Zwiepen met staart..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KissMeQuick

Zwiepen met staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 11:05

Mijn paard zwiept altijd met haar staart, in het begin dacht ik dat het te maken had met vliegen, maar nu hebben we geen vliegen meer op stal, en ze doet het nog steeds...ook tijdens het rijden..
Weet iemand hoe dit kan, of is er iemand die een oplossing weet???
Alvast bedankt!!!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:07

protest !!
paarden die zwiepen met hun staart hebben vaak een rugprobleem , ik zou haar eens goed laten nakijken door een fysiotherapeut

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:26

Het kan idd dat er iets aan de hand is zoals shana zegt maar dat hoeft niet altijd. Mijn merrie doet het al zolang ze onder het zadel is en dat is al een jaar of 8/9. Lidelia is gewoon super gevoelig op haar huid. Als ik met poetsen haar zacht aanraak zwiept ze ook met haar staart en lekker poetsen vindt ze heerlijk. En als ik met rijden haar een tikje met m'n zweep geef, ook al is het nog zo zacht, heeft ze gelijk een striem. Alsof ik haar mishandeld heb.
Ook heeft ze weleens rugproblemen gehad maar toen reageerde ze toch anders, toen ging ze ineens overal van schrikken, was ze heel nerveus en ging ze zelfs bokken. Het grootste nadeel van dat zwiepen vond ik altijd dat ik op m'n protocol meestal de opmerking Verzet kreeg, terwijl ze verder alles super deed. Maar als de oorzaak niet iets lichamelijks is doe je er volgens mij weinig aan.
Sluit iig eerst medische oorzaken uit.

KissMeQuick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 11:28

ik heb ook al eens gehoord dat een gelpad kan helpen...heeft iemand daar ervaring mee??

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:45

Ik rijd Lidelia altijd met gelpad maar dat maakt voor haar niets uit. Als je paard last heeft van z'n rug, bied het misschien wat verlichting maar hiermee neem je de oorzaak natuurlijk niet weg.

Joukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:47

Zwiepen met de staart kan idd komen door rugproblemen. Mijn paard zwiept ook altijd met zijn staart. Hij is een tijdje geleden behandeld aan zijn rug. Hij was erg gevoelig, met poetsen en met opzadelen. Nu heeft hij nergens last meer van, maar het zwiepen met zijn staart blijft hij doen! Dit is waarschijnlijk een gewoonte geworden.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:57

Het is weleens protest. Maar niet altijd.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:30

Het kan ook van spierpijn komen of dingen die ze moeilijk vinden.
Mijn paardje vond het moeilijk om goed te galoperen en zwiepte ook altijd met haar staart maar nu ze meer en betere spieren heeft gekregen is het over.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:01

rijd je met sporen?
een paardje bij ons doet dit ook om de doodeenvoudige reden dat dat meisje constant met haar sporen in zn buik prikt

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:55

is het een merrie?? Onze merrie, nijgt naar een pismerrie en zwiept altijd met haar staart.

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:02

Het kan een een vorm van concentreren zijn. Kijk maar eens bij de meeste paarden die moeilijke oefeningen moeten doen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:51

Protest of irritatie, let eens op of je je paard niet teveel dwingt in een oefening ipv samenwerken. Geef je de hulpen niet te fel? Probeer wat meer ontspanning in het werk te krijgen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:13

mijn paard zwiept met de staart alleen in de zomer, maar dan heeft ze ook heel erg last van vliegen.
ons paard zwiept met de staart omdat ze in protest is.

dit zal bij iedere paard of pony wel iets anders betekenen, let goed op wanneer ze zwiept met haar staart, op welke momenten hoe ze zwiept...
misschien kan je daar iets uit opmaken?

hepske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:01

Het kan inderdaar protest zijn, het kan ook door een rugprobleem zijn.
Je zou dus echt de oorzaak moeten proberen te zoeken.
Het kan ook doordat je paardje te hard gespannen is wanneer je ermee rijd en daardoor zich vast gaat houden in de rug en daardoor weer met de staart zwiept.
Hopelijk kom je te weten wat het is.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:42

het kan protest zijn, maar dit hoeft niet, mijn paard doet het namelijk ook altijd en heeft geen rugproblemen of iets medisch, mijn paard heeft ook al gelijk een striem als ik heb maar een klein tikje geef, ik hoef niet eens een harde tik te geven en ook als ik mijn been aanleg zwiept hij, of op stal als ik hem bv een klopje op zijn kont geef of iets dergelijks, hij is gewoon super gevoelig.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:41

Dit doet mijn paard ook, Maar dat doet ze alleen als ik aanspoor of een tikje geef.
Bij haar is het dus protest..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:14

Als ik zo nog eens de GP proeven op de OS nakijk dan zie ik dat dus bijna alle paarden doen op hoger niveau. Salinero zwiept ook aan een stuk door met zijn staart. Het kan natuurlijk protest zijn of een reactie op een been of een spoor maar ik denk ook dat een uitting is dat sommige paarden gewoon doen bij veel inspanning.