keertwending

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwaidie

keertwending

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 16:35

Hoi allemaal, Pling
ik rij nu al een tijdje M2 en mag zelfs Z1, maar de keertwendingen willen nog niet echt lukken!
Mijn paard is erg snel en gooit de achterhand eruit, draait een keertwending om de voorhand of om de middenhand! Ik ben hier al een hele tijd mee bezig, maar er is nog niet echt vooruitgang! Vaak wordt mijn paard erg gestrest als ik de keertwending inzet! Heeft er iemand tips over hoe je je paard een goede keertwending kan laten doen?

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 16:36

ik heb vaak in de proef een 3 voor de keertwendingen, dat haal ik vaak wel weer op door de andere oefeningen, maar ik vind het toch zonde!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:39

heel veel werken aan het kunnen plaatsen van de voorhand en zelf goed naast je binnenbeen omlaag kijken nu wel een keer Knipoog

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:39

ik moest er eens eentje leren aan de hand gewwo aan een halster en dat lukt wel
(maar bij mijn verzorgpony'tje lukt het ook nog niet)

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 16:43

ja dat bij het binnenbeen omlaag kijken is een goeie, dat vind ik moeilijk! Want als ik dus die keertwending draai, gooit mijn paard me op de een of andere manier naar buiten, ik moet er dus zelf constant op letten dat ik op de binnenbeugel blijf steunen! Bedankt voor de reacties!

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 19:11

nog meer tips?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:54

Begin met een volte 10 meter en dat travers achtig inzetten en volhouden en die volte lijn blijven rijden(zeg maar een soort grote keertwending) en als hij dan goed voorwaarts blijft in die travers op die 10m volte lijn dan kan je hem een als een keertwending doorzetten, maar eerst zorgen dat ie goed op je been reageert en voorwaarts blijft!
Kruipt ie iets naar achter, moet je hem een beetje bij tikken.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 20:05

Bedankt voor je tip! ik vind het wel een goeie! Mijn paard loopt wel erg gemakkelijk de travers namelijk!
Het probleem is wel dat als ik dan de echte keertwending inrij, dat tie dan de travers eruit gooit zeg maar, dan draait tie z'n kont eruit! Maar ik ga het zeker proberen op zo'n volte!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:33

Recht boven je paard blijven zitten, iets gewicht op je binnenbeugel en eerst maar eens een pasje voorwaarts/zijwaarts inzetten. Net als Mistral zegt een pasje travers op de volte.
Vooral voorwaarts houden, iets ondersteunend met je binnenbeen, schouders in de richting van waar je heen gaat, met je buitenheup en buitenteugel de voorhand om de achterhand laten wenden.

(en waarschijnlijk als je er zo bij nadenkt, zit je veel te verkrampt waardoor het nog niet lukt. Houdt het gewoon bij een pasje zij-voorwaarts, eerst gewoon een grote arbeidspirouette in stap)

Trouwens niet teveel buitenbeen, want dan laat je zijn achterhand opzij stappen.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:35

ik sluit me aan bij Mistral. kleine volte travers inzetten, zorg dat de achterhand dus blijft stappen.
Ik heb afgelopen week bij de Z1 en 2 paarden geschreven en er vielen veel lage punten voor de keertwendingen. Je bent dus niet de enige die er moeite mee heeft! De meeste fouten waren dat het paard het spilbeen liet staan, de keertwending te groot was of al te vroeg weer voorwaarts...dingen waarop je kan letten dus

Hopelijk heb je er iets aan, succes !

