Niet terug komen vanuit de galop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Niet terug komen vanuit de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 17:13

Mijn pony is nog niet erg lang onder het zadel(van de zomer is ze een paar keer gereden en nu sinds 2weken is ze weer bezig een paar keer in de week).Gisteren zat er een vriendin der op en die vroeg of ze mocht galoperen nou oke maar onder het zadel had ze dat nog nooit gedaan wel aan de longe..Opzich ging het best goed ze sprong in de hoek netjes aan in galop en ging eigelijk niet eens super hard.Alleen nou snapt ze het terug komen niet helemaal..Is dat gewoon een kwestie van tijd of kan ik dat aan de longe of in draf oefenen? Lachen
Misschien een simpel probleem maar goed;)

eXtremily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:29

Op dit moment kwestie van tijd. Onder het zadel galoperen kende ze nog niet.. Dus kun je er nu nog niets van verwachten..
Veel galoperen, dan wordt het steeds beter.. na poosje kun je meer van je pony vragen en oppakken. Veel overgangen van de galop naar de draf maken en anderom, dat ze goed gaat reageren op je hulpen.
Z'n beestje snapt natuurlijk niet dat als je nu gaat galoperen dat ze moet terugkomen... dan valt ze vast geheid in draf Tong uitsteken

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 00:54

Ook proberen zo veel mogelijk op gewichtshulpen te werken. Zet haar dus in galop en maak je na een rondje zwaar, lang en begrens haar rustig, terwijl iemand in het midden de stemhulpen geeft voor de draf. Zo zal ze een link leggen tussen de zithulpen en het terugkomen naar de draf. Dit ook doen van draf naar stap, zodat ze links/linken (?) leert leggen. En als ze niet onmiddellijk terugkomt, niet ongeduldig worden, gewoon blijven proberen. (en zeker niet trekken)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 10:36

gewoon oefenen, je zei dat ze nite zo hard ging dus wordt het ook niet gevaarlijk. Als ze nu steeds harder zou gaan kan je haar even op de bakrand parkeren, maar als ze rustig blijft moet je dat niet doen. Op het rechte eind is het vaak makkelijker om terug te komen.

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:58

Kwestie van tijd Lachen
Gewoon lekker dooroefenen Lachen En inderdaad proberen de overgangen zoveel mogenlijk op je gewichtshulpen te rijden. Zwaar, diep zitten en uitademen. Waarscheinlijk komt ze dan vanzelf terug Lachen Als ze het nog moeilijk vind kun je dit ook goed in andere overgangen oefenen, gewoon met lange teugel. Dan leert ze het eerst van draf naar stap enzo, dan weet ze hoe ze daar op moet reageren. Daarna kun je het weer vanuit galop proberen.
suc-6 Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:42

Omdat ik het net in een ander topic getypt heb heb ik mezelf even ge-quote.

Okkie1 schreef:
Een paard/pony gaat overijlt wanneer ze de verzameling nog niet beheersen omdat ze nog niet sterk genoeg zijn of om onder het werk uit te komen.

Wat doe je eraan?
Ga ten eerste zo rustig en ontspannen mogelijk zitten. Net alsof je langzaam in haar zakt zoals je in een oude, zachte en gemakkelijke stoel wegzakt bij wijze van spreke. Maak in de hoeken snelle maar rustige ophoudingkjes en ontspan daarna weer. Blijf de bewegingen volgen en ga niet tegenwerken. Ontspanning is de sleutel tot de oplossing. Als je in de hoeken meer controle hebt zet je haar op een volte. Op de volte doe je precies hetzelfde. Probeer de grens tussen draf en galop te zoeken. Ophoudinkjes maken en probeer te voelen wanneer ze in draf valt. Als je denkt dat ze in draf terug gaat vallen duw je haar weer een beetje naar voren en begin je weer opnieuw. Denk eraan dat je niet alleen maar terug werkt maar ook tussendoor ontspant en even door laat galoperen. Maar niet te lang. Als ze in draf terug valt bij het terug rijden is niet zo erg, beter te veel reactie dan geen reactie. Maar wel weer zo snel mogelijk aangaloperen en opnieuw proberen. Daarbij kun je de overgang draf galop en galop draf veel oefenen. Zodat de reactie op je hulpen beter wordt.

Als je dit goed blijft oefenen komt het vanzelf goed. Maar heb geduld en blijf ontspannen! Succes!

Aangezien jou paard nog zo ontzettend groen is kun je niet verwachten dat hij sterk genoeg is om het evenwicht te bewaren in een rustige arbeidsgalop én te ontspannen. Het ene paard galopeert gemakkelijker dan het ander en bij jonge paarden merk je dat heel goed. De een galopeert van zichzelf zo fijn dat het meteen controleerbaar en ontspannen is de ander heeft daar veel tijd voor nodig. Gun je paard die tijd en blijf ontspannen oefenen! Succes.

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:54

bij mij (ik rijd een jong paard van 3,5, net een half jaar in) gaat ze juist in de gallop terug in draf.. en ze gallopeerd niet door..

wat kan ik daar aan doen?

xx k i m xx

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:01

Kimduursma schreef:
bij mij (ik rijd een jong paard van 3,5, net een half jaar in) gaat ze juist in de gallop terug in draf.. en ze gallopeerd niet door..

wat kan ik daar aan doen?

xx k i m xx

Het is voor veel jonge paarden erg moeilijk om de kracht te gebruiken om correct te galoperen. Het ene paard gaat daarom overijlt galoperen, het andere valt uit de galop wanneer het 'te moeilijk' wordt. Probeer het aan te leren voelen wánneer ze precies terug gaat vallen. Als je het aan hebt leren voelen komen dan flink naar voren rijden. Maakt niet uit als ze dan te hard gaat. Eventueel met behulp van een zweepje. Lukt het je paard toch om uit de galop te vallen, dan metéén weer aan laten galoperen. Zo snel mogelijk. Veel overgangen rijden draf-galop maakt haar ook sterker. Hierdoor krijgt ze beter balans, wordt ze sterker en leert ze te wachten op jou hulpen. Veel succes, en consequent blijven!