Zwaar in de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hercules_

Zwaar in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 21:40

Mijn bijrijdpaard heeft de neiging om zwaar te hangen in de hand. Is dan ook megasterk. Nu weet ik van mijn vorige paard (Moortje) dat je dan veel been moet geven en van achter naar voren moet rijden......en vooral niet teveel handgebruik te hebben zodat hij ook nergens op kan hangen....... Bloos
Dat is mij geleerd....... Tong uitsteken Cool

Dus ik uitproberen bij deze ruin,.....maar hij heeft de neiging om meer de hoogte in te gaan dan te verruimen en voorwaarts te gaan. Je stuiterd dan bijna het zadel uit. Hij kent nog niet echt voorwaarts-neerwaarts. Hij wil graag werken en doet zijn best, alleen de verkeerde kant,...de hoogte in maar niet naar voren. Hij heeft geweldig beengebruik en voelt erg veerkrachtig aan. Maar hoe kan ik hem nu stimuleren in het voorwaarts/neerwaarts zodat hij niet gaat hangen in mijn handen? Misschien voor de kenners....het is een afstamming van Amethist.......(misschien bekend met weinig ruggebruik? Verward )

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:56

Lekker loslaten, heel weinig druk op je teugels houden en alleen ietwat knijpen zodat hij doorkrijgt dat hij naar beneden moet.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:26

van achteren naar voren blijven rijden, even rondmaken, dan hand laten volgen naar beneden. richting halsstrekken dus.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:27

Precies, houd hem niet vast, maar lekker losjes!

Als hij dan naar boven komt, nou ja dan zoekt hij dat zelf maar uit!! Maar doordat jij rustig kneepjes in je teugels blijft geven komt hij echt vanzelf weer naar beneden hoor.

Je moet maar eens kijken waarom je paardje in je handen hangt. Misschien loopt hij wel heel erg op de voorhand (deed mijn verzorgpaardje ook), door hem juist omhoog te rijden en je been erbij te houden komt hij op zn achterbenen en dat is juist de bedoeling. Op het moment dat hij goed op zn achterbenen staat dan zal hij waarschijnlijk ook minder hangen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:51

en drijven, hoe harder hij hangt hoe meer je hem naar voren moet laten lopen. Zijn rug gebruikt hij niet omdat hij niet ontspannen is en hij hangt op jouw handen en dus op zijn voorhand loopt.
Ga achterover zitten, drijf en vang zachtjes op met je hand. Laat hem je handen zoeken. Lang oefenen, zal niet 123 lukken.... Succes!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:03

tja, soms kies ik wel eens voor de makkelijkste oplossing. Als ik lees wat je al gedaan hebt, dan denk ik dat je heel goed bezig bent.
Misschien voor een keertje eens een slofteugel. (jaja ik weet het, maar gewoon los laten hangen, en alleen als hij te hoog gaat even laten weten wat je van hem vraagt?). Ik bedoel niet dat je weken met een slof moet rijden, succes ermee

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:06

Alles wat jij van achter drijft zul je op moeten vangen met je handen. Een paard moet door het drijven niet HARDER gaan lopen maar actiever met meer ondertreden van de achterhand waardoor het ruggebruik ook gaat komen.

Als je van achter drijft om het achterbeen te activeren moet je van voren op de buitenhand parades maken om hem op te vangen.
De hand blijft immer op de plek en opent zich en sluit zich weer. Bij het opdrijven tegen je gesloten hand mag je pas ontspannen als het paard na gaat geven. Gaat je paard hangen dan moet je idd nog meer drijven maar ook opvangen. Okee hij komt dan mischien iets hoger voor maar dan hangt hij in ieder geval niet. Telkens overgangen rijden maakt een paard sterk zodat hij jouw gewicht mee op zijn achterhand kan gaan dragen.
Vlucht jouw paard dan is hij of niet sterk genoeg of jij hebt hem niet juist van achter naar voren gereden.
En hangt hij heel erg halthouden achterhand eronder zetten zorgen dat hij vierkant staat. Hand sluiten en opdrijven net zolang tot hij nageeft. Een opwaartste parade op de buitenteugel wil wel eens helpen maar denk erom dit is een tip bij dit paard dit is niet zoals het hoort in het nette rijden.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:27

Zelf gebruik ik altijd de weerstand biedende hand in combinatie met voorwaarts rijden. Helpt nagenoeg altijd. Ze worden er heel licht van.

Weerstand biedende hand is: het effect van een bijzetteugel, niet nageven en niet trekken, gewoon je handen op de zelfde plek houden. Niet te verwarren met spanning... als het paard nageeft verdwijnt de druk en als hij in verzet gaat bouwt hij zelf de spanning weer op. Jij doet niets dan voorwaarts drijven. Deze methode is in het begin heel arbeidsintensief maar succesverzekerd (bij mij dan)!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:15

Bacannie schreef:
Zelf gebruik ik altijd de weerstand biedende hand in combinatie met voorwaarts rijden. Helpt nagenoeg altijd. Ze worden er heel licht van.

Weerstand biedende hand is: het effect van een bijzetteugel, niet nageven en niet trekken, gewoon je handen op de zelfde plek houden. Niet te verwarren met spanning... als het paard nageeft verdwijnt de druk en als hij in verzet gaat bouwt hij zelf de spanning weer op. Jij doet niets dan voorwaarts drijven. Deze methode is in het begin heel arbeidsintensief maar succesverzekerd (bij mij dan)!

Dit doe ik ook, maar blijf altijd het idee houden dat ik harder werk als mijn paard Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:33

In theorie is het allemaal mooi: drijven,drijven, drijven, opvangen, opvangen, opvangen. Maar een paard dat hangt zal waarschijnlijk nog meer gaan hangen. En ze wil hem voorwaarts neerwaarts rijden.
Wat ik al zij: probeer hem even rond te maken en nodig hem dan uit je hand te volgen naar beneden, maak verder veel overgangen en schijnovergangen en probeer hem iedere keer even op zijn eigen benen te zetten door gewoon op het moment dat hij een 10de van een seconde even licht en rond is beide handen iets naar voren te steken, richting de mond van het paard. Dan drijf je hem direct weer naar je hand toe.
Zo moet hij dat voorwaarts, neerwaarts opzoeken.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:47

jeanie schreef:
Dit doe ik ook, maar blijf altijd het idee houden dat ik harder werk als mijn paard Haha!

Ja Haha! dat klopt... in het begin is het heel zwaar maar als je het consequent doet moét er verbetering optreden anders doe je iets verkeerd denk ik. Of misschien reageren niet alle paarden erop... tot nog toe heeft het bij mij eigenlijk altijd gewerkt. Verward

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:14

shan schreef:
van achteren naar voren blijven rijden, even rondmaken, dan hand laten volgen naar beneden. richting halsstrekken dus.

Helemaal mee eens, de enige oplossing.............. *LOL*

Hercules_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 17:49

Bedankt voor jullie tips,...ik zal het morgenvroeg nog eens proberen.....ik hou jullie op de hoogte....