verkeerde galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellie

verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 19:49

hoi hoi bokkers

ik zit met een probleem. De rechrter galop vind die gewoon onwijs moeilijk en ook de rechter stelling en nu ging het een tijdje goed telkens goed aanspringen op bijna handen maar nu doet die weer precies het zelfde gewoon verkeerd ana springen ben een half uur bezig geweest om de goede galop te krijgen

weten jullie een oplossing of manieren dat het makkelijker gaat ?

groetjes

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 20:01

Denk dat je dmv de zoekfunctie een hoop informatie kan vinden en de belangrijkste tip die ik je kan geven is neem les!

Masja

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 20:09

ja dat heb ik al 2 x per week maar ik dacht misschien hebben mensen tips om hem losser en makkelijk in die galop te krijgen

roberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 20:14

ik zou het met een balkje proberen die in een hoek te leggen en er dan overheen te rijden en dan wat extra been geven dat help vaak wel

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 20:18

Overdreven stelling wilt wel eens helpen...
En aan de longe kan je ook wel proberen, misschien kan hij rechts nog niet zo goed zijn evenwicht vinden. Gewoon geduld hebben, veel voltes rijden, schakelen, en hem goed actief krijgen in draf.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:07

Biepje schreef:
misschien kan hij rechts nog niet zo goed zijn evenwicht vinden. Gewoon geduld hebben, veel voltes rijden, schakelen, en hem goed actief krijgen in draf.

Ben ik het helemaal mee eens. Ook blijven lichtrijden, op het verkeerde been wil wel eens helpen.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:32

Op het verkeerde been licht rijden kan helpen en ook vanuit een goed voorwaartse draf aan springen.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:34

het kan ook helpen om overdreven ontspanning te geven aan je binnenteugel. Breng je hand gewoon helemaal naar beneden tijdens het aanspringen.
Je kan ook een balkje neerleggen in de hoek en precies aangalopperen als je boven het balkje rijd. Bijna alle jongen paarden springen dan in de goeie galop aan
suc-6 ermee!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:44

Biepje schreef:
En aan de longe kan je ook wel proberen, misschien kan hij rechts nog niet zo goed zijn evenwicht vinden. Gewoon geduld hebben, veel voltes rijden, schakelen, en hem goed actief krijgen in draf.

hier ben ik het mee eens, wat ik ook altijd moest doen in de les, is op mijn binnenhand iets naar voren te brengen

Edit: wat Teamspirit dus ook zegt

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:43

Blijf het niet proberen, je paard kan er erg gefrusteerd van raken.
ik kan het weten mijn paard heeft heel lang ( 3jaar) dit zelfde probleem gehad. Nu gaat het echt super goed, een hoop stres moet je proberen te voorkomen.
Bij mij is het zelf zo geweest als ik alleen al mijn zweep overpakte dat hij al wist wat er ging gebeuren en zelf al verkeerd aansprong, an dat dan nog uit zich zelf.
Probeer het inderdaad aan de longeer lijn, maar kijk uit dat hij niet te ver uitzwaait!.

Op een volte halve baan aanspringen wil ook wel eens helpen, en dan net voor de dat je hoefslag raakt aanspringen.
Ga ook eens balkjes lopen om zijn achterhand te versterken, wil soms ook wel eens wonderen doen.
Veel suc6

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:51

Eerst rechtrichten zodat je paard op gelijkmatige aanleuning komt, goed inbuigen op 2 kanten, want je paard zal hoogst waarschijnlijk op 1 kant helemaal over schouder weglopen en op andere kant op de schouder lopen. Daardoor is paard niet in balans en zal dus verkeerd aanspringen.
Zorg dat je op volte bijvoorbeeld in draf voelt dat je paard de volte vergroot (over schouder gaat) dan laat je je buitenteugel los en stuur je je paard naar binnen, volte verkleinen tot je weer op je volte lijn bent, op moment dat je paard ontspant is hij op 2 teugels gelijkmatig in de aanleuning en recht en zal hij ontspannen. Als paard volte uit zichzelf verkleind laat je je binnenteugel los en stuur je hem naar buiten, vergroot je volte tot je op volte lijn terug bent en wacht tot hij ontspant. Dit blijf je herhalen tot je steeds beter je paard op 2 teugels gaat krijgen. Dit ga je dan in de galop ook doen. Zorg dat je gewichtshulp op de binnenkant zit, dus leun meer op je binnenbeugel. Vraag stelling op beide kanten en richt hem recht, dan zal aanspringen goed gaan en zal je paard niet snel overspringen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:10

Tja, hoe doe je het nu eigenlijk???

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:23

Denk eens aan je gewicht, waarschijnlijk zit je scheef. Iedereen zit van nature wel een beetjes scheef. Oeffen het af en toe,niet te loang achter elkaar en wissel veel af, liever vier keer oeffenen verspreid over de training als 15 minuten achter elkaar.

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:02

Wat ik altijd deed is de hulpen heel erg overdrijven en als ie dan nog verkeerd aansprong ging ik op een hele kleine volte, dan sprong hij wel over en dan stopte ik meteen en probeerde ik het na een paar minuten weer.

Pintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:11

hey, wat je kan proberen is.. Je vraagt ietsjes meer stelling dan normaal, en dan goed de hulp gevem voor het aanspringen! Zodat hij leert dat hi jdaarop moet reageren. Ik heb ook zo'n pony ddie telkens verkeerd aanspringt of overkruist. Geen reactie op het been, direct tik! En zo ga je de volte net zolang af tot hij het goed doet. Dan een kleine 10 meter recht uit en weer terug naar draf. Wel goed belonen want voor een paard dat moelijk aanspringt is het meestal ook wel moeilijk om lang te galopren. Zo ga je dat telkens opbouwen, net zolang iedere dag blijven proberen tot hij netjes op je been gehoorzaamt en een hele volte kan rond galoperen.
En niet te lang doorgaan als hij braaf is. ook inzien dat waneer hij braaf is, je hem goed beloont dat hij het ook snapt. Want van nature is het paard in feite "dom"

KissMeQuick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:29

bij die van mij helpt het als je je buitenbeen extreem ver naar achter legt....suc6 der mee!!

lindaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:46

als je met een beetje buitenstelling aan probeert te springen zal hij z'n schouder naar binnen draaien en waarschijnlijk in de goede galop aanspringen..nooit meer binnenstelling vragen!!dan valt hij nog meer over de buitenschouder en kan hij gewoon niet makkelijk de goede galop aanspringen..probeer maar eens..en anders recht oversteken bijvoorbeeld van B naar E en dan op t laaste moment rechtaf gaan en galophulpen geven, ook dit wil nog wel eens helpen..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:45

Dit probleem had ik ook maar sinds gister de oplossing!! (voor mij in ieder geval) Ik had het probleem alleen dan met de linkergalop. Alle voorgenoemde dingen had ik al geprobeerd:
- kleine volte, grote volte.
- stelling naar buiten en binnen.
- verkeerde been lichtrijden.
- aan de longe
- naar rechts hangen (in mijn geval)
- tikje op voorbeen
- overdreven hulpen maar nix hielp!!

Nou heb ik het door, en hopelijk mijn paard ook. Ik moet heel erg mijn buitenhand erbij houden dan kan hij niet anders aanspringen bij mij werkt het wel.
En idd zoals hiervoor werd genoemd niet te lang doorgaan. Met Wouter zijn we welleens zowat een uur bezig geweest en het hielp niks. Ga dan een andere oefening doen en even later weer proberen.

suc -6! Ben benieuwd of je wat aan m'n tip hebt khoop het!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:58

Ga terug naar de basis. De basis is het belangrijkste om vooruit te gaan. Je begint immers ook niet een huis bij de zolder te bouwen.

Stap en draf is de basis van de galop. Zorg ervoor dat die in orde is. De aanleuning en de rechtgerichtheid moet op twee kanten gelijk zijn. Dat wil zeggen dat je aan beide teugels evenveel (even weinig) druk moet voelen, je paard moet op beide kanten even gemakkelijk buigen om je binnenbeen én op beide kanten even fijn voor je been reageren.

Om dat te bereiken moet je hem eerst helemaal recht gaan richten. Vanuit daar kun je hem lenig maken naar links en rechts. Rij veel rechtuit zowel links als rechtsom op de tweede hoefslag zónder stelling. Ook in de wendingen de schouder, de hals en het hoofd helemaal recht voor je uit proberen te rijden. Als je de schouder, hals en het hoofd recht hebt dan opletten dat de achterhand nergens uitzwaait. Die kun je corrigeren eventueel door je been aan de kant waar hij naar binnen komt iets naar achter te leggen, geen reactie dan met de zweep élke keer dat hij naar binnen komt terug tikken. Dit kan een dag duren, maar ook een week of twee weken. Dat ligt eraan hoe erg het probleem is én hoe handig jij bent in het oplossen ervan.

Als je paard rechtgericht is en op twee kanten gelijk loopt ga je veel slangevoltes rijden. Opletten dat je élke wending even goed voorbereid. Probeer jezelf aan te wennen dat je nog vóór de middelijn (A-C lijn) om gaat zitten en stelling vraagt. Elke keer je binnenbeen langer maken en je schouders evenwijdig houden met de schouders van je paard. Zorg dat hij fijn om je binnenbeen gaat buigen, buitenteugel een beetje meegeven in de wending zelf en daarna meteen rechtstellen en omstellen. Een goede voorbereiding is het halve werk. Veel kleine voltes en van links naar rechts blijven wenden. Lenig maken. Vertrouwen geven in de hand en probeer met zoveel mogelijk ontspanning te rijden.

Heb je het gevoel dat hij op twee kanten gelijk in de stap en draf even fijn loopt probeer dan nog eens aan te galoperen, wedden dat het nu 10x zo gemakkelijk gaat Knipoog

Dit is heel veel informatie in een keer, en eigenlijk is het het beste om goede les te nemen iig in de periode dat het slechter gaat en dit probleem opgelost is want vanaf de computer is het moeilijk hulp te bieden en in te springen op het juiste moment en daardoor zal het ook langer duren voor het probleem is opgelost. Heel veel succes

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:03

trek tijdens het aanspringen niet aan de binnenteugel. dit kan z'n binnenachterbeen blokeren. waardoor hij dus of over springt naar de verkeerde gallop of verkeerd aanspringt.