verzameling ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

verzameling ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 20:08

Hoi,

Ik ben het spoor even helemaal bijster. Wat is nu precies verzameling ? Dacht dat je paard dan meer "onder ""stapt met zijn achterhand.
Maar kan je dan ook verzamelen zonder contact met de mond, dus met losse teugels ?
En is strekken dan het tegenover gestelde van verzamelen ?

Mijn paard stapt b.v. ruim over de afdruk van zijn voorhoeven heen met zijn achterhoeven. Maar de teugels hangen wel los, dus zijn hoofd is niet in de buurt van de loodlijn. Is dit nu wel of geen verzameling ?

Verward Verward

Groetjes,

Maris

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:15

Eigenlijk rijd je dressuur nooit zonder contact. Je moet wel proberen zonder druk te rijden. Dat je paard over stapt is heel goed maar geen verzameling.
Verzameling is dat je paard meer gewicht op het achterbeen brengt. Hiervoor moet je paard nageeflijk zijn. (Dus niet alleen "aan de teugel") Het paard gaat bij wijze van spreken de berg op lopen. En op dat moment spreek je ook weer van oprichting. Het is moeilijk om uit te leggen in 't kort.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:19

Verzameling is meer gewicht via de verschillende 'veerbare' gewrichten naar de achterhand brengen.

Doordat de gewrichten inveren daalt het kruis.
Om dan ook nog het zwaartepunt mee naar achteren te nemen komt het paard met zijn hoofd richting zijn romp.
Het paard verkort dus als het ware zijn lastarm.

De benodigde aanleuning haal je dus uit de achterhand.
Werken aan de voorhand veroorzaakt in zoverre mate aanleuning dat het paard vaak wat gaat hangn.
Het gewicht wordt hierbij dus niet naar de achterhand gebracht, maar juist naar de voorhand.

Dit is mijn definitie, anderen zullen er waarschijnlijk anders over denken.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:42

Ben het eens met Blossomm. Verzameling komt vanuit de achterhand (de motor Knipoog ) En is eigenlijk gewoon "gedragenheid"

edit: dus niet langzaam draven, of draven met de rem er op Schijnheilig

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 00:47

Wat ik zelf altijd gezegt heb en wat ik nu wer lees in het boek Das Gymnasium des pferdes is dat als een paard zijn achter hoef over de afdruk van zijn voorhoef zet nooit verzameld kan lopenomdat dragen in z'n gestrekte been stand niet mogelijk is.

Steinbrecht zegt zelf dat het verkorten van achteren (dus achterhoef voor afdruk voorvoet) meer draagkracht en verzameld is. Wel zegt hij er bij dat dit per bouw verschillend is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 16:34

Oke, dus een verzameld paard loopt korter van achteren, maar wel meer op het achterbeen.

Maar dat houdt dus in dat je je paard om te verzamelen altijd van voren op moet vangen. Dus je kan nooit verzameld rijden met een lange teugel ?
Heb ik niet ergens gelezen dat mensen zoals Klaus Hempfling hun paarden wel verzamelen met een lange teugel ?????

Groetjes,

Maris

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:43

De energie opvangen dat kan ook zonder teugel gebruik. Het is veel moeilijker, maar is mogelijk.
Daarbij gaat Hepfling er van dat je het paard leert zijn lichaam juist te gebruiken inplaats van het lichaam tot iets te bewerken. Het paard gaat zich dus zelf verzamelen als dat nodig is of als dat gevraagt word door lichaamshulpen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:36

ik zou niet graag een les willen rijden op een paard dat volgens KFH verzameld is en misschien is dat gelijk de reden waarom KFH niet aan de OS meedoet Haha!

de manier van verzamelen onder het zadel en de manier waarop KFH zijn paarden lijkt te verzamelen zijn nogal verschillend.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:14

Er zit zeker een verschil in verzameling van KFH en de dressuur van deze tijd. Tja ik zie in beide manieren nadelen en ik probeer dus beide kanten de goede dingen er uit te pikken.

Ik rij nu zelf al een poos in mijn eigen methode. Tenminsten een combinatie van KFH en klassieke rijkunst zou je kunnen zeggen. Mijn paard is daarbij lichamelijk niet in staat om aan het plaatje van de dressuur te voldoen. Toch kan ik dit paard aan de losse teugel in een mooie constante gebogen en dragende houding krijgen. Ja zelfs de passage is mooi ruim en met veel afdruk en draagkracht. Mijn training is van het beginuit voor het sterken van het paard en het leren zich te dragen. Hiermee begin ik dus net als KFH mee tijdens het grondwerk. Rijden is dan nog maar een klein stapje verder.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:24

hoe rijdt je precies de verzameling

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:11

Het is idd. precies zoals Josien het uitlegt, toppie uitleg!