Stijf in der achterhand..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Stijf in der achterhand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:39

Nou mijn paard is dus stijf in der achterhand, vooral links.
Om der achter losser te krijgen, rij ik veel voltes, vaak wisselen van volte, Volte sluiten openen. Tempo wisselingen op de volte. In stap zo klein mogelijk een volte maken. En op een grote volte der achterhand naar binnen stellen dan weer als het ware recht, en dan der achterhand naar buiten.

De voltes sluiten en openen gaan goed. Maar op de volte der achterhand naar binnen en naar buiten stellen gaat minder. Vooral als ik linksom der achterhand naar buiten wil doen, en rechtsom der kont naar binnen, gaat het gewoon bijna niet. Dit komt denk ik doordat ze het gewoon lastig vindt, want ze reageerd wel goed op mijn been, net zoals met de voltes sluiten en openen.

Nou is mijn vragen hebben jullie tips om der meer te laten reageren met der kont naar binnen en naar buiten stellen, ookal vind ze het lastig.
En hebben jullie nog ideen om der achter meer los en soepel te krijgen.

Van dit probleem heb ik overigens pas een tijdje last een paar weken, voorheen heb ik er geen last van gehad.

Ook heb ik eens per week prive les.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:43

Het is een stuk kouder en vochtiger geworden en er zijn een hoop paarden die daar net even wat stijver van, van stal komen.

Wat je kan doen is niet in stap loswerken maar in galop.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:43

Rustig blijven oefenen en herhalen.
Je zegt zelf al dat ze het moeilijk vindt, ze zal waarschijnlijk ook best wat spierpijn hebben van deze oefeningen. Gewoon rustig blijven herhalen, niet té veel doen en vooral niet constant achter elkaar.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:50

gijsenkim schreef:
Het is een stuk kouder en vochtiger geworden en er zijn een hoop paarden die daar net even wat stijver van, van stal komen.

Wat je kan doen is niet in stap loswerken maar in galop.

En hoe zou ik dat dan moeten doen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:52

Eventjes stappen en daarna snel overgaan naar galop en daarin losrijden ipv. stap/draf.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:56

Ja maar hoe Tong uitsteken
In galop gaat het veel lastiger want ze heeft best een grote sprong, pas als ze echt verzameld galoppeert kan ik er wat mee doen zeg maar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:05

Nou Haha! Haha! Haha! Gewoon aangalopperen en niet teveel vragen in het begin, beetje wegrijden, beetje terugkomen. Je hoeft er in galop ook niet zoveel mee te doen. stijve paarden kunnen veel baat hebben bij het losgaloperen. Galopeer een paar rondjes, voltetjes linksom en rechtsom en ga dan pas stappen en draven en de boel voor elkaar proberen te krijgen

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:06

af en toe eens longeren met de pessoa teugel heeft bij mij wel voordeel.
Het paard gaat over de rug lopen en de achterhand komt er goed onder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:09

maar dat heeft weinig zin als je paard stijf van stal komt Haha! Haha! Haha!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:11

gijsenkim schreef:
maar dat heeft weinig zin als je paard stijf van stal komt Haha! Haha! Haha!

het is dan ook de bedoeling dat je ze eerst losser draaft voordat je de teugel in gaat zetten
mijn paard komt de dag nadat hij gewerkt heeft met deze teugel een stuk losser van stal

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 19:42

Oke hoe ik losrij Tong uitsteken
Eerst stap ik een paar rondjes dan draaf ik aan echt geheel aan de lange teugel, rij wat voltes, voornamelijk op mijn been zodat ze daar weer ''wakker'' voor wordt, nou andere kant op hetzelfde. Daarna weer terug andere kant op en dan galoperen op beide kanten, ook geheel los en als ze dan vrolijk is doet ze wat bokjes.
Daarna pak ik er op maar ik stel der heel laag in. En dan dus doen wat ik in mijn begin post heb geplaatst.

Maar ze is dus niet stijf in heel der lijf, alleen der achterhand moet meer flexibeler worden.
En ik zie het nut dan niet in van voltes galoperen want dat doe ik normaal ook al Tong uitsteken en tempo wisselingen ook.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:51

mijn paard komt nu ook wat stijven van stal als normaal maar ligt gewoon aan het weer hoor denk ik