op de achterhand; een opmerking

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

op de achterhand; een opmerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 14:21

Ik zie dat er hier heel veel gepraat wordt over 'je paard op de achterhand krijgen' of hem niet op de 'voorhand te laten lopen'. Ik zie deze opmerking ook vaak als het gaat over jonge paarden. Hier even een opmerking over van mij:

De graad van africhting bepaald hoeveel/ weinig het paard op de voorhand/ achterhand loopt. Een erg jong paard moet je niet meteen op de achtehand willen zetten. Die moet je eerst leren om over de rug te lopen en op zijn eigen vier benen rechtuit te laten lopen. Naarmate je verder in de africhting komt kan je paard meer gewicht over gaan nemen op de achterhand. Ik ben dan ook van mening dat een 3 of 4 jarige nog niet op de achterhand kan lopen (een enkel zeer getalenteerd paard daar gelaten). De dressuur proeven ondersteunen dit. deze hebben ook een opbouw in de graad van verzameling.

Een jong paard rij je rustig aan van 'op de voorhand' naar 'over vier benen' naar 'op de achterhand' Deze ontwikkeling moet zeker niet te snel gaan!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:57

ik ben dit zeker met je eens, er word veel gevraagd van jonge paarden.
toch vind ik persoonlijk dat ook de jurys hier en grote rol in mee spelen
hoe vaak gebeurd het dat er op protocollen in de b en in de l1 paard loopt op de voorhand op de volte of met aanspringen in galop hup 4 of nog erger 3 paard loopt te diep hup 4 ,er word nauwelijks gekeken of het paard lekker ontspannen door zijn of haar rug loopt,gelukkig zijn niet alle jurys hetzelfde, maar de meerderheid wil echt zien dat het paard ongeacht de leeftijd al behoorlijk hoog ingesteld word,dus van achter er ook al aardig onder is.
er is in de laatste paard en sport al een leuk stukje over geschreven.ze willen er dus al verandering in brengen en vinden dus dat er redelijk fout gejureerd word,hier gaat dus ook wel verandering in komen,.men wil meer gaan kijken naar de proef in zijn totaliteit, ook of het paard ontspannen door het lijf loopt ,dit zal voor de jongere parden een hele verbetering zijn. dit voor de wedstrijden nu de pavo cups endergelijke nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:08

Aan de andere kant zouden mensen natuurlijk ook wat langer thuis door kunnen trainen voor ze wedstrijden gaan starten.... Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:19

terorita schreef:
toch vind ik persoonlijk dat ook de jurys hier en grote rol in mee spelen
hoe vaak gebeurd het dat er op protocollen in de b en in de l1 paard loopt op de voorhand op de volte of met aanspringen in galop hup 4 of nog erger 3 paard loopt te diep hup 4 ,er word nauwelijks gekeken of het paard lekker ontspannen door zijn of haar rug loopt,gelukkig zijn niet alle jurys hetzelfde, maar de meerderheid wil echt zien dat het paard ongeacht de leeftijd al behoorlijk hoog ingesteld word,dus van achter er ook al aardig onder is.

te diep (achter de teugel) is een enorme basisfout, en mag hard gestraft worden. Een B paard dat ontspannen door het lijf loopt, zal niet op de voorhand rondsloffen Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:21

Lielle schreef:
te diep (achter de teugel) is een enorme basisfout, en mag hard gestraft worden. Een B paard dat ontspannen door het lijf loopt, zal niet op de voorhand rondsloffen Knipoog

OK dan!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:22

heb je wel gelijk in maar we willen toch ook proefjes rijden en een paard moet toch ook ervaring krijgen ,ze lopen thuis toch andres dan op een wedstrijd.zeker een jong paard ,hoelang ga je dan door trainen.voor mij is het belangrijker dat het paard ontspannen door de rug loopt dan dat hij op de voorhand loopt dat is van later belang.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:25

terorita schreef:
heb je wel gelijk in maar we willen toch ook proefjes rijden en een paard moet toch ook ervaring krijgen ,ze lopen thuis toch andres dan op een wedstrijd.zeker een jong paard ,hoelang ga je dan door trainen.voor mij is het belangrijker dat het paard ontspannen door de rug loopt dan dat hij op de voorhand loopt dat is van later belang.

maar zoals ik net al zei, als je je paard ontspannen door het lijf kan laren lopen, laat je echt al voldoende achterhandgebruik zien voor het B want dan lopen ze niet op de voorhand te sloffen Haha! Alleen wordt ontspannen vaak verward met braaf lopen suffen

En je hoeft je niet aangesproken te voelen, want ik bedoel het in het algemeen en heb niet iemand in het bijzonder op het oog.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:30

ik bedoelde paard willen ze hoger ingesteld zien vind dat dit soms teveel gevraagd is voor een jong paard te diep rijden wil niet zeggen dat za dan ook achter het bit lopen,ronder bedoelde ik .
je ziet zat paarden lopen die wel door hun lijf lopen en op de voorhand

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:32

een fijn gereden paard kun je ook voor de loodlijn instellen in de proef toch Haha! Ik ben het wel met je eens dat niet alle juryleden een goed gereden paard herkennen, dat is wat anders. Maar veel ruiters slaan ook de plank mis *LOL*

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:34

Idd lielle. Die opmerking krijg ik ook regelmatig als ik met de schimmel dressuur. Als ze ontspannen haar proefje loopt, vindt de jury het vaak te braaf en sullig. Rijdt ik haar meer onder druk, dan zet ze haar kaken wat vaster en loopt niet over de rug. Gek is dat ik bij het laatste meer punten krijg. Verward

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:34

voel me ook niet aangesproken hoor ,dit is in mij ogen een goede discussie,zeker voor jonge paarden,daar gaat deze discussie toch ook over,en je beschrijft het prima braaf lopen suffen word nog weleens eens verkeerd bekeken OK dan!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:38

terorita schreef:
heb je wel gelijk in maar we willen toch ook proefjes rijden en een paard moet toch ook ervaring krijgen ,ze lopen thuis toch andres dan op een wedstrijd.zeker een jong paard ,hoelang ga je dan door trainen.

Even puur op bovenstaand stukje gericht: helaas weet de jury niet dat jij voor de eerste of tweede keer meerijdt, voor hetzelfde geld tuf je al een jaar in de B ofzo rond?! Jury moet beoordelen wat er op dat moment in de ring ge/vertoond wordt, soms een voordeel en soms een nadeel voor de ruiter.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:38

Simmie, ik bedoelde eigenlijk dat ruiters dat ook vaak verwarren Knipoog Maar idd, juryleden helaas ook te vaak.