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 01:19

Ik herken je probleem, ik kan ook niet zo goed keertwendingen rijden. Gewoon omdat ik zit te klooien, durf te wedden dat bij een ruiter/amazone die het gewoon goed kan, Duvel het zo doet.
Duvel heeft ook erg de neiging om de achterhand ineens naar buiten te gooien en dus om de middenhand te draaien.
Ik moest dat van mijn instructrice oplossen, door eerst een stuk min of meer te wijken, maar dan met de stelling naar de kant waar je heen gaat, zodat hij echt leert opzij te stappen voor het buiten been. En dan met binnenbeen blijven activeren. En dan is het volgens haar alleen maar 'simpel' doordraaien, maar dat heb ik nog niet helemaal onder de knie! Het gaat steeds beter, inderdaad eerst leren goed door te stappen en de wending liever te groot rijden, maar dat hij niet zijn achterhand naar buiten eruit gooit. Nu we dat eenmaal kunnen, zijn we op het kleiner rijden van de wendingen aan het oefenen en ook dat gaat (af en toe) best heel aardig.
Tactfouten worden ernstiger bestraft dan te groot, dus je kunt er beter op oefenen dat hij niet wegdraait en niet het spilbeen laat staan, dat kleiner komt daarna wel weer!
(Aldus mijn instructrice, en het is waar, bij mijn laatste wedstrijd waren ze alleen iets te groot in de 1e proef en dat waren 6-en, de tweede proef draaide hij weer om de middenhand en dat waren 4-en)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:17

Marije_jiplover schreef:
(Aldus mijn instructrice, en het is waar, bij mijn laatste wedstrijd waren ze alleen iets te groot in de 1e proef en dat waren 6-en, de tweede proef draaide hij weer om de middenhand en dat waren 4-en)

op zich is dat logisch. Een tactfout is een veel grotere basisfout dan een beetje te groot gestapt, dat laatste is op te lossen als ze nog wat beter gaan sluiten.

Ik vind (keert)wendingen niet moeilijk op de een of andere manier, maar die truc van langs je binnenbeen kijken (en de travers op de volte) is wel een heel handige. Ik heb wel gemerkt dat als je de schouder echt goed kunt plaatsen in alle gangen, het aanleren van (keert)wending eigenlijk heel simpel is. Met Trammelant hebben we daar best lang over gedaan, Raimaer en Pablo hadden het knopje er in een week op zitten.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 09:45

bedankt voor al jullie tips!
Ik vind de keertwending echt een hele moeilijke oefening! Met mijn instructrice oefen ik ook travers op de volte en dan steeds kleiner..., het gaat beetje bij beetje beter, maar het kost erg veel tijd. En als ik in de proef zit dan doet tie het bijna nooit goed, want dan raakt tie op de een of andere manier gestrest ervan! Huilen
Ik ga in ieder geval al jullie tips uitproberen en nog meer op mijn zit letten, op zich zit ik wel netjes geloof ik, maar in zo'n keertwending drukt hij me gewoon naar buiten! En oefenen...oefenen...oefenen

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:48

Je geeft zel al aan dat je paardje gaat stressen, je kunt dan dus beter kleine stukjes zonder stress doen dan een hele keertwending met stress. Let ook heel goed op je eigen ontspanning, goed blijven ademen. Want dat kan wel eens de oorzaak zijn voor de stress bij je paard.

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:06

Klinkt misschien stom, maar zet hem tegen de bakrand en zet daar een keertwending in. Dan kan hij alleen maar voor om.

Ik heb het mijn (ex)verzorgpony zo moeten leren en de tip kwam van mijn instructrice

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 16:34

Tegen de bakrand helpt niet echt, want dan raakt tie nog meer in de stress en gooit tie ook gewoon de achterhand eruit! Toch bedankt!
Mijn paardje is gewoon heel slim en heel snel in dat soort truckjes (achterhand eruit gooien).
In de proef moet ik ook weleens een keertwending langs de kant doen, dat snapt tie echt helemaal niet!
Op het midden of op de diagonaal doet tie het nog een beetje!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:55

Probeer het eerst alleen eens twee pasjes. Gewoon die schouder iets opzij verplaatsen en er meteen weer uit stappen.
Wees hem voor, dus voordat hij ook maar iets begint te stressen ga je er alweer uit.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 11:18

Ga ik zeker proberen, ik moet dan wel goed opletten want hij is heel erg snel. Maar als ik het gewoon weer rustig opbouw lukt het me vast wel een keertje....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 11:40

Doe anders eens een stapje terug. Ga de wending om de achterhand weer eens rijden. Als je hier alles in orde hebt kun je deze gemakkelijk weer uitbouwen naar een keertwending. Ik rij voordat ik de wending/ keertwening inrij eerst 1 of 2 pasjes schoudervoor. Dan heb ik alvast de nodige controle over zijn schouder en achterhand