedereen was bang voor hem. Maar van mij heeft hij niet gewonnen en nu wil hij dus echt voor mij werken....ik denk dat dit gewoon zo´n fase is van kan jij mij aan of niet daar moet je door heen zien te breken door te laten weten wie er de baas is....ik sluit niks medisch uit maar door de leeftijd denk ik hier eerder aan...
en ik denk velen met mij